Psychose?!

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Beste DF'ers,

Na maanden lang op dit forum rond gestruind te hebben, leek het me wel eens tijd om een bericht te posten. Ik zit namelijk met het volgende:

Al 2x ben ik bijzonder raar van wiet geworden. Mijn eerste keer was ik enorm, maar dan ook echt enorm stoned van de bong. Ik kon helemaal niets meer. Na een paar gigantische hitten van de bong begon ik zeer misselijk te worden, ben opgestaan, vervolgens zowat alles vergeten wat nog van mij op tafel lag, en naar mijn fiets toe gestrompeld. Ik was met vrienden, maar wilde ze niet laten merken dat ik mij zo beroerd voelde. :kots:

Vervolgens werd ik echt extreem raar in mijn hoofd. Ik was misselijk, stapte op de fiets en begon eigenlijk wat blind rond te fietsen. Ik mompelde constant in een of andere vage taal, was niet eens meer in staat normaal te spreken. Iedereen die mij tegenkwam moet wel hebben gedacht; wat een leipo zeg :confused:

Vervolgens werd ik nog 10x leiper. Ik moest van mezelf steeds zelfmoord plegen, of ik dit kreeg opgedragen door een stem of mijn eigen verbeelding weet ik niet eens meer. Elke keer als ik een auto tegenkwam had ik enorme drang mij hiervoor te werpen. Ook was ik enorm depressief, dacht dat er een of andere goed of kwaad in mij school en de slechte kant de overhand kreeg. Als ik bijvoorbeeld dacht dat ik in mijn broek had geschoten, VOELDE ik dat ook gelijk. Ik dacht dat ik moest kotsen, en het volgende moment moest ik ook kotsen. Bij nadere controle bleek dit dan niet het geval. Ik ben uiteindelijk ergens in de bosjes gevallen met m'n fiets en daar 2 uur voor pampus gelegen en wat liggen brabbelen. Ik was zo knetterleip dat ik niet eens meer mijn mobiel kon pakken die in mijn zak zat. :(

Het rare was dat ik op een of andere manier nog voor 1% nuchter was, en ik me realiseerde dat ik naar huis moest. Ik heb op een gegeven moment m'n fiets gepakt en ben naar huis gereden, daar aangekomen zowat alles omgestoten in huis en vervolgens naar bed. Hoe minder stoned ik werd, hoe minder erg te klachten werden. Op een gegeven moment ben ik maar in slaap gevallen om de volgende dag helder en nuchter wakker te worden.

Na deze gebeurtenis ben ik vrolijk door blijven blowen, en vervolgens nergens meer last van gehad. Anderhalf jaar later gebeurde echter dit.

Na een avondje goed aan de pep te hebben gezeten, niet geslapen te hebben, sleepte ik mezelf de volgende dag naar de coffeeshop. Ik was rond dit tijdstip 40 uur wakker, zat ook met lekkere kijkers in de shop. :tearsofjoy:

Hier werd ik vervolgens ook weer gigantisch stoned, en dan bedoel ik ook weer extreem. Kon alleen maar dom lachen en om alles stuk gaan wat ik hoorde. Tegen 12'en stampte ik uit shop om naar huis te vertrekken. Onderweg werd ik echter weer knetter vaag. Ik meende allemaal stemmen uit een bos te moeten horen waar ik langs reed. Als ik stil blijf staan hoorde ik ze allemaal roepen, maar verstaan deed ik er niets van :confused: Ook begon ik te hallucineren, zo zag ik constant de weg aan voor een brug. :confused:

Daarnaast hoorde ik constant het rinkelen van een bel. Hier begreep ik ook weer niks van, want mijn bel was helemaal kapot. No way dat daar nog geluid uit kwam. Ik voelde me echt heel raar in me hoofd, was enorm bang dat ik psychotisch zou worden. Dacht echt dat ik er nooit meer uit zou komen. Hier gold echter hetzelfde, zodra de wiet begon uit te werken werd ik steeds helderder, en na verloop van tijd was ik weer gewoon normaal. Wat ik relevant vind hier te vermelden is het feit dat ik het eerste stuk nog met een vriend heb op gefietst. We waren beide in goede stemming en ouwehoerden maar wat aan. Toen deze vriend echter afscheid van mij nam traden de psychotische kenmerken op.

Ik heb er verder niets aan over gehouden, maar het blijft toch aan mij knagen. Ik heb dit nooit met andere drugs. Ik ben wel erg bang dat ik een keer psychotisch word, vooral na deze twee gebeurtenissen. Bij beide gebeurtenissen was ik echt enorm stoned, zo stoned dat je echt niks meer kan.

