Paddo growkit

रति

Wijs gebruiker
@Space Criminal Vind ze toch wel mooi hoor. Groot. Daar ga je zeker plezier aan beleven.
Denk dat de volgende vlucht sneller gaat dan deze keer. Misschien iets eerder oogsten. Ze zijn trouwens razendsnel gegaan sinds dinsdag!

Martinus

Wijs gebruiker
haha. Ze doen het beter dan mijn growkit. Ik had er telkens een paar en het sukkelde maar wat aan.

Space 🕉

Bewuste gebruiker
IMG_20200330_224817.jpg

De 2e vlucht is begonnen!

Ik heb er gister 2 geplukt, waarvan het vlies van het hoedje loskwam 👌🏻

Deze keer hou ik ze nauwlettend in de gaten!!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Oeps, reageerde net op een oud bericht. Heb die maar verwijdert.

Het mooiste is als je ze oogst net voordat de hoedjes opengaan!

Ga je ze binnenkort ook opeten?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat zoiezo 😋👌🏻

Persoonlijk vind ik paddo's zo veel lekkerder dan truffels qua smaak. Als er geen psilo in zou zitten zou ik ze gewoon als snack eten 😂
Zo ver wil ik nou ook weer niet gaan, maar vind ze wel veel beter te eten dan die vieze zure tripknollen... :wink:

Welke soort heb je trouwens?

रति

Wijs gebruiker
Bekijk bijlage 6043

De 2e vlucht is begonnen!

Ik heb er gister 2 geplukt, waarvan het vlies van het hoedje loskwam 👌🏻

Deze keer hou ik ze nauwlettend in de gaten!!
Ziet er mooi uit. Als ik je nog een tip mag geven; zet de zak op een gril/tray zodat er ook warme omgevingslucht onder kan doorstromen. Vooral wanneer je een verwarmingsmatje gebruikt wil de cake aan de onderzijde wel eens te heet worden. En zonder matje juist te koud.

IMG_0322.jpg

Space 🕉

Bewuste gebruiker
C
Zo ver wil ik nou ook weer niet gaan, maar vind ze wel veel beter te eten dan die vieze zure tripknollen... :wink:

Welke soort heb je trouwens?
Cubensis B+ hele gangbare paddo.

Als ze goed werken dan zet ik na de 3e vlucht meteen een nieuwe neer. K blijf wel ff door kweken. Altijd goed om een aantal potten met gedroogde paddo's in huis te hebben!

Space 🕉

Bewuste gebruiker
IMG_20200331_221806~2.jpg
Ze waren niet zo groot deze keer
IMG_20200331_223002~2.jpg

Maar toen ik de cake omdraaide zag ik mega veel paddo beginselen. Ik heb de cake omgedraaid en terug in de zak gedaan. Geen idee of dit verstandig is maar hopelijk groeien die mini's nog tot volwaardige paddo's.
IMG_20200331_221817~2.jpg
En anders ben ik alsnog tevreden met de totale opbrengst tot nu toe. Zeker als eerste keer. 🙂

रति

Wijs gebruiker
Maar toen ik de cake omdraaide zag ik mega veel paddo beginselen. Ik heb de cake omgedraaid en terug in de zak gedaan. Geen idee of dit verstandig is maar hopelijk groeien die mini's nog tot volwaardige paddo's
Perfect :)
Een aantal gaan vast groter worden. Maar misschien ook niet omdat hun start wat ingeperkt was. Misschien had je de cake al in het begin vd 2e flush op zijn smalste kant moeten zetten...

Hier trouwens een korte discussie over aborts...

Laatst bewerkt:

रति

Wijs gebruiker
Ik zou het even twee dagen aankijken of die mini’s gaan groeien. Doen ze dat niet dan zijn het wss aborts en kan je ze beter plukken en drogen. Als je ze laat staan kunnen ze mss gaan rotten en fuck je je casing.

Over de potentie van aborts-
In één flush kan er al een verschil in potentie zitten tussen individuele paddenstoelen. Wanneer je bijv 100 aborts van samen 2 gram eet ipv 1 volgroeide paddo van hetzelfde gewicht, is de kans dat het (de aborts) hoger in psilocybine-gehalte is, potentieel 100x hoger.
Althans dat is één theorie.

Om dezelfde reden kweken sommigen liever kleine paddosoorten die in grote getale opkomen ipv grote paddo’s waar er in verhouding minder van opkomen.

Laatst bewerkt:

Space 🕉

Bewuste gebruiker
Wanneer je bijv 100 aborts van samen 2 gram eet ipv 1 volgroeide paddo van hetzelfde gewicht, is de kans dat het (de aborts) hoger in psilocybine-gehalte is, potentieel 100x hoger.
Nice!! Als ze zo klein blijven kan ik ze heel goed eraf snijden en drogen. Die onderkant is compleet plat. En bij consumeren zal ik maar even max 2 gram van die aborts eten 😅

Zal er nog een vlucht uitkomen denken jullie..?

