Psychose door ritalin

Hoi guys,

Ruim twee jaar geleden ben ik gediagnosticeerd met ADD. Vervolgens kreeg ik Ritalin voorgeschreven. Ik slikte een vrij hoge dosering Ritalin met als gevolg dat ik psychotisch ben geworden. Althans dat lijkt een grote rol te spelen bij het ontstaan van mijn psychose. Ik ben nu een half jaar uit mijn psychose en mijn psychiater wil geen Ritalin meer voorschrijven omdat ze bang is dat ik weer psychotisch word. Om heel eerlijk te zijn mis ik het gebruik van Ritalin, want ik had hier voordat ik toenemende last kreeg van wanen en hallucinaties veel profijt van. Nu is mijn vraag of iemand een middel kent waarbij mijn concentratievermogen ook toeneemt (een scherp en alert gevoel) waarbij de kans niet aanwezig is dat ik weer psychotisch word? Kortom een middel wat ongeveer hetzelfde effect heeft als Ritalin, maar op een andere manier werkzaam is?

Bij voorbaat bedankt voor de tips!

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ben bang dat er niet echt middelen zijn die een soortgelijke werking hebben maar niet tot een psychose kunnen leiden.

Mijn psychiater had Atomoxetine voorgeschreven, maar daar vond ik niet zo veel aan. Is ook een medicatie die bij ADHD wordt voorgeschreven. Jammer dat er geen middel is dat zo werkt als Ritalin. Misschien dat iemand anders nog een suggestie heeft.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Marshmallow zei:
Mijn psychiater had Atomoxetine voorgeschreven, maar daar vond ik niet zo veel aan.
Maar het gaat er toch niet om of het leuk is, maar of het werkt tegen je ADHD klachten?

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb in mijn colleges wel gelezen over andere middelen, eentje met cijfers erin, weet niet of je dat iets zegt. Ik weet de naam niet meer, zou je even moeten googlen, weet nog wel dat het lichter of anders werkte dan methylfenidaat.

Sowieso kan je ook neurofeedbacktraining doen of je dieet aanpassen. Er zijn best veel opties voor AD(H)D die niet alleen maar farmacotherapie betreffen.

Psychedelibee zei:
Marshmallow zei:
Mijn psychiater had Atomoxetine voorgeschreven, maar daar vond ik niet zo veel aan.
Maar het gaat er toch niet om of het leuk is, maar of het werkt tegen je ADHD klachten?
Dat is waar, maar naar mijn idee werkte het niet zo goed. Daarbij moest ik ook vrij veel bijbetalen voor het middel. Misschien heb ik het niet echt een eerlijke kans gegeven en ben ik te snel gekapt met het gebruiken van het middel. Als ik geen ander alternatief vind voor Ritalin ga ik het in de toekomst misschien nog wel proberen.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Exceptional Insight zei:
Atomoxetine is veel chiller dan Methylfenidaat. En als je er ook nog eens niet psychotisch van wordt, is het win win.
Noradrenaline heropnameremmers zijn naar mijn ervaring wel iets minder effectief al geloof ik wel dat het toegevoegde waarde kan hebben.
Het ding is dat dopamine verhogers de kans op psychose verhogen en Marshmellow een beetje misbruikgevoelig over komt, alles dat een beetje op methylfenidaat lijkt is om dezelfde redenen geen optie voor hem. :rolleyes:

Marshmallow zei:
Ik kom op het internet LTO3 tegen. Is hier iemand die daar ervaring mee heeft?
Theanine en blauw glidkruid/blue skullcap, de actieve bestandsdelen van LTO3 heb ik beiden op zichzelf wel veel ervaring mee.

