Peyote cactus

Overbodig

Newbie
Goedendag allemaal, ik heb net een Peyote cactus binnengekregen ongeveer 3 cm in doorsnede. Nu heb ik begrepen dat de cactus langzaam aan aan het zonlicht moet wennen, maar ik weet nog niet hoeveel keer ik de cactus water moet geven. Na wat onderzoek ben ik uitgekomen op ongeveer eens in de 2 weken, kan dit kloppen?

En begin deze week krijg ik San Pedro en Peyote zaden, heeft iemand hier nog tips voor? Of weet iemand een boek over het planten van deze dingen? Nog een vraag: zijn er ook boeken over mescaline? Of het consumeren van bovenstaande cactussen? Ik weet er één en dat is Uit je bol, staat hier veel info over mescaline en cactussen in?

neti

Badass junkie
beter te weinig dan te veel... kijk eens op een gewoe cactussite op internet... eens per 2 weken lijkt mij meer dan voldoende. laat de aarde steeds uitdrogen voor je opnieuw geeft

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Ongeveer eens in de twee weken lijkt mij prima, zelf geef ik sporadisch water (als ik er aan denk, als het er erg droog uitziet e.d., niet volgens een vast ritme eigenlijk).

Uit je bol raad ik niet aan als je wilt kweken, hoewel het verder wel een grappig boek is om te lezen (het gaat over veel verschillende dingen). Maar jij wilt specifieke informatie, dus kun je beter op zoek gaan naar andere boeken. Ik heb zelf geen tip voor je, behalve dat je rond kunt kijken op Erowid, daar staan wat boekentips en ook interessante artikelen.

Wat betreft de zaden: mijn San Pedro zaadjes zijn nooit opgekomen, dus neem geen advies van mij aan wat dat betreft :wink:

Van m'n 10 peyote zaadjes waren er wel 5 opgekomen, dat was een jaar geleden, maar ze zijn nu allemaal dood. Ahem. Voor het zaaien heb ik gebruik gemaakt van instructies op internet, want van het boekje dat ik had (Cultivation and propagation of cacti door ene Trout) kon ik geen kaas maken.

Ik heb o.a. gebruik gemaakt van deze gids: Visionary Cactus Guide. Als me iets onduidelijk was keek ik naar andere gidsen op internet en zo heb ik zelf wat aangerommeld. En ik heb ze dus een jaar in leven kunnen houden (nou ja, in ieder geval eentje, de anderen zijn eerder heengegaan) ^^

Succes!!

erwin krol

Bewuste gebruiker
die van mij is 15 jaar, maar om nou te zeggen dat er al iets tripbaars aan zit :( Dan raadt ik je san pedro aan, die groeien als een malle; mijn langste is na nog geen drie jaar een meter! Ik ga binnenkort kilo's oogsten. Peyote is wel een coole kikker om te hebben, als je ook Carlos Castaneda fan bent ....

Dissonant

Bewuste gebruiker
Ik water mijn san pedro ongeveer om de 2 weken. Ik let er ook op dat ik altijd water geef als er een sterke zon staat, zodat de grond vlug terug droog wordt (constant vochtige wortels zorgen voor schimmels).

Mijn peyote (5 cm doorsnee) geef ik ongeveer om de 3 weken een half glaasje water. Ik heb hem al 3 maanden en hij is al dikker geworden, maar het wortelstelsel was amper, om niet te zeggen niet, gegroeid.

Ik doe altijd een druppel cactusvoeding bij het water.

Ik heb onlangs ook geprobeerd van zaden te planten maar ik denk dat die ondertussen gewoon aan het rotten zijn.

pepito

Bewuste gebruiker
Overbodig zei:
Goedendag allemaal, ik heb net een Peyote cactus binnengekregen ongeveer 3 cm in doorsnede. Nu heb ik begrepen dat de cactus langzaam aan aan het zonlicht moet wennen, maar ik weet nog niet hoeveel keer ik de cactus water moet geven. Na wat onderzoek ben ik uitgekomen op ongeveer eens in de 2 weken, kan dit kloppen?