रति

Wijs gebruiker
Nice!! Als ze zo klein blijven kan ik ze heel goed eraf snijden en drogen. Die onderkant is compleet plat. En bij consumeren zal ik maar even max 2 gram van die aborts eten 😅

Zal er nog een vlucht uitkomen denken jullie..?
We waarderen het dat je mij in de meervoudsvorm aanspreekt. :)
Ja, we denken dat er zeker meer aankomen. We geloven zelfs dat een volgende vlucht bij sommige soorten meer opbrengst kunnen geven. Maar of dat ook voor deze soort geldt weten we niet :tonguewink:

Laatst bewerkt:

Space 🕉

Bewuste gebruiker
De 2e vlucht is droog, doordat ze zoveel kleiner waren in 1 dag al. Ik heb het totaal gewogen. Het is totaal 18 gram. De eerste vlucht 14.5gr 2e 3.5gr. Maar wel echt kurkdroog. Als je erin knijpt breekt het meteen.

Ik hoop echt dat die mini's nog wakker worden. Tot nu toe geen verschil.

Space 🕉

Bewuste gebruiker
IMG_20200409_105627.jpg

Ik ga het groter aanpakken 😜 inmiddels m'n 2e kweekbak ernaast gezet. Deze is nog een maatje groter 👌🏻😁

Space 🕉

Bewuste gebruiker
Heb je grote plannen of zo? :wink:
Altijd goed om een goeie pot gedroogde paddo's in huis te hebben! Vind je niet 😂🙏😇

Als je een planning maakt om truffels te eten en plotseling kan het om wat voor 'n reden niet doorgaan dan moet je het weer herplannen. Maar je zit altijd met je houdbaarheidsdatum.. Paddo's gedroogd kan je zo veel langer bewaren. Eigenlijk ideaal!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat is waar, al ben ik na de paddo kweekbakken wel overgestapt op truffels. Op zich zijn die ook zo besteld.

Maar gedroogde paddo's zijn dan nog wat handiger ja. Zelf nog nooit gedroogde gehad trouwens.

LazarusTaxon

Experimenterende gebruiker
Het beste moment om te oogsten is net voordat het vlies aan de onderkant van de kap openbreekt. Als je te lang wacht zal de paddenstoel zijn sporen verliezen, waardoor de zak zwart of paars kleurt. Dit heeft geen effect op de kwaliteit van de paddenstoelen.

Edit: Excuus er was nog een tweede pagina.

Lucy100

Belezen gebruiker
Hoi! Leuk topic! Ik ben zelf ook al 2 weekjes bezig met een growkit. Maar bij mij nog geen resultaat. Ik heb hier al gelezen dat het bij sommige zelf tot 3,5 week duurde tot er iets op kwam. Dus ik maak me nog niet echt zorgen. Ik heb ook hier gelezen dat je het best de cake uit het plastic bakje kan halen? Dat heb ik ook veel voorbij zien komen bij de pro’s. Gewoon in een grote plastic bak. Dus dat heb ik gedaan. Ik hoop dat ik hiermee niets verstoord heb. Misschien is het niet echt goed die verandering? Heeft iemand tips?

Hier wat foto’s van mijn growkit in plastic bak.7A8E8D1B-DE08-4B18-8D38-7066C1E940A4.jpeg

Bijlagen

• F6AC42F5-FA05-4C4F-AA3C-AA1D40F3E61F.jpeg
    F6AC42F5-FA05-4C4F-AA3C-AA1D40F3E61F.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 7

Space 🕉

Bewuste gebruiker
Hoi! Leuk topic! Ik ben zelf ook al 2 weekjes bezig met een growkit. Maar bij mij nog geen resultaat. Ik heb hier al gelezen dat het bij sommige zelf tot 3,5 week duurde tot er iets op kwam. Dus ik maak me nog niet echt zorgen. Ik heb ook hier gelezen dat je het best de cake uit het plastic bakje kan halen? Dat heb ik ook veel voorbij zien komen bij de pro’s. Gewoon in een grote plastic bak. Dus dat heb ik gedaan. Ik hoop dat ik hiermee niets verstoord heb. Misschien is het niet echt goed die verandering? Heeft iemand tips?

Hier wat foto’s van mijn growkit in plastic bak.Bekijk bijlage 6210
Ik ben benieuwd naar je resultaat! Zit dit in een grote plastic bak die je volledig luchtdicht afsluit? De luchtvochtigheid moet wel zo hoog mogelijk blijven natuurlijk.