Wat verdere achtergrond informatie. Ik word tegenwoordig behandeld aan een angststoonis, dit is niet na aanleiding van deze twee gebeurtenissen. Toch snap ik nog steeds niet wat er is gebeurd. Was het een bad trip of psychotische ervaring? Ik ben na die tweede keer gestopt met blowen omdat ik bang ben dat het weer gebeurd. Als ik nuchter ben heb ik nergens last van, en dat terwijl ik op vrij regelmatige basis pep gebruik. Met blowen ben ik hoe dan ook gestopt.

Kunnen jullie mij helpen? Iemand soortgelijke ervaringen?

Met vriendelijke groet,

Leipe Baviaan

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Welkom op het forum :)

Vervelende ervaringen zeg, durf je nog wel te blowen daarna? Ik weet niet of het een psychose was of een flinke paniekaanval/bad trip maar volgens mij liggen die twee ook niet extreem ver uit elkaar. Er zijn op het forum wel een aantal mensen die hier meer over kunnen zeggen :)

Heb je verder nog last gehad van wanen of paranoia?

leipebaviaan

Wijs gebruiker
SmartieAndMe zei:
Welkom op het forum :)

Vervelende ervaringen zeg, durf je nog wel te blowen daarna? Ik weet niet of het een psychose was of een flinke paniekaanval/bad trip maar volgens mij liggen die twee ook niet extreem ver uit elkaar. Er zijn op het forum wel een aantal mensen die hier meer over kunnen zeggen :)

Heb je verder nog last gehad van wanen of paranoia?

Bedankt SmartieandMe :)

Is het hier nog wel druk of is het forum tegenwoordig verlaten? Ik heb heel veel oude topics gelezen ,maar zie mensen die vroeger heel veel reageren niet meer echt verschijnen, terwijl dat toch juist mensen met kennis zijn...

Nu even ontopic.

Nee ik heb nog steeds niet geblowd. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee en wil me liever op mijn studie concentreren. Door die gebeurtenis van een paar maanden terug (tweede keer bad gaan) durf ik het nog steeds niet aan. Maar dat stoort me niet zoveel, werd eigenlijk alleen maar heel erg depressief en onzeker van blowen, dus waarom zou ik het dan weer oppakken? Ik heb nooit maar dan ook nooit last gehad van paranoia of wanen. Die beide trips op weed zijn de enige keer dat ik echt psychotische verschijnselen kreeg. Ik vraag me toch nog steeds of er mensen zijn die dit herkennen en er meer over weten. Misschien breng ik het ook wel even ter sprake bij mijn behandelaar.

Bedankt voor je interesse :)

Groet,

Leipe Baviaan

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Ik denk dat het te maken heeft met je angststoornis. THC is nou eenmaal psychoactief en kan je onderbewustzijn triggeren, vooral als je erg veel THC in je systeem hebt zitten.

40 uur wakker blijven en dan een jointje roken kan een erg grote trigger zijn. Je brein is vermoeid, het krijgt alleen maar meer stimulansen en nadat je vriend was weggegaan kreeg het geen afleiding meer, waardoor je onderbewustzijn ontzettend gestimuleerd werd. Dat kan hallucinaties voortbrengen, stemmen in je hoofd. Je kreeg eventjes last van een kleine psychose. Nadat de THC(dus de psychoactieve drug) weg begint te ebben zullen de psychische problemen ook minder worden.

Ik raad je aan om geen wiet meer te roken. Het triggert klaarblijkelijk iets in jou, waardoor je je angstig voelt en de realiteit steeds verder vervaagd. Het kan te maken hebben met je angstoornis, maar dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Wees voorzichtig met psychoactieve middelen, gebruik niet teveel drugs door elkaar en denk vooral aan jezelf. Een langere psychose kan je nog verder van huis brengen, dat wil je echt niet.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Bedankt voor jullie reacties! :grin:

Toch heb ik het juiste antwoord nog niet echt gevonden. Heeft niet iedereen wel eens met dit fenomeen kennis gemaakt na een nacht goed doorhalen op pep, en vervolgens niet slapen? Werkt niet bij heel veel mensen dit triggerend?

Vinden jullie dat ik helemaal moet stoppen met blowen of niet? Is het niet zo dat bij een angststoornis die angstige gevoelens worden getriggerd? Ik zal ik wel weer kunnen blowen als ik weer wat beter in me vel zit?

