Zelf gebruik ik al enkele jaren methylfenidaat (ritalin), heb eveneens de diagnose ADHD type 1, ook wel ADD genoemd in de volksmond al hecht ik er zelf niet zoveel waarde aan. In mijn ogen is dit meer een maatschappelijk ding van deze tijd die automatisch wordt toegewezen bij 'schoolproblematiek'. Methylfenidaat (ritalin) werkt net als antibiotica voor vrijwel iedereen hetzelfde.
Iedereen die op dagelijkse basis methylfenidaat (ritalin) gebruikt merkt op den duur dat het minder effectief gaat werken doordat er tolerantie op treed, je lichaam merkt dat er een onnatuurlijk overschot is aan dopamine en compenseert bij in tegenovergestelde richting.
Zodra tolerantie optreed heb je eigenlijk 4 keuzes.
Keuze 1, je last (meer) tussen pauzes in zodat er minder tolerantie optreed.
Keuze 2, je verhoogt de dosering, op de lange termijn zul je echter weer tegen tolerantie op lopen.
Keuze 3, je switcht naar een ander medicijn, deze werken echter meestal op dezelfde receptoren in en zal je tolerantieprobleem uiteindelijk niet oplossen.
Keuze 4, je houdt de dosering gelijk en accepteert dat de effecten minder gewenst zijn dan dat ze waren toen je net begon met je medicatie gebruik.
Ik zelf heb bij hoorcolleges bijvoorbeeld niet het gevoel dat ik methylfenidaat nodig heb en gebruik het dan niet, eveneens stop ik met methylfenidaat gebruik in het weekend. Eveneens gebruik ik nooit meer dan 20mg in 1x met minimaal 3uur tussen bij doseringen (heb zelf een 40mg per dag recept).
Als je het snuift krijg je een sterkere piek maar dus ook meer schommelingen (en dus ongewenste effecten) en zal er sneller tolerantie opbouwen, snuiven is op de lange termijn sterk af te raden.
Sommige mensen ervaren slaapproblemen van methylfenidaat ongeacht het moment van inname op de dag, voor mij werkt een simpele ademhalingstechniek heel goed.
Simpelweg diep inademen, dan je adem een paar seconden vast houden, dan weer langzaam en diep uitademen, adem weer een paar seconden vasthouden, enzovoort.
Als je deze ademhalingstechniek even 3minuten doet zul je heel snel merken dat je hartslag snel omlaag gaat omdat je lichaam nou eenmaal minder zuurstof binnen krijgt, werkt zeer effectief tegen 'hartkloppingen' naar mijn ervaring.
Sowieso even 30minuten geen tv of pc voor het slapen gaan met wat gedimde lichten doet wonderen.
Hopelijk heb je hier iets aan, succes er mee.