Paddo kweek

Shroom

Experimenterende gebruiker
Hallo,
Sinds 2 dagen (woensdag) heb ik nu een growkitje cubensis van een equadorian strain ofzo. Ik heb hem die woensdag nadat ik thuis kwam niet meteen gesoaked maar pas na iets van 2-3 uur na aanschaf. Dus donderdag middag rond 6 uur 's avonds had ik het water eruit laten lopen. Het staat nu met de zak in de doos zodat het in ieder geval een beetje de zijkant van de bak verduisterd. Ik heb trouwens na een uur nadat ik het water eruit had laten lopen nog eens de kit opgetild en ik merkte dat er weer heel veel water los was gekomen, dit heb ik er toen ook uit laten lopen, ik weet niet of dat de bedoeling was. Na de eerste keer het water eruit laten lopen ging ik door tot er echt niets meer uit kwam, een uur later kwam er weer wel wat uit. Maar goed, het is dus nu dag 2 en ik zie nog geen verschil. Het is ongeveer 22-23 *C en wat de luchtvochtigheid daarbinnen is weet ik niet, zal niet hoog zijn want je kunt nog met gemak door de zak kijken. Ik neem aan dat de luchtvochtigheid echt belangrijk word wanneer de eerste pins tevoorschijn komen?
Ik hoop echt dat ik binnenkort vooruitgang zal zien in mijn growbox, ik heb er best veel vertrouwen in. Heb ook goed m'n handen gewassen steeds. Hij staat niet in de volle zon maar ontvangt genoeg indirect zonlicht :) ben erg nieuwsgierig naar het resultaat.
Ik zal de vooruitgangen hier posten als dat ok is :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
1 keer afgieten moet voldoende zijn, als er nu geen condens in je zak zit, is het niet vochtig genoeg. Het mycelium groeit ook alleen onder de juiste omstandigheden, waarbij temperatuur en luchtvochtigheid het belangrijkste zijn.

Wat water verstuiven moet dit verhelpen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Sommige beweren dat steriel water ( gekookt, gedestilleerd ed.) noodzakelijk is,
anders hebben juist de ervaring dat het niet nodig is.

Doe wat je zelf wilt, wil je heel zeker zijn pak dan steriel water ( maar ja, de plantenspuit waar het door gaat is dat niet).

Tigg

Belezen gebruiker
Ik heb nooit met steriel water gewerkt, en ook nooit contaminaties gehad. Het meeste risico op contaminatie heb je tijdens de kolonisatie van de mycelium. Als je een kweeksetje koopt is de mycelium al gekoloniseerd (dat is dus dat witte spul onderin je kweekset). Mycelium beschermt zichzelf ook tegen contaminatie, het kan bepaalde schimmels en bacteriën weren.

Als je geen condens op je kweekzak hebt zitten dan is de luchtvochtigheid misschien wat laag. Dan kan je met een plantenspuit wat vocht aan de binnenkant van de zak spuiten. De helft tot driekwart van de zak moet vol zitten met condens. Als hij teveel condens heeft zou je hem wat extra frisse lucht kunnen geven.

Meestal zie je in de eerste week wat witte pluizige schimmel opkomen, en na 8-16 dagen zal je de eerste pins zien opkomen. Vanaf dat moment gaat het ineens heel snel.

Shroom

Heeey :grin: Ik heb goed nieuws voor mezelf :grin: de eerste pin is volgens mij al te zien!!! en dat op freaking dag 5 al!!!
Ik zal er zo even een fototje van nemen, ik weet het niet 100% zeker maar het lijkt er verdacht veel op dat het een babypaddotje is :grin:
Overigens heb ik geen watersproeier/plantenspuit/watervernevelaar kunnen vinden hier thuis, dus heb ik niets anders gedaan dan met stralende liefde naar de kit te staren zoals dit: :hearteyes:
Het water onderin de bak is al voor de helft weg maar aan de zak zit niet veel condens (heel klein beetje aan de onderkant maar erg weinig). Ik denk wel dat de luchtvochtigheid goed zit ondanks hij niet beslagen is. De temperatuur zit ook al goed sinds het begin, altijd tussen 22-23 graden geweest.
Nou ik ben erg benieuwd hoeveel er nog zullen komen de komende dagen :grin:
Foto volgt.
Foto:

Bijlagen

• SNC00232.jpg
    SNC00232.jpg
    203,2 KB · Weergaven: 707

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Je bedoelt dat wazige witte vlekje?

