R
Revolutionair
Gast

Naar aanleidingen van verschillende meningen te hebben gelezen op dit forum zou ik graag van verschillende mensen willen weten:
Wat betekend respect voor jou?
Mijn mening over respect is hoe mensen met elkaar omgaan. Je geeft respect en je ontvangt respect.
Maar tot hoe ver je respect geeft en neemt daar zit een grens aan.
Dat is niet leeftijdsgebonden en ook niet positie gebonden.
Respect gaat 2 kanten op!
Natuurlijk zou je net iets meer pikken van je baas dan een willekeurige persoon.
Maar aan alles zit een grens.
Ik heb een aantal voorbeelden.
1. Oudere mensen.
Iemand is ouder dus je zou diegene met U moeten aanspreken? Ik denk dat we die tijd zijn gepasseerd. En online al helemaal. Het meest verschikkelijke vind ik als ouders hun kind opdragen hun met U toe te spreken. Op Marktplaats is het zelfs raar als iemand de hele tijd je aanspreekt met U en komt het minder vertouwd over omdat niemand dat doet.
Natuurlijk kan je uit een soort ouderwets respect tegen een oudere dame op straat U zeggen of bij een bepaalde baan die je doet.
Maar ik voel me niet verplicht dat te doen.
Ik hou altijd rekening met oudere mensen, in het openbaar vervoer mogen ze van mij altijd zitten en in de supermarkt mogen ze altijd voor als ze willen.
Maar ik kom wel vaker tegen dat ze zich niet kunnen gedragen en geen respect geven dus krijgen dat van mij ook niet terug.
2. Politieagenten en handhaving.
Amsterdam is een soort van politiestaat aan het worden (op bepaalde plekken)
Op elke hoek van de straat staat wel een agent of handhaving te kijken.
Zo niet zijn er wel camera's die alles volgen.
Daarom heb ik wel vaker met de politie/hendheving 😉 te maken.
Vaak doe ik niks 'just minding my own business'
En word dan zwaar disrespectvol bejegend.
En verwachten ze meteen alle medewerking en voor de rest moet je gewoon je kop houden.
Mijn alle eerste reactie is altijd het zelfde:
'Je kan gewoon normaal met mij praten, ik ben een normaal persoon en we kunnen gewoon respectvol met elkaar omgaan'
De meeste corrigeren zich meteen en schrikken van deze reactie die ik al tientallen keren heb gebruikt.
Maar dan heb je altijd nog die agenten die denken dat ze alles kunnen maken omdat ze in die positie zitten.
Maar dan kunnen ze van mij geen enkele medewerking verwachten en ga ik die confrontatie gewoon aan ook al verlies ik hem.
Het maakt niet uit of je de overmacht hebt..
Respect komt van 2 kanten.
3. Wergevers en werknemers.
Ik heb een keer in de horeca gewerkt en toen had ik een werkgever die behoorlijk dominant was en disrespectvol.
Ik was toen nog wat jonger en heb het een tijdje aangezien.
Tot het moment dat ik een broodje verkeerd had gemaakt voor iemand en hij de keuken in kwam en met volle kracht het broodje in mijn gezicht gooide.
Wat zich heeft uitgemond op een vechtpartij.
Gelijk een klap recht terug in zijn gezicht.
Maar zijn manier van doen werd al jaren geaccepteerd door zijn medewerkers omdat hij de 'baas' was.
Maar niemand heeft een baas, een hond heeft baas wij hebben werkgevers.
Uiteindelijk de dagomzet in me tas gestopt en weg gegaan. Hij is nog langs gekomen om zijn geld terug te eisen maar ik heb hem niks gegeven.
Een aantal voorbeelden uit mijn leven waardoor ik nu vind dat respect geef je en neem je.
Dat kan je ook verdienen, maar het begint bij het geven.
Krijg je het niet terug?
Ben je niemand en niks verantwoordelijk om diegene respect te geven ongeacht leeftijd, positie, situatie etc.
Het aanspreken van iemand die je nieuw benaderd van zijn disrespectvolle gedrag werkt enorm goed.