Maar zoals @Neo-Shulginist opmerkt er zit een micronfilter in de zak waardoor er toch enigsinds iets zuurstof bij kan komen, je zal dus eigenlijk ook een dergelijk filter boven in je deksel van je bak moeten maken als je die nog niet hebt.

Lucy100

Belezen gebruiker
Daar ben ik zelf ook erg benieuwd naar @Space 🕉 Ik heb in de deksel microfilters geplaatst. En in de zijkant hele kleine gaatjes. Dat had ik gezien bij meerdere kwekers. Dus dacht ik, dat kan ik dan ook wel doen? De plastic bak heb ik grondig ontsmet met alcohol. En heb alles zo steriel mogelijk gedaan met latex handschoentjes. Dus hoop ik dat ik geen besmetting krijg? En anders begin ik gewoon opnieuw.
Voor het bevochtigen heb ik een mist maker die de mist via een slang in de bak blaast. Zo hou ik de luchtvochtigheid op peil. en er is een hydrometer onderweg om dat automatisch te laten gaan.

@Neo-Shulginist ik heb een beschrijving bij de growkit gekregen, en daar staat in dat je elke dag even de zak open moet maken voor het bevochten en ventileren. Paar keer wapperen met de zak had ik begrepen?

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
@Neo-Shulginist ik heb een beschrijving bij de growkit gekregen, en daar staat in dat je elke dag even de zak open moet maken voor het bevochten en ventileren. Paar keer wapperen met de zak had ik begrepen?
Klopt dat dit erbij staat maar is echt niet nodig. Sterker nog van de 20 a 30 growkits die ik heb gehad, is het bij de growkit die ik vaak heb gelucht het vaakst niet goed gegaan.
Bekijk bijlage 6114

Ik ga het groter aanpakken 😜 inmiddels m'n 2e kweekbak ernaast gezet. Deze is nog een maatje groter 👌🏻😁
Mijn advies zou zijn om de twee manieren die gebruikt zijn op de foto, te combineren.
Ik zou het mycelium zeker rechtop zetten of op zijn zij zoals de linker op de foto. Maar dan wel in het plastic bak en niet rechtstreeks in het water in de zak.
Een beetje zoals dit :sunglasses: (alleen is de zak er hier even afgehaald voor de foto en de oogst) :
IMG-20200331-WA0008.jpg

Space 🕉

Bewuste gebruiker
De growkit die ik nu heb was de cake nog niet echt een eenheid. De witte korrels moeten denk ik nog aan elkaar hechten om 1 cake te worden. Maar na de eerste vlucht zal ik hem wel op zn kant kunnen zetten.

@Mezelf jij zegt niet te veel de zak te openen, nu spray ik elke dag even met een plantenspuit, maar als er genoeg water in de bak staat lijkt me dat idd niet nodig. Spray jij alleen water als de bak bijna geen water meer bevat? Om zo de bak en zak te vullen met voldoende vocht?

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
@Mezelf jij zegt niet te veel de zak te openen, nu spray ik elke dag even met een plantenspuit, maar als er genoeg water in de bak staat lijkt me dat idd niet nodig. Spray jij alleen water als de bak bijna geen water meer bevat? Om zo de bak en zak te vullen met voldoende vocht?
Ik heb eigenlijk NOOOIT gesprayd. Als je de zak niet te vaak opent blijft de vocht toch wel in de zak. Dat sprayen is meer meer van de laatste dat dat geadviseerd wordt.

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Heb jij dan wel 'n laagje water in de bak staan?
ja vaak wel en of ook in de zak. Als ik merk dat de mycelium droog is of er helemaal geen laagje water meer in de bak zit, dan is dat mijn enige reden om de zak te openen en wat (klein beetje) lauw water in de bak te doen.

Lucy100

Belezen gebruiker
Klopt dat dit erbij staat maar is echt niet nodig. Sterker nog van de 20 a 30 growkits die ik heb gehad, is het bij de growkit die ik vaak heb gelucht het vaakst niet goed gegaan.

Okee! Apart dat ze dat er dan wel bij zetten. (Goed voor het verdienmodel dan denk ik) 😊 Ik heb ook filmpjes gezien van gasten die er zelfs een ventilator op zetten voor een paar minuten. Ze zeggen dat de paddo’s CO2 afgeven die zich ophopen in de zak/bak. Schimmels groeien juist op zuurstof, en dus daarom goede ventilatie belangrijk is...
Maar ik heb nu ook mijn twijfels bij het wapperen van de zak om extra te ventileren. Omdat dan de kans op besmetting veel groter is idd.
Als het niet lukt heb ik er van geleerd en begin ik opnieuw 😊

Laatst bewerkt:
Bovenaan