Ritalin en medicatie

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Hoi pipeloi. Ik gebruik sinds drie weken capsules met daarin drie verschillende kruiden ter verbetering van mijn stemming. Daar zit ook Sint Janskruid in, wat nogal heftig kan zijn, ook icm andere medicijnen. Het gaat om dit: http://www.bol.com/nl/p/ortholon-brain- ... 005157508/

Ik voel me sinds anderhalve week ook daadwerkelijk wat beter. Het constante sombere gevoel is zo goed als weg, ik kan m'n bed weer uitkomen en ik begin zelfs weer een beetje zin in dingen te krijgen. Sinds ik depressief/overspannen ben heb ik geen harddrugs meer gebruikt (laatste keer was begin september) maar nog wel twee keer Ritalin, in de kerstvakantie. Ik had niet het idee dat dat zorgde voor verslechtering van m'n stemming naderhand, geen problemen tijdens het gebruik, etc. Ging prima.

Nu heb ik weer wat feestjes op de planning, drugs doe ik sowieso voorlopig nog niet maar ik dacht misschien kan een klein beetje Ritalin voor de laatste uurtjes nog wel. Maar dan nu het punt. Een vriendin van mij was naar haar mesoloog geweest en had voor mij naar de combinatie Ritalin en Sint Janskruid gevraagd, en die mesoloog raadde het sterk af ivm een grotere kans op psychoses. En ze zei dat ik op het moment zelf ook suicidaal kon worden. Dat laatste betwijfel ik een beetje. Dat eerste, tja, geen idee. Op internet vind ik vrij weinig over de combinatie Ritalin en Sint Janskruid. Het enige nuttige is dit: http://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwo ... woord/5889

Hoe dan ook doe ik het voorlopig dan maar even niet, maar maakt me wel nieuwsgierig of er mensen zijn die meer weten over deze combinatie of hier misschien ervaring mee hebben.

Annnnndddddd GO.

Fool

Badass junkie
Zou zo'n 24 uur voor gebruik eventjes geen st jankruid innemen, ik durf geen uitspraken te doen over wat er persé gaat gebeuren, maar st-janskruid heeft voor een deel dezelfde werking als ritalin (verhoging van noradrenaline en dopamine) naast andere neurotransmitters.

Een combinatie zou kunnen zorgen voor een té hoge dopaminewaarde, iets wat mensen (rand-)psychotisch zou kunnen maken. Of het echt in deze mate opgaat durf ik niet te zeggen, ik wou het toch even kwijt. :P

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Oh ja, is het te hoge dopamineniveau wat zorgt voor mogelijke psychose? Dat wist ik niet. Goed om te weten. Ik had er zelf ook aan gedacht twee dagen geen medicijnen te nemen, maar de medicijnen an sich werken pas na 2 tot 4 weken. Dus ik kan me bedenken dat de effecten dan wel nog een aantal dagen voortduren, ondanks dat ik het twee dagen niet neem.

Inmiddels heb ik Engelse zoektermen gebruikt en kon toen gelukkig wat meer vinden. Vooral depressieve ADHD-ers die zich het afvroegen :P Inderdaad zijn het beide middelen die serotonine verhogen waardoor je serotoninesyndroom kunt krijgen. Sint Janskruid werkt in dat oogpunt als SSRI (antidepressiva) light. Maar iemand op een forum ergens zei ook dat de middelen tegen elkaar in werken, dus dat je eigenlijk van beiden dan minder effect hebt. Plus het zorgt beiden voor een hogere bloeddruk etc.

Trouwens, de andere twee kruiden die in mijn medicatie zitten zijn Rhodiola Rosea (werkt volgens ook serotonineverhogend, maar wat milder) en Griffonia Simlicifolia extract (daarbij las ik dingen over 5-htp). Die mesoloog raadde mij aan om enkel Rhodiola Rosea te gebruiken en zei tegen mijn vriendin dat dat wel te combineren was met Ritalin. Wel gevonden dat dat kruid ook bij vrij hoge doseringen weinig bijwerkingen heeft, maar desondanks verhoogt het nog steeds je serotonine dus dan is er nog steeds een risico lijkt me..?

Fool

Badass junkie
Nouja, een te hoog dopamineniveau is één van de veroorzakers van psychoses ja, antipsychotica verlagen over het algemeen ook het dopamineniveau in de hersenen. De mentale effecten van de medicijnen zullen misschien wel voortduren, maar de directe verhoging van dopamine door het sint-janskruid niet, want dat is na ongeveer 24 uur uit je lichaam. :wink:

Over je andere medicijnen durf ik me niet teveel uit te spreken, ik weet dat rozewortel een beetje tegenstrijdige resultaten geeft en dat het nog niet bekend is hoe het exact iets zou moeten doen en zou ik voor de zekerheid ook maar mee stoppen als je ritalin neemt.

