Problemen 1e plant

dailysmoker18

Experimenterende gebruiker
Hallo iedereen!

Ik zit met een twee problemen. Ik heb sinds kort mijn eigen wietplant(je) maar ik ben na het ontkiemen een paar dagen vergeten een lamp erboven te zetten waardoor ik nu een hele lange steel heb met aan het einde kleine blaadjes. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen, zodat ik geen lange steel meer heb.
Ten tweede heb ik een probleem met verlichting. Ik heb namelijk een soort kast waar die in hoort te staan maar ik kan geen stroomkabel voor een lamp naar binnen dus moet ik soort eigen stroomvoorziening hebben in de kast. Weet iemand ook hiervoor misschien een oplossing?

Alvast bedankt!

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik zou zeggen: Steek je huis nu alvast in de fik, ga flink wat lezen over de kweek en kom dan terug.
Het is namelijk vrij duidelijk dat je nog niet echt groene vingers hebt.

1. Aan het stekken kun je niets meer veranderen. Gewoon opnieuw zaaien.
2. Je wilt binnen kweken, maar je kast heeft nog niet eens stroom. Dude, denk na.
3. 1 Plant binnen onder een goede HPS lamp haalt geen rendement.
4. Je kan geen aggregaat in je kast kwijt. Simpele oplossing, gat boren in je kast? -_-
5. Je zult ook aan afzuiging en temperatuur moeten denken.

Ik zou deze kweek stoppen en pas beginnen wanneer je in ieder geval de basis kent. Dit wordt niets zo.

Succes!

Mastadox

Klinkt als iemand die een plantje voor de leuk wil hebben.

Laat je niet meteen ontmoedigen om je plantje niet af te bloeien.
Die gewoon wat je van plan bent maar verwacht niet dat je dalijk een kilo wiet thuis hebt.
Groene vingers doe je niet in 1 dag op. Dus experimenteer gerust.

Zorg idd wel ervoor dat je je huis niet in de fik zet.
Over het algemeen valt het gevaar wel mee als je niet onder hps ofzo groeit.

Natuurlijk was je niet van plan slechts 1 plant onder een HPS te zetten. zonde stroom, kun je net zo goed naar de shop gaan.

Wat ben je van plan? TL? LED? Let wel ,, dit brengt niet veel op!!

dailysmoker18

Het is inderdaad gewoon voor de leuk. Dit is namelijk mijn eerste plantje van een gevonden zaadje tussen mn wiet. Ik wil gewoon even kijken hoe ver ik ga komen en ben al helemaal niet van plan om er echte toppen van te halen, liever gewoon een beetje ervaring op doen voor misschien in de toekomst. De problemen zijn overigens opgelost dus hier kan een slotje op :wave: .
Voor als je het zou willen weten: het plantje staat nu onder een spaarlamp en is 1 week oud, ik heb er een pc ventilator bij gezet voor verse co2, en een bakje water voor de luchtvochtigheid.

smoke ze :stoned:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ah.. Ik begreep ( na de woorden kast, lamp en stroomvoorziening) dat dit om een quasi serieuze kweek ging.

Wat voor spaarlamp heb je? Het is te doen, maar de lamp moet er loeikort opgezet worden en de sterkte en kleur licht speelt hierin nog een grote rol.

Je moet nooit zonder de intentie van oogsten gaan kweken, zonde van je tijd.
Wel goed dat je eerst probeert voor je investeert.

Is je kast helemaal lichtdicht?
En probeer je temperatuur te meten. (met een min/max thermometer)

Een slotje hierop lijkt me ondanks je verholpen probleem nog niet nodig. Vanaf nu is dit gewoon jou persoonlijke plekje waar je met je vragen terecht kunt ipv. een nieuw topic te openen.

