PVDA wil af van paddoverbod

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
AMSTERDAM - Het paddoverbod blijkt niet de oplossing om het probleem van gebruikende jonge toeristen te stoppen en moet daarom zo snel mogelijk weer worden afgeschaft. Dat betoogt PvdA-Kamerlid Lea Bouwmeester tegenover NU.nl.

De politica is nooit voorstander geweest van het paddoverbod en stelt nu dat dit ‘symboolverbod’, bijna een jaar na de invoering, heeft bewezen niet effectief genoeg te zijn.

Zij verwijt minister van Volksgezondheid Ab Klink dat hem het echte probleem niet deert, als hij het verbod niet terugdraait en geen effectieve maatregelen neemt.

Combigebruik

“Het werkelijke probleem zijn de jonge buitenlandse toeristen die aan combigebruik doen. Dus niet alleen drugs, maar tegelijk ook alcohol”, stelt Bouwmeester.

“Dat blijkt uit het feit dat bij drugsgerelateerde zaken nog altijd 95 procent van de ambulances uitrukt voor jonge buitenlandse toeristen die aan combigebruik doen.”

Genotsmiddelen

Volgens de PvdA-parlementariër is dit het bewijs dat de paddo’s niet het probleem zijn. “Bovendien gaan toeristen zoeken naar andere genotsmiddelen, zoals Sclerotia. Klink monitort dit niet dus hij heeft geen idee tegen welke gevaren de toeristen nu weer aanlopen.”

Het paddoverbod werd 1 december 2008 door het kabinet ingevoerd na een reeks incidenten met combigebruik. Zo ging een Brit helemaal door het lint in zijn Amsterdamse hotel. Hij brak de boel af en gooide glas naar buiten.

Controle

Bouwmeester stelt dat door het verbod alle zicht en controle op het gebruik van paddo’s is verdwenen. Ze wil daarom de verkoop van paddo’s reguleren.

“Dan zou je een driedagentermijn kunnen instellen voor toeristen die paddo’s gebruiken. Die mensen krijgen dan drie dagen bedenktijd om informatie te verzamelen over het gebruik van paddo’s. Ook zou je een leeftijdsgrens kunnen instellen en voorlichting kunnen verplichten."

Verder is volgens de PvdA’ster de handhaving van het verbod niet goed geregeld. “De bevoegdheid ligt bij de politie, maar Amsterdam stelt terecht hier geen agenten voor te willen inzetten.”

Probleem

Bouwmeester eist van Klink dat hij het probleem van combigebruikers bij de kern aanpakt en niet willekeurig genotsmiddelen verbiedt.

“Hij moet met echte oplossingen komen en dit symboolverbod terugdraaien. Zo niet, dan deert het echte probleem hem dus niet.”

Woensdagmiddag vergadert de Tweede Kamer met de ministers Ab Klink en Hirsch Ballin (Justitie) over dit onderwerp

Eindelijk :grin: .. Een oplossing met bedenktijd voor toeristen, het instellen van een leeftijdsgrens en verplichtige voorlichting is veel beter dan een verbod.

Moker

Bewuste gebruiker
jammer dat die oplossing al lang een keer is voor gesteld. Ik verwacht er vrij weinig van eigenlijk, maar ja altijd positief blijven he jeuuuui!!! :sunglasses:

Chris Pontius

Badass junkie
Hoezo is het niet effectief dan?
Paddo's zijn toch verboden en dus gebruikt niemand zo toch meer? :confused:
Net zoals wapens, andere hard-drugs & pinguïns...

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Stomme PVDA, verbod lekker laten blijven bestaan. Vind het allemaal meer dan prima zoals het nu geregeld is. :)

Immo

Badass junkie
Moet zeggen dat ik het persoonlijk helemaal niet erg vind dat paddo's verboden zijn, heb het vaak genoeg gedaan toen ze nog legaal waren. :P

Lauu

Badass junkie
1x gedaan...was van plan het nog vaker te doen, maar mis het niet, er zijn genoeg andere dingen

-spaceman-

Badass junkie
deadlock zei:
De PvdA is echt iets waarvan ik in mijn broek schijt van het lachen :grin:

leg uit... want dit is echt een bullshit reactie...

Verder is het meer dan logisch dat er meer aandacht aan dit onderwerp geschonken moet worden. Want kom aan, je kan de paddo's nog steeds kopen. Kan je het dan als een verboden middel zien? Waarschijnlijk is het hele verbieden van paddo's is te snel gegaan vooral nu blijkt dat er nog veel schroeven aangedraaid of verwijderd moeten worden.. GO PvdA!

Hislordship

Wijs gebruiker
deadlock zei:
De PvdA is echt iets waarvan ik in mijn broek schijt van het lachen :grin:

Idd... Stelletje meelopers dat het zijn...(ik vind eigelijk geen enkele partij waardig genoeg om te mogen regeren)
Maar wel mooi dat ze van het verbod af willen want paddo's zijn de shit! :grin:

deadlock

Badass junkie
-spaceman- zei:
Iedereen met meer dan 2 hersencellen die ziet toch in dat de PvdA weer helemaal terug is in zijn Windvaantjesgedrag? Of ben je zo kort van memorie dat je je niet kan herinneren dat de PvdA destijds vóór het paddoverbod heeft gestemd? De reden waarom ik zo hard moet lachen is omdat ze eerst tegen waren en nu weer voor. Het zou me niets verbazen als ze volgende week roepen dat coke gelegaliseerd moet worden om er de week daarop de doodstraf er op te zetten.

