Tripreport v/d Maand Overdosering ketamine, spoedeisende hulp

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Het is alweer ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst iets in dit forum plaatste, dus het wordt tijd om die periode van absentie te doorbreken. Ik kan niet zo snel een betere aanleiding bedenken dan eergisteravond, toen ik op en nabij een nat voetbalveld de meest bizarre ervaring van mijn leven opdeed. Een voormalig voetbaltrainer van mijn neef heeft een soortgelijke ervaring gehad en heeft daar een licht trauma aan overgehouden, dus misschien is het ook wel verstandig om dit even neer te pennen, alles in perspectief te plaatsen en nog wat stress te lozen. Dit wordt dan ook geen klassiek voorbeeld van een trip report, maar misschien maakt dat het juist des te interessanter. Bij deze drop ik alvast een TL;DR disclaimer, dus straks niet zeiken dat het te lang is s.v.p.
Without further ado,

Datum – Maandag, 06-02-17
Tijdstip – Vanaf 20:30
Plaats – AVV Swift, Amsterdam
Setting – Fucking horrible
Drug – Ketamine, andere pijnstiller
Dosering – Weet ik veel, een overdosis i.i.g.

Arrival – Fashionably late
Ik kom samen met mijn beste vriend aan bij AVV Swift, waar ik met een groepje maten aan een five-a-side voetbalcompetitie meedoe. Onze competitiewedstrijd start om 20:30 en ik ben uitzonderlijk laat voor mijn doen; de wedstrijd trapt af binnen een paar minuten en ik moet nog naar de kleine kunstgrasveldjes lopen aan de linkerkant van het complex en mijn kicksen ook nog aandoen. Onze vaste ziekenboeg bestaat gelukkig eindelijk eens uit voldoende man – 9 spelers – waarvan een aantal lichte blessures heeft en even aankijkt hoe lang ze kunnen spelen vanavond. Dat komt mooi uit, want dit betekent dat ik nog even tijd heb om te rekken, strekken en de illusie op te wekken dat ik straks warm en flexibel het veld in kan. Ik begroet mijn teammaten allemaal nog even persoonlijk, voordat ik de kooivormige constructie verlaat die om het veld heen staat. Terwijl ik de moervaste spieren in mijn onderrug en onderbenen ietsje oprek met wat rek- en strekoefeningen, trekken beide teams in het veld met beperkte middelen ten strijde.

Entrance – Spectacular body faint
Met steeds enkele minuten ertussen, sjokken mijn teammaten één voor één naar de schuifdeur van de kooi om op adem te komen en de wisselspelers een kans te geven iets indrukwekkends te laten zien. Ik maak mijn entree op het veld en schuif meteen door naar de centre back positie in een systeem waar we nog niet helemaal uit zijn. Ik ben het meest competent in verdedigen en daarbij is dit pas de derde avond binnen een half jaar tijd dat ik iets nuttigs met een voetbal moet gaan doen. Even later bevind ik me toch op de linkerflank door ons dynamische spel en krijg ik de bal met ietwat ruimte voor me aangespeeld. Ik sleep de bal even kort mee onder mijn kicks, krijg vervolgens enorme ruzie met dat ronde kreng en speel dan een pass half door de lucht en een meter of drie achter een opkomende teammaat. Ik word maar weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik nooit een sierlijke voetballer zal worden en vloek op mezelf terwijl ik mijn positie achterin weer inneem. Kort daarop weet ik de bal van een tegenstander te ontfutselen en draai ik spontaan in een korte beweging op magistrale wijze van hem weg. Binnen een split second voelt het alsof er met een voorhamer tegen de binnenkant van mijn rechterknie wordt geslagen en ik schreeuw het nog voordat ik tegen de vlakte ga uit van de pijn. In mijn val grijp ik naar mijn knie, die ik onmiddellijk weer loslaat zodra ik neerkom om mijn been reflexmatig in zo’n min mogelijk pijnlijke houding te leggen. (Mijn Messi-achtige draai werd overigens achteraf door mijn teammaten omschreven als een tractor die om zijn as draait en mijn val als een zak aardappelen die van een huifkar wordt gegooid. Fuck hen, het telt hoe je het zelf allemaal ervaart.) Ik brul en vloek het uit, terwijl ik mijn hoofd ietsje optil om te zien hoe mijn been eruitziet. Het ligt hevig te trillen en mijn knieschijf ligt tegen de zijkant van mijn been aan. Ik ga persoonlijk al heel slecht op het zien van dit soort horror injuries, laat staan als het mijn eigen verwrongen been betreft. Ik voel me misselijk worden en besluit op dat moment dat ik niet meer op zal kijken totdat alles weer op zijn plek zit. Ik bedenk me alleen al hoeveel pijn dat wel niet gaat doen en het zal daarbij nog wel even duren voor dat zover is. Fuckin’ hell…

Gamechanger – Nine eleven
Mijn vrienden komen al roepend aangerend en ze verzamelen zich binnen no-time in een rondje boven me. Sommigen proberen me te kalmeren, anderen kijken vol afschuw naar mijn knie. Mijn neef – ook een member van het team, erg sterk op de lange afstanden. Helaas zijn die er niet en heeft hij de longinhoud van een leeggelopen lachgasballon – houdt mijn hand vast om in te knijpen op de pijnlijkste momenten en als teken van support. Er wordt naar het VUMC gebeld voor een ambulance en de wedstrijd wordt vrijwel onmiddellijk afgelast. Voor het eerst in mijn leven fungeer ik als ware impact sub en er valt geen moment aan te genieten, fucking typical. Mijn neef probeert me met behulp van anderen af te leiden door me direct aan te spreken en te grappen dat er ook positieve kanten zijn aan mijn blessure. We grappen dat het in ieder geval een break heeft geforceerd om iedereen die kapot aan het gaan was wat lucht te gunnen. In de minuten die volgen worden er jassen over me heen gelegd zodat ik niet teveel afkoel en wordt er een tas onder mijn rechterbeen geschoven, wat nog steeds in dezelfde houding licht gebogen in de lucht hangt. Ik kan er niks anders mee zonder dat ik het besterf van de pijn, dus als ik het op deze manier ook maar ietsje meer kan ontspannen dan is dat al winst. In de minuten die volgen worden er grappen gemaakt over de wintersportplanning en hoeveel dagen we nou willen gaan, tezamen met andere teksten die nogal misplaats zijn in deze situatie. Het helpt in ieder geval om mijn mind een beetje te verzetten, hoewel er aan de blijvende pijn niet te ontkomen valt. Dit houdt nog enkele minuten aan tot ik iemand hoor roepen dat de ambulance is gearriveerd.