Succes!

dailysmoker18

Ik gebruik een 35 W spaarlamp met 330 Lumen. Het is een warm white dus ik zit in het verkeerde kleur licht maar ik kan nergens een cool white vinden. Iemand een idee waar?
Hij staat er inderdaad heel dicht op zo rond de 4 cm. In het begin nog dichter maar toen begonnen de blaadjes een beetje t verbranden dus had ik hem wat hoger gezet.

Ik heb een lichtdichte mini koelkast die ik niet meer gebruik (Waar koelkasten voor bedoeld zijn dan :wink: ) waar ik het plantje in zet als hij geen licht nodig heeft.

Kan de temperatuur gewoon meten met normale thermometer of heb ik daar iets speciaals voor nodig?

Goed idee om hiervan mijn persoonlijke vragentopic te maken :)

smoke ze

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Gewoon bij de bouwmarkt (Gamma/Praxis/enz.).
Is je huidige lamp 35W of moet het licht wat eraf komt 35W voorstellen? Is nogal een wezelijk verschil en ik denk dat je maar met een 3W lampje te maken hebt.

Ah, is opzich wel een goed idee die koelkast. Let er wel op dat je hem er netjes op tijd in en uitzet. 5 minuten verschil maakt niet uit, maar de ene dag op 12/12 en dan weer 18/6 trekt ze niet.

Staat ze al op 12/12 trouwens? If not, dan zou ik hier zo snel mogelijk mee beginnen. Ik weet dat je niet percé wilt oogsten, maar doe je dit niet dan zit je straks echt met een 2 meter lange spriet waar je niets mee kunt.

Daarnaast is de geslachtsbepaling erg belangrijk, aangezien je uit zaad kweekt.
Je hebt altijd een bepaalde verhouding man/vrouw, de jouwe zou dus best mannelijk kunnen zijn. Mocht dit het geval zijn, dan zou deze enkel stuifmeel produceren. Geen wiet dus.

dailysmoker18

Oke ik zal daar binnekort even langsgaan.
Het is inderdaad 35 watt licht wat er afkomt ( even verkeerd gekeken :flushed: )
Het is een 7 W lamp.

Nu al op 12/12 :openmouth: ? Dat betekent toch at hij/zij in de bloeifase gaat? En dat gebeurd toch pas na een aantal weken? Dit plantje is slechts 1 week oud en heeft maar 4 blaadjes...
Maar aan de andere kant is het wel praktisch om hem klein te houden.
Ik zat er zelf ook al aan te denken om hem te fimmen, knakken en een SCROG te gebruiken.

Aan het geslacht is helaas niks te doen :( . Dus maar hopen dat het een vrouwtje is...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Om nog even op de thermometer terug te komen:
Je kunt heel professioneel gaan doen en ook de temp. van het medium meten en temp. recht onder de lamp enz. maar dat is onzin.
Gewoon met gewone thermometer meten op hoogte van de bovenkant van je plantje.

Ik wist niet hoe oud die was, aangezien je het al over strekken had ging ik er vanuit dat ze (hopelijk dus) al wat ouder was.

Maar ik weet niet hoe hoog je koelkast is, maar als je wilt dat ze niet heel hoog wordt kun je ze het beste vroeg op 12/12 zetten.
Fimmen kan, maar zou ik als beginner met maar 1 kans niet snel aan beginnen. Of juist wel nu je toch nog kunt oefenen. Annyway ik zou even goed lezen hoe je't moet doen, kan lastig zijn.
Zelfde verhaal voor SCROG.

Geslacht is in bepaalde mate wel wat aan te doen. De plant zo min mogelijk stress geven verhoogt de kans op een vrouw. Veel stress leidt vaak tot (gedeeltelijke) hermafrodie.

In welke soort wiet zat het zaadje? Geeft enigsinds het beeld of het indica of sativa dominerend gaat zijn. (sativa's groeien hoger en langer door dus moeten eerder op 12/12 om ze laag te houden)
Edit: Hoewel zaad in wiet uit de shop/van de dealer toch grote kans heeft op herma 'besmetting' Hoe dit precies zit is een lang genetisch verhaal..

dailysmoker18

Oke, ik heb hier wel een ongebruikte thermometer liggen denk ik.

