Psychose?

sosaa

Bewuste gebruiker
Hallo mensen,

ik ben 18 en blow al 2 jaar bijna dagelijks. Ik was met mijn voetbalteam op trainingskamp een paar maanden geleden en we hebben toen heel veel geblowd. Hoeveel weet ik niet meer maar ik denk toch wel een stuk of 10 joints met 4 of 5 mensen in totaal op die avond. Ik was behoorlijk van de kaart en we hadden ook nog een paar biertjes gedronken.

Ik was echt vaag die avond, mijn teamgenoten vertelden me dat ik rare dingen zei en dat ik dan weer zei dat ik naar buiten wilde en als we dan buiten waren wilde ik weer naar binnen. Uiteindelijk na heel wat gedoe ben ik toch maar naar bed gegaan. Ik kon echter totaal niet slapen en keek constant op mijn mobiel of ik weer normaal kon lezen. Ik heb denk ik misschien een uur geslapen ofzo.

Het raarste aan dit alles was dat ik me de volgende dag nog steeds heel kut voelde. Alles leek in slowmotion te gaan en ik kreeg dingen niet mee. Het voelde alsof ik mezelf niet was en dat ik alles wat er gebeurde maar half meekreeg en al snel weer vergat wat er allemaal gebeurde.

Nu mijn vraag; kan dit een psychose zijn geweest? De dag na de bewuste avond gingen we smiddags naar huis met de bus en werd savonds pas weer een beetje normaal en de volgende dag was gelukkig alles voorbij.

Alvast bedankt.

Fool

Badass junkie
Het kan heel veel geweest zijn, om het meteen een psychose te noemen zou ik wat ver vinden gaan. Kan gewoon effect van te veel/sterke wiet geweest zijn, of iets als Derealisatie/depersonalisatie. Allemaal niet echt vanachter een computer te diagnosteren en als je er echt bang voor bent/nog last van hebt kun je er beter met een professional over gaan praten.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Dit is dus echt geen psychose geweest, gwn een bad trip op wiet. Mocht het wel een psychose zijn, dan zou ik vooral doorgaan met blowen. :wink:

lsdlicious

Bewuste gebruiker
Tripreporter
denk ook eerder aan een bad trip, deze kunnen echt heel beangstigend zijn. wat fool zegt moest je je raar blijven voelen na bijv. een week bespreek het dan met je huisarts. maar geen zorgen maken volgens mij gewoon bad van te sterke wiet.

be safe :sunglasses:

Frenzel

Experimenterende gebruiker
Men spreekt pas van een psychose als bepaalde symptomen langer dan 30 dagen blijven duren.
Symptomen zijn: wanen, hallucinaties en verward denken.
Oftewel de persoon in kwestie leeft in zijn eigen werkelijkheid.
In een psychose maak je een vreemde indruk op je omgeving. Je doet en zegt ongerijmde (onsamenhangende) dingen.
Sommige effecten van psychedelische drugs kun je daarom dan ook beschouwen als psychotische symptomen.

Fool

Badass junkie
Frenzel zei:
Men spreekt pas van een psychose als bepaalde symptomen langer dan 30 dagen blijven duren.
In een psychose maak je een vreemde indruk op je omgeving. Je doet en zegt ongerijmde (onsamenhangende) dingen.
Sommige effecten van psychedelische drugs kun je daarom dan ook beschouwen als psychotische symptomen.
Wat een onzin, dat het minstens 30 dagen moet duren. Een psychose kent veel verschillende subgroepen en een Acute psychotische stoornis telt al vanaf dag 1. Dat is net zoiets als zeggen dat je pas ziek bent als je een maand lang in bed ligt...

sosaa

Bewuste gebruiker
Bedankt voor de reacties.

Ja dan zal het denk ik gewoon een flinke bad trip zijn geweest. Ik dacht alleen aan iets anders omdat ik natuurlijk wel is vaker bad ben gegaan, maar dat ik me de volgende dag echt vaag voelde had ik niet eerder meegemaakt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Van teveel blowen icm drinken kun je je echt behoorlijk raar gaan voelen inderdaad. Normaal is dat na een nachtje goed slapen dan wel weer voorbij, maar zoals je zelf al aangaf heb je amper geslapen die nacht en dan is het niet heel gek dat je de volgende dag nog redelijk vaag was.