Treatment time – Special K
Er komen twee ambulancebroeders aangesneld, die zich vervolgens aan me voorstellen en naar een aantal basic persoonsgegevens en aanwezigheid van eventuele gezondheidsrisico’s vragen. Ik vermeld dat ik allergische astma heb, dat ik een neusvliesontsteking heb, dat mijn knie er nogal speels bijligt en dat ik me al met al tachtig voel. Ik probeer de humor er een beetje in te houden, omdat ik toch wel merk dat dat werkt en ik wil gewoon maar het beste van deze benauwende situatie maken. De ambulancebroeder moet er om lachen, maakt duidelijk dat hij ondanks mijn opmerkingen alles wat serieus bedoeld was zwart op wit heeft staan en legt een infuus aan. De andere ambulancebroeder probeert heel voorzichtig de veter van mijn kicks los te maken, waarop ik het opnieuw uitschreeuw van de pijn. De hulpverlener interpreteert dit als een signaal dat hij dit beter kan laten en laat mijn onderbeen verder met rust. Er wordt een hoop bende in het infuus geïnjecteerd en mijn vrienden grappen dat me eindelijk weer eens een trip te wachten staat en dat er een meijer aan drugs in mijn bloedbaan wordt gepompt. De ambulancebroeder vangt dit op en zegt dat er daadwerkelijk ketamine en een ander pijnstillend medicijn wordt gebruikt om me te verdoven. Ik vind het allemaal prima en wil gewoon dat de pijn vermindert en dat straks het terugzetten van die knie enigszins dragelijk wordt gemaakt. Na enkele minuten beginnen de drugs in te werken en merk ik dat er mdma-achtige effecten optreden; ik begin nog meer te zweten, mijn hartslag versnelt, mijn huid raakt gevoeliger en ik ervaar dat warme gevoel dat zich gelijkmatig over al je ledematen verspreid. Ik word iets meer praterig en een minuut of twee later lig ik al stotterend te mompelen over Omaha Beach en hoe vreselijk dat wel niet moet zijn geweest. Niemand snapt er ene reet van, behalve mijn beste vriend die me al een jaar of zeventien kent. Ik adem een paar keer diep in en uit en sluit dan mijn ogen. Ik zie een beeldvullend patroon van vier grijze, wazige langwerpige blokken die in 2x2 formatie tegen elkaar aan staan geschoven, zoals de daken van een viertal fabrieken die perfect in lijn met elkaar staan. De wazigheid neemt af en het contrast wordt scherper, gedetailleerder, dieper en er komt een donkere schaduw met een bordeauxrode gloed over en om het patroon heen te liggen. Gelijktijdig komt er op geleidelijke snelheid een steeds harder kletterend geluid op, zoals regenval op een versterker. Het geluid wordt steeds luider en verandert gestaag naar een onafgebroken krakend geluid. Dan voel ik dat er hard in mijn hand wordt geknepen en hoor ik iemand zeggen dat ik me schrap moet zetten. Ik adem zo diep in als ik kan – wat door het effect van de ketamine een flinke teug is – en er schiet een onmenselijke pijn door mijn rechterknie heen. Ik blaas mijn hele longinhoud uit en brul met alles wat ik heb richting de hemel. Op het moment dat mijn borstbeen voor een tweede keer omhoog rijst na een diepe inademing is de pijn grotendeels weggetrokken. Ik kan evengoed niet onderdrukken om het voor een tweede keer uit te brullen met alles wat ik heb. Het heeft wat weg van een scene in The Godfather III, waarin Al Pacino als Don Michael Corleone zijn zojuist doodgeschoten dochter in zijn armen houdt en zich volledig laat gaan. Er is geprobeerd mijn knie terug te trekken, zonder het gewenste resultaat.

Extra special K - Psychedelic madness
De ambulancebroeder merkt op dat hij nog niet eerder een knie heeft gezien die zo zwaar dislocated is. Hij blijft professioneel en er wordt na kort overleg besloten om me een extra dosering ketamine te geven en er wordt ook weer een andere vloeibare pijnstiller ingespoten. Binnen no-time ben ik het helemaal kwijt en ik mompel nog even kort ‘godverdomme’ met een rollende g van een seconde of twee voordat ik weer wegval in een psychedelische droom. De hallucinaties zijn ditmaal sterker. Ik zie kort even het eerder beschreven patroon, voordat deze transformeert naar een donkere leegte met donkere gedaantes die boven mij hangen. De gedaantes deinzen op en neer om mij heen en maken een geluid wat ik niet helemaal kan plaatsen. Dan vormt er zich opeens een enorme kaleidoscoop-achtige kolk die op me afkomt samen met de donkere gedaantes die de grauwe, sobere kleur van de kolk aannemen. Er speelt eerst kort een vreemd geluid op wat ik het beste kan plaatsen als het geluid van een kolkende zee, maar dan veel scherper en bedreigender. Als de kolk me bijna opslokt beginnen de gedaantes op vreselijke wijze te krijsen, vergelijkbaar met het geluid dat de ring barers in hun zwarte gedrapeerde mantels in The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring maken wanneer ze op onze hobbitvrienden jagen. Het geluid weet idioot genoeg nog intenser te worden en de kolk gaat dwars door me heen. Ik beland in een andere, lichtere dimensie, waar mijn hele concept van de wereld en de meaning van leven verandert. Er drukt een enorm onzichtbaar krachtveld op me en ik besef me dat ik doodga. Ik ga dood en dit zijn mijn laatste momenten waarop ik alle grote vraagstukken beantwoord krijg. Dan voel ik opeens de aanwezigheid van mijn ex. Het witte patroon wat ik voor mijn ogen heb verandert slightly naar de omtrek van een persoon in een zeer blurry, wolkachtig contrast. Ik vermoed dan ook dat dit een wazige representatie van mijn ex is, maar er gaat teveel door me heen om een indruk te krijgen wat haar aanwezigheid betekent. (Ook achteraf heb ik hier geen idee van. We zijn inmiddels ruim een jaar uit elkaar en ondanks dat ik nog geregeld aan haar denk zie ik geen aanleiding om haar weer in mijn leven toe te laten. Ik had een week hiervoor nog een mail van haar beantwoord dat ik liever geen contact met haar wil hebben, toen ze wilde polsen hoe het met me ging. Toen in ieder geval een stuk beter dan nu. Asociaal dat ze nu alsnog op komt dagen, niet dan?) Het hele concept over de reden van mijn bestaan wordt iets duidelijker, maar het is een gedachte en gevoel wat met geen woord te beschrijven is. Ik voel dat mijn geest volledig losgekoppeld is van mijn lichaam en voel een enorme kracht door me heen gaan. Dat is waar dit alles om draait; kracht. Het leven is één grote beproeving om te zien hoe krachtig jouw geest is en hoeveel je kan doorstaan. Geluk lijkt irrelevant te zijn, het is meaningless. Ik voel een grote leegte in me omdat ik dit nu weet maar gelijktijdig weet dat ik ogenblikkelijk zal sterven.