Ik zou haar het liefst maximaal 30 cm laten groeien, dat zou ideaal zijn. Is dat mogelijk?
En zo ja, wanneer zou ik dan moeten overgaan op 12/12?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke soort wiet het is, het is van een dealer maar je word er flink high van :grin: .

Is die herma schadelijk als je het zou oproken?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
30cm? Dan zou ik ze nu op 12/12 zetten. Denk dat ze dan al te groot word. 30cm incl. pot?

Herma's zijn vrouwelijke planten met vrouwelijke en mannelijke bloemen. Dit betekent al minder top.
Wanneer er daardoor bevruchting plaats vind en er zaad in je wiet komt, gaat de kwaliteit van je wiet wat naar beneden en heb je er (veel) zaad tussen zitten, wat je niet kunt roken.

dailysmoker18

Groeit de plant dan nog door in de bloeifase? Ze is nu namelijk maar ongeveer 3 cm...

Ik neem aan dat een herma een beetje te vermijden is door de plant zo min mogelijk stress te geven?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Een kweker wil geen zaad in zijn wiet. Je kunt er dus vanuit gaan dat de stuifmeelkorrel die jouw topje bereikt heeft van een ongewenste mannelijke plant kwam. Ofwel een buitenkweek wat via een raam of ventilatie is binnen gekomen, of (en meer waarschijnlijker) een herma plant in de kweek.
Wanneer een stuifmeelkorrel van een herma een niet herma bevrucht, heeft dit toch gevolgen voor het nageslacht (grote kans op herma).

Maar je moet altijd zo weinig mogelijk stress veroorzaken, dus dat maakt verder weinig uit. Duimen voor het beste.

En ja, de plant groeit nog wel eventjes door. Sowieso begint de plant niet spontaan te bloeien wanneer je het lichtschema veranderd. Pas vanaf dan worden bepaalde bloeihormonen aangemaakt en na een week, of 2 beginnen de eerst bloeiverschijnselen te zien. Echt pas vanaf dan zou je kunnen zeggen dat de bloei is begonnen.

Buiten in pot (met dus een natuurlijk lichtschema en maximale groeitijd) wordt een plant al gauw 1,5 meter. In de volle grond 3m+. In een kleinere pot met maar een kleine periode van groei kun je ze kleiner houden, maar er is altijd een minimum. Als ik me niet vergis is dat toch wel zo'n 30cm. Zaak voor jou dus om haar zo klein mogelijk te houden.

dailysmoker18

Oke bedankt voor je hulp!!!
Ik ga hem vanavond maar op 12/12 zetten dan (hij staat nu in t donker).

Ik heb alleen nog 1 probleem, ik moet namelijk Maandag gewoon weer vroeg op en naar school -__-
en ik kan dan niet de lamp aan/uit zetten. Nu had ik dus het idee om de licht uren te gaan afbouwen zodat ik Zondag de lamp aan zet om 20:00 en Maandag weer uit om 8:00. Dit zou betekenen dat de lamp de aankomende 4 dagen op 12/11 moet gaan staan.
Is dit mogelijk??

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
4 dagen op 12/11 is inderdaad niet mogelijk. Aangezien er 24 uur in een dag zitten.

Je kunt het wel afbouwen, maar als je nu al in de knoop komt te zitten met je tijden, zul je toch echt een tijdschakelaar moeten hebben. Met 1 spaarlamp kun je die ook gewoon bij de bouwmarkt halen. Ik zou niet voor de allergoedkoopste gaan, maar huismerk voldoet wel.

Oei bedenk me nu net dat je ze natuurlijk ook in dr kastje moet zetten, en dat een schakel voor de elektriciteit je dus niet heel veel gaat helpen.
Tja, zoals ik eerder al zei heeft het een disciplinair schema nodig, waarbij een aantal minuten verschil wel kan maar geen uren. Geen mogelijkheid tot licht in je koelkast?

