Opiaten en muziek

jimcp

Experimenterende gebruiker
Herkent iemand het volgende ?

Ik hoorde van een gebruiker dat als hij clean is dat hij dan eigenlijk nooit zonder muziek kan: hij staat er mee op en gaat er mee slapen. Onder de invloed van heroine is "de stilte" zijn muziek. Het luisteren naar muziek komt vrij neurotisch op hem over. ( Voor hem ) nieuwe muziek boeit hem helemaal niet. Muziek die hem clean zeer zou aanstaan "lijkt niet door te dringen.".

Hoe werkt het genieten van muziek eigenlijk in het lichaam? Is er een relatie met ( verlaagd ) libido van heroine gebruikers ?

Datwel

Als je net clean bent moet je hele beloningssysteem weer op gang komen en heb je sterke prikkels nodig om je lekker te voelen. Naar muziek luisteren is dan een goede manier om weer wat prettige emoties te kunnen ervaren. Als je onder invloed bent ben je verdoofd en ben je veel minder gevoelig voor prikkels waardoor muziek en sex je bijna niets doen.
En ja, voor mij is het heel herkenbaar, ik heb zeker het eerste jaar na mijn laatste afkick dagelijks uren een koptelefoon op gehad om maar iets van een extase te kunnen ervaren. Later ging die behoefte weer weg en nu luister ik eigenlijk nog nauwelijks naar muziek.

jimcp

Bedankt voor je reactie, Datwel,

Datwel zei:
En ja, voor mij is het heel herkenbaar, ik heb zeker het eerste jaar na mijn laatste afkick dagelijks uren een koptelefoon op gehad om maar iets van een extase te kunnen ervaren.
Muziek heeft jou dus geholpen bij het clean blijven.

Datwel zei:
Later ging die behoefte weer weg en nu luister ik eigenlijk nog nauwelijks naar muziek.
Kun je je nog herinneren hoe belangrijk muziek voor jou was voordat je opiaten ging gebruiken? Ben je nu helemaal clean of gebruik je nog methadon of buprenorfine?

In dit verband is het volgende artikel interessant: http://blogs.discovermagazine.com/80bea ... MNWRTM-JyI

Datwel

He jim, muziek is voor mij nooit echt heel belangrijk geweest en ik zit verder niet op een onderhoudsdosis o.i.d. Ben al jaren clean maar gebruik zo nu en dan nog wel opiaten om de sleur er een beetje uit te halen.
Leuk artikel waar je naar verwijst en leuk dat je je hiervoor interesseert.
Het is voor mij niet zozeer opzienbarend dat er bij de beleving van muziek neurotransmitters zijn betrokken want ik denk dat die de bron zijn van al onze belevingen. Maar, dat specifiek dopamine zo'n grote rol speelt is wel leuk om te weten.

Messias

Newbie
Echt geweldig dat je hier een topic over hebt geöpend! Het is namelijk ZO herkenbaar voor me! Heb het er al zovaak met andere heroine verslaafden over gehad, maar de meeste zeiden dan toch "jah mwah valt wel mee, maar wel herkenbaar hoor" terwijl ik dit toch ZEER intens ervaar. Of de muziek je dat heerlijke gevoel geeft ofniet (bij het ontnuchteren) zal denk ik waarschijnlijk ook erg afhankelijk zijn van: of je van nature een creatief, emotioneel mens bent die graag in hogere sferen komt of een rationeel mens die zich meer op het praktische focust en zowiezo niet zo houdt van muziek. Het is maar wat van nature in je zit en wat je aanspreekt.

Maar persoonlijk klopt dat artikel bij mij volledig: als ik heb gebruikt heb ik inderdaad geen behoefte aan muziek (en als dan muziek hoor besef ik dat ik ervan hou, maar op een of andere manier komt er dan geen heerlijk gevoel bij) echter als ik "ontnuchter" de drang om dan muziek te gaan luisteren, niet normaal! Dat gevoel tijdens het luisteren, geluk gevoelens, dat alles goedkomt, gevoel om er iets van te maken etc. Ben al eens gestopt, en het is wel waar, als je naar een paar maanden nuchter ondertussen veel muziek hebt geluisterd (nog steeds is de muziek dan fijn) maar dat echte diepe, intense gevoel wat daarvoor doorkwam is toch relatief minder intens.

Maargoed, zoals ik al zei: of de muziek zo'n geweldig gevoel geeft (bij het ontnuchteren) zal waarschijnlijk ook erg afhankelijk zijn van: of je van nature een emotioneel mens bent of een rationeel mens, wat van nature in je zit zal een groot verschil uitmaken of de muziek iets in je losmaakt ofniet.

jimcp

Sorry, voor de late reactie. Ik denk dat de meeste bezoekers hier 'zo af en toe' een kijkje nemen. Heeft met ons beperkte taalgebied te maken, denk ik. Bedankt voor je reactie.

Messias zei:
Of de muziek je dat heerlijke gevoel geeft ofniet (bij het ontnuchteren) zal denk ik waarschijnlijk ook erg afhankelijk zijn van: of je van nature een creatief, emotioneel mens bent die graag in hogere sferen komt of een rationeel mens die zich meer op het praktische focust en zowiezo niet zo houdt van muziek.

Maar jij hebt het dus met name bij het ontnuchteren zoals je dat noemt. En na verloop van tijd neemt je intense beleving van muziek dus af. Ik heb vaak gelezen dat het goede gevoel dat iemand krijgt van drugs komt door de aanmaak van dopamine. Het lichaam moet na het stoppen weer leren om dit zelf aan te maken. Het lijkt alsof muziek er bij helpt, maar na een tijdje kun je dan weer 'gewoon' naar muziek luisteren.

Het gebruik van heroine en andere opiaten in de popmuziek is er moeilijk mee te rijmen, en ik vraag me af of het uberhaupt voorkomt.

Bovenaan