Ik was eigenlijk van plan om binnenkort te gaan truffelen met vrienden. Lijkt dit jullie echter verstandig. Truffels is toch ook psychoactief? Ik heb een keer eerder truffels gedaan maar er niks van gemerkt. Wat vinden jullie?

Een hele boel vragen in 1x, het spijt me voor mijn gedrag.
Groeten,

Leipe baviaan

Missyy23

Bewuste gebruiker
Ik ben ( zeker) geen allesweter, maar ik vind dat in je eerste bericht een paar dingen eruit springen die imo de oorzaak voor de 'psychoses' zouden kunnen zijn, je zegt dat je bij de 1e keer gigantisch aan de bong zat, een paar superhits kunnen al harder aan komen dan gewoon een joint, je was enorm stoned zei je, en je ging daarna alleen op pad, waarschijnlijk ook in het donker ? De eerste de beste negatieve/rare gedachtes blijven dan ook malen, tot zoals je zei je gaandeweg minder stoned was, en ook in slaap viel, de 2e keer was je al 40 uur wakker, dan is er al kans op hallucinaties, en het blowen heeft dat wel verder in de hand geholpen denk ik :) je was weer enorm stoned zei je, en je eindigde weer alleen en werd het erger, dus gewoon het enorme stoned/superlang wakker, en alleen zijn vermijden. Ik ben echt van mening dat je hersenen je grootste vijand kunnen zijn, je kan jezelf helemaal gek/lullen en denken, is niet gelijk een psychose of kans op, maar gewoon hoe erg je onder invloed bent :)

dude

Experimenterende gebruiker
leipebaviaan zei:
Toch snap ik nog steeds niet wat er is gebeurd. Was het een bad trip of psychotische ervaring? Leipe Baviaan
Tja dit is iets in het vakgebied van psychiatrie maar de symptomen als stemmen en geluiden horen hebben wel een sterk psychotisch karakter. Niet meer blowen is toch het meeest verstandig inderdaad.

dude

Om er nog ff op in te haken, met 'vakgebied van psychiatrie' bedoel ik dat zulke diagnoses normaal gesproken alleen worden vastgesteld door een psychiater. Een huisarts zal je met dit verhaal waarschijnlijk doorverwijzen naar de afdeling psychiatrie in een ziekenhuis lijkt me, al is het maar als voorzorgsmaatregel omdat er wat red flag dingen als zelfmoord in je verhaal voorkomen.

Denk dat iedereen er ook wel mee eens is dat forumleden waaronder ikzelf erg terughoudend moeten zijn om op afstand, met een samenvattend verhaal, een reactie te geven of het wel of geen officiele psychose is en of je daarom dan ook psychotisch bent. Algemeen advies, wees vooral eerlijk naar een behandelaar toe mocht je dat niet helemaal zijn wegens schaamte of whatever.

Verder, heb zelf vanaf m'n 15 zo'n 8 jaar vrijwel dagelijks geblowd, 's avonds naar de coffeeshop ken het maar al te goed. Ook wel veel lol gehad natuurlijk maar ben er toch mee gestopt omdat ik die dagelijkse verslaafde spiraal zo ontzettend zat was. Er zit een enorm verschil tussen rekreatief gebruik en een jarenlange stevige dagelijkse verslaving. Vind dat cannabis/hash gebruik over het algemeen erg wordt geromantiseerd, op de tv, in films of in het steeds meer liberalere Amerika met medicinale wiet. Stevig gebruik geeft meer schadelijke effecten in de hersenen dan veel mensen denken. Dus vanuit die ervaring en gedachte, als je er af kan blijven verleen je jezelf en je koppie een grotere gunst dan als je wellicht denkt amigo.. :sunglasses:

Ik was eigenlijk van plan om binnenkort te gaan truffelen met vrienden. Lijkt dit jullie echter verstandig. Truffels is toch ook psychoactief? Ik heb een keer eerder truffels gedaan maar er niks van gemerkt. Wat vinden jullie?

Eén keer truffels gehad buiten tijdens bevrijdingsdag. Tof, niet heel veel maar een lekkere zweverige trip waarin je nog wel eigenlijk alles kan doen maar als je rondkijkt lopen alle mensen en kleuren (grappig) uit. Maaginhoud is wel een factor, keer paddo's gehad na het gourmetten en ook niet veel van gemerkt waarschijnlijk omdat m'n pens volzat.