Nothing but light – Stairway to heaven
Dan voel ik opeens dat ik omhoog rijs, waarop ik mijn ogen open en verblind wordt door een fel licht. Met zeer veel moeite reik ik met mijn handen ietsje naar het felle licht boven me, terwijl mijn vingers verlamd aanvoelen. Dan verstijf ik volledig, in een staat van katatonie. Wat ik ook probeer, mijn hele lijf is zo onbeweeglijk als een rots in de branding. Mijn ogen staan wagenwijd open en staren in de lucht alsof ik het hele universum in een oogopslag kan zien – hoewel het eerder lijkt alsof ik op een paar centimeter afstand in het licht van een vuurtorenlamp kijk – terwijl de rest van mijn gelaat niks van leven weggeeft. Ik rijs nog verder omhoog, alsof God me laat weten dat ik klaar ben om hem te vergezellen naar de hemel. (Ik ben overigens niet gelovig.) Dan voel ik opeens een lichte impact, waardoor ik kort wegval en daarna net zo snel weer omhoog schiet met mijn ogen weer wijdt open. Ik zie de werkelijkheid in een raar hallucinerend contrast wat geleidelijk steeds scherper en realistischer wordt, terwijl er opnieuw een ziekelijke golf van metaalachtig geluid als het ware in mijn trommelvlies snijdt. De gedaantes om me heen worden wat meer helder en op een gegeven moment kan ik ze met moeite herkennen als mijn vrienden die om een brancard staan waar ze me zojuist op hebben getild. De details in hun gezichten zijn niet goed op te maken; alles oogt dubbel en golft op een misselijkmakende manier voor me heen en weer. Ik begrijp weer iets beter in wat voor situatie ik me bevind en begin uit mijn nek te kletsen. “Naaaah, dit kan toch niet ouwe?!”; “ik ben er echt helemaal af, boys.”; “andere dimensie vriend, andere dimensie.”; “eerlijk, gaat het wel met me?!”; “gggggggggggggodvuhdomme.” rolt er achter elkaar in steeds Amsterdamser dialect uit. Het is een surrealistische ervaring en ik moet mezelf er continu van overtuigen dat ik dit daadwerkelijk meemaak. Dat mijn knie weer recht is gezet heb ik niet eens gemerkt. (ik hoorde achteraf echter dat ik naar de hemel staarde met mijn mond wagenwijd open en een heel mat, langdurig, lijdend geluid losliet.) Ik zak terug in de brancard waar ik op lig en voel dat de brancard in beweging wordt gebracht.

Change of scenery – Psychotic particle
De effecten van ketamine hangen sterk af van je humeur – top – de omgeving die je voor jezelf creëert – check, awesome - en de hoogte van de dosering – problematisch. Je zou vermoeden dat de hallucinaties, gedachten en gevoelens wat bij zouden trekken nu ik op weg ben naar het ziekenhuis en niet meer op het koude, natte veld lig. You’d be wrong. Ik ben ietwat rechtop gaan zitten en merk dat ik langs het hoofdveld wordt vervoerd. “Hoe kan dit allemaal nou, man?” vraag ik aan mijn neef die rechtsvoor me loopt en nog steeds mijn hand vastheeft. (Ook dit bleek achteraf conditioneel nog een aardige opgave te zijn, want ik werd op een aardig tempo weggevoerd. Mijn beste vriend bleek overigens aan mijn linkerkant te lopen, maar daar heb ik niks van gemerkt.) Dan word ik langs een muur van het hoofdgebouw van de voetbalvereniging geleid en verandert mijn gedachtegang volledig. Er dringt een waanidee in mijn hoofd dat al snel zo hardnekkig raakt dat het mijn realiteit wordt; ik ben gestoord. Binnen een flits voel ik alle twijfel die ik ooit heb gevoeld over mezelf door me heen suizen. Ben ik wel leuk genoeg; waarom voel ik me anders dan anderen; waarom raak ik zo verloren in mijn gedachten; waarom lijk ik altijd te falen; waarom doe ik zo weinig nieuwe vriendschappen op; wat voeg ik nu eigenlijk toe; waarom anderen en niet ik? Na vijfentwintig jaar komt al mijn twijfel uit. Ik ben gestoord en ik word gedwongen afgevoerd. Ik ben gestoord en ze stoppen me straks weg in een hok. Ik reik naar mijn neef en zeg geëmotioneerd dat ik van hem hou. Hij geeft me een knuffel en ik begin te huilen omdat ik denk dat ik hem nooit meer zal zien of zal herkennen. Ik denk aan mijn twee-eiige tweelingbroer die in niets op mij lijkt maar die ik nu zo goed begrijp. Ik voel onmacht, ik voel intens verdriet en ik voel dat al mijn eigenwaarde vergaan is. (Mijn broer heeft een psychische stoornis waar hij waarschijnlijk de rest van zijn leven antipsychotica voor moet slikken. Hij heeft een paar jaar geleden wekenlang in een psychotische staat verkeert en nog veel onwerkelijkere waanideeën en dwanggedachten gehad.) Ik begin paniekerig hardop te roepen. “Ik wil niet als (naam broer) zijn, hoe kan dit nou toch?!”. Deze vrijwel psychotische staat houdt niet meer dan een paar minuutjes aan. Opeens word ik weer omhoog gelift en naar achter geschoven en pas als ik twee deuren dichtgegooid zie worden besef ik me dat ik in de ambulance zit. Ik vloek met zwaar aangedikt Amsterdams accent in het rond en verontschuldig me kort daarop aan de ambulancebroeder. Hij kan er wel om lachen, maar probeert me ook te kalmeren en ontspannen te laten liggen. Ik ga nog even vet spastisch tekeer en val dan weg in de brancard.

