Mijn definitie van verslaving.

Wat verslaving is weten we allemaal wel, echter wordt de oorzaak van een verslaving altijd onderverdeelt in een heel breed scala aan problematiek.
Autisme, trauma, depressie, genetisch bepaalt.....

En zo zijn er nog vele stempeltje die je er op kan plakken, echter maakt die labeltactiek een passende behandeling ook moeilijk. Moeten we je autisme behandelen? Of toch je verslaving, want je verslaving is er tenslotte vanwege je achterliggende problematiek.

Als je het aan mij vraagt is dit een veelte complexe werkwijze en ondanks dat de verslavingszorg tevreden is met een slagingspercentage van circa 50%, zou dat percentage gewoon boven de 90% procent moeten zitten.

In plaats van bij individuen graven naar een eventuele oorzaak waar het labeltje verslaving wel mooi tussen zou passen. Is het verleden geweest, en om stappen te maken zou één ieder vooruit moeten kunnen kijken. Ik kan oneindig door mijn ellendige verleden terugblikken en kan allerlei scenario’s aanwijzen als mogelijke oorzaak van een verslaving.

Alleen wie zegt mij dat ik het anders had gedaan als bepaalde dingen in het verleden mij niet overkomen waren?
Misschien is het voor sommige wel heel prettig dat ze hun ‘foute’ levensstijl kunnen afschrijven op een gebeurtenis uit het verleden.
Maar kan mij ook heel goed voorstellen dat je je ‘reden’ van verslaving hebt gevonden en vervolgens geen stap verder gekomen bent, op een hoop ellende naar boven halen na.

Als je het aan mij vraagt denken wij allemaal veelte complex en ligt de oplossing dichterbij dan wij onszelf laten geloven. Namelijk door heel simpel de feiten op een rijtje te leggen en als belangrijkste deze feiten erkennen.
Drugs, vrijwel alle drugs dus ook alcohol zorgt voor een reactie in het brein. Ons lichaam is een gigantisch chemisch proces. En dat proces wordt uiteraard beïnvloed door de consumptie van drugs, met name onze neurotransmitters die eigenlijk verantwoordelijk zijn voor de gehele regulatie van lichaam en geest.
Dit dient dan ook in balans te zijn, en drugs trekt dat uit balans. Langdurig gebruik van een bepaald middel zal zelfs permanent de chemie in het brein muteren. Hier kun je niks meer aan veranderen, je kunt het accepteren of erger maken.
Veel drugs hebben invloed op onze dopamine ook wel ons ‘gelukstofje’ genoemd. Zo zorgt bijvoorbeeld methamfetamine voor een absurde vrijgave aan dopamine minstens 100x zoveel als wat je bij bijvoorbeeld seks krijgt.
100x zoveel is echt absurd veel, en als dit je langdurig overkomen is moet je ook voor jezelf erkennen dat je minder euforie in je leven zal gaan ervaren dan dat een ander doet.

Hoe leuk de gebeurtenis ook maar is die je meemaakt, je brein zal nooit vergeten dat er een middeltje was die nog veel meer ‘gelukstof’ met zich meebracht.

Exact hierom is een verslaving dus ook voor je leven. En door dat te accepteren kun je voor jezelf nog een best mooi bestaan opbouwen.

Buiten dit om,

Ben jij wel eens boos geworden op een dierbare, omdat diegene weer onder invloed was?

Of heb je jezelf ‘gestraft’ omdat je toch weer gebruikt hebt?

Dit helpt uiteraard niet.
Dat weten we stiekem ook wel, maar toch doen we het.
We ontslaan ons personeel als we ontdekken dat ze drugs gebruiken, want hun baan afnemen helpt ze nuchter blijven zeker?
We straffen onze kinderen als ze iets gebruikt hebben en komisch genoeg doen we dit omdat we van ze houden en ons zorgen maken.

Iemand die alles op een rijtje heeft in zijn leven, een goede band met de ouders veel vrienden en een hartstikke leuke baan. Wie weet zelfs een koophuisje en een kindje op komst….
Deze bovenstaande ‘iemand’ zal niet snel in het straatje van een verslaafde belanden. Deze iemand zou zelfs misschien wel recreatief probleemloos iets kunnen gebruiken.