Dat is pas het mycelium waarop de paddestoeltjes gaan groeien.

KoxBox

Badass junkie
Shroom zei:
Heeey :grin: Ik heb goed nieuws voor mezelf :grin: de eerste pin is volgens mij al te zien!!! en dat op freaking dag 5 al!!!
Ik zal er zo even een fototje van nemen, ik weet het niet 100% zeker maar het lijkt er verdacht veel op dat het een babypaddotje is :grin:

:tearsofjoy:

Mind_blowing

Hell yeah, 'k heb zojuist m'n eerste growkit binnengekregen! :grin:
Vanavond soaken en dan maar wachten geblazen ^^
'k Ben benieuwd hoe 't gaat, gezien de hygiene op m'n woonplek (incl. alle bewoners), en dus de vergrootte kans op besmetting..

Shroom

Mind_blowing zei:
'k Ben benieuwd hoe 't gaat, gezien de hygiene op m'n woonplek (incl. alle bewoners), en dus de vergrootte kans op besmetting..
Cool, hou ons op de hoogte :wink:

Over die babypaddo... volgens mij heb ik het helaas toch niet goed gezien. Als je die foto bekijkt zie je wel links van dat witte een beetje een bolvormig iets wat mij deed denken dat het het hoedje was van een pin en dat dat witte dan uiteindelijk de stam zou worden. Maar er zit geen beweging in, hij is nogsteeds exact even groot, dus ik zal me vergist hebben :tongueout: ik zei al dat ik het niet 100% zeker wist :tongueout:

Overigens ik had begrepen dat je pas paddos krijgt wanneer het mycelium is gestopt met groeien vandaar ook de coldshock methode enzo. Maar goed, mijn mycelium staat al stil sinds de dag van aankoop volgens mij, daar kwam het uit een koelkast, dus is dat dan meteen cold shocked? Is dat een goed of slecht teken dat er nog geen verschil te zien is? Er is trouwens wel 1 heel klein verschil, dat is aan de rand van de bak, zit een plekje met heel lichtbruin/lichtgeel mycelium het is bijna wit, maar net niet zeg maar. Het ziet er niet gevaarlijk uit, ik heb het gevoel dat het gewoon verkleuring is door dat spul waar het mycelium op groeit niet het bovenste vermiculite.

kebabski

Ik zit nog met vraagje hé, ik ben nu bezig met m'n 2e flush.

Ik zie minder pinnetjes dan bij flush 1, maar ze komen er nu een beetje door. Een paar zijn alweer 2 cm dus ik denk dat dat wel goed komt.. Het enige wat me zorgen baart is dat ik geen condens op de zak heb!!!

En aan geen enkele zijde ook maar één vlek, helemaal niets! Heb water onderin de zak liggen nu, en ook al een keer besproeid de zijkanten.

Hoe kan dit? Bij de eerste flush zat er wel lekker condens op de zak. Want de luchtvochtigheid moet toch 80-90% blijven, maar daar lijkt het toch niet op zonder condens.

Mind_blowing

Shroom zei:
Mind_blowing zei:
Cool, hou ons op de hoogte :wink:
Komt goed :mrgreen: Was ik zozo wel van plan, nu ik hét forum heb gevonden waar ik EINDELIJK eens fatsoenlijk over drugs te praten zonder afgewimpeld te worden en als 'gekke junkie' te worden bestempeld..
(sommige mensen... :confused:)

Tigg

Belezen gebruiker
kebabski zei:
Ik zit nog met vraagje hé, ik ben nu bezig met m'n 2e flush.

Ik zie minder pinnetjes dan bij flush 1, maar ze komen er nu een beetje door. Een paar zijn alweer 2 cm dus ik denk dat dat wel goed komt.. Het enige wat me zorgen baart is dat ik geen condens op de zak heb!!!

En aan geen enkele zijde ook maar één vlek, helemaal niets! Heb water onderin de zak liggen nu, en ook al een keer besproeid de zijkanten.

Hoe kan dit? Bij de eerste flush zat er wel lekker condens op de zak. Want de luchtvochtigheid moet toch 80-90% blijven, maar daar lijkt het toch niet op zonder condens.

Verandert de temperatuur vaak? En zit er een groot verschil tussen dag en nachttemperatuur?
Als de omgeving kouder wordt dan heeft de lucht minder capaciteit om vocht op te nemen en zal je dus meer condens zien. Maar als het dan weer opwarmt dan kan het vrij snel weer opdrogen.

