Paar vragen over tweede solotrip truffels

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Hey allemaal!

Ik ben weer terug van (even) weggeweest op dit forum. Zo gaat dat bij mij altijd, na een drugservaring gaat de interesse even naar de achtergrond, om dan binnen enkele maanden weer terug te keren. :grin:

In juli dit jaar heb ik voor het eerst een solotrip op truffels beleefd (trip report is op dit forum terug te vinden), dit vond ik erg interessant en daarom heb ik besloten dit binnenkort nog eens te gaan doen. Het juiste moment moet ik nog uitkiezen, ik wil me mentaal stabiel en goed genoeg in mijn vel voelen.

Ik heb nog een paar kleine vragen voor de doorgewinterde truffel(vr)eters onder ons.

De vorige keer heb ik 12 à 13 gram Atlantis truffels gehad. Deze dosering is me opzich prima bevallen voor een trip in m'n eentje. Het gaf een intense, verrassend visuele ervaring met een in het algemeen warme sfeer (veel oranje en rode kleuren, en veel behaaglijkheidsgevoelens). Wat ik wel opvallend vond was dat de trip, ondanks de intensiteit, een redelijk oppervlakkig karakter had. Ik heb wel veel gedachten gehad, en ook in rap tempo alles tegelijkertijd, maar weinig 'dieps', het was allemaal behoorlijk luchtig. Het enige wat heftigere moment dat ik me herinner is dat ik me op een bepaald moment totaal niet meer voor de geest kon halen hoe de realiteit eruit zag (ik wist feitelijk wel wie ik was, en wat ik deed in het dagelijkse leven, en wie mijn familie was, maar de ervaring erbij miste volledig) maar dit was niet beangstigend. Verder geen grote mindfucks gehad. Ik heb jaren geleden ook twee keer geëxperimenteerd met psilocybine en die ervaringen waren heel anders - die gingen echt gepaard met diepzinnige gedachtekronkels en inzichten, en hadden ook heel duidelijk een duister kantje (lastige momenten). Ik weet niet exact wat de dosering toen was, maar ik denk gewoon een volledige verpakking. Ik was toen wel met anderen. Welke dosering - en/of type truffel - raden jullie mij aan voor de tweede solotrip? Gewoon weer opnieuw 13 gram Atlantis? Ik weet dat dosering en type truffel niet allesbepalend zijn en dat psilo iedere keer zijn eigen gang gaat, maar wilde toch even advies vragen.

Daarnaast de setting. Ik heb nooit 2x in dezelfde ruimte getript, dus ik vraag me af hoe bepalend de ruimte is voor de trip. Het feit dat mijn vorige trip zo oranje/rood gekleurd was kan namelijk best verklaard worden door de verlichting in mijn woonkamer. Ik vond de vorige trip super, maar ik ben wel op zoek naar een nieuwe ervaring. Is het een aanrader om te variëren in setting (bijvoorbeeld nu eens op de slaapkamer trippen i.p.v. in woonkamer), of is het juist fijn om één en dezelfde vertrouwde kamer aan te houden en zorgt de psilo zelf wel voor een unieke ervaring? Ik heb tot nu toe iig wel gemerkt dat ik een luie tripper ben, ik ben tijdens mijn trips fysiek zeer onactief en blijf op één plaats.

Alvast dank!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hé Roze olifant, daar ben je weer. :)

Wat betreft je vragen:

- De diepte van een trip hangt af van zoveel factoren. Ik denk zelf dat je eigen diepere intentie en de toepassing van meditatie hier het meest bepalend in zijn. Je diepere intentie is echter niet altijd de intentie die je denkt te hebben. Ik zou er niet al teveel bij stilstaan en gewoon lekker gaan trippen. Het laat je toch altijd precies dat zien, wat je op dat moment moet zien. Met psilocybine is het ook meestal zo dat de ervaringen met je meegroeien. Als je gewoon wat vaker tript, gaan de ervaringen vaak vanzelf wel meer de diepte in.
- Als je 13 kon hebben, kun je ook wel 15 gram hebben. Dit kan de trip ook wat intenser maken, wat je misschien zoekt? Soort maakt volgens mij niet heel veel uit. Ik heb vrijwel altijd atlantis gehad, waarbij trips van elkaar verschilden als dag en nacht. Je weet met deze stof echt nooit hoe de volgende trip zal gaan, ook al zijn de omstandigheden nagenoeg identiek. Dit verschil is bij mij in ieder geval alleen maar toegenomen met de jaren.
- Aangezien psilocybine trips van zichzelf erg inwaarts gericht zijn, is bij mij de setting altijd wat van ondergeschikt belang geweest. Je komt toch altijd wel in je eigen wereldje. Dit is bijvoorbeeld bij LSD weer heel anders, omdat dat veel meer gericht naar je omgeving/externe wereld is. Tenminste, zo ervaar ik dat altijd. Ik word zelf ook aktijd erg in-actief van psilo trouwens. Gewoon lekker in een vertrouwde omgeving doen. Al moet ik er wel bij zeggen dat eens trippen op psilocybine in de natuur wel een erg goed plan is. Daar heeft het zeker een diepe connectie mee.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@Roze olifant,

