OBE

Peterblaat

Experimenterende gebruiker
Hey iedereen,

Ik had het laatst met m'n pa over Out-of-body-experiences, en wij vroegen ons eigenlijk het volgende af:

Stel je hebt een proefpersoon, die laat je regelmatig onder invloed van salvia / dmt / hallucigeen middel raken (je hebt immers lang niet elke trip een OBE).
Vlak voor zijn trip plak je een stikker met 2 letters op het voorhoofd van de proefpersoon. Voor de proefpersoon zijn deze twee letters onbekend.
Zou de proefpersoon na de OBE kunnen navertellen welke twee letters dit waren omdat hij opzichzelf heeft kunnen neerkijken?
Weet iemand of hier al eerder onderzoek naar gedaan is?

Ik heb al wel een paar artikels gevonden hierover waarin werd beschreven dat het mogelijk was door een bepaald hersencentrum te prikkelen dat iemand het gevoel kreeg buiten zijn lichaam te zijn. Maar kon iemand dan ook opzichzelf neerkijken of iets dergelijks? Want het gevoel hebben buiten het lichaam te verkeren en ook daadwerkelijk de wereld zien alsof je op die plek bent waarvan je het gevoel hebt er te zijn is nogal groot verschil volgens mij.

Ik ben hier eigenlijk best nieuwsgierig naar.

Grz

Peter

Fractal

Belezen gebruiker
Complete onzin. Al hoop ik dat iemand het ooit eens gedaan heeft / zal doen zodat iedereen dat met eigen ogen kan zien :)

OBE's zitten in je hoofd. Net zoals al de rest. Ik heb ooit een lucide droom gehad, en als ik daar vragen stelde aan personen waarvan ik wist dat zij het antwoord wisten, en ik niet, kreeg ik geen of een ontwijkend antwoord. Je verbeelding kan zich in rare kronkels wringen, maar zich niet op de plafondlamp gaan nestelen om te zien wat er op je voorhoofd geschreven staat.

azgaza

Badass junkie
Een uit het lichaams treding komt door het niet of anders fucntioneren van het deel van je hersenen dat je ik gevoel regelt, als je uit je lichaam treed is dus gewoon een deel van je hersenen hun werk niet aan het doen op de normale manier, dus je denkt inderdaad alleen dat je uit je lichaam bent, je bént niet echt.

Sorry voor de extreem simpele uitleg, lange tijd geleden dat ik hierover gelezen had.

pieter-b

Wijs gebruiker
een lucid droom of een oobe zijn niet hetzelfde, al kun je een bewuste droom wel vergissen voor een oobe waardoor je denkt dat ze gelijk aan elkaar zijn.

Het ligt nog volledig in het midden of oobe's een product van je eigen fantasie zijn of niet, dus zo definitief als hier wordt gereageert is naar mijn idee niet echt terrecht.

pieter-b

Wijs gebruiker
tja...het is mij als kind ooit eens een keer gelukt (denk ik), later niet echt meer.
Ik weet geloof ik nog wel ongeveer hoe het moet.
ga voor dat je gaat slapen op je rug liggen, en zeg van onder naar boven tegen elk lichaamsdeel dat het zich ontspannen moet, en visualiseer dan dat elke spier ed zich daar gaat ontspannen, als je bij je hoofd bent aangekomen behoor je een zachte toon te horen...ongeveer zoals na een avondje feesten. Dat is ongeveer het punt waarop je lichaam of naar boven gaat zweven, of door het bed zakt.

(maar wellicht vergeet ik nog een detail..volgens mij was dit het zo ongeveer)
Het meest opvallende verschil tussen bewust dromen en oobe is waarschijnlijk dan ook dat je een oobe vanuit een wakkere staat ingaat, terwijl je bij een bewuste droom meestal pas in de droom bewust word dat je droomt. (als je dat wilt, zul je jezelf meerdere keren per dag, elke dag, voor zolang als nodig moeten afvragen of je op dat moment droomt of niet, zonder het onmiddelijk als bs te discarden, want dat zou je in een droom nl ook doen. Uiteindelijk herhaalt deze vraag zich tijdens een droom in je onderbewustzijns, en het feest kan beginnen..maarja..dan moet je niet zoveel blowen als ik:wink:

Northawke

Wijs gebruiker
Ik zag gister of eergisteren nog een docu op tv. Daarin beweert een dokter dat hij een patient had die technisch in coma was (dus minimale activiteit hersens en in principe geen waarnemingsvermogen) en toch nauwgezet de kamer waarin hij geweest was, de dingen die om hem heen gezegd werden en de mensen kon beschrijven. Biologisch gezien had dat niet kunnen gebeuren, aangezien z'n hersens op dat moment geen enkele mogelijkheid hadden dit te registreren en op te slaan.