Ik zou gewoon toch nog een paar keer wat vocht op de binnenkant van de zak spuiten. Maar ik denk dat de luchtvochtigheid wel aardig oke is. Je zien een beetje condens dus je zit in ieder geval een beetje in de buurt.

pxmzy

Newbie
Ik heb net mn tweede flush geoogst en op een aantal paddo's zitten donkere randen aan de onderkant van de hoed. Misschien stel ik me gewoon aan, maar ik wil even zeker weten dat er niks mis is. Hier is een foto van een kleine paddestoel: http://i49.tinypic.com/1415yr8.jpg
Mn eerste flush was trouwens gewoon goed en gaf ook een prima trip :grin:

pxmzy

Newbie
Oh nice. Also, hoewel bijna alles al klaar was, staan er ook nog een paar pins tussen. Kan ik deze laten doorgroeien, of beter plukken, weggooien en opnieuw soaken?

Shroom

Hoezo die pins plukken en weggooien? daar zit toch ook psilocybe en psilocin ofzo in? volgens mij kun je die ook gewoon eten... of vergis ik me nou?

In ieder geval, voor mijn growbox is het inmiddels dag 6 sinds na het soaken. Nog geen pins te zien, ook zit er op mijn zak van die growbox ook geen condens, maar als ik naar de rand van de growbox zelf kijk, die zit HELEMAAL vol met condens. Nogsteeds zit de temperatuur prima, zie geen besmetting, het enige wat ik wel steeds meer zie worden is die licht geelachtige kleur, ik hoop niet dat dat iets slechts is, maar het ziet er niet gevaarlijk uit ofzo. Ik heb het gevoel dat het door die korrels komt die erin zitten, dat die doordat ze nat zijn nu kleur afgeven ofzo. Wat denken jullie dat het kan zijn?
ik zal er zo misschien even een foto van proberen te maken als het lukt.

KoxBox

Badass junkie
Shroom zei:
Hoezo die pins plukken en weggooien? daar zit toch ook psilocybe en psilocin ofzo in? volgens mij kun je die ook gewoon eten... of vergis ik me nou?

Valt te verwaarlozen, pins eten is een beetje zoals van oude peuken een nieuwe sigaret maken vind ik... If you know what I mean..

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Shroom zei:

In ieder geval, voor mijn growbox is het inmiddels dag 6 sinds na het soaken. Nog geen pins te zien, ook zit er op mijn zak van die growbox ook geen condens, maar als ik naar de rand van de growbox zelf kijk, die zit HELEMAAL vol met condens. Nogsteeds zit de temperatuur prima, zie geen besmetting, het enige wat ik wel steeds meer zie worden is die licht geelachtige kleur, ik hoop niet dat dat iets slechts is, maar het ziet er niet gevaarlijk uit ofzo. Ik heb het gevoel dat het door die korrels komt die erin zitten, dat die doordat ze nat zijn nu kleur afgeven ofzo. Wat denken jullie dat het kan zijn?
ik zal er zo misschien even een foto van proberen te maken als het lukt.

Zo begon bij mij de ellende, later werd het wat bruiner/rooder, beetje roestkleurig eigenlijk.
Het zit in de korrels, je kunt het aan de zijkant van de box zien.

Word het niet donkerder, dan is er geen probleem!

Tigg

Belezen gebruiker
Dat gelige kan ook "Mycelium piss" zijn. Gewoon een afvalstof en dus onschuldig
KoxBox zei:
KoxBox zei:
Shroom zei:
Valt te verwaarlozen, pins eten is een beetje zoals van oude peuken een nieuwe sigaret maken vind ik... If you know what I mean..

Ik heb een keer een kweekset gehad die om de een of andere reden honderden pins produceren, maar in elke vlucht werden er maar een tot drie echt groot. De pins waren meestal een tot anderhalve centimeter groot. Een zo'n oogst bevatte 30 tot 60 gram aan pins. (Naast zo'n 60-130g grote paddo's). Volgens shroomery waren pins potenter dan gewone paddo's en naar mijn ervaring is het zeker waar.

Als je je paddo's plukt kan je dus naar mijn mening de pins gewoon meeplukken. Je wilt ze sowieso niet in je kit laten zitten.

Shroom

PepTalk zei:
Zo begon bij mij de ellende, later werd het wat bruiner/rooder, beetje roestkleurig eigenlijk.
Het zit in de korrels, je kunt het aan de zijkant van de box zien.

