Religieuze ervaring "triggeren"

NorthernLightBE

Bewuste gebruiker
Vraagje;
Zou dit aan te raden zijn om een soort spirituele religieuze ervaring te triggeren op LSD. Ik bedoel dan om bv om eerst een map te maken voor High Res achtergronden van het heelal, enz en misschien ook soort van duivel-god. Dat laatste puur hypothetisch gezien, maar dan vooral over ruimtes en sterren, de maan enzo. Zou dit aan te raden zijn? Wat voor effect zou dit hebben?

!discussie en ervaringen

Lavalamp

Bewuste gebruiker
Geen idee of het daadwerkelijk een spirituele ervaring zal triggeren maar Nebula's en ruimtefenomenen zijn altijd een visueel spektakel! :)

Ik denk dat je zo'n ervaring alleen in jezelf kunt vinden. Het hele begrip "jezelf" loslaten en 1 worden met alles, tja plaatjes van 't universum zijn wel mooi maar ik denk niet dat het veel uitmaakt :P

Apparat

Newbie
Spirituele ervaringen tijdens een trip zijn goed mogelijk - en ook vaak beschreven in literatuur betreffende psychedelische therapie - alleen vraag ik me af wat de factoren zijn die bepalen of iemand wel of niet een dergelijke ervaring heeft tijdens een trip.

De onderstaande link is een soort gids waarin de ideale set en setting wordt beschreven om de kans op spirituele ervaringen te maximaliseren (hier voornamelijk gericht op oosterse spiritualiteit). http://deoxy.org/l_impgui.htm

Ik ben het overigens wel eens met blaadjeboom dat je uiteindelijk zulke ervaringen toch in jezelf moet zoeken zonder psychedelica en met behulp van bijvoorbeeld meditatie. Ik denk dat de spirituele ervaringen die door meditatie zijn opgewekt positiever zijn dan de ervaringen opgewekt door tripmiddelen, omdat je bij meditatie je geest er echt in hebt getraind en je het tijdens een trip eigenlijk min of meer in je schoot krijgt geworpen.

De link hieronder is tenslotte een interview met een Zen-meester die vertelt over zijn ervaringen met psychedelica en het positieve effect dat ze hebben gehad op zijn spirituele ontwikkeling. http://www.buddhistgeeks.com/2008/12/bg ... istic-zen/

tomz0r

Badass junkie
Aalpoepert zei:
Ik ben van mening dat je een religieuze/spirituele/mystieke ervaring niet kan triggeren.

Ik ben van mening dat dat wel kan. Gezonde mensen hebben dat niet. Enkel mensen die psychisch onstabiel zijn. Zware trippers worden er vaag en vreemd van omdat ze gaan geloven wat ze onder invloed zien en in dat wereldje gaan geloven, en dus wordt de kans er op groter. Denk ik dan :P

Aalpoepert

Badass junkie
Het probleem met zo'n ervaring op psychedelics is dat het vaak een hoop vuurwerk en lichtshow is. Een hoop special effects zeg maar.
Al dat spektakel kan je in sommige gevallen zelfs verder van de waarheid afleiden, omdat deze op zich een afleiding zijn.

Dus zou zo'n ervaring dan nog echt zijn? En met echt bedoel ik absoluut waardevol.

pascal828

Badass junkie
Op de manier hoe TS beschrijft lijkt het mij niet dat je zo een religieuze ervaring kan triggeren.

Ik denk dat je pas echt serieus er over gaat filosoferen als je er zelf al wat vanaf weet. Dus lees gewoon boeken, en begin en dan zelf een eigen draai aan te geven bijvoorbeeld.

Apparat zei:
Ik ben het overigens wel eens met blaadjeboom dat je uiteindelijk zulke ervaringen toch in jezelf moet zoeken zonder psychedelica en met behulp van bijvoorbeeld meditatie. Ik denk dat de spirituele ervaringen die door meditatie zijn opgewekt positiever zijn dan de ervaringen opgewekt door tripmiddelen, omdat je bij meditatie je geest er echt in hebt getraind en je het tijdens een trip eigenlijk min of meer in je schoot krijgt geworpen.