Forever disabled – Another particle
Ik kom weer bij op het moment dat ik richting de ingang van het ziekenhuis wordt geduwd door de ambulancebroeders. Mijn neef loopt nog steeds rechtsvoor me. Het zweet breekt de arme man uit. De hallucinaties zijn vrijwel weg, maar de ketamine is absoluut nog niet uitgewerkt. Er schiet een nieuw waanidee naar binnen wat net zo hardnekkig is als het vorige. Deze maakt iets meer sense, wat het misschien wel des te beangstigender maakt. De waan dat ik nooit meer zal kunnen lopen is voor enkele minuten niet uit mijn hoofd te krijgen en de gedachte is ondragelijk. Ik voel me kort naar een andere dimensie schieten en krijg toch weer enkele hallucinaties. (Vooral het waanidee was echter op een hele verkeerde manier indrukwekkend en eiste al mijn aandacht op, dus ik weet niet meer hoe deze hallucinaties eruit zagen.) Net zoals eerder met mijn broer, kan ik me nu haarscherp verplaatsen in een leven als invalide. Ik voel denigrerende blikken, een speciale manier van behandelen die je juist niet wilt, het verlies van zoveel moois wat het leven meaningful kan maken, het zeer prominente gevoel dat je geïsoleerd raakt en langzaamaan wegkwijnt. Ik raak weer geëmotioneerd en trek mijn neef half naar me toe, terwijl ik me weer hardop afvraag hoe dit allemaal toch gebeurd kan zijn. De brancard maakt net een bocht en mijn neef komt vast te zitten tussen de punt van de muur en de brancard. Ik zie hem hardop naar de ambulancebroeder lachen en ik hoor achter me een vreemd geluid wat iets wegheeft van een lach. Het contrast dat ik daar in sheer horror lig en er zoiets stoms gebeurd maakt zelfs dat ik de dwanggedachten even los lijk te kunnen laten. Ze komen echter kort daarop weer terug en houden nog een paar minuten aan totdat ik mijn ogen sluit en helemaal wegzak.

The aftermath – Happiness and sadness
Als ik eenmaal weer bij ben zie ik mijn beste vriend en mijn neef aan het voeteneind van de brancard zitten. Mijn beste vriend blijkt achter de ambulance aan te zijn gereden in de pimpmobiel van mijn ouders en die bij het ziekenhuis geparkeerd te hebben. Ik begin redelijk bij te komen, maar zie toch nog dubbel of driedubbel en vang niet alles op. Af en toe val ik weer even weg. Als ik eenmaal weer bij ben, komen mijn ouders binnen. Mijn vader oogt zeer gestrest en voelt impulsief aan mijn rechterknie of alles goed zit. Ik slaak een kreet uit door de pijnscheut die volgt en omdat ik me kapot schrik dat hij er aankomt. Mijn moeder kijkt hem vurig aan en vraagt aan hem of hij dat nu echt zojuist deed. Mijn vader raakt geëmotioneerd en ik stel hem gerust dat op termijn alles weer helemaal goed komt. Dan word ik voor het eerst geïnformeerd door mijn neef en beste vriend dat er een scan is gemaakt waarop te zien was dat ik geen breuken op heb gelopen en ook mijn kruisbanden niet gescheurd zijn. Het lijkt een klein wonder en is het best case scenario, want iedereen leek er vanuit te gaan dat ik minimaal een half jaar tot een jaar niet zou kunnen lopen. Ik bedank mijn beste vriend en mijn neef – die ik altijd op die manier label, terwijl het gewoon mijn twee beste vrienden zijn – en zij vertrekken naar huis. Ik trip nog een beetje uit en ben dan uiteindelijk helemaal bij. Er wordt een spalk onder mijn onderbeen gelegd en binnen een kwartiertje gips aangelegd. Ik bedank de dokter, er wordt borg betaald voor een paar krukken en ik kan naar huis. Ik neem met behulp van mijn pa alvast plaats in de gezinsauto, die daarna wegloopt om de pimpmobiel voor te rijden. Ik zit enkele minuten in de auto en voel me opgelucht dat ik maar een maandje of twee op krukken zal moeten lopen. Tegelijkertijd voel ik me somber door alle emoties die door me heen zijn gegaan en alles wat ik had gevoeld en wat zo levensecht en logisch had geleken. De hele weg naar huis zeg ik vrijwel niks. We praten thuis nog even kort, ik eet nog even iets en strompel daarna voor het eerst op krukken een trap op. Ik lift mezelf in bed en val kort daarop rond 00:30 doodvermoeid in slaap.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
He whoever dit leest,

Het was nogal een ervaring en ik denk dat ik er goed aan heb gedaan het even op te schrijven. De eerste waan waarover ik schreef was erg persoonlijk door de geschiedenis met mijn tweelingbroer en het lijkt me goed om het bij deze even in perspectief te plaatsen. Ik weet niet enorm veel van ketamine, dus als jullie bepaalde informatie of interpretaties willen delen dan zijn jullie natuurlijk vrij om dat te doen. Meestal lees ik me even in voordat ik een nieuwe drug neem, maar daar had ik op dat veld geen tijd voor. Ik ben er i.i.g. vrij zeker van dat ik in een k-hole ben beland en dat ik veel van de negatieve effecten die bij een overdosering getriggerd worden ervaren heb. Ik heb ook weleens van de begrippen ego-dood en ego depletion gehoord, maar of ik dat heb doorgemaakt weet ik niet zo goed. Ik had wel absoluut het gevoel dat ik doodging en dat heeft heel lang aangehouden. Het was al met al een ziekelijke ervaring.
The day after is mijn beste vriend nog even op bezoek gekomen en hebben we een uurtje nagepraat over alles wat er was voorgevallen. Dat was wel goed om even te doen, want dat maakte dat ik er ook wel weer op een deels komische manier op terug kan kijken. De absurditeit van de geluiden die ik op dat moment produceerde, de exorcisme-achtige scene waarbij ik verstijfd en met mijn ogen wagenwijd open naar de hemel staar; je moet gewoon de ridiculousness er maar van inzien en het weglachen. Ik ben verder altijd psychisch helemaal in orde geweest en consider dit een one off.

Zoals ik eerder al aangaf, input is much appreciated en hopelijk hebben jullie op wat voor manier dan ook wat aan het verhaal gehad.

Helenas

Bewuste gebruiker
Wauw wat een verhaal! Wat een vreselijke ervaring zeg. Zo ontettend veel indrukken in een keer pfff. Heb met ingehouden adem gelezen! Goed dat je het hebt gedeeld. Ik hoop dat je de ervaring een plekje kan geven. Mega heftig!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Zeer indrukwekkend verhaal. :openmouth:

Ik hoop dat je er wat van bekomen bent inmiddels.

Wat betreft je ketamine ervaring, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat je omschrijft klinkt erg als ego-dood. Hier hoef je niet gelovig of zelfs spiritueel voor te zijn om dit mee te maken. Je omschrijving van het steeds monsterlijker, steeds duisterder worden van je ervaring en dan vervolgens het witte licht en die onmetelijke kracht (maar bij mij ook tegelijkertijd stilte). Dat lijkt op enkele van mijn ervaringen met psilocybine. Wat je zegt over dat het niet gaat om geluk, maar om die pure kracht vind ik interessant, daar zit best wat in. Misschien is geluk echt alleen een menselijk iets. Die andere dimensie is dan alleen pure kracht/energie, of: pure potentie. Het staat simpelweg 'aan' en heeft geen uit-knop. Het lijkt alleen uit te staan door de menselijke conditie (het ego dus) die als een soort demper of filter werkt. M.a.w. je bént die oneindige kracht/energie, maar door het filter van de menselijke conditie leef je het bestaan van de persoon/entiteit die je dénkt dat je bent.