Wat bij mij altijd wel werkt is als ik het licht in de ruimte wat dim en wat kaarsjes opsteek. Op de een of andere manier lijken artificiele voorwerpen, zoals electronica; tv, computer, mobiel, maar ook het licht van lampen mijn trip te beinvloeden en dan meer op mogelijkheid om gedachten te provoceren. Ik zie de dingen die de mens maakt als conceptuele aftreksel die wel heel goed in een ding zijn, maar niet meer verbonden zijn met het brede zin hoe de natuur echt is. De natuur "vloeit" als het ware aan een stuk door, het is dynamisch en onze directe oorsprong. Aan de andere kant hebben we de wereld die wordt gevormd door concepten welke we zien als steden, rechte lijnen, aldus inrichting door de mens.

Als je meer over jezelf wil leren of wil leren hoe dingen op de meest efficiente manier worden gedaan, dan kan je het beste kijken hoe de natuur het doet. Een goed voorbeeld is de uitvinding van het vliegtuig. Natuurlijke dingen lijken in een diepere zin veel beter de continuïteit van ruimte en tijd, realiteit te reflecteren en dus ook als het waren ons zijn en de gedachten die we met ons mee dragen.

Positieve provocerende dingen: kaarjes (vooral als je naar de vlammetjes kijkt, het flikkeren en het feit dat vuur gewoon pure energie is wat in mijn opzicht wel facking vet, nee maar serieus het is echt gaaf als je er zo over nadenkt tijdens een trip)
Wierrook, benadrukt de stroming en kan erg lekker ruiken en meditatief zijn.
Geluiden van waterval, tropische regen storm of de zee kunnen je in een zeer ontspannen diepe trance brengen.

Misschien dat andere mensen nog goede tips hebben, ben het eigenlijk ook wel eens met wat Mindless zei.

Bee

Belezen gebruiker
Wat het kunstje voor mij doet is om te zorgen dat het niet te licht is in de ruimte (schemering is echt perfect in het begin van de trip) en donker tijdens het hoogtepunt. Verder ben ik ontzettend fan van geblinddoekt met oortjes in trippen, dan raak je echt los van de wereld en droom je gewoon terwijl je wakker bent. Eigenlijk dus gewoon sensorische deprivatie wat betreft je omgeving. Hierdoor wordt je niet afgeleid en kun je je volledig focussen op de trip. Ik zorg op een tripdag dan ook altijd dat het lekker ruikt in de kamer, lekker warm, comfortabel (ik zit meestal echt alleen op mijn bed). Telefoon en computer gaat uit. Netflix staat soms nog wel eens aan om naar Planet Earth of Life te kijken (wat een ZEER zekere aanrader is!).
Als het al avond is vind ik het ook heerlijk om buiten te zitten en naar de maan en de sterren te staren.

Solotrippen is echt mijn favoriet. Afgelopen week heb ik een maat van me geintroduceerd in de psychonautenwereld (wat een verantwoordelijkheid haha) en dat was gewoon heel luchtig, wat kinderprogrammas gekeken en fruit gegeten. Er zat ook nog een derde persoon bij die mieters stoned was dus dat was dan ook wel weer hilarisch... Maar dat is echt niets in vergelijking met een diepe solotrip. Lijkt wel een compleet ander middel.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik zie dat ik hier vorige keer niet meer gereageerd had, maar ik wil jullie nog even bedanken voor de tips!

Ik ga dat 'blinddoek op en oortjes in' zeker uitproberen, en een (rustige) natuurfilm vind ik ook een goed idee, kan dat soort films sowieso al wel waarderen.