Als je het een keer wilt doen, zorg dat je in ieder geval in een leuke sfeer en setting bent. Vraag aan degene waar je het haalt, hoeveel je ongeveer moet nemen voor een leuke trip maar dat je echt niet de pan uit wilt trippen, haal er just for safety wat vanaf want ze adviseren snel een te hoge dosis. Je kunt beter wat te weinig nemen en meer controle houden, want vergis je niet als je eenmaal zwaar tript gaat dat net als met pep urenlang door. Het is je eigen beslissing of je het wilt doen of niet, gebruik je verstand let op hoeveel je naar binnen zit te werken.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Om ook weer even in te haken op mijn verhaal, ik denk van mezelf dat ik totaal niet psychotisch ben. Ik ben vaak genoeg onder invloed van de nodige dingen zonder dat ik ook maar een moment de grip op realiteit kwijt raak. Ik heb dit in mijn hele leven nog maar twee keer gehad, met anderhalf jaar tijd er tussen, en dat was dan ook na het gebruik van grote hoeveelheden drugs. Mocht het een psychose zijn geweest, dan was het absoluut een drugs psychose opgewerkt door een shitload aan troep. Ik heb nooit last van gehad van wanen, hallucinaties of realiteits- verlies. Psychische ziekten komen ook totaal niet voor in de familie.

Aan mijn behandelaar vertellen vertellen doe ik in elk geval niet, de psychische hulpverlening hier is van zo een bedroevend niveau dat ik al helemaal op ben afgeknapt. Ben uit mezelf gestopt met antidepressiva, paroxetine in dit geval, mag absoluut niet, maar dat boeit me op dit moment vrij weinig. Als ik hem vertel van die zelfmoord gedachten word ik wellicht doorverwezen, dus no way dat ik dit doe want dan trek ik mijn hele familie en vrienden mee in mijn val. Die gedachten over zelfmoord waren alleen heel sterk toen ik zo keihard tripte. Ik heb er in het dagelijkse leven niet zoveel last van, afgezien van het feit dat ik me soms slecht voel en dan wel eens denk: als het allemaal zo moet kan ik er net zo goed een einde aan maken. Maar gelukkig realiseer ik me daarna altijd wat ik allemaal nog heb dus dat is nooit een uitweg.

Met blowen inmiddels al drie maanden gestopt na twee jaar hardcore gebruik, ben wel klaar met dat goedje. Er zijn redelijk wat mensen om mij heen eraan verslaafd, ik was zelf ook hard op weg in dat stadium te geraken, maar ik heb gelukkig op tijd het zinkende schip kunnen verlaten.

Bedankt voor je tip over truffels dude, ik ga er denk ik niet aan beginnen. Stel je voor dat ik tijdens die trip weer psychotische klachten ontwikkel, volgens mij werken truffels ook psychoactief. Nog één keer zo een ervaring en de kans is heel groot dat ik compleet ga door flippen en mezelf in een vlaag van impulsiviteit van kant maak. (ben altijd bang dat ik schizofrenie ontwikkel) Volgens mij is Whitewiddow op dit forum ook door een truffel trip in een psychose geraakt, en daar zit ie nog steeds in.

Doe jij nog wel eens jointje dude, of niet?

dude

leipebaviaan zei:
Die gedachten over zelfmoord waren alleen heel sterk toen ik zo keihard tripte. Ik heb er in het dagelijkse leven niet zoveel last van, afgezien van het feit dat ik me soms slecht voel en dan wel eens denk: als het allemaal zo moet kan ik er net zo goed een einde aan maken. Maar gelukkig realiseer ik me daarna altijd wat ik allemaal nog heb dus dat is nooit een uitweg.

Bedoelde ook niet zozeer dat je echt suïcidaal bent (geweest) maar agreed snap je reactie daarop. Bij een standaard consult word ca. 10 minuten ingepland as you know right, bij mijn huisarts in ieder geval en als je een lang consult wilt 20 minuten geloof ik. Maar in ieder geval, mijn eigen ervaring is dat hij/zij veels te weinig tijd en expertise heeft om zelf iets te doen met drugsgebruik of verslaving en iemand daarom eigenlijk standaard gewoon word doorverwezen. Met drugsgerelateerde en psychische issues, is het meestal basically een snelle analyse en doorverwijzen die handel want de volgende patient staat te wachten. Vandaar dat ik dat ff zo benadrukte.

leipebaviaan zei:
Met blowen inmiddels al drie maanden gestopt na twee jaar hardcore gebruik, ben wel klaar met dat goedje. Doe jij nog wel eens jointje dude, of niet?