Griffonia simplicifolia is alleen een bron van 5-HTP(grondstof voor serotonine) en ritalin werkt niet op serotonine in, lijkt me niet noodzakelijk vervelende complicaties op te leveren. :)

Let wel op dat continu gebruik van 5-HTP of serotonine-reuptake-inhibitors verslavend kunnen werken. Krijg je last van afkick-verschijnselen als je je supplementen een tijdje niet neemt? :)

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Hmm. Zoals jij het stelt klinkt het niet verschrikkelijk als ik 2 dagen geen medicijnen zou nemen en dan op zaterdagavond bijv. wat ritalin zou gebruiken. Maar ik weet 't niet..

Ik gebruik het tot nu toe 3,5e week, dus nog niet zo lang. Eerste twee weken 1x per dag en sinds 1,5e week dus 2 op een dag. Deze week 2x een capsule vergeten maar geen idee of ik daar iets van merkte. Ik weet ook eigenlijk niet of de hoeveelheid die ik neem 'veel' is of zo. Van alle drie de kruiden zit tussen de 100-400 mg in 1 capsule. Maar goed, ja, ik had al bedacht dat ik dan ook weer moet afbouwen, maar was sowieso niet van plan dit erg lang te gebruiken. Hooguit tot aan de zomer.

Thanks in ieder geval voor je reacties :) Ik ga er nog wel even over na denken maar ik weet in ieder geval meer erover!

Fool

Badass junkie
ZERO- zei:
Hmm. Zoals jij het stelt klinkt het niet verschrikkelijk als ik 2 dagen geen medicijnen zou nemen en dan op zaterdagavond bijv. wat ritalin zou gebruiken. Maar ik weet 't niet..
Dat zou ik inderdaad zeggen, maar het blijft natuurlijk wel een béétje onzeker. :P

In ieder geval veel plezier op je feestjes, of je het nu wel of niet doet. :)

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Bij mij leverde de combinatie methylfenidaat (Ritalin) met Sint. Janskruid of 5HTP geen problemen op, kan het me ook niet voorstellen gezien de werking van deze stoffen, alleen Sint. Janskruid staat nog wel bekend dat het rare effecten kan geven met serotonine verhogers maar daar is hier geen sprake van als je alleen kijkt naar de interactie met methylfenidaat (Ritalin).

Het heeft in mijn geval in ieder geval geen bijwerkingen opgeleverd in combinaties van 1gram sint jans en 20mg methylfenidaat.

Over Rhodiola Rosea las ik dat er maar liefst 154 verschillende mogelijke actieve bestandsdelen in zitten en ik kwam twee wetenschappelijke artikelen tegen die beide zeiden dat 6 weken lang dagelijks +/- 300-600mg slikken helpt tegen lichte depressie in vergelijking met placebo. Verder niets over de neuropathologische werking er van.
Over dit stofje is dus niet veel bekend behalve dat het 'effect' geeft, voor hetzelfde geldt zit er een MAO remmer in zoals bij passiebloem wat het een riskant plantje zou kunnen maken, die mesoloog loopt je even flink voor te liegen hier. :P

Antipsychotica is vrijwel altijd o.a. een dopamine heropname remmer en de meest effectieve manier om uit een trip te komen is door amfetamine naar binnen te werken, al lijkt dit me niet erg verstandig.
Lijkt me zeer sterk dat zonder verhoogde afgifte van dopamine en alleen de heropname blokkering van dopamine zich een psychose kan ontwikkelen, suicidaal lijkt me ook een tikkeltje overdreven, als je tijdens Ritalin dipjes (zodra het uitwerkt) zelfmoord neigingen krijgt kun je het beter niet doen.

Risico in combinatie met alcohol in verhouding is relevanter, het is allebei lever belastend namelijk. Toen ik mijn huisarts vroeg waarom combineren van alcohol met methylfenidaat afgeraden werd zei hij dat het emotieschommelingen geeft maar de echte reden is natuurlijk dat ze niet willen dat je methylfenidaat voor 'onzin' doeleinden gebruikt

Fool

Badass junkie
Nouja, waarchijnlijk wordt methylfenidaat onder invloed van alcohol door je lever eerst omgezet naar ethylfenidaat, een stofje met een ander effectenprofiel en zou daarom dus best enige schommelingen in je emotie kunnen veroozaken. :)

Bovenaan