En hoe heb je die ventilator erin gekregen dan?

dailysmoker18

Licht in de koelkast gaat moeilijk. Dan zou ik moeten gaan boren, maar misschien lukt dat wel...
Een ventilator staat niet in de koelkast, moet dat dan?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Oh, die staat erbij wanneer ze uit de koelkast staat? Nou opzich maakt het voor het CO2 gehalte niet zoveel uit. Maar een licht briesje (niet koud!) langs het stammetje helpt het wel wat aan te dikken.

Boren in een koelkast heb ik geen ervaring mee.. Weet wel dat er in die oude koelkasten een of ander gas zat..Dus zou het even goed opzoeken.

Zou wel makkelijker voor je zijn. Ventilatie en lichtgaten boren en je hebt een kast. Let er wel op dat dit niet teveel van je hoogte afsnoept, je hebt al zo weinig.

Mastadox

Het is nu nog slechts een klein plantje in een klein potje neem ik aan.
Wanneer je het plantje dadelijk om gaat potten kun je het ook gewoon iets dieper ingraven.
Blauw licht spectrum zorgt voor vertakking en een sterkere groei. Rood is meer belangrijk in de bloei.

Ik heb ooit toen ik nog een tiener was ook wat zitten experimenteren.
Echter was er in die tijd nog niet zoveel spul om mee te experimenteren.

Als ik het nu nog eens over zou doen .. om zo budget mogelijk één plantje op te kweken zou ik denk ik rond deze tijd even gaan schoppen.
Waarschijnlijk op zoek gaan naar een kleine kast of opbergdoos. Marktplaats ofzo.
Naar de action gaan en voor een prikkie wat warmwit LED kerstverlichting aanschaffen.
Van binnen de kast met aluminiumfolie bekleden. en zoveel gaatjes boren als er ledjes op de kerstverlichting zitten. Ook een pc fan met potmeter erop zetten en zorgen dat de ledjes vanuit verschillende hoeken op het plantje schijnen. En dan eventueel om het lichtspectrum iets aan te sterken nog een klein koelwit spaarlampje erbij. De kast natuurlijk niet groot pakken, lekker klein zodat de ledjes allemaal zo dicht mogelijk op het plantje staan, en de plant de ruimte uit zichzelf vochtig genoeg kan houden.

En dan kijken wat er gebeurd.

Have fun met experimenteren. En hoe weinig er ook af komt.. toch leuk om je eige gegroeide wietje te roken.

dailysmoker18

haha Mastadox, ik herken t wel een beetje ja :tongueout:
Ik heb zojuist ff een nieuwe lamp gekocht: Philips Tornado (12w en 745 lumen).
en in de kast gedaan.

Ik heb ook meteen een tijdschakelaar gekocht bij de Hema,
dus afbouwen is niet meer nodig.

De kast is vanbinnen al helemaal wit dus lijkt mij een beetje overbodig om helemaal reflecterend materiaal op te hangen, toch?

Ik heb wel een pc fan hier liggen maar ik vraag me af of dat gaat werken want er komt koude lucht vanaf, en hij kan alleen los in de kast staan (dus alleen voor circulatie van de lucht).

Hij staat nu op 12/12 trouwens...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Circulatie van lucht heb je in zo'n kleine gesloten ruimte weinig aan. Of deze beperkte ongeventileerde ruimte later voor problemen kan gaan zorgen weet ik niet.
Wanneer de lamp aanstaat kun je de kast iig. een aantal keer open en dicht doen. Hoewel ik niet verwacht dat zo'n plantje in 1 nacht zoveel aan Co2 zou kunnen omzetten.

Reflecterend materiaal rondom de lamp is voornamelijk voor terugkaatsing van het licht. Reflecterend materiaal compleet rondom helpt hier ook wel iets bij maar is vooral voor isolatie.
Maar is bij jou niet echt nodig nee.