Nope, ik ben overgevoelig of intollerant geworden voor THC. Was in eerste instantie ongeveer een half jaar echt compleet gestopt. Daarna wilde ik bij een filmpie of zoiets wel 's af en toe blowen of een paar hijsen nemen maar ik kreeg na 2-3 trekken van een jointje met zeg maar 3 euro wiet erin een extreem sterke onprettige roes/effect, eerste 10-15 minuten stevig hartbonken. Een rotgevoel maar verder niet specifiek last gehad van hallucinaties of mind fucking dingen e.d.

In die periode veel informatie op internet gelezen en je kan schijnbaar intollerant worden voor stoffen die je daarvoor jarenlang gebruikt hebt met een hele hoge tollerantiegrens. Op zich wel weird maar goed, daarom blow ik dus al jarenlang niet meer, ook geen klein hijsie.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Bedoelde ook niet zozeer dat je echt suïcidaal bent (geweest) maar agreed snap je reactie daarop. Bij een standaard consult word ca. 10 minuten ingepland as you know right, bij mijn huisarts in ieder geval en als je een lang consult wilt 20 minuten geloof ik. Maar in ieder geval, mijn eigen ervaring is dat hij/zij veels te weinig tijd en expertise heeft om zelf iets te doen met drugsgebruik of verslaving en iemand daarom eigenlijk standaard gewoon word doorverwezen. Met drugsgerelateerde en psychische issues, is het meestal basically een snelle analyse en doorverwijzen die handel want de volgende patient staat te wachten. Vandaar dat ik dat ff zo benadrukte.

:confused:

Huh? Heb je het nou over de dokter? Dat stadium ben ik reeds gepasseerd. Ik snap je antwoordt niet echt... Dat ''doorverwijzen'' is ook één grote ramp, werd doorverwezen naar een geitenwollensokken-type met een stagiaire die werkelijk waar de ene na de andere achterlijke vraag stelde. Daarna ben ik naar één of andere halvegare gestuurd die mij testte op psychotische symptomen omdat seroquel zo goed aansloeg. Ik heb ze natuurlijk maar niks verteld van die twéé ervaringen, want dan zat ik nu ergens weg te rotten in een kliniek waar ze om de drie uur een sessie houden met je mede-slachtoffers.

Goed dat je trouwens gestopt bent met smoken, ik heb jouw verhaal wel eens vaker gehoord. Een kerel die ik ken is onlangs afgekickt van G en andere troep, en kan geen drugs meer verdragen. Nu is het een hopeloos geval dat inmiddels alweer is opgepakt voor het dealen in pillen, maar die jongen kreeg overal blaren over z'n lichaam toen ie het nodig vond tijdens het afkicken toch maar iets te nuttigen. Heb jij trouwens na het afkicken van wiet ook van die vage dromen gehad? Ben nu al drie maanden ''clean'' maar elke nacht zitten mijn dromen nog vol met geweld waarin de één na de ander wordt afgemaakt. Ik ben zelf ook echt al tientallen keren helemaal in elkaar gebeukt of neergestoken, erg vaag allemaal. :openmouth: Ik heb zelfs deze dromen na een avond zuipen, wat volgens mij echt ongewoon is. Herken jij hier wat in?