Ben van plan om zeer binnenkort weer te gaan solotrippen. Zojuist truffels besteld! Afgelopen tijd paar keer op het punt gestaan om het te doen, maar merk dat ik toch weer even over de drempel moest om het ook echt te doen/durven (geen idee waarom precies, want de vorige keer heb ik totaal niet als beangstigend ervaren, maar ja, het is aan de andere kant toch niet niks, zo'n ervaring). Ik heb nog geen weekend uitgekozen, maar jullie zien mijn report zeker weer verschijnen. :sunglasses:

mikoz

Bewuste gebruiker
Het moment was er niet voor, en nu wel (ook al had je de tijd en ruimte ervoor denk ik?). Dit is in ieder geval wat ik ervaar met tripmiddelen. Met andere middelen kan ik me niet voorstellen dat ik dat ooit heb gehad.

Voor mij begnt het er ook weer van te komen binnenkort, ik voel veel inspiratie, creativiteit en ik zit in een periode om weer eens wat dieper te gaan dan wat zich dagelijks afspeelt, zo voelt het.

Zorg voor een omgeving waar je je normaal gesproken ook fijn voelt, en er kan niet veel mis gaan. Wanneer het wel mis gaat, kun je proberen een stukje te lopen, een hap fruit te eten, misschien kun je zorgen voor iets om aan te raken(zacht kussen ofzo) , andere muziek opzetten..

Veel plezier en wijsheid! :wink:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Het moment moet goed voelen inderdaad, dat is erg belangrijk. Heb het ook best vaak dat ik dan denk ik ga binnenkort weer trippen, maar naar mate het moment dan nadert voelt het niet goed en zie ik er toch van af. Dan spelen er gewoon teveel andere dingen in je leven en hoewel ik dan niet bang ben voor iets wat ik niet aankan weet ik gewoon uit ervaring dat de trip dan teveel gekleurd wordt door de dagelijkse gang van zaken en niet de diepere reis die ik ermee voor ogen heb.

Veel plezier! Ik kijk uit naar je report.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Nogmaals bedankt voor jullie tips! Ik denk dat ik het komend weekend ga doen, mits de truffels tijdig binnen zijn en mits het goed blijft voelen (zo niet wordt het pas over enkele weken). Ben de dosering nog wat aan het overwegen. Vorige keer 12 à 13 gram gehad en opzich was dit intens genoeg voor mij. Maar zoals al eerder geschreven: het was vooral intens in de zin van: heel visueel, en veel verwarrende snelle gedachten. Er zat weinig tot geen diepgang in. Verder prima hoor, maar vraag me toch af of 15 gram nemen (dus de volledige portie) die diepgang zou kunnen vergroten,... of juist niet! Het tegengestelde is natuurlijk ook mogelijk, dat het allemaal juist chaotischer wordt. Niet dat ik daar bang voor ben, maar het is gewoon een overweging die gemaakt moet worden. Kan niet zo goed inschatten hoeveel die twee à drie gram extra nog gaat uitmaken, en wat wijs is.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Diepgang van een trip heeft veel meer met (mind)set te maken dan dosering. Er zijn mensen die hoge doseringen nemen en dan een waanzinnig visuele rollercoaster ride meemaken met maar weinig diepgang.

Met psilocybine heb ik de laatste jaren altijd gehad dat het begin van mijn trips altijd chaotisch was. Mijn moeite om die chaos te aanschouwen in plaats van er in mee te gaan als in een soort achtbaan is wat altijd voor de diepgang heeft gezorgd. Je moet er wat voor werken en met deze stof is dat vaak echt moeilijk en zwaar. Waar je je met nuchtere meditatie bijvoorbeeld al snel lichamelijk ongemakkelijk voelt, kan dat met psilocybine heel erg uitvergroot worden. Naar mijn idee ga je door dit middel veel sneller door de lagen van je onderbewuste (dan nuchter), waardoor je al dat ongemak met veel grotere intensiteit beleefd. De echte diepgang komt daarna pas altijd, als je dat werk hebt gedaan. Wat wel kan, is dat een hogere dosering (maar dan heb ik het eigenlijk over een stuk hogere dosering) je zo uit je ego knalt. Probleem is dan vaak dat als je terugkomt van die ego-oplossing (waar de diepgang is), er vaak heel veel chaos is en het heel makkelijk is om daar in mee te gaan. Je kan jezelf dan gaan vastklampen aan bepaalde gedachtes, met alle gevolgen vandien. Een ander kan dit alles natuurlijk anders beleven, maar dit is mijn ervaring ermee.