En begin deze week krijg ik San Pedro en Peyote zaden, heeft iemand hier nog tips voor? Of weet iemand een boek over het planten van deze dingen? Nog een vraag: zijn er ook boeken over mescaline? Of het consumeren van bovenstaande cactussen? Ik weet er één en dat is Uit je bol, staat hier veel info over mescaline en cactussen in?

Is heel veel info over te vinden op andere sites, bijv. meneercactus.nl. Voor nu iig: GEEN water geven, of nog een keer maar dan zeker niet meer, pas in maart voorzichtig weer beginnen. in de herfst/winter droog laten staan, en dan zal de peyote niet rotten en mogelijk (afhankelijk van leeftijd) bloemen geven na opnieuw starten met water geven. Mijn peyotes (williamsi,diffusa,fricci, yourdania en caespiteasa) krijgen soms zelfs wekelijks water in "hoogseizoen", maar dit is kwestie van zon, en weerverwachtingen. En wennen aan zonlicht is zeker nu niet meer nodig: peyote is geen babyzaailing meer, en is september. Zaaitijd begint voor mij altijd in april, dit ivm zonuren en lumen. Lukt altijd prima. Ervaringen hierover verschillen, sommige kwekers doen het bio dynamisch en houden rekening met maanstanden en beginnen in een andere maand. Voor mij zijn de baby's aan eind van de zomer gewent aan luchtvochtigheid (het gevoeligste onderdeel van het opkweken uit zaad) omdat ik in april begin. Succes, en nogmaals: informeer jezelf!

Overbodig

Newbie
Ok, ok bedankt voor de info voor zover, blijf zo doorgaan. Waar ik nog niet aan gedacht had was de zaaitijd. Ik heb net een Ubbink bak gekocht waar ik de zaden in wou doen, maar is het onmogelijk om ze in deze tijd van het jaar nog succesvol te zaaien?

pepito

Bewuste gebruiker
Overbodig zei:
Ok, ok bedankt voor de info voor zover, blijf zo doorgaan. Waar ik nog niet aan gedacht had was de zaaitijd. Ik heb net een Ubbink bak gekocht waar ik de zaden in wou doen, maar is het onmogelijk om ze in deze tijd van het jaar nog succesvol te zaaien?

Ik heb geen ervaring met Ubbink bak, ook niet met kunstlicht voor peyotes. vast wel info over te vinden........succes!

Overbodig

Newbie
Een Ubbin bak is gewoon een plastic bak met daarin aparte bakjes voor de zaden, kunstlicht ga ik niet gebruiken. Dat lijkt me wat te moeilijk dat kunstlicht. Maar is het dus niet te doen in deze tijd van het jaar zonder kunstlicht? Of zal ik het erop wagen?

erwin krol

Bewuste gebruiker
Lijkt me niet nodig, zaden hebben nauwelijks tot geen licht nodig. Qua tips; zorg dat ze niet gaan schimmelen, dus de grond vochtig maar niet nat, en misschien heb je in zomer/ voorjaar een betere ontkiemingsratio. Het is dan warmer en ze kunnen gelijk nog wat groeien. Cacti horen in de winter niet veel te doen.

Ik heb een keer peyote zaden gehad en ook in een kweebakje gedaan. Het duurde maanden voor er iets opkwam en die zijn uiteindelijk jong gestorven door mijn verwaarlozing. Ik had ze over moeten planten, het was te vochtig voor de zaailingen.

SP heb ik beter aangepakt. In een zonnig raamkozijn, elk zaadje in een kuiltje ( wel licht maar geen direct zonlicht) en een stukje watten per zaadje. Om ze te kunnen zien op het witte watplukje, ze zijn nl. miniscuul en spoelen makkelijk weg met water geven. Af en toe teruggelegd met een pincet, 50% opkomst en inmiddels dikke cacti!

pepito

Bewuste gebruiker
Overbodig zei:
Een Ubbin bak is gewoon een plastic bak met daarin aparte bakjes voor de zaden, kunstlicht ga ik niet gebruiken. Dat lijkt me wat te moeilijk dat kunstlicht. Maar is het dus niet te doen in deze tijd van het jaar zonder kunstlicht? Of zal ik het erop wagen?