Word het niet donkerder, dan is er geen probleem!
Gelukkig is het nogsteeds alleen maar echt licht geel/bruin en is het de laatste dagen niet erger geworden :)
Ik zit nu op dag 9 na het soaken en gister op dag 8 waren 's avonds al een paar hele kleine pins te zien, nu zie ik er al een stuk meer en deze keer weet ik wel 100% zeker dat het pins zijn :grin: Oooh ik ben zo nieuwsgierig :grin: Ik zal binnenkort weer wat foto's maken want nu is de batterij van m'n telefoon leeg waar ik die foto's voorheen mee maakte en ga zo weg.
Ik ben echt blij dat ze nu op komen, ik had met volle kracht gehoopt dat het zou lukken, maar had na een tijdje echt zoiets van nou dit kan nog wel even duren voordat ik wat zie. Ik had niet verwacht zo snel al wat op te zien komen :grin:
Ik tel er overigens zo'n 10 stuks nu :)
Woei woei woei :tearsofjoy:

KoxBox

Badass junkie
@Tigg: ik bedoelde de pins die langs de zijkant groeien, waar je niet bij kan...
Ik heb ook al een oogst gehad met 100+ pins en ze zijn inderdaad sterker, maar als je zo een stuk of 5 pins hebt bij een gemiddelde oogst kan je die toch gewoon wegsmijten...

Shroom

Ik zal zometeen even wat foto's uploaden.
Het is echt geweldig, ik kan zien dat ze zelfs al een stukje gegroeid zijn sinds vanochtend, het zijn er ook een stuk meer geworden ookal zijn ze niet allemaal evengoed zichtbaar op de foto's. Sommige pins hebben een beetje iets donkers op hun stammetje maar ik denk dat dat wel wegtrekt en misschien wel dat vermiculite is. 1 pin ziet er een beetje vreemd uit, lijkt wel alsof die zonder hoed groeit of met een hele vreemde hoed iig. Maarja voor de rest zien ze er allemaal volgens mij best goed uit :grin:

Foto's:
(ik had geen zin om ze allemaal per stuk te gaan verkleinen naar een formaat dat hier op het forum geupload kon worden, dus heb ik ze maar ergens anders geupload en overigens zijn ze ook nog iets verkleind, ondanks dat zijn de foto's misschien een beetje wazig.)
Link naar gallerij: http://img231.imageshack.us/g/snc00327.jpg/

spacelord

Wijs gebruiker
Ik heb maar een paar shrooms geoogst maar het totaal is 120 gram. 2 paddestoelen zijn samen 30 gram vers, ga je daar ook effectief van trippen? ik neem aan van wel een kilo lood is ook even zwaar als een kilo pluimen maar het lijkt zo onwaarschijnlijk :confused: normaal eet ik er altijd een stuk of 10 die 3 gram samen wegen :stoned:

KoxBox

Badass junkie
spacelord zei:
Ik heb maar een paar shrooms geoogst maar het totaal is 120 gram. 2 paddestoelen zijn samen 30 gram vers, ga je daar ook effectief van trippen? ik neem aan van wel een kilo lood is ook even zwaar als een kilo pluimen maar het lijkt zo onwaarschijnlijk :confused: normaal eet ik er altijd een stuk of 10 die 3 gram samen wegen :stoned:

10 :confused: Dan heb je toch wel zeer kleine oogsten, bij mij zijn het er meestal 3-4.
En ja je gaat er echt van trippen, heb al op 1 paddo van 30g heel erg goed getript.

spacelord

Wijs gebruiker
KoxBox zei:
spacelord zei:

10 :confused: Dan heb je toch wel zeer kleine oogsten, bij mij zijn het er meestal 3-4.
En ja je gaat er echt van trippen, heb al op 1 paddo van 30g heel erg goed getript.

Die 10 zijn geen zelfkweek het is maar de eerste keer dat ik het nu probeer (met succes :grin:). Ik regelde vroeger paddestoelen via vrienden dat waren er altijd een stuk of 10.

Mind_blowing

Update: na 4 dagen zijn er 5 donzige plekken ontstaan, en ik meende net wat nieuw reliëf te zien (vanaf de zijkant).
De zak is vochtig genoeg, en zit op een constant vochtigheids-niveau (gezien de condens), dus ik verwacht binnen nu en 1, maximaal 1,5 week wat meer te zien ^^

Shroom

dag 10 en ze poppen als paddestoelen uit de grond :grin: oh wacht, het zijn paddestoelen.
Het zijn al een hele hoop pins en ze blijven maar groeien, de ene iets sneller dan de ander.
Dit is echt leuk :grin:

kebabski

Nog even vraagje hé, ik heb nu net om kwart voro 12 mijn bak gesoaked..

