oorsuis bij xtc gebruik

Stevo10

Newbie
Hallo allemaal,

zelf ben ik een redelijk ervaren gebruiker, veel drugssoorten geprobeerd, zelf erg fan van 3mmc.
zo'n 3x per jaar doe ik xtc met vrienden maar elke keer heb ik tijdens de gehele trip last van oorsuis. het gevoel dat je aan het gapen bent en iemand dan iets tegen je zegt dan hoor je het heel vaag en bol.

in het dagelijks leven heb ik hier nooit last van.
dit gevoel heb ik elke keer alleen als ik iets zeg, iemand die dit ook heeft gehad? of weet wat ik eraan moet doen? ik vind het zelf namelijk erg irritand en het is dan ook niet fijn om gesprekken te voeren.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Zelf nooit last van eigenlijk, maar hoorde laatst mijn zwager hier ook over toen hij aan de xtc zat.

Misschien proberen je oren te klaren ofzo?

Stevo10

Newbie
nee ook gewoon als ik thuis zit met een zacht muziekje.

ik heb het echt bijna alleen maar als ik iets zeg, niet als ik aan het luisteren ben,
het klaren van me oren heb ik wel meerdere keren gedaan (neus dichtknijpen en dan door je neus proberen uit te blazen) maar dit hielp niet helaas

Joopiejo

Bewuste gebruiker
Tijdens het gebruik heb ik er nog nooit last van gehad, na gebruik wel, onafhankelijk van harde muziek. Ik heb wel het idee dat er een relatie bestaat tussen xtc en oorsuisen bij mezelf. Wat je aan die informatie hebt weet ik niet. Het is zo bij mij, heb nooit iets gevonden om het te verminderen ofzo.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Dat kunnen misschien bijwerkingen zijn zoals met sommige medicijnen. Mijn broer heeft het bijna bij elk medicijngebruik. Vooral bij zijn antidepressiva. Vroeger had hij het met andere medicijnen zo erg dat ie met muziek op moest slapen. Volgens zijn arts hebben wel meer mensen dat. Vervelend is het wel! Mijn broer noemde het ook "een dof hoofd" zeg maar. Bij xtc weet ik niet want dat heeft ie nooit gebruikt omdat het niet met zijn medicijnen kan.

Dit komt omdat de XTC je beleving van geluid vervormt. Soms hoor je alles alsof je onder water zit, en soms krijg je daar inderdaad ook een suis bij. Hier valt vrij weinig aan te doen.. :cry:

MeejheM

Badass junkie
Oorsuizen lijkt me een redelijk typisch voorbeeld van een hallucinatie. als je dat niet wilt kun je speed proberen. Al geeft dat nog geen garantie op het uitblijven van oorsuizen.

simonsnel

Experimenterende gebruiker
Oorsuizen kunnen ook voorkomen bij kaakproblemen. Wanneer je aan de x zit heb je een grote kans dat je met je kaak aan het malen bent (Sjaak Zweefkaak). Daar komt dit probleem vandaan. Het is niet zo erg en gaat weer weg op het moment dat je kaakspier weer ontspant.

davy_xochi

Experimenterende gebruiker
Tinnitus kan verscheidene oorzaken hebben.
Bekendste is natuurlijk gehoorschade door overmatig geluid, maar evenzeer als gevolg van herschenschade door fysiek trauma of tenslotte door inname van psychotropen.
In het laatste gevolg is tinnitus waarschijnlijk gevolg van wijziging in serotonine-activiteit.

Zo lees je wel is dat tinnitus wordt geassocieerd met epilepsie en spirituele ervaringen, maar evenzeer met depressie.

Ik merk ook dat tinnitus, wat ik constant heb, luider is dagen na xtc gebruik.
Na een tijdje (serotonine levels hersteld neem ik aan) gaat dit over en hersteld de tinnitus zich weer naar het oospronkelijke level, dat ik opliep als gevolg van geschoorschade.

Ik las ook ooit een artikel over mensen die beweerden dat mdma tinnitus deed verdwijnen.

Tinnitus en Serotonine:
" The common factor is that serotonin allows certain types of nerve cells to talk to each other and to modify their behaviour. This is where the link with tinnitus comes in. It is possible that tinnitus arises in the auditory pathways in the brain (the chain of nerves that goes from the ear to various parts of the brain and which allows us to make sense of the sounds we hear). Nerves in this pathway talk to each other and once they have processed a sound they should quieten down. In tinnitus we think that they don’t – you might say that they’re listening out a little too hard and as a result might perceive sounds which really aren’t there at all. We think that serotonin, and particularly the 5-HT3 receptor, plays a role in this altered activity."
https://www.tinnitustalk.com/threads/th ... nitus.275/

Volgend artikel vermeld dan weer tinnitus als historisch gelinkt aan spiritualiteit.

https://www.psychologytoday.com/blog/sh ... really-god

Ik herinner me ook dat de profeet Mohammed volgens de Hadith zou "geinspireerd" worden tot het horen van de Koran na het horen van oorsuizingen en schuimbekken, wat volgens menigeen wordt geinterpreteerd als epilepsie, wat zelf ook niet zelden met tinnitus wordt gelinkt.

Fysiek trauma en tinnitus:

https://www.tinnitustalk.com/threads/ph ... jury.8002/

Bovenaan