Nieuwsuur doet aan lachgas-paniekvoetbal

MacLeod

Admin
Forumleiding
Beheerder
Lees hier het hele artikel....

Citaat:
Nieuwsuur zei:
Ook 'Abdel' wil anoniem met ons praten. Hij gebruikte het lachgas alleen in het weekend. Eerst een paar ballonnetjes, maar binnen drie jaar werden dat er ongeveer 250 op een avond. Toen begonnen ook de klachten.

"Een verdovend gevoel in mijn schenen, pijn in mijn onderrug. Na een week voelde ik van onder mijn borstkas naar beneden niks meer. Helemaal niks. Toen had ik nog wel kracht om te staan. Maar na een tijdje ging dat ook weg. En toen zakte ik door mijn knieën."

en:

Nieuwsuur zei:
Beide jongemannen willen met Nieuwsuur praten om anderen te waarschuwen. Ze pleiten zelfs voor een verbod op lachgas. "Je kunt het zelfs in de club krijgen, samen met alcohol. Dat is niet normaal", zegt 'Abdel'. Hij wil een totaalverbod. "Helemaal mee stoppen."

Niemand ontkent dat er zekere risico's kleven aan het (overmatig) gebruik van lachgas. Goede voorlichting, gebaseerd op feiten, is noodzakelijk. Ook in het recente rapport van Trimbos en het Bonger Instituut, dat eveneens concludeert dat het risico op verslaving aan lachgas niet kan worden uitgesloten, wordt aangeraden om geen paniek te zaaien om de voorlichting zo effectief mogelijk te laten zijn.

Maar iemand die 100 capsules per dag of 250 capsules per weekend gebruikt, dat is geen gewone gebruiker meer. Als dit gebeurt met iemand die zoveel alcohol gebruikt of zich helemaal volvreet aan ongezonde vette of suikerrijke producten en obesitas ontwikkeld, gaan we die producten ook niet ineens verbieden.

Wat vind jij van dit bericht?

8️⃣6️⃣

Badass junkie
voorlichting is toch alleen maar goed? dus waar maak je je druk om?

ik zou een verbod wel toejuichen. natuurlijk gaat het gebruik gewoon door, maar dan is het niet meer zo open en bloot met bijbehorende overlast alsmede de troep die standaard achter wordt gelaten in de vorm van honderden rondslingerende patronen.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Vreselijke paniekvoetbal! Verkeerde informatie ook. Ik kan mij er zo aan irriteren aan die onnozele berichten en info. Het maakt mensen onnodig bezorgd en het maakt het in mijn ogen zo ook nog juist aantrekkelijker voor jongeren. Spannender want het is misschien link.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@De Dunne

klopt die berichtgeving dan niet?

nogmaals, die puberende lachgasgrootverbruikers hier in de buurt zorgen voor ongelooflijk veel overlast en troep. als ze dat eens beseffen en rekening houden met anderen. van mijn drugsgebruik heeft toch ook niemand last?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
@De Dunne

nogmaals, die puberende lachgasgrootverbruikers hier in de buurt zorgen voor ongelooflijk veel overlast en troep. als ze dat eens beseffen en rekening houden met anderen. van mijn drugsgebruik heeft toch ook niemand last?

MEe eens dat voorlichting nodig is maar een verbod is onzin in mijn ogen. Het bericht klopt wel, 250 ballonnen is ongezond ja. Ze pakken altijd de extremen als voorbeeld. Dat is dat er mis is met dit bericht.
Ja die zuigende gastjes geven overlast. Wat denk je van al die drinkende jongeren? Blowende jongeren? Dan zou je dat ook moeten verbieden.
Ik woon in een boeren omgeving met veel kleine dorpjes, je wil niet weten hoeveel overlast die dronken jeugd veroorzaakt. Overal rotzooi, slopen dingen, vechten. Ze zuipen zich echt helemaal lam, 50 bier is niks. Dat is ook gruwelijk ongezond.
Sowieso ben ik voor legalisatie van drugs.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@De Dunne

tja, dat vind ik dan niet zo'n goed argument, 'hullie geven ook overlast'. daarnaast is verkoop van alcohol en softdrugs toch ook verboden onder de 18? en ook daar is voorlichting over en dan gaat het met alcohol toch ook 9 van de 10 keer over comazuipen.

dat alcohol niet als drug wordt gezien vind ik toch ook wel een beetje vreemd maar in mijn ogen heeft dat niks met lachgas te maken.