Zoals hierboven ook al gezegd, zolang het rare gevoel binnen een dag of twee weer weg is hoef je je nergens zorgen om te maken.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
sanimirza zei:
Een overdosis cocaïne komt minder vaak voor dan een overdosis heroïne. Cocaïne heeft een direct effect op het hart. Het grootste gevaar is een hartaanval of hartstilstand. Heeft iemand acute hartproblemen na cokegebruik, dan moet je direct 112 bellen. Eventueel kun je hartmassage toepassen.

Verkeerde topic zeker??

manus

Newbie
Frenzel zei:
Wanen en hallucinaties zijn niet specifiek voor een psychose; sommige mensen met een psychose zijn alleen verward. Stemmen horen komt bij veel verder gezonde mensen voor. Wanen en hallucinaties komen bij veel ziektebeelden voor bv een delirium.

Frenzel

manus zei:
Wanen en hallucinaties zijn niet specifiek voor een psychose; sommige mensen met een psychose zijn alleen verward. Stemmen horen komt bij veel verder gezonde mensen voor. Wanen en hallucinaties komen bij veel ziektebeelden voor bv een delirium.
Bedankt voor de reactie.
Vindt het zelf best moeilijk om te begrijpen wat een psychose is.
Ze hebben bij mij al tot 3 keer toe gezegd dat ik psychotisch was, maar ik geloofde dat nooit. Als ik dan doorvroeg of ze me eens wilden uitleggen wat dat dan is, konden ze mij en andere
niet-psychotische mensen om me heen nergens van overtuigen.
Ze baseerden mijn psychosen telkens op mijn woede en hun angst daarvoor.
Het idee om psychosen als diagnose te hanteren vind ik dan ook een gevaarlijk principe waar leiders met verkeerde bedoelingen flink misbruik van zouden kunnen maken (als middel om burgers te excommuniceren)
Het trieste is dat sommige mensen echt psychotisch kunnen zijn en er dus met hun denkstoornis gespot kan worden.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik denk dat je het niet zo moet zien. Het grote verschil tussen lichamelijke ziektes en geestesziektes is dat je bij lichamelijke ziektes veel duidelijkere symptomen hebt en aan de hand daarvan vaak een diagnose kunt stellen.

Geestelijke problemen zijn veel vager. Een depressie of hallucinatie bijvoorbeeld, is iets heel ontastbaars en dat kun je alleen diagnosticeren door wat de patiënt tegen je vertelt. Je kunt niet zelf even kijken hoe het eruitziet, zoals dat bij een ontsteking bijvoorbeeld wel kan.

Er is gewoon nog te weinig bekend in de geestelijke gezondheidszorg, er wordt behandeld met de kennis die nu voorhanden is. Als ik het goed heb werken ze met een lijst kenmerken van geestelijke problemen en als je aan zoveel procent van de kenmerken voldoet krijg je de diagnose. Waarschijnlijk kan ZERO daar meer op invullen.

Een diagnose stellen is dus veel moeilijker, van spotten met de ziekte kun je dus niet echt spreken als je het mij vraagt. Het is natuurlijk wel vervelend als je naar jouw idee niet de juiste diagnose krijgt.

Frenzel

Dat is zeker vervelend.
Ik kan hun zo doende niet serieus nemen. Ook voel ik me zelf niet serieus genomen.
Als je tegen me zegt dat ik vandaag depressief bevonden wordt en eraan toevoegt dat deze depressie nooit meer over zal gaan, geloof ik je meteen. Ik weet dat ik iets heb.

In feite kunnen wij als drugs gebruikers allemaal wel begrijpen hoe het is om psychotisch te zijn, want onder invloed van drugs of wijn ben je tijdelijk psychotisch. Of ook als je zwaar afkickt.
Maar ik begrijp niet waarom ze zeiden dat ik psychotisch was buiten mijn gebruik om.
Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik trip, terwijl ik niets had ingenomen. Soms kwam het misschien eens op het randje daarvan, maar niet zodanig dat ik de dag daarna nog steeds last daarvan had en medicijnen nodig had, hoewel het best eng is als je je ineens zo voelt alsof er een trip begint te werken zonder dat je het gebruikt hebt.
Want het is zelfs al eng wanneer je bewust gebruikt.