Maar psychedelica wordt wel al duizenden jaren gebruikt, de eerste natuurreligies zijn erop gebaseerd, het is een soort sleutel, het laat je zien dat bepaalde dingen bestaan zodat je er in je verdere leven iets mee kunt doen. Denk ik :P Bij mij werkte het in ieder geval zo.

pascal828 zei:
Op de manier hoe TS beschrijft lijkt het mij niet dat je zo een religieuze ervaring kan triggeren.

Ik denk dat je pas echt serieus er over gaat filosoferen als je er zelf al wat vanaf weet. Dus lees gewoon boeken, en begin en dan zelf een eigen draai aan te geven bijvoorbeeld.

Of andersom, ik vertelde mensen over dingen die ik ervaarde tijdens tripjes en de periodes erna, en toen kreeg ik van alle kanten te horen dat diezelfde dingen ook in boeken stonden, terwijl ik nooit een boek had gelezen daarover. Daarna ben ik boeken gaan lezen, als je het zelf ervaart en vervolgens merk je dat het door volken uit de hele wereld al jaren wordt gezegd, was voor mij gewoon veel geloofwaardiger dan wanneer je eerst een boek leest, dan wordt je hoofd automatisch al beinvloed en komt het niet meer uit jezelf.

witwit

Newbie
Hallo,
al het volgende is uit eigen ervaring,zijn dingen die voor mezelf werken.
Gebruik al zon 10 jaar allerlei stofjes om bewust bewustzijn te vergroten,meer bepaald voorbij het persoonlijke naar transpersoonlijke domeinen.Waarom lukt dit makkelijker dan doormiddel van meditatie?Omdat je makkelijker je normale ,allesoverheersende denken (dat er voor zorgt dat geen enkele ervaring onbevangen kan zijn).
Eerlijkheidshalve eerst nog dit:er is wel enige controle noodzakelijk over dat wat je ervaart.Alles wat je ervaart moet je bekijken als was je een NIET BETROKKEN TOESCHOUWER(net alsof je totaal ongeinteresserd naar een slechte film kijkt).Sommige meditatietechnieken zijn hierbij:vb. vipassana,neti neti,transpersoonlijke getuige,enzovoort.
Wat doe ik nu concreet:
De dag van de geplande reis eet ik niets(verhoging effect en verkleinen kans op vervelende fysieke ongemakken)
Vooralleer ik iets inneem tracht ik mijn voornemen( ) introspectief te offeren.
Na inname (er staat geen muziek op,alles is rustig ,maar vooral eenvoudig), wacht ik rustig tot het middel duidelijk begint te werken.Bedoel hiermee: tot het moment dat je een spanning voelt opkomen in je lichaam,of tot je een bepaalde energie in jezelf of in je omgeving gewwaar wordt.
Let op:dit is het moment dat,als je niks onderneemt, hallucinaties,kleurverandering;kortom het lsd circus begint.Als je zo reis, dan heb je geen enkele richting.Negeer alle ervaringen die je zintuigen ondervinden en concentreer je volledig (sluit je ogen,vermindert omgevingshallucinaties)op het verzamelen van alle energie,kracht die je gewaar bent en breng deze in je buikje.Op een bepaald moment heb je het gevoel dat er niks meer bij kan;denk dan dat je energie bij houdtrondom je buik.
Als je echt voelt dat dit niet langer bij elkaar te houden is, dan laat je de energie los:verbeeld je dat deze energie langs je ruggegraat naar boven stroomt(gaat het met enige zekerheid toch doen op dat moment.Vanaf nu zal je bewustzijn drastisch verandert zijn.In alle eerlijkheid is dit enkel iets voor mensen die serieus op zoek zijn naar een andere realiteit.Dit is mogelijk niet zo vrijblijvend(verwant aan,maakt gebruik van kundalini energie)Dit is ook een manier waarop sjamanen aan hun overheersende energie binnen een groep komen.Ik kan zelf getuigen dat deze middelen het mogelijk maken om'religieuze ervaringen' van het type samadhi toestanden te bewerkstelligen.Heb dit al een aantal maal met andere mensen uitgeprobeerd als katalysator:en dit werkt echt.Nieuwsgierig wie dit dan uiteindelijk effectief gaat proberen in alle ernst.Voor eventuele verduidelijkingen:vraag maar.Op los gebabbel:laat maar.ps:hoe bijzonder al deze ervaringen ook zijn,het zijn nog steeds louter ervaringen die iemand heeft.Ook deze ervaring zal je trachten te verklaren.Wil gewoon zeggen:het geeft je de mogelijkheid om een blik te werpen in een vergroot bewustzijn.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Probeer eens zondag ochtend naar de kerk te gaan als je helemaal scheef en schuin loopt! :grin:

