Paniekaanvallen

spongecola

Belezen gebruiker
Anderhalf week geleden heb ik een hele zware paniekaanval gehad van wiet. Ik had een bonghit genomen van t bakje wat onder de grinder zit. Ik heb eigenlijk nog steeds het gevoel alsof ik aan de dood ben ontsnapt. Hart klopte heel heel erg snel en onregelmatig. T bonkte zo dus danig hard dat mijn vriendin mn hartslag kon horen terwijl ze ruim 70cm naast me zat.
Gelukkig sta ik er nog steeds echter voel ik me niet meer helemaal mezelf.
Tijdens de paniekaanval ontstond er een hele grote onrust/angst rond om mn buik. Kreeg ik dit eenmaal onder controle zorgde mijn gedachtes er weer voor dat het gevoel terug kwam. Ik heb ADD en heb erg weinig controle over de dingen die ik denk. Ik maakte mezelf weer telkens bang met dingen als: Dit kan echt niet goed zijn voor me hart, straks ga ik er nog aan dood.
Doordat ik deze gedachtes telkens opnieuw kreeg zonder dat ik er tegen in kon gaan heb ik ruim 3u lang in de paniekaanval gezeten.
Ik ben sinds dien niet meer compleet in paniek geraakt, maar ik ervaar steeds het mini paniek gevoel wat ik toen had. Ik lijk op de een of andere manier niet meer goed om te kunnen gaan met de dingen die ik denk. Alsof ik een link leg tussen paniek en denken. Of het nou bewust of onbewuste dingen zijn, om de zoveel tijd krijg ik dat kloten gevoel weer terug. Ik weet niet goed hoe ik er mee om moet gaan.
Zelfs onder invloed van drank of ketamine merk ik dat de paniek er nog steeds op bepaalde momenten is.
Iemand nog tips om te leren omgaan met mn gedachtegang en paniek?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Als dat gevoel om de zoveel tijd terugkomt, misschien is het dan iets dat gevoeld moet worden en niet voor weggelopen. Klinkt misschien simpel, maar soms moet je er gewoon doorheen ipv omheen.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Dit is een klassiek probleem, het komt best vaak voor. Paniekaanval gehad tijdens blowen, en die blijft wat hangen door angst voor de angst. Oftewel, als je opnieuw gaat blowen ben je (al dan niet bewust) bang dat er opnieuw een paniekaanval komt waardoor je die juist triggert. Ook nuchter kan je naweeen ervaren.
Oplossing is dit alles weten en aanvaarden, en dan slijt het wel. Niet in een dag, maar in de loop van een paar weken.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Oei, dat klinkt als een beste paniekaanval inderdaad. Kan me voorstellen dat dat een flink nare ervaring was waar je van geschrokken bent. Je kunt zo’n gebeurtenis denk ik gewoon zien als een soort ‘traumaatje’. Je brein heeft een link gelegd en je ervaart flashbacks naar dat specifieke gevoel. Zo te lezen heeft het even tijd nodig om die ervaring te verwerken. Geef jezelf die tijd dus ook. Het is pas anderhalve week geleden, de intensiteit zal er met de tijd wel wat vanaf gaan.

Ik zou lekker iets gaan doen wat jij ontspannend vindt op het moment dat dat paniekgevoel weer dreigt op te komen. Ga even naar buiten, frisse lucht inademen. Of bel met een goede vriend of vriendin.

Ik weet niet of het iets voor je is, maar je zou ook een meditatie-app kunnen downloaden. Ik heb ze niet allemaal geprobeerd maar hier staan alvast een aantal voorbeelden (niet allemaal gratis): https://www.bezielen.nl/de-tien-beste-apps-voor-meditatie-en-mindfulness/

Ikzelf gebruik zo’n app om rustig te worden voor het slapen als ik een druk hoofd heb en over dingen aan het piekeren ben. De manier waarop ik het gebruik is niet echt helemaal hoe het officieel bedoeld is volgens mij (sorry meditatie guru’s!) maar werkt wel als ik de juiste ‘stem’ en opdrachten te pakken heb, dan is het rustgevend.

spongecola

Belezen gebruiker
Thanks voor jullie reacties, denk inderdaad dat ik maar gewoon moet accepteren dat het gevoel zo nu en dan terug probeert te komen. Overdag heb ik er geen last van zolang ik mezelf maar ergens mee bezig houd. Heb er met name last van zodra ik in bed lig. Ik laat het allemaal maar rustig over me heen komen!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat is het beste spongecola. :)

Doordat ik deze gedachtes telkens opnieuw kreeg zonder dat ik er tegen in kon gaan heb ik ruim 3u lang in de paniekaanval gezeten.
Hier viel me nog iets op. Je zegt dat je niet tegen je gedachten in kon gaan en daarom 3 uur lang een paniekaanval had. Maar een paniekaanval = tegen je gedachten in gaan. Als je niet tegen je gedachten in ging (er niet tegen zou vechten), dan zou er geen paniekaanval zijn. Ik snap trouwens dat je wellicht iets anders bedoeld met er tegen in gaan, maar er is niets wat je kunt 'doen' om je angst te stoppen. Het is een stoppen van je 'doen' dat de angst werkelijk laat stoppen (als je begrijpt wat ik bedoel...)

Ik heb zelf ondervonden dat ik heel vaak dénk dat ik een situatie accepteer, maar ondertussen ben ik tegelijk op een dieper niveau het probleem aan het creëren door tegen de gedachte/het gevoel te vechten. Dit kan op een zeer subtiele manier gebeuren. Daarom het advies om het inderdaad rustig over je heen te laten komen, maar tegelijkertijd wel alert te zijn op je gedachten. Neem de rol van onafhankelijke observator aan. D.w.z. zie/voel je gedachten, maar zeg niet dat ze goed/fout zijn. Zo'n moment dat je in bed ligt is een ideaal moment om dit te praktiseren. In plaats van dat je het je laat dwarszitten, gebruik je de mogelijkheid om te ontdekken hoe je je angst in stand houdt. Zie je hoe dit proces werkt, dan stopt het vanzelf, want je doorziet hoe je jezelf aan het saboteren bent. :)

En het is ook niet alleen maar slecht hè. Jezelf op deze manier beter leren doorgronden is een zeer waardevol iets. Vaak begint zulke exploratie pas als we er tot gedwongen worden door een bepaalde (ongewenste) situatie.

Quinn

Bewuste gebruiker
tijdens mijn eerste paniekaanval van drugs wist ik ook even niet wat ik moest doen. het beste daarintegen blijft loslaten en controle verliezen. ik kreeg de aanval omdat ik controle wilde en niet los wilde laten. door de situatie te accepteren controleer ik hem juist zo zorg ik ervoor dat ik geen paniek aanvallen meer heb.

probeer je status te accepteren en er van te genieten ook al heb je een hogere dosering genomen. hiervan krijg ik altijd controle op een manier door alsnog het losse gevoel te hebben. ik kan niet zeggen of dit bij iedereen zo werkt. en als je dosering echt te hoog is moet je suiker happen zodat je geen paniek aanval hebt

In order to control the drug you have to become the drug- bruce lee special edition --)( auction is on 14 june 2018 starting at 250 euro

Bovenaan