Er zijn meer slechte dan goede behandelaars en als je slecht behandelt wordt krijg je automatisch achterdocht wat feitelijk een symptoom van een psychose is. Ik kan een ander zelf ook psychotisch maken. Is op zich niet moeilijk. Als je hem maar lang genoeg blijft pesten wordt dat doel wel bereikt.
Zulke slachtoffers isoleren zichzelf wat een symptoom van een psychose kan zijn, maar die wel door onder andere de overheidsmedewerkers in de hand gewerkt kan zijn en in een erger geval zelfs in stand gehouden wordt door dezelfden.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Frenzel zei:
In feite kunnen wij als drugs gebruikers allemaal wel begrijpen hoe het is om psychotisch te zijn, want onder invloed van drugs of wijn ben je tijdelijk psychotisch.

Weet je wel wat een psychose is? Ik kan je vertellen dat het verreweg iets anders is als onder invloed zijn. Alleen als je overdoseerd kun je tijdelijk psychotisch worden en als je er aanleg voor hebt kun je na gebruik (meestal voor langere tijd) psychotisch worden.

Frenzel zei:
Ik kan een ander zelf ook psychotisch maken. Is op zich niet moeilijk. Als je hem maar lang genoeg blijft pesten wordt dat doel wel bereikt.

Ik snap wel dat je je niet serieus genomen voelt... Dat doe ik ook niet als je dit soort dingen roept...

Frenzel

Ja? Meen je? Nee, dat geloof ik niet dat jij me niet serieus neemt.
Dus je beweert dat het onmogelijk is om iemand moedwillig psychotisch te maken?

Fool

Badass junkie
Ik denk niet dat je dat zomaar bij iedereen lukt, nee. 9 van de 10 mensen zullen je gewoon zelf voor gek verklaren en gaan negeren. :wink:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Je kunt iemand zeker depressief krijgen, absoluut, maar psychotisch? Nee dan moet je iemand op zijn minst voor lange periode hevig martelen o.i.d. Met alleen woorden krijg je iemand niet psychotisch tenzij de problemen al aan de oppervlakte drijven...

Ik vraag me gewoon af of je weet wat een psychose precies is... Ik heb het helaas van heel dichtbij meegemaakt en ik heb het idee dat jij het een beetje onderschat

Frenzel

Het ligt aan mij dat je dat idee hebt. Het spijt me.
Ik ben niet zo goed behandeld geworden in de psychiatrie en heb op afdelingen dus ook wel psychotische mensen meegemaakt.
Het valt op dat zij veel momenten uit hun psychose nadien vergeten zijn, zoals je dat ook ziet bij mensen die dronken waren.
Er zijn wel dingen die ze achteraf zullen proberen te verklaren maar dat komt vaak niet overeen met wat er werkelijk gebeurde. Zij hadden gedurende hun psychose een andere werkelijkheid.
Ook kunnen ze bevestigen dat ze in een psychose hebben gezeten, erkennen dat het ziekelijk is (zelfs iets met bezetenheid te maken kan hebben) en absoluut niet willen hebben dat ze er nogmaals in terugvallen.

Als je mij vraagt hoe ik mijn psychose ervaarde kan ik zeggen dat ik boos was en vervolgens allerlei kneusjes hoorden zeggen: je bent psychotisch, je hebt onze professionele hulp nodig.
Of dat ik niet mag stoppen met medicijnen gebruik en allerlei van dat soort streken om me nog bozer te krijgen. Ze zijn gewoon heel erg duivels bezig. Op dit moment natuurlijk niet meer zo erg met mij, maar wel nog met andere slachtoffers waar ik een mede getuige van ben. En die naar mijn gevoel helemaal niet psychotisch zijn (geweest).
Deze kennis is zo pijnlijk dat ik het meeste zou willen verdringen. Je zou haast denken dat het het uiterlijk van een psychose heeft gekregen, als ik dat werkelijk zou doen.
Iemand kan onwetend zijn en nog maar weinig van het begrip psychose afweten. Zoiemand kun je makkelijk iets aanpraten of met behulp van opdringerij laten geloven dat hij psychotisch is terwijl dat niet zo is.