Ik ben benieuwd hoe jij dat ziet.

Nogmaals, hopelijk ben je er allemaal wat van bekomen en heb je geen pijn meer.

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Wat een verhaal man!

Blij voor je dat je niks ergs hebt opgelopen, zoals je zei had het erger kunnen uitpakken!

Mooi geschreven, ik kon me helemaal inleven en zag alles voor me.

Had je al eerder keta gedaan of was dit ook je eerste ervaring?

In ieder geval beterschap en welkom terug op het forum:)

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Helenas zei:
Wauw wat een verhaal! Wat een vreselijke ervaring zeg. Zo ontettend veel indrukken in een keer pfff. Heb met ingehouden adem gelezen! Goed dat je het hebt gedeeld. Ik hoop dat je de ervaring een plekje kan geven. Mega heftig!
Thanks, en dat zal wel lukken. :wink:

Mindless zei:
Zeer indrukwekkend verhaal. :openmouth:

Ik hoop dat je er wat van bekomen bent inmiddels.

Wat betreft je ketamine ervaring, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat je omschrijft klinkt erg als ego-dood. Hier hoef je niet gelovig of zelfs spiritueel voor te zijn om dit mee te maken. Je omschrijving van het steeds monsterlijker, steeds duisterder worden van je ervaring en dan vervolgens het witte licht en die onmetelijke kracht (maar bij mij ook tegelijkertijd stilte). Dat lijkt op enkele van mijn ervaringen met psilocybine. Wat je zegt over dat het niet gaat om geluk, maar om die pure kracht vind ik interessant, daar zit best wat in. Misschien is geluk echt alleen een menselijk iets. Die andere dimensie is dan alleen pure kracht/energie, of: pure potentie. Het staat simpelweg 'aan' en heeft geen uit-knop. Het lijkt alleen uit te staan door de menselijke conditie (het ego dus) die als een soort demper of filter werkt. M.a.w. je bént die oneindige kracht/energie, maar door het filter van de menselijke conditie leef je het bestaan van de persoon/entiteit die je dénkt dat je bent.

Ik ben benieuwd hoe jij dat ziet.

Nogmaals, hopelijk ben je er allemaal wat van bekomen en heb je geen pijn meer.
Thanks. Ik ben inmiddels 72 uur verder en voel me mentaal gewoon weer goed. Ik ben alleen nog wat vermoeid, maar dat heeft ook te maken met het aanpassen op krukken e.d.

Zojuist heb ik nog even iets opgezocht over ego-death en ik ben er inmiddels vrij zeker van dat ik dit fenomeen heb ervaren. Ik vind dat je verwoording vrij treffend is en de inhoud spreekt me zeker aan. Ik heb er zelf echter denk ik nog onvoldoende over nagedacht om er iets van waarde aan toe te voegen. Ik maak zelden gebruik van hallucinogene drugs en dit zijn concepten waar je dan niet echt mee in aanraking komt. Het is moeilijk om je uit te drukken over iets waar je voor het eerst mee in aanraking komt op een manier waar je echt achter staat. Ik volg veel lectures over psychedelica, het concept geluk en interpretaties over meaning van een klinisch psycholoog die lesgeeft aan de University of Toronto en deze deelt via social media. Misschien dat ik nog meer kennis inwin via verschillende kanalen en een beter beeld bij dit soort fenomenen krijg. Daarvoor zul je het naar mijn inziens echter ook zelf vaker moeten ervaren en daar ben ik op dit moment niet echt in de mood voor.

oortjes zei:
Wat een verhaal man!

Blij voor je dat je niks ergs hebt opgelopen, zoals je zei had het erger kunnen uitpakken!

Mooi geschreven, ik kon me helemaal inleven en zag alles voor me.

Had je al eerder keta gedaan of was dit ook je eerste ervaring?

In ieder geval beterschap en welkom terug op het forum:)
Bedankt, komt wel goed.

Ik had nog nooit ketamine gedaan en eigenlijk praktisch ook geen andere hallucinogene drugs. Deze ervaring maakt dat ik daar voorlopig ook geen verdere behoefte aan heb, hoewel ik hier wel altijd in geïnteresseerd ben geweest. Daarbij denk ik zeker dat de doorsnee persoon het potentieel van dit soort middelen niet ziet en de gebruikers ervan afdoet als hippie-like debielen. LSD heeft onder andere kort nadat het ontwikkeld werd in een onderzoek 80% van de experimentele groep van een rookverslaving afgeholpen. Dat zijn cijfers waar geen enkele andere behandelmethode ook maar remotely bij in de buurt komt. In de toekomst wil ik nog weleens experimenteren met dergelijke middelen, maar voorlopig lijkt me dat niet zo verstandig.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Wat een ongelooflijk bizar verhaal zeg. Je hebt het ook zo geschreven dat het heel erg meeslepend is, kon me redelijk goed voorstellen hoe dat op dat moment geweest moet zijn en dat is vrij lastig bij ketamine en ook bij dit soort verwondingen. Klinkt wel heel naar allemaal, maar aan de andere kant ook wel weer leerzaam.

Ik heb veel verhalen over ketamine gelezen en ook ervaren, maar niet op deze manier.

Sterkte met je been en bedankt voor het delen!

t3ll4v1st

Experimenterende gebruiker
Bij het lezen van de eerste 2 alinea's ben ik even naar beneden gescrolled om te checken wat me nog allemaal te wachten stond.
Ik ben even naar buiten gegaan om een peukie te roken en alvast wat voorpret in te laten werken.
Reactie: "Dis gon b gud" :mrgreen:

Mijn god wat ben ik jaloers op hoe jij kan schrijven. :openmouth:
Wat een verhaal joh.

Ik heb laatst voor het eerst Ketamine gebruikt (gesnoven) maar dit is dus wat je kan verwachten wanneer je het in laat spuiten?? No thank you, die ga ik overslaan... :openmouth:

Thanks voor het delen en heel veel sterkte en beterschap gewenst!