Iemand die verslaafd is, is vaak eenzaam. En daarvoor hoef je niet eens continue alleen te zijn. Misschien ben je niet vaak alleen maar wel constant in je eigen hoofd, is jou iets overkomen waardoor je moeite hebt met emotionele binding. In ieder geval is jou omgeving niet zoals die had moeten zijn, wat niet eens aan jou hoeft te liggen.

Als je het volmaakte leven hebt is de kans klein dat je opzoek gaat naar een middeltje, maar als er bij jou van alles ontbreekt en je niet geliefd wordt/ geliefd kan voelen spreekt het voor zich dat je die leegte probeert op te vullen.

Heb je een dierbare die verslaafd is?

Vertel diegene dat je van diegene houdt, ongeacht of diegene op dat moment onder invloed is. Probeer te verbinden met diegene en laat weten dat je er voor ze bent, ondanks dat dat enorm lastig kan zijn. Maak dingen bespreekbaar en wordt niet boos, hou net zoveel van ze als ze onder invloed zijn als wanneer ze nuchter zijn.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Maar kan mij ook heel goed voorstellen dat je je ‘reden’ van verslaving hebt gevonden en vervolgens geen stap verder gekomen bent, op een hoop ellende naar boven halen na.
De rede vinden is ook maar een kleine stap in het proces natuurlijk. Met het vinden van de rede kom je nog niet verder. Maar je weet wel waar je aan kan gaan werken. Dat moet dan dus nog beginnen.
Het is wel waar dat veel mensen denken dat het weten van de "rede" van de verslaving, ze van de verslaving gaat afhouden. Zonder verder aan de "rede" te gaan werken waardoor de "rede" dus blijft en de kans op terugval dus ook groot blijft.
Daarom is er vaak ook jaren therapie nodig voordat de kans op een terugval echt is verkleind.

En ik zal je nog erger vertellen. De slagingspercentage ligt bij lange na niet op de 50%. Die ligt ergens tussen de 10 en de 20% bij de verslavingzorg. Je kan eens verslavingsdeskundige els noorderlicht opzoeken op youtube. Deze geeft zelf aan dat meer dan 95% van de verslavende te maken krijgt met een terugval.

Maaaar een terugval is niet altijd een stap terug. Soms is dit gewoon een deel van het proces.

Brakka Mang

Badass junkie
Wat verslaving is weten we allemaal wel, echter wordt de oorzaak van een verslaving altijd onderverdeelt in een heel breed scala aan problematiek.
Autisme, trauma, depressie, genetisch bepaalt.....

En zo zijn er nog vele stempeltje die je er op kan plakken, echter maakt die labeltactiek een passende behandeling ook moeilijk. Moeten we je autisme behandelen? Of toch je verslaving, want je verslaving is er tenslotte vanwege je achterliggende problematiek.

Als je het aan mij vraagt is dit een veelte complexe werkwijze en ondanks dat de verslavingszorg tevreden is met een slagingspercentage van circa 50%, zou dat percentage gewoon boven de 90% procent moeten zitten.

In plaats van bij individuen graven naar een eventuele oorzaak waar het labeltje verslaving wel mooi tussen zou passen. Is het verleden geweest, en om stappen te maken zou één ieder vooruit moeten kunnen kijken. Ik kan oneindig door mijn ellendige verleden terugblikken en kan allerlei scenario’s aanwijzen als mogelijke oorzaak van een verslaving.

Alleen wie zegt mij dat ik het anders had gedaan als bepaalde dingen in het verleden mij niet overkomen waren?
Misschien is het voor sommige wel heel prettig dat ze hun ‘foute’ levensstijl kunnen afschrijven op een gebeurtenis uit het verleden.