Ook voor mensen die echt psychotisch zijn geldt dat zij nog steeds een eigen wil hebben.
Echter veel mensen met een overheidsbaantje schijnen deze wil niet te eren.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Frenzel zei:
Als je mij vraagt hoe ik mijn psychose ervaarde kan ik zeggen dat ik boos was en vervolgens allerlei kneusjes hoorden zeggen: je bent psychotisch, je hebt onze professionele hulp nodig.
Of dat ik niet mag stoppen met medicijnen gebruik en allerlei van dat soort streken om me nog bozer te krijgen. Ze zijn gewoon heel erg duivels bezig. Op dit moment natuurlijk niet meer zo erg met mij, maar wel nog met andere slachtoffers waar ik een mede getuige van ben. En die naar mijn gevoel helemaal niet psychotisch zijn (geweest).
Deze kennis is zo pijnlijk dat ik het meeste zou willen verdringen.

Dat klinkt als een hele nare ervaring. Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe het bij jou was en ik geloof je daarom op je woord. Dit is een beetje wat ik bedoelde over het verschil tussen lichamelijke en geestelijke ziektes. Diagnoses stellen is heel moeilijk op geestelijk gebied en helaas gaat het daarom nooit voor 100% goed.

Frenzel zei:
Iemand kan onwetend zijn en nog maar weinig van het begrip psychose afweten. Zoiemand kun je makkelijk iets aanpraten of met behulp van opdringerij laten geloven dat hij psychotisch is terwijl dat niet zo is.

Daar ben ik het zeker mee eens, maar dat is niet wat je eerst zei :wink: Je kunt iemand zeker doen geloven dat hij psychotisch is als je genoeg je best doet. Echter zijn de effecten dan meer vergelijkbaar met een angststoornis dan met een daadwerkelijke psychose. Iemand een psychose aanpraten geloof ik niet in maar iemand doen geloven dat hij een psychose heeft is zeker mogelijk.

Frenzel zei:
Ook voor mensen die echt psychotisch zijn geldt dat zij nog steeds een eigen wil hebben.
Echter veel mensen met een overheidsbaantje schijnen deze wil niet te eren.

Ook daar kan ik me een voorstelling van maken, in dat geval zou er moeten worden ingeschat hoe heftig het op dat moment is en of het kan worden gecontroleerd door medicijnen. Als iemand zwaar psychotisch is, is degene onvoorspelbaar en wordt deze beïnvloed door verdraaide waarheden of complete wanen. In dat geval is het niet verstandig de wil van de persoon te volgen en kun je iemand beter onder toezicht/controle houden.

Echter als een psychose licht is of aan de beterende hand, wordt de eigen wil natuurlijk weer steeds belangrijker. Het is een stukje risicoinschatting en helaas is die niet 100% waterdicht te maken.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Heb het ooit voorgehad een psychose, door een combo van verschillende drugs over een tijdstip van 1 jaar.
Daarbij ging cannabis elke dag over tafel en elk weekend wel iets anders van harddrugs. Ik had een afdalend selfdestructief impulsief gedrag. Deprimerend voor mezelf en voor mijn naasten maar niets hield me tegen om dat leventje verder te zetten, ik had niets te verliezen zei ik toen. Na een tijdje minderde het gebruik wel maar de dagelijkse problemen daarom niet. Ik begon me angstig te voelen tegenover werkgevers en collegas. Mensen die mij wouden helpen, duwde ik ver weg. Ik dacht dat iedereen een complot tegen me vormde. Ik woonde recht over een cafe. Dag na dag hoorde ik de cafegangers elk kwartier praten over mij. Ik was toen op jonge leeftijd wel gekend als de jonge kneus zonder ouders die aan de drugs gaat, (intussen uitgebouwd tot een verstandig bijna volwassen persoon) Dat wetende maakte alles nog veel erger. De wereld had mij verstoten. Zo voelde het aan. Zelfmoordneigingen, woede aanvallen, alles wat me lief had en ik lief had voordien heb ik van me afgegooid en als het ware verbannen uit mijn leven toen. Ik ben vertrokken van de plaats waar ik 20jaar woonde. Nergens voelde ik me nog veilig. Heb me toen laten opnemen op psychiatrie na een pillen overdosis. Daar kwam het woord "psychose" snel op. Ik heb toch een tijdlang herstel nodig gehad. Ik ga trouwens nog altijd niet graag terug naar mijn stad van herkomst hoe graag de mensen er mij ook hebben...