Viskuit, het 3de bestandsdeel hiervan heeft een gelijkwaardige functie aan omega 3 in dit concept. Omega 3 wordt vaak voorgeschreven bij concentratieproblemen, zo heb ik deze in het verleden ook door een psychiater voorgeschreven gekregen i.v.m. een AD(H)D diagnose. Dit is echter puur een (effectief) voedingssupplement zonder psychoactieve werking (gek genoeg wordt omega3 ook voorgeschreven bij depressie).

Theanine is echt top spul, kan ik iedereen aanraden, heb er 200gram van liggen in huis. Het verhoogt de concentratie wat en het werkt tegelijkertijd een beetje rustgevend, je gaat er geen heftige methylfenidaat effecten van ondervinden maar het geeft gewenst effect en je ondervindt er ook geen bijwerkingen aan.
Eveneens werkt theanine zeer effectief in combinatie met cafeïne in een verhouding van ongeveer 2:1 (dus 2x zoveel theanine als cafeïne).
Omdat theanine een lichte affiniteit heeft met de glutamaat receptoren werkt deze vaak ook licht versterkend op andere psychoactieve stoffen.

Blauw glidkruid/blue skullcap is een plant extract die een beetje de werking van benzodiazepines imiteert. Het is lang niet zo heftig als benzodiazepines maar je gaat er zeker wel een rustgevend effect van ondervinden. Het is dus voornamelijk een licht rustgevend middel.

De kans dat je psychiater je dopamine verhogende middelen gaat geven is nihil dus een methylfenidaat gelijkend middel kun je sowieso op je buik schrijven tenzij je het op een andere manier kan verkrijgen wat mijn niet zo verstandig lijkt.

Als ik in jou schoenen zou staan zou ik een cocktail brouwen van cafeïne, theanine, blauw glidkruid, omega 3 en Atomoxetine.

Hierbij moet ik wel vermelden dat cafeïne en Atomoxetine allebei hartslag en bloeddruk verhogend zijn. Deze twee middelen samen kunnen zich mogelijk in onprettige effecten ontwikkelen. Zelf denk ik echter dat de (bloedvaat verwijdende en GABA actieve) rustgevende effecten van theanine en blauw glidkruid dit mooi weg compenseren maar je moet dit op het begin even voorzichtig aftasten en niet meteen een flinke lading naar binnen werken.

LTO3 kant en klaar kopen lijkt me nogal een verspilling van geld, de kans is zeer groot dat je deze producten los op Ebay kunt vinden voor 50% van die prijs, hier kun je ook cheap cafeïne poeder kopen eventueel. Er zijn natuurlijk ook andere sites die deze producten goedkoop aanbieden.
PS: Theanine werkt een stuk korter dan cafeïne dus zal mogelijk vaker bij gedoseerd moeten worden.

Hopelijk heb je iets aan dit advies, ik heb aardig wat achtergrond kennis op dit gebied (ADHD & 'Studie hulpmiddelen'), mocht je vragen hebben beantwoord ik ze graag voor ze.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Jmths. Ik ben trouwens een meisje, niet dat het verder relevant is.

Het viel overigens mee met de Ritalin misbruik. Ik gebruikte dagelijks verdeeld over twee dosissen 50 milligram. Heel af en toe gebruikte ik daarnaast een derde dosis van 15 of 20 milligram. Ik ben 1.70 meter lang en woog 60 kilo. Ik nam de medicatie oraal in.
Het is dus niet zo dat ik bakken Ritalin snoof. Ik heb de pech dat ik kennelijk kwetsbaar ben voor psychose, want ik denk dat de meeste mensen van zo'n dosering niet psychotisch zouden worden.

Ritalin is nu geen optie meer, maar ik denk er over na om een vergelijkbaar middel via internet te bestellen en dit incidenteel te gebruiken. Alhoewel ik het hiermee wel lastiger maak voor mezelf, dus ik weet nog niet zeker of ik dit ga doen.