Nu kom ik erachter dat ik om half 9 vanavond weg ben, en dan pas morgenvroeg weer thuis ben! Zou ik om half 9 al afgieten of lekker laten staan tot morgenvroeg +- 11 uur?

Want een bak kan toch gewoon door soaken tot 24 uur zonder schade te veroorzaken?

Shroom

kebabski zei:
Nog even vraagje hé, ik heb nu net om kwart voro 12 mijn bak gesoaked..

Nu kom ik erachter dat ik om half 9 vanavond weg ben, en dan pas morgenvroeg weer thuis ben! Zou ik om half 9 al afgieten of lekker laten staan tot morgenvroeg +- 11 uur?

Want een bak kan toch gewoon door soaken tot 24 uur zonder schade te veroorzaken?
Voor zover ik weet zou dat geen probleem moeten zijn, zorg wel dat je je bak echt goed uitlekt na het soaken. Heb die van mij 18 uur gesoaked, en na de eerste keer uitlekken, een uur later ofzo nog een keer uitgelekt en er kwam nog een hele vloed aan water uit, overigens doen ze het tot op heden uitstekend :grin: de eerste pins zijn al best groot aan het worden :hearteyes:

Delcasa88

Bewuste gebruiker
24 uur soaken is geen enkel probleem. Tussen de 12 en 24 is normaal.

wat shroom zegt is inderdaad belangrijk, lek echt ALLE water uit de set. plasjes stilstaand water in je growbox zijn een goeie broedplek voor kwaadaardige schimmeltjes :angry:

Mind_blowing

Hehe, de pins komen opzetten: gister had ik er 2 geteld, vandaag zijn dat er alweer 6!
D'r zitten btw wat kleine, witte vlekjes op de helm van de grootste, ben benieuwd of dat normaal is? (ik neem aan van wel, maar je weet maar nooit, he? :wink:

KoxBox

Badass junkie
Mind_blowing zei:
Hehe, de pins komen opzetten: gister had ik er 2 geteld, vandaag zijn dat er alweer 6!
D'r zitten btw wat kleine, witte vlekjes op de helm van de grootste, ben benieuwd of dat normaal is? (ik neem aan van wel, maar je weet maar nooit, he? :wink:

Ja, dat is normaal. De vlekjes zijn gewoon restanten van het mycelium die op het hoedje blijven zitten.

Ik zit ondertussen op dag 16 en ik zie nog niets wat op een paddenstoel lijkt. :( Ik begin een beetje ongeduldig te worden.

Ik heb de bak in mijn badkamer gezet waar ik overdag de verlichting aan laat en de verwarming altijd. Aan het condens in de zak te zien zit er nog genoeg vocht in. En er heeft zich ondertussen een dikke laag mycelium gevormd. Helaas wist ik niet dat de zijkanten van de bak tegen licht beschermt moest worden maar dat zal de groei toch niet remmen?

Als ik mijn bakje kantel zit er nog wel aardig wat water in de growbox zelf. Echter zie ik nog nergens iets wat op contaminatie lijkt. Zal ik dat water alsnog afgieten nu? Of laat ik de zak beter dicht?

KoxBox

Badass junkie
Space Invader zei:
Ik zit ondertussen op dag 16 en ik zie nog niets wat op een paddenstoel lijkt. :( Ik begin een beetje ongeduldig te worden.

Ik heb de bak in mijn badkamer gezet waar ik overdag de verlichting aan laat en de verwarming altijd. Aan het condens in de zak te zien zit er nog genoeg vocht in. En er heeft zich ondertussen een dikke laag mycelium gevormd. Helaas wist ik niet dat de zijkanten van de bak tegen licht beschermt moest worden maar dat zal de groei toch niet remmen?

Als ik mijn bakje kantel zit er nog wel aardig wat water in de growbox zelf. Echter zie ik nog nergens iets wat op contaminatie lijkt. Zal ik dat water alsnog afgieten nu? Of laat ik de zak beter dicht?

Gewoon laten zitten, en geduld hebben! Verdorie die jeugd van tegenwoordig heeft ook geen respect voor vadertje tijd meer! :P

Bovenaan