Mastadox zei:
Naar de action gaan en voor een prikkie wat warmwit LED kerstverlichting aanschaffen.
Van binnen de kast met aluminiumfolie bekleden. en zoveel gaatjes boren als er ledjes op de kerstverlichting zitten.

En hoe weinig er ook af komt.. toch leuk om je eige gegroeide wietje te roken.

Hoewel ik er nog nooit echt over had nagedacht, lijkt me dit opzichzelf toch niet echt goed te werken. In speciaal ontworpen LED panelen zitten soms 1000en LED lampjes. Aan zo'n verlichtingssnoer zitten er..50 of 100 ofzo? Daarnaast moet je dan nog andere verwarming zien te regelen. Hoewel 1 spaarlamp het ook niet heel veel warmer maakt.

Maar misschien wel een goede manier om wanneer je niet onder HPS groeit om de lager geleden toppen wat aan te kunnen dikken. (die LEDjes kun je overal hangen waar je wilt, en worden niet warm)

En je eigen wietje roken is zeker een groot plezier. Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je er op z'n minst je investering eruit haalt.

Mastadox

Ik dacht dat het om een euro of 8 ging voor een kerstledverlichting van 160 leds bij de action.

De Pro Led lampen speciaal voor het kweken bestaan niet uit meer leds.
Het is natuurlijk afhankelijk van het formaat van de pro led lamp.
Doorgaan zitten in die led groeilampen 1 watt high power leds. waardoor en niet zo ontzettend veel nodig zijn.

De kertledjes zijn natuurlijk een stuk minder sterk en allen dezelfde kleur.
Het voordeel is wel dat je de plant van meerdere kanten belichten kan als het om kerstledjes gaat die je kunt plaatsen en richten zodat je optimaal gebruik kunt maken van het vermogen dat je hebt.
Er zijn ook nog led kertverlichting lampjes voor buiten, deze zijn beter beschermd tegen vocht. Echter kosten deze iets meer.

Misschien is het verbruik van dergelijke ledverlichting iets van 36 watt. En het daadwerkelijke lichtopbrengst tesamen misschien nieteens zo slecht. Ik denk dat je er financieel niet echt op achteruit zal gaan. Een grammetje goeie haze kost in de shop al snel 11 euro.

Dus gelijk heb je. Als het voor de leuk is en het resultaat doet er niet super veel toe. dan lijkt me zo cheap mogelijk iets inelkaar zetten het beste.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Dan nog zou ik enkel voor TL of spaarlampen gaan.

Een grammetje goeie haze kost hier zelfs nog wel meer, maar met 160 LED'tjes krijg jij geen goeie haze.

Ik vind dat ookal kweek je voor de lol, het je investering gewoon dubbel en dwars waard moet zijn en je op het einde van de rit trots bent op je resultaat.
Hoewel de fittingen/armatuur van spaarlampen of TL verlichting misschien een wat grotere uitgave zijn, heb je er (ook op de lange termijn) gewoon veel meer aan.
Daarnaast heb je toch al behoorlijk wat uitgaven aan medium, voeding, zaad of stekken enz.

Wil je echt zomaar wat aanmodderen dan is zo goedkoop mogelijk wellicht een goede keus. Maar wanneer je met beperkte ruimte zo weinig licht gaat geven strekken je plantjes 't hok uit en kun je niets meer. Alles wat je dan gekocht hebt is voor die kweek voor niets geweest.

dailysmoker18

Ik denk dat je in het gewoon gelijk voor het beste moet gaan.
Die ledjes gaan denk ik niet heel veel verschil maken en dan heb je uiteindelijk een extra investering gemaakt waar je niks aan hebt gehad.