Nee niet erop wagen. Zaden hebben warmte nodig, en is nodig dat ze wennen aan zonlicht wat het beste kan in seizoenscyclus lente-zomer. Wat bij mij het beste werkt is een snelle ontkieming (dus met licht en warmte van de zon) om zo schimmel te voorkomen door ze snel te laten wennen aan andere luchtvochtigheid. Je laat de zaden namelijk in een gesloten bak ontkiemen en zodra ze wat groter zijn laat je ze wennen aan andere luchtvochtigheid door steeds meer luchtgaten te maken. Zaden ontkiemen het best OP natte aarde, niet er in.

pepito

Bewuste gebruiker
Over San Pedro: dat is de makkelijkste cactus van al, geef ze wekelijks water, een aantal staan juni/juli/augustus soms ook buiten. Gestopt met vermeerderen (d.m.v. het maken van cutlings) omdat ze zo snel gaan dat er gewoon ruimte gebrek is....

pepito

Bewuste gebruiker
Re: Cactus

Overbodig zei:
Dus de San Pedro kan ik wel gaan planten. Hoe gaat het maken van cutlings precies in zn werk? Nu nog de vraag of ik in deze tijd van het jaar de Peyote zaden kan planten?

Nee niet planten, ook wachten zou ik althans doen. Winterzon geeft te weinig groeikracht ivm lumen (lichtsterkte). Cutlings is erg eenvoudig: snij een stuk af van zo'n 7 cm. Wondes laten drogen (2 weken) dan OP aarde zetten, na tijdje groeien de wortels vanzelf en kun je gaan water geven. De vraag van peyote zaden dacht ik te hebben beantwoord: IK zou het niet doen, twijfel of het ook kan, heb er geen ervaring mee. Feit is dat lumen te weinig zijn en dat het s'nachts behoorlijk afkoelt natuurlijk.

The Used

Bewuste gebruiker
Overbodig zei:

Ik weet niet wat voor zaden jij hebt bestelt , maar ik heb bij azarius het standaard kweeksetje van san pedro gekocht, en ik heb na 3 weken 12 mini cactusjes van ongeveer 1 cm groot , van de 25 zaden dus ben ik best tevreden mee, die van mij mogen nog niet in direct zonlicht staan pas na een paar maanden mogen ze aan zonlicht wennen en na een jaar pas vol in de zon.

Overbodig

Newbie
The Used zei:
Overbodig zei:

Ik weet niet wat voor zaden jij hebt bestelt , maar ik heb bij azarius het standaard kweeksetje van san pedro gekocht, en ik heb na 3 weken 12 mini cactusjes van ongeveer 1 cm groot , van de 25 zaden dus ben ik best tevreden mee, die van mij mogen nog niet in direct zonlicht staan pas na een paar maanden mogen ze aan zonlicht wennen en na een jaar pas vol in de zon.

In welke tijd van het jaar had je ze gezaaid?

J0rrit

Badass junkie
Ik hoorde van iemand dat je ook peyote cactussen kan kopen die 20 jaar oud al zijn, en deze dus al vrijwel meteen kan gebruiken om daar mescaline uit te halen?

Kan dit, en zo ja, hoeveel krijg je uit 1 zon cactus, genoeg voor 1 trip?

pepito

Bewuste gebruiker
DarkScope zei:
Ik hoorde van iemand dat je ook peyote cactussen kan kopen die 20 jaar oud al zijn, en deze dus al vrijwel meteen kan gebruiken om daar mescaline uit te halen?

Kan dit, en zo ja, hoeveel krijg je uit 1 zon cactus, genoeg voor 1 trip?

Ja dat kan. Alleen zou ik niet uitgaan van extractie maar cactus zo consumeren. En vergeet niet het prijskaartje van een cactus van 20 jaar oud, daar betaal je flink voor. En dan heb je er aan 1 nog niet genoeg....................

Bovenaan