ik zit me nu trouwens af te vragen of ik ooit lachgas heb gebruikt. volgens mij was het helium dat je vroeger nog wel eens tegenkwam bij een feest/festival en geen lachgas, maar ik kan me vergissen.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
zelf woon ik in een buitenwijk, van zuipende jongeren nooit last, en als de plaatselijke jeugd in het portiek een jointje staat te roken vind ik dat ook wel best. maar als ze hier op de parkeerplaats hun ballonnen lopen te vullen dan heb ik daar wel last van (maakt best wel een pokkeherrie die ik dus gewoon hier in huis hoor) en ook nog al hun rotzooi zo uit het raam flikkeren dan heb ik daar dus wel last van. en als je vriendelijk vraagt of ze hun troep willen opruimen dan krijg je een grote bek van een stel snotneuzen, de meesten onder de 18 met eentje er bij die net zijn rijbewijs heeft gehaald en een auto heeft.

en dat is dan ook meteen de reden dat lachgas onder de aandacht is gekomen, door de overlast en de troep die ze achterlaten. ze hebben zelf de aandacht op zich gevestigd, eigen schuld, dikke bult, ik heb er geen medelijden mee.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik vind het toch echt geen goede argumenten die je geeft om het dan maar te verbieden. Je hebt zelf nu last van die lachgas jongeren, das geen reden tot een verbod. Geloof mij, alcohol veroozaakt in Nederland veel en veel meer overlast en troep. Moet dat dan ook verboden worden?
En een verbod opzich maakt het juist aantrekkelijk voor jeugd.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@De Dunne

nogmaals, ik vind 'hullie veroorzaken ook overlast' geen argumentatie. daarnaast zijn er met betrekking tot alcohol toch ook wel wat regels:
- geen verkoop van alcohol onder de 18 (en wel verkoop van lachgas onder de 1:sunglasses:
- openbare dronkenschap is verboden (en high zijn van lachgas in het openbaar mag dus wel)
- alcohol nuttigen in het openbaar is verboden (en gebruik van lachgas in het openbaar mag wel)

wat betreft mijn eigen argumenten, door de overlast heb ik een hekel gekregen aan die puberlachgasgrootverbruikers, en dat gaat inderdaad totaal voorbij aan of het nu wel of niet gevaarlijk is. is dat fair? misschien niet nee, maar ik kijk er nou eenmaal zo tegenaan.

laat ik het dan anders zeggen, laat ze tenminste lachgas in het openbaar (dus ook in een auto op een parkeerplaats) verbieden, dan wordt er tenminste iets aan de overlast gedaan, wat nu dus gewoon onmogelijk is, want het is legaal en al die ampullen lagen er al toen wij hier parkeerden meneer de agent, die zijn niet van ons.

en zo gauw er een van het grut op z'n eigen gaan wonen en die thuis met zijn vrienden een lachgas-binge aan het houden is vind ik het allemaal best. net zoals dat als ze ergens hun auto parkeren waar niemand er last van heeft en ze hun rotzooi in een vuilnisbak kieperen ik het ook wel best vind.

verder heeft lachgas bij de jeugd een heel onschuldig imago. er blijken nu toch wel gevaren aan te zitten en daarom is voorlichting wel gewenst. en als ik dan mijn afkeer tegen puberlachgasgrootverbruikers opzij zet, dan zeg ik dat een verbod geen oplossing is, zoals dat voor elke drug geldt in mijn ogen.

Laatst bewerkt:
@De Dunne

Geef die knulletjes 1x een boete op heterdaad door meneer de agent met de mededeling dat ze hun rotzooi in het vervolg opruimen en dat ze de openbare orde verstoren en het probleem is wat dat betreft waarschijnlijk opgelost.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
openbare dronkenschap is verboden (en high zijn van lachgas in het openbaar mag dus wel)
Openbaar onder invloed zijn, van wat dan ook is gewoon verboden hoor.

Maar het probleem zijn die hangjongeren bij jou in de buurt, niet de lachgas. Laat ze die gasten even goed aanpakken dus.

Het verbieden van drugs heeft geen zin, mensen blijven toch wel gebruiken. Goede voorlichting is belangrijk.

Wat ik zelf nog het meest frusterend vind is dat lachgas, mits juist gebruikt en in beperkte mate, een van de meest veilige drugs is die er is. Maar heel veel mensen niet weten hoe ze het juist moeten gebruiken. Hierdoor ontstaan onnodige risico's die allemaal met goede voorlichting verholpen kunnen worden.

Op het moment dat een artikel iemand citeert die er 250 patronen op een avond doorheen werkt neem ik het artikel direct al niet meer serieus. Iedereen met ook maar een beetje verstand weet dat dit soort aantallen gewoon veel te veel zijn. Niet een beetje teveel, maar echt bizar teveel.

Bovenaan