Cheers :wave:

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Kan net zo goed even een kleine update droppen, nu ik toch op de laatste twee berichten ga reageren. Ik ben vanmorgen naar het VUMC geweest om het gips te laten verwijderen. Mijn knie zag er zeer gezwollen uit en had eigenlijk weinig weg van de vorm van een knie. Ik moet nu nog zes weken met krukken en een brace lopen. Dit is iets minder dan ik in het report aangaf, wat komt door mijn verwarde staat en mijn misinterpretatie van wat er gezegd werd. Na deze zes weken moet ik ik zes tot acht weken revalideren d.m.v. fysiotherapie.

SmartieAndMe zei:
Wat een ongelooflijk bizar verhaal zeg. Je hebt het ook zo geschreven dat het heel erg meeslepend is, kon me redelijk goed voorstellen hoe dat op dat moment geweest moet zijn en dat is vrij lastig bij ketamine en ook bij dit soort verwondingen. Klinkt wel heel naar allemaal, maar aan de andere kant ook wel weer leerzaam.

Ik heb veel verhalen over ketamine gelezen en ook ervaren, maar niet op deze manier.

Sterkte met je been en bedankt voor het delen!
Thanks voor de wensen and all. Het was geen lekkere ervaring, nee. Ik was gisteravond gaan kijken naar mijn team, dat de competitiewedstrijd inhaalde tegen de tegenstander waar ik geblesseerd tegen raakte. Bijna elke speler van hen kwam vooraf, tussendoor en achteraf een persoonlijk praatje maken om te vragen hoe het is - ook spelers die er de week daarvoor niet waren. Ze zeiden dat het op hen ook een grote impact had gemaakt en ze zich er echt heel naar onder hadden gevoeld. We hebben overigens met 8-6 gewonnen. Ik hou mezelf maar voor dat we niks van ze over hadden gelaten als ik ook mee had gespeeld. :wink:

t3ll4v1st zei:
Bij het lezen van de eerste 2 alinea's ben ik even naar beneden gescrolled om te checken wat me nog allemaal te wachten stond.
Ik ben even naar buiten gegaan om een peukie te roken en alvast wat voorpret in te laten werken.
Reactie: "Dis gon b gud" :mrgreen:

Mijn god wat ben ik jaloers op hoe jij kan schrijven. :openmouth:
Wat een verhaal joh.

Ik heb laatst voor het eerst Ketamine gebruikt (gesnoven) maar dit is dus wat je kan verwachten wanneer je het in laat spuiten?? No thank you, die ga ik overslaan... :openmouth:

Thanks voor het delen en heel veel sterkte en beterschap gewenst!

Cheers :wave:
Thanks, ook voor het compliment.
Ik heb eigenlijk onvoldoende kennis en zou niet weten of een vloeibare injectie anders ervaren wordt dan een nasale inname. Het wordt in ieder geval direct in de bloedbaan gespoten, dus ik neem aan dat het effect wat extremer is en het veel sneller landt. In mijn geval denk ik vooral dat de overdosering, de locatie en de setting ervoor zorgden dat het een kutervaring werd.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Wat een bruut verhaal man, heftig zeg! Hopelijk komt het allemaal goed met je knie ook, lijkt me supernaar. Sterkte enzo!

Yaizer

Bewuste gebruiker
Grappig. Op ketamine twee keer zwaar hard op kunnen trippen. Één keer zelf naar gemaakt, één keer in het ziekenhuis. S-ketamine IV ofzo. Tering wat ging ik hard. Kreeg de eerste uur dubbele dosis via infuus. Toen 12 uur de helft. Toen weer voor een uur dubbele dosis en toen weer 12 uur de normale dosis. De eerste dubbele dosis helemaal van de kaart gegaan. Top 3 ervaringen uit mijn leven. Sindsdien ben ik ook echt meer geïntereseerd in drugs.

Zal de trip report even opzoeken...

gevonden :grin:
viewtopic.php?f=21&t=51669&p=1179169&hilit=pandora#p1179169

autysd

Bewuste gebruiker
bijzonder hard verhaal, het leest als een boek
dat ze een 2e maal keta spoten is wel opvallend
ook dat ze je niet daadwerkelijk plat spoten verbaast me een beetje

wel goed vond ik, dat je niet merkte, dat ze ondertussen wel je knie gezet hadden
sterkte met de revalidatie :wink:

LiveFastDieYoung

Wijs gebruiker
Wouw. Wat een zaligheid om dit te lezen, ik zag alles voor mij en kon mij perfect inleven in je verhaal. Een zeer intense ervaring inderdaad, zo heb ik ketamine nog nooit ervaren.

Toch blijven er een paar vragen door mijn hoofd spoken waarvan ik hoop dat iemand hier ze kan beantwoorden..

Als je ketamine ingespoten krijgt, krijg je dan niet tegelijkertijd benzo's om de psychedelische effecten tegen te gaan? Ik heb meerdere keren in het ziekenhuis gelegen. Sinds tot ik drugs gebruikt 2 keer voor een gebroken been, eerst mijn linker toen mijn rechter. Omdat ik best wel geïnteresseerd was vroeg ik wat ze inspoten, toen zeiden ze ook ketamine.. en redelijk wat! Ik vraag mij af waarom ik toen geen psychedelische effecten heb ervaren. Misschien beter zo na het lezen van dit verhaal.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Omdat ik best wel geïnteresseerd was vroeg ik wat ze inspoten, toen zeiden ze ook ketamine.. en redelijk wat! Ik vraag mij af waarom ik toen geen psychedelische effecten heb ervaren. Misschien beter zo na het lezen van dit verhaal.
Van wat ik heb gelezen en gehoord van een anesthesist worden mensen meestal in narcose gebracht met een cocktail van ketamine en morfine (en soms nog andere middelen). De kans is denk ik wel aanwezig dat ze jou en Sally morfine hebben toegediend. Over het gebruik van morfine doen ze meestal echter vrij vaag, als hulpverleners al over morfine praten gebruiken ze naar mijn weten meestal een van de merknamen (Roxanol®, RMS®, Kadian® oramorph SR®, etc).
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

S-ketamine (ketamine met linksdraaiend stereoisomeer) is dacht ik relatief gezien minder psychedelisch van aard.

Mijn nekharen gaan wel lekker overeind staan van dit rapportje in ieder geval, lezen met knikkende knietjes.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
S-ketamine (ketamine met linksdraaiend stereoisomeer) is dacht ik relatief gezien minder psychedelisch van aard.
Volgens Wikipedia is s ketamine juist potenter en ook psychedelischer:
Wikipedia zei:
This difference may be responsible for the fact that esketamine generally has a more dissociative or hallucinogenic effect while arketamine is reportedly more relaxing.
Maargoed de verhalen hierover verschillen nogal op het internet, wat bemoeilijkt wordt doordat mensen roepen dat ze s of r keta hebben, maar het eigenlijk helemaal niet weten.