Eerste dag in de nieuwe kast ging goed!
Ik heb de deur gewoon op een kiertje laten staan toen de lamp aan stond want als ik hem dicht deed werd het een soort tropisch regenwoud klimaat en gingen de blaadjes helemaal slap hangen. Ik vraag me alleen wel af hoe ik dat ga oplossen als de lamp uit staat want dan moet t deurtje wel dicht tegen t licht van buiten...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Heb je al temperaturen in je kast? Eigenlijk eerst meten voordat je iets gaat zetten.

Wat gebeurde er nog meer behalve slap hangende blaadjes? Condensvorming ergens?

dailysmoker18

Ik heb geen temperatuurmeter maar het is redelijk warm.
Er was condens op de blaadjes.

De plant in de kast zetten met een nieuwe lamp erboven was een goed idee, ze gaat sindsdien een stuk beter. Maar soms groeien de blaadjes tegen de lamp aan en verbranden ze (bijna).

dailysmoker18

Hallo!
Het is al weer een tijdje geleden maar ik zit weer met een soort probleem.
Mn plantje is namelijk sinds het laatste bericht flink gegroeid maar sinds bijna een week groeit ze nauwelijks tot niet meer. Ze is nu +- 12 cm en staat nu 2 weken op 12/12. Ik heb er de oude lamp bijgezet maar dat blijkt niet te helpen...
Is dit iets fout of heeft het gewoon met de bloeifase te maken ofzo?

Mastadox

Een kortere fotoperiode betekent doorgaans ook minder groei.
Ook heeft de overgang naar bloeifase effect op het groeien.
Alleen niet dusdanig dat de groei compleet stagneert.
Teveel water kan wortelrot en stagnatie van de groei veroorzaken.
Zorg dat de plant niet constant natte voeten heeft.
Verder kan het ook zijn dat je ph waarde te hoog opgelopen is.
Dit kan gebeuren wanneer je in een omgeving met erg hard water woont.
De kalk haalt het ph omhoog en zorgt dat het voor de plant moeilijker wordt om voedingstoffen op te nemen.
Mocht er erg hard water gebruikt worden. dan kun je beter het water afzuren. of je gebruikt regenwater.

Verder zijn er nog dingen als teveel plantenvoeding geven of andere factoren.

Kun je ook even een fototje maken en delen?
Is leuk om de vooruitgang te zien zowel als misschien zaken die een probleem kunnen veroorzaken.

:)

dailysmoker18

Bedankt voor je reactie!
Ik geef haar voor vandaag dan maar even geen water.
De hardheid van het water hier is gemiddeld dus ik denk niet dat dat het probleem is.
Ik geef haar geen voeding, alleen water uit de kraan.
Kan het ook zijn dat het komt omdat ze in een kleine pot zit? Dat is namelijk wel het geval.

Toen zojuist het licht aan ging zag ik dat ze een rare verkleuring heeft opgelopen :(
(buiten gele ?verbande? plekjes om).

Foto's kan ik niet toevoegen want ze zijn te groot voor wat max. toegestaan is...

Mastadox

Als ik foto's post zijn ze ook niet goed zichtbaar totdat ik ze in een nieuw venster open.
Die kun je rustig posten. we kunnen ze dan alsnog bekijken.

Aan de plant is misschien al snel meer te zien.
Verkleuring en gele plekken, klinkt niet heel goed.
Als je potgroote echt de oorzaak is zou er uit de gaatjes aan de onderkant veel wortels moeten komen. Zo niet dan zal daar het probleem zeer zeker niet liggen.
Ga er vanuit dat je pot gaatjes heeft en dus goeie dreinage, anders zal dat de oorzaak zijn.
De plant is gebaat bij een luchtige grond. de wortels hebben lucht nodig anders sterven ze af en rotten ze. waardoor je ook weer rot aan andere wortels krijgt en dan sterft het plantje.

Pas water geven wanneer de grond echt droog aan't worden is.
Bij mn coca plantjes til ik altijd even het potje op om te voelen hoe zwaar dat het is.
Je kunt ook een sate prikker pakken en in het potje steken en erna eruit halen.
Dan kun je zien tot waar de grond nog vochtig is en of de plant dus al nieuw water nodig heeft.natuurlijk wel niet langs de plant af anders beschadig je wortels.

