Ozora 2016

Narayani

Bewuste gebruiker
Dit jaar ga ik eindelijk voor het eerst naar Ozora met mijn vriend en wat vrienden die vorig jaar ook zijn geweest. Ik heb er superveel zin in! De sfeer lijkt me zo tof! Vooral als je de "film" kijkt van vorig jaar (zie hieronder). Voor deze student een duur grapje ook al valt de ticketprijs mee je moet er nog zien te komen, eten etc dus werk me momenteel drie slagen in de rondte om een leuk zakcentje te hebben voor daar, maar ik heb het er voor over gezien het geldt als mijn vakantie dit jaar :grin: Zijn er nog medeforummers die ook gaan?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik kende dat festival helemaal niet, maar ziet er echt super gaaf uit zeg!

Fool

Badass junkie
Dit ziet er wel heel relaxed uit. :hearteyes:

Is het allemaal (psy-)trance wat daar langskomt?

Pante

Belezen gebruiker
Ik ben er vorig jaar geweest (heb er nog ergens een tripreport over staan op dit forum). Echt een heel mooi festival. Er is inderdaad een mainstage waar ze 24 uur per dag psytrance draaien; er zijn lui die zelfs daar hun tentje hebben neergezet.
Je hebt ook nog een andere stage waar ze meer dub-achtige muziek draaien en een stage waar het meer de techno-kant op gaat (nog vaak wel met een psy-randje eraan). Er zijn ook allerlei workshops, lezingen, bandjes etc .. Je hebt er zelfs een circus :mrgreen: Ik vond zelf de 'Wheel of Whisdom' leuk/interessant, denk dat die er dit jaar wel weer is. Dat zijn twee voormalig hoogleraren die elke dag rond een uur of 2 's middags een stuk filosofie uit elk werelddeel toelichten. Mocht je een beetje klimvaardig zijn; er zijn vier platformen rondom de plek waar ze hun lezingen geven waar je in kunt klimmen. Als je met een tas met een kleedje en wat te eten/drinken meenemet is het daar prima vertoeven voor een paar uur (beetje lezingen luisteren, mensen kijken, af en toe wegdommelen ..).

Het kan er trouwens wel tot 40graden worden overdag en er zijn op het kampeerterrein (hoewel je dus ook gewoon je tentje naast de mainstage mag gooien, maar dit zou ik niemand aanraden) weinig schaduwplekken te vinden. Zorg dat je dus zelf iets meeneemt om tussen je tenten (of caravans?) te spannen zodat je een plek hebt met schaduw. Er is ook een plek tussen het 'workshopplatform' (weet zo niet hoe ik het beter kan aanduiden, het wijst zich vanzelf wel) en het mainstageterrein waar veel bebossing is en dus veel schaduw. Het is echter op een heuvel, dus niet geschikt voor tenten, maar wel erg relaxt om daar je hangmat neer te hangen. Mocht je er eentje hebben of er één goedkoop kunnen aanschaffen zou ik hem zeker meenemen. Op het festival zelf kan je ze ook wel kopen, maar is duur plus ik denk dat je meer flexibel bent in de plekken waar je je hangmat kan spannen als je eigen, langer, touw meeneemt.

Ik denk overigens dat je over geld niet zo druk hoeft te maken. De entree is niet zo hoog (dacht 130euro voor een week?), en je geeft daar moeilijk heel veel geld uit. Als je richting Simontornya gaat met de auto (of je lift, er zijn overdag genoeg mensen die die kant op gaan) is er een supermarkt waar je boodschappen kan doen. Ze hebben de prijs iets omhoog gedreven vanwege het festival, maar voor Nederlandse begrippen nog steeds erg goedkoop; normaal kost alles in Hongarije plusminus de helft vergeleken met NL. Op de weg naar dat supermarktje staan ook wat boeren die hun fruit slijten aan festivalgangers. Zeker als je hier supermarktfruit gewend bent is dat echt heerlijk fruit; ik kan je vooral de watermeloenen aanraden ^^
Op het festival zelf kan je ook eten halen. Ik was daar met een vriend van me die vegetarisch is, we hebben daar vaak bij een kraampje gegeten waar een maaltijd zo'n 4 a 5 euro was. Eet daar een stuk watermeloen bij en je zit echt wel vol. Iets afgelegener had je ook een pizzaboer waar je voor zo'n 3 a 4 euro een goede pizza kan halen. Ik kreeg die moeilijk op, en ik ben een redelijk flinke eter. Er zijn overigens overal punten waar je water bij kan vullen en er is geen afscheiding kampeer/festivalterrein zoals bij veel NLse festivals. Je moet ook wel veel drinken trouwens bij die temperaturen. Ik had vaak een kleine tas bij me met een 1,5 literfles water, een boek, wat kleins te eten, een dekentje en wat kleingeld.
Denk dat ik in totaal (incl ticket) zo'n 250 euro kwijt was voor 5-6 dagen. Daarbij had ik wel wat spullen op het martkje gehaald, maar slechts 1 of 2 biertjes gedronken op de eerste dag (weinig behoefte aan alcohol gehad door de hitte en aanwezigheid van andere narcotica). Je kan als je te weinig plek in de auto hebt ook nog meeliften (ipv treinen/bussen die duur oncomfortabeler zijn). In ieder geval voor de terugweg zijn er genoeg mensen die een lift aanbieden voor 2 a 3 tientjes, ik was vorig jaar zo met 3 Duitsers teruggereden naar Aken en heb vanaf daar de trein naar NL gepakt (was zo'n 20min naar Limburg, moest vanaf daar echter wel weer noordelijker).

Sorry als het verhaal wat te uitgebreid is, wordt er wat enthousiast van terwijl ik het aan het typen ben :grin: Heb er nu ik er aan terugdenk ook zin om weer te gaan. Een paar vrienden van me gaan ook, maar kan er zelf waarschijnlijk niet bij zijn :( Hoop door wat te schuiven nog wel te kunnen. Zal dan wel een berichtje hier posten (en anders kan je me wel op één van die platformen vinden:))

Narayani

Bewuste gebruiker
Super bedankt voor de vele nuttige tips! :grin: Een aantal dingen was ik al op voorbereid door de vrienden die vorig jaar zijn geweest, zoals de temperatuur. En gelukkig komen we om in de kampeerspulletjes. Vervoer is al gefikst we gaan met het vliegtuig (roadtrip was leuk geweest maar hebben onze redenen), de mensen die met de auto gaan nemen onze tent etc mee. Laat maar weten als je alsnog gaat!

yojer5

Newbie
Hoi Narayani,

Ozora is inmiddels geweest en ik bn erg benieuwd naar jouw ervaringen op dit festival. Kun en wil je dit delen?
groet

Bovenaan