Fool

Badass junkie
Wat nog interessanter is, doordat de afbraak van het -R isomeer trager gaat dan de afbraak van het -S isomeer, kan juist een mengsel van beide isomeren zorgen voor een gemiddeld sterkere trip. :wink:

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Interessant om het bovenstaande nog even te lezen, daar wist ik het fijne ook nog niet van. Ik zou achteraf nog wel willen weten of ik nou s-ketamine of r-ketamine heb gekregen.

We zijn overigens ruim tweeënhalve maand verder en ik sta er inmiddels weer goed voor. Ik heb een week met gips en krukken gelopen, vijf weken met een brace en krukken gelopen en daarna vijf weken gerevalideerd bij een fysiotherapeut. Daar ben ik sinds een paar dagen geleden ontslagen, omdat ik inmiddels alweer op kan springen en stabiel kan landen op mijn rechterbeen en mijn knie de klap op kan vangen. Ik mis wel nog spiermassa in het been en intensief sporten moet nog even op zich laten wachten. Ik ga vanaf volgende week beginnen met twintig minuten hardlopen met tussenpozen en squats in de fitnesszaal zonder gewicht. Long way to go, maar lekker dat ik weer eens wat kan gaan doen. Kleine laatste update voor diegenen die geïnteresseerd zijn.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik voeg ook nog ff deze twee foto's toe waar je op kunt klikken om een beeld bij het report te schetsen. De tweede foto is ietwat graphic, dus die zet ik tussen een HTML spoiler, zodat je het alleen ziet als je op de spoiler knop drukt. Je kunt zien dat mijn knieschijf niet meer zit waar ie hoort, maar het is niet duidelijk zichtbaar omdat ik een thermobroek droeg en daarmee is het dus ook niet zo'n heel schokkende foto. Daar bedankten mijn vrienden me overigens nog voor, tenminste iets wat nog mee zat die avond. :yum:

20170429_110453.png

IMG-20170329-WA0001.jpg

Laatst bewerkt:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Interessant om het bovenstaande nog even te lezen, daar wist ik het fijne ook nog niet van. Ik zou achteraf nog wel willen weten of ik nou s-ketamine of r-ketamine heb gekregen.

We zijn overigens ruim tweeënhalve maand verder en ik sta er inmiddels weer goed voor. Ik heb een week met gips en krukken gelopen, vijf weken met een brace en krukken gelopen en daarna vijf weken gerevalideerd bij een fysiotherapeut. Daar ben ik sinds een paar dagen geleden ontslagen, omdat ik inmiddels alweer op kan springen en stabiel kan landen op mijn rechterbeen en mijn knie de klap op kan vangen. Ik mis wel nog spiermassa in het been en intensief sporten moet nog even op zich laten wachten. Ik ga vanaf volgende week beginnen met twintig minuten hardlopen met tussenpozen en squats in de fitnesszaal zonder gewicht. Long way to go, maar lekker dat ik weer eens wat kan gaan doen. Kleine laatste update voor diegenen die geïnteresseerd zijn.
Goed om te horen dat het weer een stuk beter met je gaat, hoop voor je dat je snel weer kunt voetballen.

Ik kan je in ieder geval zeggen dat je sowieso geen R-Ketamine hebt gehad, dat wordt niet medisch gebruikt en komt waarschijnlijk niet eens op straat voor. De opties zijn S-Ketamine of racemische ketamine (50/50 combinatie S en R ketamine).

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Goed om te horen dat het weer een stuk beter met je gaat, hoop voor je dat je snel weer kunt voetballen.

Ik kan je in ieder geval zeggen dat je sowieso geen R-Ketamine hebt gehad, dat wordt niet medisch gebruikt en komt waarschijnlijk niet eens op straat voor. De opties zijn S-Ketamine of racemische ketamine (50/50 combinatie S en R ketamine).
Bedankt voor de info Bee, best interessant om even te weten.

Klimrek

Experimenterende gebruiker
Lijkt t wel op, maargoed, dat kan ik niet weten want ik ken TS niet :)

Ik moet wel zeggen: Je hebt echt een superfijne manier van vertellen/schrijven!

Dit leest echt goed weg! Sterkte verder met terug in vorm komen. Enne, schrijf gerust nog eens een reportje als je iets gebruikt hebt :wink:

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hahah, die heb ik ook langs zien komen inderdaad. Ik ben het echter zeker niet, meen te geloven dat ik ook wat ouder ben als ik deze jongen zo zie. Sowieso is er geen moment geweest waarop er ook maar een kleine glimlach op mijn gezicht te zien was. Ik was ook veel platter aan het ouwehoeren en mijn vrienden hebben de verleiding weerstaan om me te filmen. De twee foto's ietsje hierboven zijn de enige stukjes beeldmateriaal. Ergens had ik mezelf nog wel even terug willen zien, maar ik waardeer het dat ze respectvol met de situatie om zijn gegaan.

Lijkt t wel op, maargoed, dat kan ik niet weten want ik ken TS niet :confused:mile:

Ik moet wel zeggen: Je hebt echt een superfijne manier van vertellen/schrijven!

Dit leest echt goed weg! Sterkte verder met terug in vorm komen. Enne, schrijf gerust nog eens een reportje als je iets gebruikt hebt :wink:
Gracias, en zal ik doen. Not anytime soon though, pas als ik opnieuw eens met dissociatieven of psychedelica in aanraking kom. Dat zie ik voorlopig niet gebeuren, heb wat shit die ik eerst voor mezelf uit moet zoeken.

Draak Snaak

Newbie
Damn! Daar heb ik ook nog wel eens gevoetbald in die kooien. Heftig verhaal.

In 2013 zelf mijn scheenbeen gebroken. “Buiten protocol” als 16jarige ook een mix van ketamine via injectie toegediend gekregen. Pijn was binnen luttele seconden verdwenen en wat volgde was een heerlijke trip / roes. Voelde zeer dromerig en zorgeloos aan. Er was wel iets ingestopt om hallucinaties te remmen, mijn visuals bleven beperkt tot alles extreem wazig zien en later alles haarscherp 4 dubbel zien. Echt wel een verschil met jouw trip zeg

Dirkdirk

DF-koning
Ik vind dat dit report samen met het report van 400 mcg lsd van @de verwondering een gedeelde eerste plek verdienen als report van het jaar. 👈

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik vind dat dit report samen met het report van 400 mcg lsd van @de verwondering een gedeelde eerste plek verdienen als report van het jaar. 👈
Dat waardeer ik, maar dit report is inmiddels al meer dan zes jaar oud. 😉
Knie is sindsdien overigens op de juiste plek blijven zitten en ik dartel weer vrolijk rond op de voetbalvelden. 👌🏼