Als ik zo hoor wat het plantje doet lijkt het me hoogstwaarschijnlijk te liggen aan te veel water.
Eigenlijk zijn wiet planten vrij makkelijke planten. Het is eigenlijk gewoon onkruid.
Tegen droogte kunnen ze een stuk beter dan lange nattigheid. Gebreken in voedig kan het ook zijn. Maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Daar is de grond te vers voor en het plantje te jong.

Nu weet ik niet hoe groot je pot is.
Maar aangezien het plantje slechts 12cm is moet het toch wel een heel heel klein potje zijn om de oorzaak van het probleem te zijn.

dailysmoker18

Geen wortels aan de onderkant.
Hier wat foto's hopelijk helpt t... :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Naast dat de plant inderdaad steeds minder groeit namate ze op 12/12 staat is dit inderdaad een véél te klein potje. Overpotten dus. Daarnaast zou ik toch wat voeding gaan geven.

dailysmoker18

Vanochtend keek ik net voordat het licht uitging en toen zag ik dit :(
Dus maar snel water gegeven en in het donker gezet.
Maarja geeft niks, want van fouten kun je leren. En daar is deze plant ook een beetje voor.
hopelijk trekt ze weer en beetje bij...

Edit: zonet ff snel stiekem gekeken en ze staat weer helemaal overeind :mrgreen:
geweldig om te zien hoe snel zo'n plant zich kan herstellen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Plant hangt ''s'avonds' altijd naar beneden hoor. Lijkt me niet dat dit komt door een dagje geen water geven.

Pot haar wel over, dit potje is echt veel te klein. Gebruik dan goed veel aarde (kop er op) aarde klinkt namelijk nog heel wat in zoals je bij dit potje ook gemerkt hebt.

dailysmoker18

Oke zal ik doen!
Aarde voelt ook al een beetje ''oud'' aan.
Gaat ze niet te groot worden als ik haar overpot? want ik heb al niet zo veel ruimte

dailysmoker18

Ik kwam er zojuist achter dat mn tijdschakelaar per ongeluk 7 uur na voren is gegaan!!
Iemand een idee hoe je dit het slimst op kan lossen zodat ie weer op de oude tijd staat en de plant er zo min mogelijk last van heeft?

Mastadox

Dank je voor het posten van je fotos.
Het plantje ziet er toch wel goed uit.
Krijgt aan de stam te zien voldoende licht, anders was hij dunner geweest.
Ik had verwacht dat ie er veel slechter aan toe was.
Maak je dus niet te snel druk, het is onkruid, en kan veel hebben en kan goed herstellen.
Wel zoals peptalk zegt,misschien wat voeding geven voor de bloei. Maar als je nieuwe grond gaat gebruiken zou ik daar wel nog wel een weekje of 2 mee wachten. meeste grond/aarde uit de winkel bevat al het nodige. Overkill aan voeding is slecht voor de plant. En na een paar keer water geven heb je alweer aardig wat daarvan weggespoeld.

suc6 ermee en we zijn natuurlijk benieuwd hoe hij het gaat doen.
Zien dus graag fotos tegemoet.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd welke lamp er nu boven hangt en de ruimte waar het plantje in staat.

Mastadox

tijdschakelaar kun je in feite gewoon bij draaien.. alleen is het niet normaal dat ie zo snel uitloopt.
Misschien zit een van de pinnetjes op de schakelaar niet goed. anders krijg je ze voor een prikkie bij de action.
Je hebt nog geen toppen in je planten, dus op het moment kun je de tijd weer bij draaien hoe je wilt. Heeft nauwelijks effect op de plant.Een keer de cyclus een beetje aanpassen is zo erg niet.
De vraag is alleen of je plant nu dus wel 12/12 krijgt.

Bovenaan