Ik heb hier ook een boek in de kast staan van een vrouw die in coma lag, een OBE had en naar het dak van het ziekenhuis zweefde en daar een tennisschoen zag liggen die er al een tijdje lag. Toen het personeel later op het dak keek, lag die tennisschoen er inderdaad. De vrouw was uberhaupt nog nooit in het ziekenhuis geweest.

Dat soort incidenten zet je toch aan het denken. Persoonlijk geloof ik wel in OBE's. Ik heb zelf onder invloed van XTC wel 'ns OBE's gehad, maar die waren erg vluchtig.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Interessant.
Doet me een beetje denken aan een verhaaltje in 'uit je bol.' Daar staat geloof ik ook zo iets in over een shamaan die 'mentaal' het kamertje bezoekt van een ziek meisje en vervolgens constateert dat er een vat benzine boven haar hoofd staat, wat de oorzaak blijkt van haar ziekte.

Ik geloof zoiets pas als ik het zelf heb meegemaakt. Alhoewel, als iemand die ik heel goed ken en vertrouw het mij zou vertellen, dan zou ik wel gaan twijfelen.

Peterblaat

Experimenterende gebruiker
Dat het enkel in je hoofd zit leek mij ook al het meest waarschijnlijke, maar ik vraag het me toch af, mede door wat NortHawke verteld.

@Northawke: was dat toevallig een neuroloog die dat vertelde? M'n pa vertelde laatst ook een soortgelijk verhaal over een neuroloog die onderzoek gedaan had naar Bijna-Dood-Ervaringen.

tja...het is mij als kind ooit eens een keer gelukt (denk ik), later niet echt meer.
Ik weet geloof ik nog wel ongeveer hoe het moet.
ga voor dat je gaat slapen op je rug liggen, en zeg van onder naar boven tegen elk lichaamsdeel dat het zich ontspannen moet, en visualiseer dan dat elke spier ed zich daar gaat ontspannen, als je bij je hoofd bent aangekomen behoor je een zachte toon te horen...ongeveer zoals na een avondje feesten. Dat is ongeveer het punt waarop je lichaam of naar boven gaat zweven, of door het bed zakt.

(maar wellicht vergeet ik nog een detail..volgens mij was dit het zo ongeveer)
Het meest opvallende verschil tussen bewust dromen en oobe is waarschijnlijk dan ook dat je een oobe vanuit een wakkere staat ingaat, terwijl je bij een bewuste droom meestal pas in de droom bewust word dat je droomt. (als je dat wilt, zul je jezelf meerdere keren per dag, elke dag, voor zolang als nodig moeten afvragen of je op dat moment droomt of niet, zonder het onmiddelijk als bs te discarden, want dat zou je in een droom nl ook doen. Uiteindelijk herhaalt deze vraag zich tijdens een droom in je onderbewustzijns, en het feest kan beginnen..maarja..dan moet je niet zoveel blowen als ik:wink:
Wow, dit komt mij bekend voor, ik heb dit ook vaak gedaan, maar op het moment dat ik wegzakte werd het mij te heftig en schrok ik als het ware wakker. Ik wist niet dat ik hiermee een OBE kon berijken, alleen dat ik dingen met m'n hersenen deed die ik niet in het dagelijks leven deed en het intresant vond wat ik hiermee kon. Na een aantal keer door m´n bedje gekukelt te zijn ben ik het minder vaak gaan doen, ook omdat ik het een nogal intensieve ervaring vond.
Ik kon er altijd wel leuke dingen mee doen, erg sterk smaken, geuren en beelden voor de geest halen, en als ik het vaak deed behield ik ook dat sterke inlevingsvermogen overdag wanneer ik niet in die "trance" (weet niet of je dit een trance kan noemen?) was.
Mischien dat ik het maar weer is ga proberen...

Verder wil ik het zeker eens proberen, het lijkt me erg gaaf (zoiezo, illusie of niet), en als ik resultaten heb meld ik het wel :mrgreen:
Denk dat ik dan het best mijzelf kan 'trainen' om zonder drugs uit te treden (dus bijv. op de manier zoals pipoxyz beschrijft) omdat je dan het meest nuchter bent en in het onwaarschijnlijke geval dat, je de details het best kan onthouden?
En hoe haal je jezelf dn weer in je lichaam? lijkt me vervelend om zo'n geest uit een griezelverhaal te worden die z'n lichaam kwijt is xD Hoewel je dan wel in de meidenkleedkamer kan gaan spoken :hearteyes: :grin:

Northawke

Wijs gebruiker
Volgens mij wel, ja. Het was dit weekend op een van de publieke omroepen, maar ik weet niet meer hoe het programma heet. M'n vriend zat er naar te kijken.

Er zijn behoorlijk wat boeken op de markt over OBE's, de een wat meer betrouwbaar dan de ander, natuurlijk.