Maar ik denk niet dat je het kan triggeren maar mocht het komen, is het er op dat moment maar niets of iemand kan je daar garantie voor geven dat je een spirituele of religieuze ervaring zal geven. Is enkel mijn mening

Wackie

Belezen gebruiker
mediteren, extreme omstandigen zoals zweet hut en weet ik veel wat voor rituelen de shamanen vroeger allemaal bedacht hebben en gewoon niet gefocussed zijn op het krijgen van zo een ervaring en het heel graag willen, maar gewoon laten komen wanneer die komt denk ik dat het beste werken.

witwit

Newbie
eerst:
weten hoe de taart proeft, dat weet je door te eten.Zo is het ook met een"techniek".
twee:
meditatie is het ontkoppelen van iedere gedachte, ieder gevoel;dus ook van de verwachting.
probeer het, jij hebt niks te verliezen,wel?
bij mezelf werkt deze overgave , 8 op de tien keer.OOk met andere personen

cheiron

Bewuste gebruiker
Aalpoepert zei:
Ik ben van mening dat je een religieuze/spirituele/mystieke ervaring niet kan triggeren.

Mijn ervaring is anders. Set & setting : als je je mindset vult met een spirituele focus, en een setting construeert die daar op aansluit... Zeker dat je dan een dergelijke ervaring triggert.

Apparat zei:
k ben het overigens wel eens met blaadjeboom dat je uiteindelijk zulke ervaringen toch in jezelf moet zoeken zonder psychedelica en met behulp van bijvoorbeeld meditatie. Ik denk dat de spirituele ervaringen die door meditatie zijn opgewekt positiever zijn dan de ervaringen opgewekt door tripmiddelen, omdat je bij meditatie je geest er echt in hebt getraind en je het tijdens een trip eigenlijk min of meer in je schoot krijgt geworpen.

Stel dat je in je dagelijkse leven mediteert. Als je dan gaat mediteren op LSD wordt dat zeker enorm versterkt. Maakt eigenlijk niet uit wat je doet, al die technieken (mantra's bijv. maakt eigenlijk niet uit wat) worden enorm versterkt.

Wat dat betreft moet je het zeker ook uit jezelf halen, maar psychedelica kan je wel een zet in de goede richting geven.

witwit

Newbie
hoi,

zij er op het forum ook mensen die energiekanaliseren en opbouwen in eigen energiesysteem om bewustzijn bewust te vergroten.Wie werkt hier met kundalini?Wie heeft hier ervaring in andere mensen deelgenoot maken van een hoger (verruimd bewustzijn),wie hoort spontaan icaro's?,wie ondervind aan den lijve dat zijn energetisch systeem verandert wordt(blijvend),wie krijgt er les in sjamanistische technieken als hij op reis is?Kortom:reageer

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
@segfault
Thanks voor de link staat interessante/leuke informatie op!. En ook lekker wat lees werk even. Fijn dat het niet zon kort stukje is maar goed uitgebreid is.
Heb inmiddels wel een soort van religieuze ervaring gehad maar dat kan ik toch niet uitleggen..

Groetjes van een geïnteresseerd lsd junkie :wave:

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
cheiron zei:
25tolife zei:
Heb inmiddels wel een soort van religieuze ervaring gehad maar dat kan ik toch niet uitleggen..
:grin:

:hearteyes:

Zou het onverklaarbare/ondenkbare uit moeten leggen in woorden die we niet hebben ervoor. Misschien met plaatjes dat het beter gaat erbij Maar denk niet dat ik dat snel kan doen :(

Bovenaan