Oorzaak van verslaving

Heeft jouwn verslaving een achterliggende oorzaak?

• Jaa!

• Nee!

• Geen idee!

• Zou kunnen!

• Elke verslaving heeft een oorzaak

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

GroenRook

Experimenterende gebruiker
Hallo iedereen!

Ik ben benieuwd naar de oorzaak van mijn eigen verslaving. Maar daarnaast ben ik ook erg benieuwd of er mensen bewust zijn van de oorzaak, of hier iniedergeval over nadenken.

De oorzaak maakt dat het probleem moeilijk is op te lossen. Want als de oorzaak is opgelost, is er ook geen probleem .

Zelf ben ik op eind van mij 12e jaar ben ik begonnen met blowen. Andere jongen had onbeperkt wiet door het stelen van zijn broers teelt. Dit maakte dus dat we elke dag meer gingen roken en eigenlijk per direct vast blowden.

Naa dat dit fout ging, ik werd beschuldigd van zijn stelen. Ging ik zelf wiet regelen. Vanalles werd gedaan om wiet te krijgen: klusjes, spullen verkopen en geld etc stelen. Zelfs toen ik hierop gepakt werd bleef ik altijd maar slechte en domme dingen doen om aan geld te komen voor wiet.

Op school blowde ik ook, vast. Sochtends voor school met iemand, kleine pauze, grote pauze 2 en na school tot het eten. Na het eten tot voor je op bed gaat.

Ik heb zelf 2 verklaringen (mogelijke):

Oorzaak 1: vroegere gebeurtenissen

niet begrepen, gevoelen, pesten met lichamelijk en verbaal geweld. Problemen met ouders en opvoeding.

Hiermee doel ik bijvoorbeeld op veel (onverwerkte) emoties, waar minder last van word ervaren met wiet.

Oorzaak 2: AD(H)D medicijn

Wiet lijkt heel goed te werken tegen mijn denk/concentratie problemen, impulsiviteit en (lichamelijke) hyperactiviteit.
Sinds ik wiet rookte op school kreeg ik allemaal complimenten van leraren, ook medeleerlingen wel. Oooh wat ben je lekker rustig, ooh wat ben je goed bezig, je hebt je huiswerk af!?

Ik denk dat ik misschien hierdoor een beeld heb ontwikkeld dat ik het 'nodig' zou hebben om 'normaal' te zijn/functioneren.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en verhalen. Ideeën over mijn visie zijn ook welkom!

Misschien is er wel niet één oorzaak. Want het is altijd een samenspel van alle factoren. Zo heb je de eigen ik van het persoon, de omgeving, persoonlijkheid, thuiswoonplek, hoe iets word ervaren door die persoon en nog veel meer.

Bovenaan