Kortom tijd voor iets anders wat ik wel frequent kan gebruiken. Ik denk er nu over na om eenmalig een pot LTO3 te bestellen (als het bevalt koop ik de ingrediënten los van elkaar) en het uit te proberen onafhankelijk van Atomoxetine en cafeïne poeder. Ik vind het namelijk prettig om alle producten eerst even los van elkaar te testen zodat ik weet wat de middelen onafhankelijk van elkaar met mij doen. Misschien bevalt alleen LTO3 wel en dan laat ik de Atomoxetine achterwegen. Dit bespaart ook weer geld. Mocht ik behoefte hebben aan een aanvulling op de LTO3 dan ga ik daarnaast Atomoxetine gebruiken. De cafeïne poeder kan ik sowieso wel gebruiken, want ik ben moe en passief.

Ik had nog een vraag trouwens. Ik weeg nu 70 kilo en ik ben 1.70 meter lang. Welke hoeveelheden van de ingrediënten kan ik dan het beste in de cocktail doen? Ik vind het lastig inschatten. Ik heb hier niet echt ervaring mee. Misschien is dit voor jou ook lastig om voor mij te bepalen, maar ik dacht ik kan het altijd vragen.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Mijn vriendin van vergelijkbaar gewicht en lengte staat al aardig strak van 10mg en ik als man van ruim 80kg en 1.81m ga nooit voorbij de 20mg omdat de effecten me anders te heftig worden.
Het is geen extreme dosering maar ook niet bescheiden, maar goed ligt ook voor iedereen wat anders natuurlijk, ken je persoonlijke context niet. :tongueout:

Psychoses worden meestal in eerste instantie ook door biologische/persoonlijke kenmerken verklaard, gevoeligheid speelt meestal de grootste rol.

Klinkt als een goed plan om het even uit te proberen en te kijken wat de stofjes op zichzelf doen, moet wel zeggen dat de effecten van de stofjes op zichzelf heel mild en nauwelijks merkbaar zijn, de synergie tussen theanine en cafeïne is ook wel aan te merken.

Wat betreft de doseringen is het inderdaad lastig voor mij in te schatten wat het beste voor je werkt, mensen reageren meestal toch wel heel verschillende op verschillende stofjes maar ik zal een slordige poging doen.

Theanine 150-200mg
Cafeïne 75-100mg (50% van theanine).
Omega 3 1000-4000mg (Geen idee hoe dat zich in viskuit doseringen vertaald maar de dosering komt niet zo nauw in ieder geval :P)
Blauw glidkruid durf ik niet te zeggen omdat de potentie tussen verschillende extracties nog wel eens sterk wilt verschillen maar ik gebruikte denk ik meestal tussen de 300-500mg.

Je moet natuurlijk even aftasten wat het beste voor jou werkt maar dit is wellicht een beetje een mooie richtlijn van wat het ongeveer moet wezen. Meestal staat er ook wel een aanbeveling op de verpakking van het product zelf.

Vlindertje91

Experimenterende gebruiker
Als je kut werd van ritalin wil je ook geen dex gebruiken. Ik werd zwaar depressief van Ritalin en toen ik eindelijk bij een psychiater kwam die me wél serieus nam heb ik gelijk een contra-indicatie voor ritalin én dexamfetamine gekregen.

Zelf slik ik nu atomoxetine en hoewel het niet veel doet voor mijn concentratie ben ik wel veel rustiger en georganiseerder, waardoor ik dus uiteindelijk wél meer gedaan krijg. Overigens had ik pas echt optimaal effect na 3 maanden. Tot die tijd had ik nog erg veel bijwerkingen waar ik behoorlijk last van had. En die eigen bijdrage moet ik ook betalen, maar via de Interpolis ZorgActief verzekering met ZonderZorgen aanvullend pakket wordt daarvan wel 1000 euro per jaar vergoed. En dan is het goed te doen financieel :)

LTO3 deed voor mij niks, maar dat kan ook zijn omdat veel commerciële kruidenmiddelen gewoon veeeeel te laag gedoseerd zijn (alles voor de winst). Als iemand zoiets tegenkomt dat wél goed gedoseerd is hou ik me aanbevolen.