Een lichte dosering zonder bewuste meditatie kan natuurlijk ook al wat diepgang brengen, in de zin van dat dingen meer betekenisvol worden. Je kijkt met andere ogen naar de wereld en neemt daar meer de tijd voor. Trip je echt voor de diepgang zelf, dan is meditatie en dus bewuste inzet van jezelf imo wel een must.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Probleem is dat ik eigenlijk gewoon nooit ervaring heb opgedaan met meditatie. Nuchter trekt het me nooit zo (geen geduld, teveel afleiding, niet makkelijk ontspannen etc.). Dus omdat ik nuchter totaal onervaren ben, is het ook lastiger om ineens te gaan mediteren tijdens een truffeltrip, zéker wanneer er chaotische gedachten komen waar je je makkelijk door laat overspoelen. Het lijkt me echter wel heel boeiend om er meer diepgang in te krijgen. Ik weet nog wel dat ik me tijdens m'n vorige solotrip op truffels een paar keer heel erg duidelijk realiseerde dat een perfecte 'staat van zijn' was voor meditatie (toch soort van ontspannen staat, heel erg in het nu, weinig tijdbesef en zonder gevoel van verleden en toekomst), ik dacht toen echt: dus dit bedoelen die mensen van het forum. :mrgreen:

Dus diepgang hangt niet zozeer af van de dosering volgens jou. Maakt die drie gram meer of minder voor de intensiteit van de trip in zijn algemeen dan ook niet zoveel meer uit? Ik weet gewoon niet zo goed wat ik kan verwachten bij 'drie gram meer dan de vorige keer', probeer me er een voorstelling van te maken. Maar misschien overanalyseer ik het en moet ik het gewoon wat meer op me af laten komen en ter plekke kijken wat goed voelt.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Weet je, vergeet het mediteren. Ga lekker trippen, geniet en geef je volle aandacht aan je omgeving en jezelf. Deze stof laat je precies dat zien wat je moet zien als je ervoor open staat. En eigenlijk bedoel ik dat ook met mediteren: je aandacht geven aan je directe ervaring. Meer is het ook niet. Werkelijk waar. :) Meditatie is geen poging tot zo lang mogelijk stilzitten en geen gedachtes hebben, wat nog weleens wordt gedacht. Meditatie is simpelweg volop in het moment zijn. Want wat kun je ook meer doen in het moment, dan het je volle aandacht geven, dan het te (be)leven. Het genieten van en de liefde voor je ervaring brengt je vanzelf meer de diepgang in. In die richting zou ik het zoeken. :)

Je kan prima die 3 gram erbij nemen, maar zoals gezegd is dat geen garantie voor meer diepgang. Jouw bereidheid om het moment jouw volle aandacht te geven is wat de diepgang bepaald.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Haha ok, ja, misschien is dat wel het beste: zien wat er gebeurt. :) En ook of er al dan niet diepgang komt. Het is ook geen must verder. Want toegegeven: mijn laatste truffeltrip was wel veel warmer en vriendelijker van aard dan de twee ervaringen die ik jaren geleden had met psilo. Toen had ik wel diepere gedachten/inzichten, maar ook wel duistere randjes. Tegen een positieve trip zeg ik ook geen nee, vond dat vorige keer best fijn.

Ik denk dat ik dit keer gezien de toch wel sterk aanwezige bodyload van vorige keer thee ervan ga zetten. Dan gooi ik gewoon de volledige 15 gram erin. Heb toch ergens het idee dat je wat werkzame stof verliest op die manier (geen idee of het zo is). Als je thee zet, eet je de stukjes dan in zijn geheel niet op?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Het op je af laten komen is uiteindelijk waar trippen om draait. Je kunt bepaalde ervaringen toch niet afdwingen uiteindelijk, zelfs niet door de dosering (tenzij je echt heel veel gaat nemen natuurlijk).

Of je dit keer een blije ervaring krijgt, of diepgang met duistere randjes is uiteindelijk afwachten. In mijn ervaring lijkt diepgang bij psilo wel altijd gepaard te gaan met duistere randjes in ieder geval. Maar voor hetzelfde geld krijg je wel een blije ervaring gepaard met diepgang.