ZGMovement

Newbie
Pas op voor die wierie vriend, niet meer roken.
Laat ik et zo stellen: kans op een langdurige psychose bij jou is groot als je dit gaat pushen, als ik dit zo even snel lees heb je geluk gehad dat dit dopamine gerelateerd was, dit zijn meestal ( opletten wat ik zeg, ik bedoel ofc vooral icm druggebruik ) kortdurende psychoses.
Maar voor wiet EN aanleg geld: "With enough use of the drug, these people may develop long-lasting or even permanent psychosis. ''
Iemand waarmee ik een tijd lang gewerkt heb heeft me verteld over dopamine gerelateerde psychoses en NMDA-receptor psychoses, als je die wiet gaat pushen ga je je NMDA-receptoren triggeren, dit wil je niet.
Als je nuchter bent blijf je dan namelijk vaak in je psychose hangen, terwijl dit bij verhoogde dopamine vaak niet zo is. ( Als je nuchter wordt, je dopamine komt weer op normale pijl, verdwijnen de paranoïde gedachte vaak. ) Bij jou was het meer dagen niet geslapen - wat voor een soort reverse-neuronchemesty zorgt - om het snel uit te leggen normaal zakt je dopamine-peil s' nachts en overdags, zodra je daglicht in je ogen krijgt wordt je melatonine afgebroken en komt je dopamine op gang. Máár zodra je snachts niet slaapt maakt je dopamine overuren en zorgt dit voor een soort extra release. Soms wordt er zelfs aangeraden bij mensen die een verlaagde dopaminegehalte hebben om een nachtje wakker te blijven om te kijken wat dit met ze doet. Dopamine wordt dan dus extra aangemaakt, zo trigger je dus namelijk ook het verhaal van te lang niet slapen en je kan gaan hallucineren. ) Nou dit verhaal plus een verhoogde dopamine door speed en nog is een extra release van de wiet heeft bij jou slecht aangeslagen, als je dit dus gaat herhalen of bijvoorbeeld alleen wiet rookt trigger je dit al sneller als wanneer je het nooit hebt meegemaakt, daarom raad ik ook ten zeerste af om nog wiet te gaan gebruiken omdat je hiervoor te gevoelig bent.
Het NMDA verhaal speelt hier dus ook in mee, als je nou dus nog is in het vervolg speed gebruikt heb je idd een verhoogde dopaminegehalte maar wil dit niet meteen zeggen dat je een psychose kan opwekken, bij wiet spelen er meer receptoren mee, verhoogde dopamine, cannabinoid receptoren, glutamaat ( GHB gebruikers die soms bij afkick in psychose vervallen. ) NMDA (glutamaat verbonden) enzovoort, laat ik hier niet te diep op ingaan je snapt wel dat wiet meer triggert dan alleen een verhoogde dopamine.

TLDR: blijf van die wierie af kerel.

ZGMovement

Newbie
Maargoed maybe kan je wat met de info, het menselijk brein is freakingly complex dus het is altijd een lastige situatie.

Moet je voorstellen:
The brain’s memory storage capacity to something closer to around 2.5 petabytes (or a million gigabytes). For comparison, if your brain worked like a digital video recorder in a television, 2.5 petabytes would be enough to hold three million hours of TV shows. You would have to leave the TV running continuously for more than 300 years to use up all that storage.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
ZGMovement zei:
Pas op voor die wierie vriend, niet meer roken.
Laat ik et zo stellen: kans op een langdurige psychose bij jou is groot als je dit gaat pushen, als ik dit zo even snel lees heb je geluk gehad dat dit dopamine gerelateerd was, dit zijn meestal ( opletten wat ik zeg, ik bedoel ofc vooral icm druggebruik ) kortdurende psychoses.
Maar voor wiet EN aanleg geld: "With enough use of the drug, these people may develop long-lasting or even permanent psychosis. ''
Iemand waarmee ik een tijd lang gewerkt heb heeft me verteld over dopamine gerelateerde psychoses en NMDA-receptor psychoses, als je die wiet gaat pushen ga je je NMDA-receptoren triggeren, dit wil je niet.
Als je nuchter bent blijf je dan namelijk vaak in je psychose hangen, terwijl dit bij verhoogde dopamine vaak niet zo is. ( Als je nuchter wordt, je dopamine komt weer op normale pijl, verdwijnen de paranoïde gedachte vaak. ) Bij jou was het meer dagen niet geslapen - wat voor een soort reverse-neuronchemesty zorgt - om het snel uit te leggen normaal zakt je dopamine-peil s' nachts en overdags, zodra je daglicht in je ogen krijgt wordt je melatonine afgebroken en komt je dopamine op gang. Máár zodra je snachts niet slaapt maakt je dopamine overuren en zorgt dit voor een soort extra release. Soms wordt er zelfs aangeraden bij mensen die een verlaagde dopaminegehalte hebben om een nachtje wakker te blijven om te kijken wat dit met ze doet. Dopamine wordt dan dus extra aangemaakt, zo trigger je dus namelijk ook het verhaal van te lang niet slapen en je kan gaan hallucineren. ) Nou dit verhaal plus een verhoogde dopamine door speed en nog is een extra release van de wiet heeft bij jou slecht aangeslagen, als je dit dus gaat herhalen of bijvoorbeeld alleen wiet rookt trigger je dit al sneller als wanneer je het nooit hebt meegemaakt, daarom raad ik ook ten zeerste af om nog wiet te gaan gebruiken omdat je hiervoor te gevoelig bent.
Het NMDA verhaal speelt hier dus ook in mee, als je nou dus nog is in het vervolg speed gebruikt heb je idd een verhoogde dopaminegehalte maar wil dit niet meteen zeggen dat je een psychose kan opwekken, bij wiet spelen er meer receptoren mee, verhoogde dopamine, cannabinoid receptoren, glutamaat ( GHB gebruikers die soms bij afkick in psychose vervallen. ) NMDA (glutamaat verbonden) enzovoort, laat ik hier niet te diep op ingaan je snapt wel dat wiet meer triggert dan alleen een verhoogde dopamine.