En je kan online wel sites vinden die tips geven over hoe je zelf een OBE kan bereiken. Zoals ik zei, mij is het alleen gelukt op XTC en dat was echt heel vluchtig. Het is ook niet zo mijn ding; ik voel liever m'n lichaam nog.

azgaza

Badass junkie
Waarom test niemand het eigenlijk, het stikker-hoofd idee met bv. ketamine of DXM, die zouden toch disassociatief moeten zijn met dus een relatief grote kans op OBE's?

psycraver

Newbie
Ik zeg niet dat ik het geloof, doe ik immers nooit zomaar vooraaleer het eerst zelf mee te maken, maar ik herrinner me een onderzoek aan een of andere universiteit over bijna dood-ervaringen. Een van de bevindingen was dat bij zon bijna dood ervaring meerdere mensen een obe hadden en zichzelf ook daadwerkelijk zagen liggen op de grond, dit beeld kennen we allemaal wel. Maar een meer interessante bevinding was dat dit ook gebeurd was bij blinde mensen, zowel mensen die in latere stadia van hun leven blind geworden zijn als bij mensen die al heel hun leven blind zijn. Bij dit onderzoek zouden ongeveer twintig geverifieerde gevallen zijn van blinden die tijdens een bijna-dood ervaring een obe hadden en hieruit nog flitsen en soms duidelijke beelden en details herrinerde van hun omgeving van dat moment. Wat bij iemand die die nog nooit gezien heeft toch moeilijk te verklaren is. Anyway, ik ben dus vergeten welk onderzoek dit was en heb me nooit echt verdiept op reacties/kritiek van de wetenschappelijke scene maar ik zal het nog is opzoeken en hier posten als ik het terug vind.
Verder rust ook de basis van astrale projectie hier op, en alhoewel ik dat miss iets te abstract vind is dit toch een zeer interessant onderwerp dat niet zomaar als bulschit aan de kant moet worden geschoven.

Ps: achteraf gezien toch wel heel late reactie, ik moet precies meer letten op de datum van de laatste post :beer:

a1b2c3d4

Wijs gebruiker
Bij mijn laatste 2-CB trip heb ik een OOBE ervaren. Best wel vaag, ik lag op bed en deed mijn ogen dicht. Het was net alsof ik boven mijn lichaam zweefde, maar ik zag mezelf niet ofzo.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
psycraver zei:
Ps: achteraf gezien toch wel heel late reactie, ik moet precies meer letten op de datum van de laatste post :beer:
Zolang iemands nieuwe reactie in een oud topic iets toevoegt (of dat iig probeert) dan is het no problemo dat het een topic uit de oertijd betreft. :)

Tigg

Belezen gebruiker
Ik ben er ook zeker van dat het antwoord 'Nee' is. Ik denk namelijk dat een Out of Body Experience vergelijkbaar is met een droom. In een droom kan je ook een onbestaande wereld (die lijkt op de echte) als zijnde echt ervaren. Meestal weet je pas achteraf dat het slechts een droom was, en kan je dan pas herkennen wat er allemaal niet heeft geklopt.

Met andere woorden, ik denk dat alles wat je waarneemt tijdens een OBE slechts een beeld is wat door jezelf (je hersenen) geconstrueerd is, zoals in een droom.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Ik geloof er toch wel in, maar ik vind het ook wel aannemelijk wat jij zegt. Nu maar wachten tot iemand het eens uitprobeert :grin:

edwin__

Belezen gebruiker
Er is onderzoek na gedaan in het ziekenhuis in Nijmegen.
Hier zijn geheime tekens op de operatie lamp geplaatst, niemand van de mensen die daar een obe hadden gemeld had het gezien, of gemerkt. Dan ben je toch ook wel met andere dingen bezig geloof ik zo.

Erg interessant boek:
Eindeloos bewustzijn.
De wetenschappelijke visie op de bijna dood ervaring.
Onderzocht en geschreven door pim van lommel.

Echt een aanrader! Ikzelf houd niet van lezen, luister liever. Maar dit was echt boeiend, ookal werd er zeker vanuit zijn zichtpunt geschreven werd weinig ingegaan op de invloed van DMT in de hersenen met het stervensproces. En vermelde het boek dat Obe's door tripmiddelen niet of nauwelijks gemeld worden. Toch veel stof om over na te denken.

Het gekke is dat mensen met een bijna dood ervaring, en OBE tot in detail kunnen vertellen hoe de kamer eruit zag. Wat doctoren zeiden, wat ze droegen, wat er op de tafels lag. Terwijl deze in coma het ziekenhuis inkwamen.

Sommige dingen zullen we nooit weten, maar dit vind ik een erg mooie proefopstelling. Ergens wil ik erin geloven, ergens durf ik dit niet.

Bovenaan