Dirkdirk

DF-koning
Dat waardeer ik, maar dit report is inmiddels al meer dan zes jaar oud. 😉
Knie is sindsdien overigens op de juiste plek blijven zitten en ik dartel weer vrolijk rond op de voetbalvelden. 👌🏼
Wat ik niet snap is waarom ze je zo'n ziekelijke k-hole in moet. Er zijn toch andere soorten pijnstillers die niet zo sterk dissociatief zijn? On the top of my head, lidocaine, plaatselijke verdoving. En zo nog talloze anderen medicijnen die snel, doeltreffend, veilig en bovenal NIET dissociatief zijn.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Wat ik niet snap is waarom ze je zo'n ziekelijke k-hole in moet. Er zijn toch andere soorten pijnstillers die niet zo sterk dissociatief zijn? On the top of my head, lidocaine, plaatselijke verdoving. En zo nog talloze anderen medicijnen die snel, doeltreffend, veilig en bovenal NIET dissociatief zijn.
Poeh, dat weet jij waarschijnlijk beter dan ik. Volgens mij is het gebruik van ketamine bij dit soort ongevallen vrij (ha!) gebruikelijk. Er zal wel over nagedacht zijn en dat dit meer een ongelukkige samenloop van omstandigheden was.

Wat achteraf vooral problematisch was was dat ik neerging op een koude, regenachtige avond en een kwartier lang op dat veld heb gelegen totdat er ambulancepersoneel ter plaatse kwam. De dislocatie van mijn knieschijf was vrij extreem en ook het koud en stijf worden van de kruisbanden door de weersomstandigheden zorgde ervoor dat het terugkrijgen van de knieschijf, waarbij de ingescheurde kruisbanden dus opnieuw opgerekt moeten worden, bemoeilijkt werd. Vandaar dat dit op een gebruikelijke dosis niet lukte, ik als gevolg helemaal plat moest en dus een overdosering in kreeg gespoten. Wat de dosering uiteindelijk geworden is weet ik niet, maar mijn neef zei later dat een verpleegster "Jezus, what the hell?!" uitsloeg toen ze het getal zag staan, dus het zal geen misselijke hoeveelheid zijn geweest.

AnnieD

Newbie
Wat een verhaal zeg! (Ondanks dat het al een aantal jaar geleden is).
Ergens ook wel herkenbaar. Ik heb een paar jaar geleden tijdens het bouwen van een festival mijn voet gebroken (kreeg een lading van ren heftruck op mijn voet). Ik weet het niet zeker want ik was ook vrij snel ver van de wereld maar volgens mij kreeg ik 2x fentanyl ingespoten. Later in het ziekenhuis nog morfine.
Het deel van op een veld liggen is voor mij zeer herkenbaar. Ik heb hier zelf lang last van gehad, vond het zeer traumatisch. Mijn man heeft een foto van mij gemaakt in het ziekenhuis die ik tot op de dag van vandaag niet kan zien.
Heb jij mentaal er nog veel last van gehad?

Wel respect voor je dat je dit zo opschrijft! En je hebt inderdaad een goede schrijfstijl!

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Wat een verhaal zeg! (Ondanks dat het al een aantal jaar geleden is).
Ergens ook wel herkenbaar. Ik heb een paar jaar geleden tijdens het bouwen van een festival mijn voet gebroken (kreeg een lading van ren heftruck op mijn voet). Ik weet het niet zeker want ik was ook vrij snel ver van de wereld maar volgens mij kreeg ik 2x fentanyl ingespoten. Later in het ziekenhuis nog morfine.
Het deel van op een veld liggen is voor mij zeer herkenbaar. Ik heb hier zelf lang last van gehad, vond het zeer traumatisch. Mijn man heeft een foto van mij gemaakt in het ziekenhuis die ik tot op de dag van vandaag niet kan zien.
Heb jij mentaal er nog veel last van gehad?

Wel respect voor je dat je dit zo opschrijft! En je hebt inderdaad een goede schrijfstijl!
Oef, dat klinkt niet prettig. En daarna fentanyl ingespoten?! Jezus. Die bende schijnt nu hét probleem te zijn in de strijd tegen de opiatencrisis in de VS. Makkelijk op over te doseren en vreselijk verslavend spul. Verder weet ik er weinig vanaf. De ambulancebroeders zullen wel weten wat ze doen.

Ben je ooit iets aan traumabehandeling ondergaan na dit ongeluk? Anders wellicht nog iets om te overwegen, indien je er nog steeds last van hebt.

Ik heb er zelf mentaal nooit iets aan overgehouden. Misschien dat dat ermee te maken heeft dat ik, door het studieveld waar ik toen in werd opgeleid en mijn interesse in psychedelische en dissociatieve drugs, al veel van de negatieve symptomen wist die ik die avond voor mijn kiezen kreeg. Daardoor kun je het toch iets meer perspectief geven. Of het heeft iets met (genetische) persoonlijkheid te maken. Wie weet.

Ik ben wel iets voorzichtiger geworden met mijn lichaam. Ik ga nooit meer zonder eerst uitvoerig gestretcht te hebben het voetbalveld op, of zonder mijn spieren eerst warm te maken ijzers de lucht in slingeren in de sportschool. Overigens heb ik nog geen jaar geleden mijn schouder en sleutelbeen verneukt door een flinke klapper te maken op een snowboard, dus in dat opzicht leer ik niet snel.

Bedankt voor het compliment over het report. :)

Laatst bewerkt:

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Interessant, dat wist ik niet. Wanneer je fentanyl hoort gaan de haren op je armen onmiddellijk overeind staan. Maar goed, alles staat of valt uiteindelijk bij de dosering.

Voor geïnteresseerden: de mini-docu op Netflix bij de naam Ten Dollar Death Trip geeft een indringend beeld van de problemen die verslaafden hebben met dit middel. Ik vond het wel indrukwekkend. Bij deze een aanrader.

Watch Ten Dollar Death Trip | Netflix

AnnieD

Newbie
Die docu ga ik checken!

Ik wist zelf niet zoveel over fentanyl op dat moment. Bovendien was ik van mezelf al compleet over de zeik, dus misschien dat ik daarom daar ook niet bij stil gestaan heb.
Weet wel dat ik een soort vaag melig werd. Mijn broek werd opengeknipt tot mijn knieën en ik heb tegen de ambulancebroeders nog lopen grappen dat ik zo opgelucht was dat ik die ochtend niet had besloten mijn allernieuwste werkbroek aan te doen 🤦‍♀️
Trauma verwerking heb ik nooit over nagedacht. Is wel iets om over te denken.

Fijn dat jij er verder geen last van hebt gehad! Wel hardleers zo te lezen maar dat hoort bij het leven 😅

Bovenaan