TLDR: blijf van die wierie af kerel.

Oei, dat klink hoopgevend allemaal. Nog een extra reden om inderdaad van de wiet af te blijven. Gelukkig ben ik er nu ook al een paar maanden vanaf. Dat zou nog eens lachen zijn, wiet wat psychose triggerend kan werken en dan ook nog eens verslaafd. Ik snap je verhaal niet voor de 100% omdat je nogal goochelt met begrippen die voor mij tamelijk onbekend zijn. Strekking van het verhaal is echter duidelijk. Alleen één deel van je verhaal klopt geloof ik niet helemaal, je zegt dat beide psychoses dopamine gerelateerd waren, maar de eerste keer had ik de nacht van tevoren wél goed geslapen. (wil ook nog wel eens voorkomen.) Op dat moment was er geen verhoogd dopamine gehalte, omdat ik destijds simpelweg nog geen pep gebruikte. Uit deze kortdurende psychose kwam ik echter ook weer toen ik in nuchtere staat wederkeerde. Ik hoop dat dit soort rariteiten in de toekomst niet meer voorkomen, gelet op het feit dat ik wiet reeds in de ban heb gedaan. Ik weet ook echt niet hoe het zit met psychoses in de familie, mijn broer blowt zelf ook vrij regelmatig, maar ondervindt nooit klachten van dergelijke strekking. Voor de rest zit het totaal niet bij onze familie in aanleg. Ik hoop dat ik met het niet gebruiken van wiet mezelf voor een psychose kan behoeden, mocht dat niet lukken dan kan ik de rest van me leven gezellig in een schaduw wereld bivakkeren.

Bedankt echter voor je verhaal!

dude

leipebaviaan zei:
Huh? Heb je het nou over de dokter? Dat stadium ben ik reeds gepasseerd. Ik snap je antwoordt niet echt...
Mijn opmerking was inderdaad in het geval jij of een ander persoon naar een huisarts zou gaan met een dergelijk verhaal en dat sluit weer aan bij het gedeelte dat een psychiater zulke diagnoses normaal gesproken vaststelt.

Maar goed in jouw geval is een angststoornis misschien ook wel een rode draad qua datgene je hebt ervaren. Persoonlijk kan en ga ik er verder niet teveel over speculeren omdat ik simpelweg daar niet deskundig genoeg voor ben en dat sowieso ook lastig is om via een forum te beoordelen.

leipebaviaan zei:
Ben nu al drie maanden ''clean'' maar elke nacht zitten mijn dromen nog vol met geweld waarin de één na de ander wordt afgemaakt. Ik ben zelf ook echt al tientallen keren helemaal in elkaar gebeukt of neergestoken, erg vaag allemaal. :openmouth: Ik heb zelfs deze dromen na een avond zuipen, wat volgens mij echt ongewoon is. Herken jij hier wat in?
Dromen niet bewust meemaken of onthouden tijdens stevig (dagelijks) cannabis gebruik is een bekend verhaal. Na het stoppen intensiveren de dromen wel vaker en je onthoudt ze weer beter, dat gold absoluut ook voor mij en sommige andere mensen uit mijn blowkring weet ik nog. Heb zelf niet specifiek geweldadige dromen gehad en kan weinig zeggen over jouw dromen maar (eventuele) bepaalde medicatie daar ook dacht ik ook wel behoorlijk invloed op hebben.

HoneyC

Belezen gebruiker
leipebaviaan zei:
Jezus al 1000x bekeken, dat mensen dit interessant vinden. :confused:

Het is ook wel interessant om te lezen, omdat je normaal altijd leuke verhalen hoort. Maar iedereen weet ook dat er minder leuke kanten eraan zitten.
Maar goed, ik ben zelf ook 2x 'bad' gegaan op wiet. Dat waren nog de tijden dat ik af en toe blowde en als ik dus ineens veel blowde kwam het dus heel hard aan.