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
-spaceman- zei:
Want kom aan, je kan de paddo's nog steeds kopen. Kan je het dan als een verboden middel zien?

Ow? Naar mijn weten kan je paddo's helemaal niet meer kopen hoor..

deadlock zei:
Iedereen met meer dan 2 hersencellen die ziet toch in dat de PvdA weer helemaal terug is in zijn Windvaantjesgedrag? Of ben je zo kort van memorie dat je je niet kan herinneren dat de PvdA destijds vóór het paddoverbod heeft gestemd? De reden waarom ik zo hard moet lachen is omdat ze eerst tegen waren en nu weer voor. Het zou me niets verbazen als ze volgende week roepen dat coke gelegaliseerd moet worden om er de week daarop de doodstraf er op te zetten.

Je hebt zeker een punt.. Al vind ik dat de meeste politieke partijen zich schuldig maken aan Windvaantjes gedrag. Desalniettemin is het wel goed dat er nu opnieuw over wordt gediscussieerd. De PVDA had er ook helemaal niks over kunnen zeggen en dan was het verbod nog niet aan de kaak gesteld.

Beter laat dan nooit denk ik dan maar.

deadlock

Badass junkie
Wacky zei:
deadlock zei:
Jongens, stem D66, die willen dat je zelf mag kiezen!

Ye, slimme mensen bij D66, die zijn ook tegen het kraakverbod. :P
Je moet de minst slechte kiezen en D66 is het minste kwaad onder de kwaden. Met de D in hun naam ben ik het (op staatsrechtelijk vlak) ook niet eens :wink:

-spaceman-

Badass junkie
deadlock zei:
-spaceman- zei:

Jij moet een beetje oppassen hoe je dingen brengt. Ik hou niet van jouw manier van doen.

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
-spaceman- zei:
ImmortalTech zei:
-spaceman- zei:
Want kom aan, je kan de paddo's nog steeds kopen. Kan je het dan als een verboden middel zien?

Ow? Naar mijn weten kan je paddo's helemaal niet meer kopen hoor..

Ik kocht ze nog ruim nadat het verboden was, in de smartshop.

Dan heb je denk ik geluk gehad. Bij de smartshops waar ik ben geweest, boden ze alleen nog truffels aan. Als iets onder de kassa wordt verkocht, betekent het niet dat het opeens geen verboden middel meer is.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
De reden waarom ik zo hard moet lachen is omdat ze eerst tegen waren en nu weer voor.
Ze geloofden dat het werkte, blijkbaar dus niet dus is het toch wel redelijk logisch dat ze erop terugkomen? Zelf vind ik PvdA ook niets, ben ook meer van D66.

Als ze truffels ook verboden hadden zouden de incidenten behoorlijk naar beneden gaan, maarja ze hebben geen idee wat truffels doen en denken dat het totaal iets verschillends is als paddo's. Maar hun oplossing lijkt me wel een goeie.

-spaceman-

Badass junkie
ImmortalTech zei:
-spaceman- zei:
Ik kocht ze nog ruim nadat het verboden was, in de smartshop.

Dan heb je denk ik geluk gehad. Bij de smartshops waar ik ben geweest, boden ze alleen nog truffels aan. Als iets onder de kassa wordt verkocht, betekent het niet dat het opeens geen verboden middel meer is.

Ik heb niet gezegt dat het geen verboden middel is als het word verkocht. Maar kan je het nog wel als een echt verbod zien of meer als een symboolverbod in die situatie...

ImmortalTech zei:
“Hij moet met echte oplossingen komen en dit symboolverbod terugdraaien.”

en aan gezien er vrijwel geen handhaving van het verbod is...

ImmortalTech zei:
Verder is volgens de PvdA’ster de handhaving van het verbod niet goed geregeld. “De bevoegdheid ligt bij de politie, maar Amsterdam stelt terecht hier geen agenten voor te willen inzetten.

speedjunky69

Bewuste gebruiker
Logisch zon verbod is niet toch niet te verdedigen als er wel alcohol verkocht mag worden. Stompzinnige truttige willekeur...

Ik ben geen paddofan maar dit verbod is gewoon een grote grap.

deadlock

Badass junkie
-spaceman- zei:
Ik heb niet gezegt dat het geen verboden middel is als het word verkocht. Maar kan je het nog wel als een echt verbod zien of meer als een symboolverbod in die situatie...
Ook niet gezegd?

Adrenochroom

Wijs gebruiker
ALs ik hier de letters PVDA zo groot in de topic lijst zie staan denk ik meteen aan een of andere nieuwe designer drug, jullie ook?

Bovenaan