Wat betreft de thee, ik at aan het eind altijd nog de stukjes op. Met het idee dat ik dan zeker weten zo min mogelijk actieve stoffen zou missen. Maar volgens mij eten anderen de stukjes nooit op, dus denk niet dat het veel verschil maakt.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Roze olifant zei:
Haha ok, ja, misschien is dat wel het beste: zien wat er gebeurt. :) En ook of er al dan niet diepgang komt. Het is ook geen must verder. Want toegegeven: mijn laatste truffeltrip was wel veel warmer en vriendelijker van aard dan de twee ervaringen die ik jaren geleden had met psilo. Toen had ik wel diepere gedachten/inzichten, maar ook wel duistere randjes. Tegen een positieve trip zeg ik ook geen nee, vond dat vorige keer best fijn.
Een warme vriendelijke trip sluit diepgang niet uit. Maar in de praktijk heb ik zelf vaak gehad dat ik eerst door een moeilijke fase moest. Maar dat heeft er eerder mee te maken dat ik iemand ben die moeilijk affectie/liefde toont, ook tegenover mezelf. Doe je dit puur op wilskracht, dan zal het een zware reis worden, zoals dat bij mij meestal is gegaan. Heb je veel liefde, dan is het makkelijk. Als het kan, kies voor het laatste. Maar dat is dus niet altijd een optie. Dat hangt af van de mentale bagage en blokkades die je over de jaren hebt opgebouwd.

De stukjes truffel in de thee at ik nooit op en nooit een echt verschil gemerkt in intensiteit van de trip daardoor.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@Roze olifant, probeer de headspace app voor je smartphone als meditatie hulpmiddel, werkt echt uitstekend voor mensen die een beetje hulp nodig hebben tijdens het stil zitten :wink:
Op android and apple dacht ik, echt een aanrader!

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Goede tip ElvenSpice, ga ik eens checken die app. Ik gebruik nu vaak de app insight timer voor mediteren, ook wel een aanrader. Staan veel geleide meditaties in voor alle niveaus.

Maar ik zou wel pas gaan mediteren in een trip als je er al wat ervaring mee hebt, anders maak je het jezelf wel heel lastig.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Thanks voor jullie reacties weer en ook voor de tip wat betreft die app! Ga hem zeker eens downloaden en (nuchter) uitproberen. Mijn volgende trip laat ik dan gewoon over me heenkomen en wie weet kan ik in de toekomst een keer iets met meditatie doen als het me bevalt.

Ik heb de truffels binnen. Zorgde nog wel voor een grappig momentje in het postkantoor vanmorgen :grin: omdat het natuurlijk discreet verpakt is en er geen afzender opstaat, hadden ze de grootste moeite om mijn pakketje te lokaliseren tussen de enorme hoeveelheid pakketjes die daar uitgestald lagen. Dus die man aan het loket vroeg aan mij: "Weet je wat het is, of waar het van is?" Het leek me niet perse heel handig om midden in een postkantoor, in België, waar truffels illegaal zijn, en waar op dat moment een tiental mensen ongeduldig achter mij stond te wachten, te antwoorden: "Gewoon een paar kleine paddootjes, hoezo?" Dus ik zei: "geen flauw idee, ik bestel zoveel dingen op internet" (lol), vervolgens zijn ze nóg een keer komen vragen of ik echt niet wist waar het van was. Uiteindelijk hebben ze het pakje gevonden na twintig minuten zoeken. Het bleek ook nog eens een flink grote doos te zijn (had er nog een slaapmaskertje bijgekocht n.a.v. de tip hierboven en er zaten massa's plastic in). Ze zullen daar wel gedacht hebben dat ik de sexshop heb leeggekocht ofzo. :')

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Oh & @Mindless:
Maar dat heeft er eerder mee te maken dat ik iemand ben die moeilijk affectie/liefde toont, ook tegenover mezelf.

Dit is voor mij super herkenbaar, ik zou het geschreven kunnen hebben. Lastige eigenschap van mezelf vind ik dat. Probeer je hieraan te werken in je trips?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat is zeker een centraal punt waar ik aan werk ja. Ook tijdens trips, maar nu vooral met nuchtere meditatie. En het heeft al z'n vruchten afgeworpen, al gaat dat in kleine stapjes. Voordat ik überhaupt bezig was met meditatie en dergelijke wist ik niet eens dat ik het in me had. :wink: Het zit er, maar er zitten nogal wat barrières omheen. :wink:

Bovenaan