Mijn eigen paddo's kweken

Roello

Newbie
Ik heb vroeger wel eens truffels gedaan, maar ben de laatste tijd benieuwd geworden naar hoe een echte shroom trip nou is. Ik ben dus wat research gaan doen over verschillende soorten paddenstoelen, mycelium, en de grow kits. Ik heb de golden teacher kit gekocht. Toen gisteren de bestelling binnenkwam leefde het kind in mij meteen op en ik besloot er ook direct mee aan de slag te gaan. Zoals aangegeven heb ik de voeding in laten weken met water en dit ging maar moeizaam. Het mycelium zit goed door de rijst heen verdeeld en is ook goed te zien aan het oppervlak van de kit. Het lijkt bijna net een groot spinnenweb dus ik kreeg er in het begin ook niet veel water in. Ik heb hem kort daarna nog een keer geopend om toch nog wat meer water bij te voegen. Dit lukte en toen het wat spons-achtig eruit zag deed ik het deksel er weer op. Heeft zo'n 16 uur ingeweekt (iets langer dan aangegeven 12 uur) maar anders moest ik midden in de nacht opstaan. Nu ligt het bakje op een kamer met een temperatuur van 20 graden. in de zak zal die wel wat hoger zijn maar in ieder geval genoeg warmte en vocht voor de schimmel om zich te ontwikkelen. Aan de ene kant heb ik er een goed gevoel over maar aan de andere kant denk ik dat er misschien alsnog iets te weinig water is toegevoegd. Ik zal foto's insturen van het proces.

Roello

Newbie
Dag 1 na uitlekken bakje. Op deze foto had ik de zak al bespoten maar nog niet goed genoeg. Heb er nu even flink in gespoten en er is ook condens te zien.
Beetje condens op het mycelium gekomen en heb net gelezen dat je dit beter kunt vermijden. Ik zal hier mee oppassen in het vervolg. Ik zal in ieder geval een mondkapje en gewassen handen hebben tijdens het openen van de zak.

Bijlagen

• 20210304_112631.jpg
    20210304_112631.jpg
    196 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:

PaddoKweker

Belezen gebruiker
Bij twijfel zou ik de volgende ronde met een vork die je goed hebt gereinigd met alcohol (spiritus kan ook) de voedingsbodem goed inprikken en dan pas inwateren.
Nu kan je het ook nog doen en daarna een nachtje in de koelkast plaatsen.
Succes met de kweek!

Roello

Newbie
@PaddoKweker thanks!

Ik heb je advies gebruikt en dus opnieuw begonnen met het inweken na het inprikken met de vork. Bij het uitlekken na ongeveer 12 uur kon ik ook zien dat het substraat al stukken vochtiger was en het ook even duurde voor de bak was uitgelekt. Wat nu vooral ook merkbaar is, is dat de vochtigheid van de bodem zelf de luchtvochtig ook op peil houdt en er dus geen reden is voor bijsproeien naast het af en toe openen van de zak. De kamertemperatuur is 20 graden en heb sr een warmtematje onder voor als de kachel mocht uitgaan wat redelijk vaak het geval is als ik er niet bij ben. Gisteren om 9 uur in de avond heb ik het groeiproces voortgezet en zie dat kleine witte puntjes zich op het mycelium hebben gemanifesteerd. Nu maar hopen dat deze niet groen worden of dat het de verkeerde soort schimmel is. Als je goed kijkt zijn er op het eerste stukje van de bak wat witte puntjes te zien.

Bijlagen

• 20210306_122151.jpg
    20210306_122151.jpg
    120,8 KB · Weergaven: 8

Roello

Newbie
Dag 4 update: Ik heb een goed gevoel over hoe het nu loopt. Het substraat heeft tot vandaag de luchtvochtigheid kunnen regelen en ben weer begonnen met het bespuiten van de zak omdat het vocht in de bak daar niet meer voldoende voor is. Op het plaatje is te zien dat er wat pluis is opgekomen. Als ik het goed heb, maakt deze schimmel deel uit in het proces van de paddenstoel. Dit is sinds dag 2 opgekomen en heeft zich niet te erg verspreid. Die grote joekels die je ziet zijn denk ik stukjes vermiculiet die tijdens het prikken omhoog zijn gekomen. Ik vraag me af of ik deze er mischien beter uit kan halen omdat dit mogelijk kan uitgroeien en het product kan overwoekeren.

Bijlagen

• 20210308_144932.jpg
    20210308_144932.jpg
    156,6 KB · Weergaven: 12

Roello

Newbie
Dag 7: Als cicaden komen ze de grond uit. Ik zag gisteren al een paar bruine bolletjes maar het zijn er vandaag toch echt meer geworden.

Bijlagen

• 20210312_113846.jpg
    20210312_113846.jpg
    108,9 KB · Weergaven: 11

PaddoKweker

Belezen gebruiker
De foto is niet erg duidelijk, maar volgens mij zijn dat de eerste pin's die je ziet! Het is best vlot op dag 7 maar zeker mogelijk met de Golden Teacher.

Roello

Newbie
Dag 12: Ik begin nu wel wat mooie dingen te zien. De hoedjes zijn nog niet heel goed zichtbaar omdat ze nog wat wit zijn maar Ik zie dat er al wat steeltjes ontstaan. Ze groeien ook gewoon uit de 2 dikke hompen schimmel waar ik m'n twijfels over had. Geen contaminatie dus. 2 dagen terug weer wat teveel luchtvochtigheid gehad waardoor het mycelium veel te nat werd. Was binnen een dag gelukkig zo goed als weg door gewoon 1x niet bij te sproeien en de zak iets vaker open te doen.

Bijlagen

• 20210317_122113.jpg
    20210317_122113.jpg
    109,8 KB · Weergaven: 13
  • 20210317_122109.jpg
    20210317_122109.jpg
    131,9 KB · Weergaven: 13
  • 20210317_122051.jpg
    20210317_122051.jpg
    147,8 KB · Weergaven: 13

Roello

Newbie
Dag 15: Nu begint het proces me wel te verbazen. Tot Gisteren staken ze amper het bakje uit maar het zijn nu echt dikke jopen aan het worden. Ik zie ze ook onderin de kit groeien tegen de wanden van het plastic aan. Gaat een lekker gepruts worden straks om die weg te halen. Ze zijn tot nu toe best langzaam gegroeit. als ik naar het verschil tussen gisteren en vandaag kijk, zou ik het niet gek vinden dat ze overmorgen geoogst kunnen worden.20210320_102808.jpg20210320_102822.jpg20210320_102831.jpg20210320_102842.jpg

PaddoKweker

Belezen gebruiker
Het verbaasd mij nog steeds dat dit soort sets in doorzichtige bakkken worden verkocht. In zwarte bakken zou dit probleem veel minder zijn!
Je kan voor de volgende vlucht de bak rondom afplakken met duck-tape.
Ik verwonder me elke keer weer hoe snel de stoeltjes groeien.
Succes verder.

Bovenaan