Lees hier het hele artikel....
Citaat:
en:
Niemand ontkent dat er zekere risico's kleven aan het (overmatig) gebruik van lachgas. Goede voorlichting, gebaseerd op feiten, is noodzakelijk. Ook in het recente rapport van Trimbos en het Bonger Instituut, dat eveneens concludeert dat het risico op verslaving aan lachgas niet kan worden uitgesloten, wordt aangeraden om geen paniek te zaaien om de voorlichting zo effectief mogelijk te laten zijn.
Maar iemand die 100 capsules per dag of 250 capsules per weekend gebruikt, dat is geen gewone gebruiker meer. Als dit gebeurt met iemand die zoveel alcohol gebruikt of zich helemaal volvreet aan ongezonde vette of suikerrijke producten en obesitas ontwikkeld, gaan we die producten ook niet ineens verbieden.
Wat vind jij van dit bericht?
Citaat:
Nieuwsuur zei:Ook 'Abdel' wil anoniem met ons praten. Hij gebruikte het lachgas alleen in het weekend. Eerst een paar ballonnetjes, maar binnen drie jaar werden dat er ongeveer 250 op een avond. Toen begonnen ook de klachten.
"Een verdovend gevoel in mijn schenen, pijn in mijn onderrug. Na een week voelde ik van onder mijn borstkas naar beneden niks meer. Helemaal niks. Toen had ik nog wel kracht om te staan. Maar na een tijdje ging dat ook weg. En toen zakte ik door mijn knieën."
en:
Nieuwsuur zei:Beide jongemannen willen met Nieuwsuur praten om anderen te waarschuwen. Ze pleiten zelfs voor een verbod op lachgas. "Je kunt het zelfs in de club krijgen, samen met alcohol. Dat is niet normaal", zegt 'Abdel'. Hij wil een totaalverbod. "Helemaal mee stoppen."
Niemand ontkent dat er zekere risico's kleven aan het (overmatig) gebruik van lachgas. Goede voorlichting, gebaseerd op feiten, is noodzakelijk. Ook in het recente rapport van Trimbos en het Bonger Instituut, dat eveneens concludeert dat het risico op verslaving aan lachgas niet kan worden uitgesloten, wordt aangeraden om geen paniek te zaaien om de voorlichting zo effectief mogelijk te laten zijn.
Maar iemand die 100 capsules per dag of 250 capsules per weekend gebruikt, dat is geen gewone gebruiker meer. Als dit gebeurt met iemand die zoveel alcohol gebruikt of zich helemaal volvreet aan ongezonde vette of suikerrijke producten en obesitas ontwikkeld, gaan we die producten ook niet ineens verbieden.
Wat vind jij van dit bericht?