Ritalin dosis

Ikbener1

Newbie
Hey,

Ik ben 17 jaar oud en ik heb add en dit is ook gestest en geconstateerd door een psycholoog. Ik krijg ritalin voorgeschreven van 10 mg en moet die 2 x per dag inemen ik weet alleen niet zo goed hoeveel uur daar tussen moet zitten... Heeft iemand hier ervaring mee of tips of ideeën.
Beetje extra info: ik heb vorig jaar 1 x 1 week ritalin als proefmedicatie genruikt en het hielp best goed alleen renounds waren erg omdat ik fouten maakte in het inemen. Ik hen vandaag voor t eerst naar 1 jaar weer ritalin op het werkt minder snel dan verwacht heb na 2 uur nog een tabletje ingenomen, ik had niet op de tijd gelet stom.. Ik voel me nu wel een stuk beter en nu voel ik wel echt dat het werkt. Is het verstandig om ze snel achter elkaar in te nemen of daar echt veel tijd tussen te laten en mocht ik de dosering zelf aanpassen moet ik dan gelijk de dokter informeren. Misschien stomme of logische vragen, sorry maar heb hier weinig verstand van en vergeet snel dingen dus kan best dat de dokter hier iets over zei. Enige bijwerking vandaag is dat mijn hart sneller klopt dit voel/merk ik, wat ik wel even erbij kwijt moet is ik ben een redelijke stress kip vooral laatste jaren dus mijn hart klopt heel vaak sneller enz. Iemand wat tips of ideeën zou heel fijn zijn. Ik ben vaak wat terug houdend dus durf niet om elk klein dingetje de dokter te bellen. En als laatste nog is het slecht dat ik me goed voel, ik zou best elke dag zo een gevoel willen hebben helder in mijn hoofd enz. Oke nog een aller aller laatste ding ik ben verslavings gevoelig moet ik eerlijk zijn en heb moeite met veranderingen en verval snel in oude (slechte gewoontes) patronen, hierbij extra opletten?

Sorry een beetje lang verhaal, alvast thnx voor het meedenken en de tips.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Volgens mij zijn dit vragen die je toch gewoon het beste aan je dokter of psycholoog kunt stellen. Medicatie wordt vaak op maat bepaald, aangezien iedereen er anders op reageert. Daarom is het voor een arts ook goed om te weten hoe het bij jou aanslaat, zodat er eventueel bijgestuurd kan worden mocht dat nodig te zijn.

Als je dingen vaak vergeet kun je ook vragen of de dokter alles even op mail kan bevestigen, dan kun je het altijd terug vinden.

Fool

Badass junkie
Kenmerkend voor methylfenidaat is, dat de stof snel in het bloed wordt opgenomen, snel werkt en ook weer snel is afgebroken. Voor de kortwerkende tabletten betekent dit, dat een dosis vrij snel is uitgewerkt en een vervolg-dosis stipt op tijd moet worden ingenomen. De concentratie in het bloed vertoont anders te grote schommelingen. Als een dosis is uitgewerkt treedt mogelijk een 'rebound-effect' op.

Bij een rebound is het medicijn plotseling uitgewerkt en komen de ADHD-verschijnselen in verhevigde mate terug. Het gedrag wordt dan drukker en impulsiever dan vóór de medicatie. Rebound ontstaat niet doordat de medicatie niet regelmatig genoeg wordt ingenomen. Aan het einde van de dag moet gestopt worden met de inname van methylfenidaat omdat men anders 's avonds niet kan slapen. Het stoppen met de methylfenidaat (in de avond) kan vervelend zijn. Als de reboundverschijnselen aan het einde van de dag te erg zijn, kan besloten worden om die reden helemaal te stoppen met het medicijn, normaal gesproken duurt het een half uur of een uur, maar als het te lang en te heftig is kan het middel erger zijn dan de kwaal. Doordat het medicijn de dopamine-opname beïnvloedt en dopamine onder verschillende omstandigheden veel of weinig gebruikt wordt door de hersenen, is het niet in te schatten om de hoeveel uur men een tablet moet innemen. Normaal slikt men 10 mg 's ochtends en eind van de ochtend weer 10 mg en vervolgens eind van de middag weer 10 mg. Vaak is in de ochtend een lagere dosering nodig dan in de middag, men kan de tabletten ook halveren of slechts 2 tabletten per dag nemen.

Als men inspannende zaken doet, zoals autorijden, heeft men wellicht meer nodig omdat sommige werkzaamheden meer dopamine vergen. Daarom is het een zaak van "trial and error" (verschillende manieren proberen, tot de juiste is gevonden) en niet van op de klok kijken hoeveel en wanneer men de medicatie inneemt.

...

Een ongunstige eigenschap van methylfenidaat is de individueel zeer sterk uiteenlopende biologische beschikbaarheid. Deze loopt uiteen van 11 tot 51%. Vooral in het begin is het daarom lastig om te bepalen wat de juiste dosis is. Er kan gemakkelijk een onder- of overdosering ontstaan. Het is goed mogelijk dat soms ten onrechte gedacht wordt dat het medicijn niet goed werkt, terwijl het in feite komt door een verkeerde dosering.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Methylfenidaat

Oftewel: kijken wat je goed bevalt. Als je je daar niet goed bij voelt kun je altijd bijsturen vragen aan je arts. :)

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
De meeste mensen houden tussen de 3 a 4uur tussen doseringen, dit verschilt per persoon.
Mensen met een hoger gewicht / meer lichaamsmassa reageren meestal minder sterk op methylfenidaat (ritalin) dan mensen met een laag gewicht / minder lichaamsmassa.

Toen ik de huisarts vroeg hoeveel tijd ik er tussen moet houden zei hij tussen de 3 en 4 uur maar dat het verschilt per persoon dus dat ik zelf een beetje moet aftasten wat het best werkt voor mij.
Hij zei dat op tijd bij doseren belangrijk is om schommelingen te voorkomen.

Ik noteer altijd wanneer ik wat inneem omdat ik het vrijwel standaard vergeet anders wat nogal onhandig is met bij/herdoseren.

Toen ik net begon met methylfenidaat hield ik meestal 4uur tussen herdoseringen, ondertussen een paar jaar verder heb ik toch wel wat tolerantie opgebouwd voor methylfenidaat en herdoseer ik om de 3uur (eveneens doseer ik tegenwoordig 20mg per keer i.p.v. 10mg per keer wat ik vroeger deed i.v.m. tolerantie).

Methylfenidaat verhoogt o.a. de aanwezigheid van nor-adrenaline in de hersens wat er voor zorgt dat de hartslag omhoog gaat dus dat je dat ervaart kan zeker kloppen.
Dit kan als bijwerking indirect tot een opgejaagd gevoel leiden wat veel mensen als stres ervaren. Over het algemeen verteld de huisarts meestal dat je de methylfenidaat medicatie minimaal een maand moet uitproberen omdat na verloop van tijd de bijwerkingen aanzienlijk verminderen wat ik uit ervaring wel kan bevestigen.

Dexamfetamine heeft aanzienlijk minder bijwerkingen dan methylfenidaat maar dat schrijven ze meestal niet voor omdat het veel meer verslavingspotentieel heeft. Methylfenidaat is naar mijn ervaring en veel wetenschappelijk artikelen vrijwel niet verslavend al durf ik niet te garanderen dat dit voor jou ook het geval zal wezen, sommige mensen hebben het talent om aan vrijwel alles verslaafd te raken.

Bovenaan