manus

Newbie
SmartieAndMe zei:
Je kunt iemand zeker depressief krijgen, absoluut, maar psychotisch? Nee dan moet je iemand op zijn minst voor lange periode hevig martelen o.i.d. Met alleen woorden krijg je iemand niet psychotisch tenzij de problemen al aan de oppervlakte drijven...

Ik vraag me gewoon af of je weet wat een psychose precies is... Ik heb het helaas van heel dichtbij meegemaakt en ik heb het idee dat jij het een beetje onderschat

Pesten kan kinderen psychotisch maken
BAARN - Mensen die als kind gepest zijn, hebben twee keer meer kans op een psychose dan kinderen die nooit zijn gepest. Dat blijkt uit Brits onderzoek.

Volgens de wetenschappers van de University of Warwick in Coventry kan pesten, vooral als het langdurig gebeurt, serieuze consequenties hebben op latere leeftijd.

Eerdere studies toonden al aan dat traumatische gebeurtenissen in de jeugd gelinkt zijn aan de ontwikkeling van psychoses als volwassene. En mensen die psychotische symptomen in de jeugd hebben, zijn geneigd tot het ontwikkelen van schizofrenie als ze volwassen zijn.

De onderzoekers wilden uitzoeken of dit bij pesten ook zo is. Voor het onderzoek bestudeerden ze 6437 12-jarigen, die vanaf hun zevende jarenlang lichamelijk en geestelijk gepest werden.

Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat pestslachtoffers twee keer zoveel kans hebben op hallucinaties en andere psychotische symptomen. Hoe langer en erger de slachtoffers gepest werden, hoe groter de kans bleek op een psychiatrische ziekte.

Het onderzoek is gepubliceerd in de Archives of General Psychiatry.

Frenzel

Dat is maar net wat ik bedoel...
Als ik WIL kan ik zeker iemand psychotisch krijgen, al hangt het er natuurlijk wel een beetje vanaf dat er voldoende mensen moeten zijn die zich met mij samenzweren.

Een van mijn lotgenoten is het er, net als mij, ook niet mee eens dat hij schizofreen is verklaard en HIJ beweert zelfs dat zich bij overspannenheid en schizofrenia ongeveer dezelfde soort symptomen voordoen.
Het is goed mogelijk om iemand bewust tot overspannenheid te drijven en hem vervolgens nog wat anti-psychotische medicijnen zijn maag in te toveren, zodat zijn geloofwaardigheid flink in opspraak wordt gebracht wanneer hij aan de wereld probeert bekend te maken wat hem is aangedaan, want mensen zijn nogal bang voor hetgeen zij niet kennen. Tenminste dat is iets wat ik zelf ook vooral wel merk wanneer ik iemand zeg dat ik neuroleptica neem of, dat ze zeggen dat ik schizo ben. Meestal is het vanaf dan einde zoek met dat contact.
En dat terwijl ik niet eens geloof dat ik het ben, laat staan die medicijnen nodig heb.
Op deze manier drijven ze de spits met hun psychologische spelletjes.

De Engelsen hebben het toepasselijke werkwoord TO PERSECUTE.
Dit heeft 3 betekenissen.
Onderdrukken, vervolgen; lastig vallen.
De meest gebruikte methode die ze hebben om de overspannenheid van een ander in stand te houden. Als ze dit bij je doen ga je vanzelf allerlei gebreken lijden (en LET OP! dit LIJKT op schizofrenia maar hoeft het niet per sé te zijn). Je krijgt namelijk een grote mond, je gaat je verspreken, je maakt fouten, je vergeet allerlei belangrijke zaken, schreeuwen, in jezelf praten en als ze er maar lang genoeg mee doorgaan, ga je uiteindelijk van gekkigheid nog rondjes om de tafel rennen.

Bovenaan