Over internet bestellen zou ik ab-so-luut niet doen trouwens. Wie weet wat voor teringzooi ze erin stoppen. Je gaat vast niet elk doosje laten testen dus dat zou ik echt niet doen.

Oh, en sporten helpt mij ook vet goed. 3x per week is echt optimaal voor mij. Maar ik ben er wel vaak te lui voor dus nu sport ik 1x in de 2 weken ofzo. Dan krijg ik niet het allerbeste effect van 3x per week maar het zorgt er wel voor dat ik mijn verstand niet verlies :"D

Modknip: Voor psychoses gaat men nar de huisarts en niet zelf dokter spelen. Zie bericht hieronder. Geen reclame voor iets 'onbekends' maken.
De arts kan je dit aanraden maar lijkt me erg onwaarschijnlijk. Er zijn betere methoden om deze klacht te bestrijden.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Het effect van LTO3 lijkt aannemelijk, alleen jammer dat ze het hele internet volspammen om maar zo veel mogelijk te verkopen. Ik ga het wel los proberen, alle poeders los bestellen en zelf capsuleren. LTO3 komt over als een veel te commercieel clubje wat te veel vraagt voor hun middelen en er te weinig in stopt.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Marshmallow zei:
Ik kom op het internet LTO3 tegen. Is hier iemand die daar ervaring mee heeft?
Ik heb wat vriendinnen gevraagd die ook orthopedagoog zijn en een aantal hebben cliënten met positieve ervaringen met LTO3. Gaat wel om kinderen dan, maar goed.

Ik dénk trouwens dat dit was, wat ik in mijn eerdere post bedoelde.

hansje1963

Belezen gebruiker
In geval van ADD is volgens mij de beste manier hiermee om te leren gaan, ik heb ook diagnose ADD gehad maar nooit hier iets voor genomen, ik weet dat iedereen verschild maar om te " chillen" zijn er ook andere middelen, ik vind het ook absurd dat kinderen Ritalin etc wordt voorgeschreven zonder eerst een soort van voor-traject te opstarten, leren omgaan met het " drukke gevoel" in de hersenen, impulsiviteit, met wat therapie kom je volgens mij ook een heel eind(?). Een kennis van me heeft haar zoon elke dag visolie gegeven en aanvullende therapie en ze is nog steeds blij dat ze destijds NIET de raad van de psych heeft opgevolgd.Ook ik heb ritalin/ dextro uitgeprobeerd maar kreeg er nachtmerries van, niet echt chill dus.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Een kennis van me heeft haar zoon elke dag visolie gegeven en aanvullende therapie en ze is nog steeds blij dat ze destijds NIET de raad van de psych heeft opgevolgd.Ook ik heb ritalin/ dextro uitgeprobeerd maar kreeg er nachtmerries van, niet echt chill dus.
Omega 3 supplement geloof ik wel in, veel lovend wetenschappelijk onderzoek in ieder geval. Als het zonder medicatie kan is dat meestal meer rendabel. De hulpverleningsinstanties lopen vaak op hun tandvlees waardoor snel voor de makkelijke en snelle oplossingen wordt gekozen heb ik het idee, daadwerkelijke therapie komt maar zeer beperkt voor naar mijn weten.

Methylfenidaat (/Ritalin) heb ik toch zeker 2 jaar frequent gebruikt, heel vervelend medicijn, veel fysieke bijwerkingen. Het gaf echter wel het effect dat ik nodig had om mijn studie te doorlopen.
Dexamfetamine werkte echt perfect voor mij, aanzienlijk minder bijwerkingen dan methylfenidaat (/Ritalin) en wel het gewenste effect voor mij, deze willen ze echter nooit voorschrijven voornamelijk met oog op misbruik potentieel.

Bovenaan