De eerste keer dacht ik dat ik dood was. Ik ging bewegen met mijn vingers om te controleren of ik nog wel leefde.. :tearsofjoy: En zag mezelf in een helemaal witte ruimte, moest waarschijnlijk de hemel ofzo voorstellen haha? Lag trouwens met mijn hoofd op een tafel met mijn ogen dicht.

De tweede keer had ik weer geblowd, en liep ik terug naar mijn school met vrienden. Toen ik de trap op liep voelde ik me een beetje duizelig en mijn klasgenoot zei dat ik er erg wit eruit zag ineens. Toen aangekomen voor de klas wachtten we op de docent, en het leek alsof de stemmen van mijn klasgenoten uit de verte kwamen. En toen ik drinken vroeg aan een klasgenoot moest hij lachen omdat hij ook stoned was, maar ik voelde ineens alsof ik in een film zat en zo een slachtoffer was en iedereen om me heen hoorde lachen. Beetje uit de verte. Heel raar dus :tearsofjoy: Later ging ik naar de wc en kwam ik weer een beetje bij.

Trouwens beide gebeurtenissen waren omdat ik waarschijnlijk op lege maag had geblowd, ik ben niet zo stevig gebouwd dus dingen hebben ook sneller effect op mij. En vroeger stelde ik soms het eten ook heel erg uit.

En ik denk persoonlijk niet dat je bij 2x blowen al een psychose kunt oplopen, misschien wel als je het heel erg combineert met allerlei andere soorten dingen. Of als je psychoses hebt zitten in je familie/genen.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Absoluut, de één reageert veel beter op dit middel dan dit ander. Ik ben zelf na die laatste ''psychose'' radicaal gestopt met blowen, en dat is tot nu toe een uitstekende keuze gebleken. Je korte termijn geheugen hersteld zich, je wordt weer actiever en het bespaart je enorm veel geld.

Daarnaast werd ik altijd wat angstig en onzeker van blowen, dus ik zie de meerwaarde er totaal niet meer van in. Stoppen is dan ook zonder moeite gegaan. :wave:

Trouwens beide gebeurtenissen waren omdat ik waarschijnlijk op lege maag had geblowd, ik ben niet zo stevig gebouwd dus dingen hebben ook sneller effect op mij. En vroeger stelde ik soms het eten ook heel erg uit.

Blow je nu nog wel, of ben je er ook klaar mee?

En ik denk persoonlijk niet dat je bij 2x blowen al een psychose kunt oplopen, misschien wel als je het heel erg combineert met allerlei andere soorten dingen. Of als je psychoses hebt zitten in je familie/genen.

Het is niet bij 2x blowen gebleven he, ik heb zeker 2 jaar lang vast geblowd. Het is denk ik meer een combinatie van factoren geweest die hebben bepaald dat het zo mis ging. Voor de rest zitten psychose's absoluut niet in de genen of familie. Daarnaast heb ik ook vrij vaak uppers gebruikt, die toch ook bekend staan om triggers van dergelijke kwalen. Met deze drugs heb ik dan ook nooit problemen gehad van dergelijk omvang. Blijkbaar triggert blowen wel iets in mij, dus ik laat dat gewoon links liggen. Afsluitend heb ik ook nog nooit enige psychotisch kenmerken ondervonden in nuchtere staat, en dat wil ik graag zo houden. :wink:

HoneyC

Belezen gebruiker
Oh wat goed van je dat je dan bent gestopt met blowen en al helemaal met alle omstandigheden erbij, en ook vooral dat het zo makkelijk is gegaan. Ben blij voor je :grin:

Ja ik ben ook al een tijdje gestopt, zoals je zegt je kortetermijngeheugen gaat inderdaad heel erg vooruit en je wordt actiever. Ik ben ook ineens na het stoppen met blowen gefocust op gezond eten & leven. Ben er ook allemaal heel blij mij en mijn portemonnee ook haha. Bespaart een hoop.

En wat je zegt dat van angstig en onzeker worden, de reden dat ik steeds meer ging blowen was omdat ik merkte dat ik wat opener en gezelliger werd (met onbekenden) en in het begin gaf het me echt een zeker gevoel. Maar hoe vaker ik het gebruikte hoe erger het achteruit ging met mij, ineens durfde ik dingen niet wat ik altijd al gedurfd had. En had totaal geen vertrouwen meer in mezelf en bleef geloven dat het goed zou komen na een paar jointjes. Heeel erg stom dus. Achja nu denk ik daar gelukkig heel anders over

Bovenaan