Als je het aan mij vraagt denken wij allemaal veelte complex en ligt de oplossing dichterbij dan wij onszelf laten geloven. Namelijk door heel simpel de feiten op een rijtje te leggen en als belangrijkste deze feiten erkennen.
Drugs, vrijwel alle drugs dus ook alcohol zorgt voor een reactie in het brein. Ons lichaam is een gigantisch chemisch proces. En dat proces wordt uiteraard beïnvloed door de consumptie van drugs, met name onze neurotransmitters die eigenlijk verantwoordelijk zijn voor de gehele regulatie van lichaam en geest.
Dit dient dan ook in balans te zijn, en drugs trekt dat uit balans. Langdurig gebruik van een bepaald middel zal zelfs permanent de chemie in het brein muteren. Hier kun je niks meer aan veranderen, je kunt het accepteren of erger maken.
Veel drugs hebben invloed op onze dopamine ook wel ons ‘gelukstofje’ genoemd. Zo zorgt bijvoorbeeld methamfetamine voor een absurde vrijgave aan dopamine minstens 100x zoveel als wat je bij bijvoorbeeld seks krijgt.
100x zoveel is echt absurd veel, en als dit je langdurig overkomen is moet je ook voor jezelf erkennen dat je minder euforie in je leven zal gaan ervaren dan dat een ander doet.

Hoe leuk de gebeurtenis ook maar is die je meemaakt, je brein zal nooit vergeten dat er een middeltje was die nog veel meer ‘gelukstof’ met zich meebracht.

Exact hierom is een verslaving dus ook voor je leven. En door dat te accepteren kun je voor jezelf nog een best mooi bestaan opbouwen.

Buiten dit om,

Ben jij wel eens boos geworden op een dierbare, omdat diegene weer onder invloed was?

Of heb je jezelf ‘gestraft’ omdat je toch weer gebruikt hebt?

Dit helpt uiteraard niet.
Dat weten we stiekem ook wel, maar toch doen we het.
We ontslaan ons personeel als we ontdekken dat ze drugs gebruiken, want hun baan afnemen helpt ze nuchter blijven zeker?
We straffen onze kinderen als ze iets gebruikt hebben en komisch genoeg doen we dit omdat we van ze houden en ons zorgen maken.

Iemand die alles op een rijtje heeft in zijn leven, een goede band met de ouders veel vrienden en een hartstikke leuke baan. Wie weet zelfs een koophuisje en een kindje op komst….
Deze bovenstaande ‘iemand’ zal niet snel in het straatje van een verslaafde belanden. Deze iemand zou zelfs misschien wel recreatief probleemloos iets kunnen gebruiken.

Iemand die verslaafd is, is vaak eenzaam. En daarvoor hoef je niet eens continue alleen te zijn. Misschien ben je niet vaak alleen maar wel constant in je eigen hoofd, is jou iets overkomen waardoor je moeite hebt met emotionele binding. In ieder geval is jou omgeving niet zoals die had moeten zijn, wat niet eens aan jou hoeft te liggen.

Als je het volmaakte leven hebt is de kans klein dat je opzoek gaat naar een middeltje, maar als er bij jou van alles ontbreekt en je niet geliefd wordt/ geliefd kan voelen spreekt het voor zich dat je die leegte probeert op te vullen.

Heb je een dierbare die verslaafd is?

Vertel diegene dat je van diegene houdt, ongeacht of diegene op dat moment onder invloed is. Probeer te verbinden met diegene en laat weten dat je er voor ze bent, ondanks dat dat enorm lastig kan zijn. Maak dingen bespreekbaar en wordt niet boos, hou net zoveel van ze als ze onder invloed zijn als wanneer ze nuchter zijn.
Was het maar 50% 🤣 Eerder tussen de 5-10%, tenminste het vollop gepushte 12 stappen programma. Waar eigenlijk weinig cijfers van bekend zijn.

De Zandman

DF-koning
Was het maar 50% 🤣 Eerder tussen de 5-10%, tenminste het vollop gepushte 12 stappen programma. Waar eigenlijk weinig cijfers van bekend zijn.
Tegen mij werd er gezegd toen ik de kliniek in draaide:
"Kijk links, rechts, naar voren en naar achteren.
Slechts één van de personen die u ziet, gaat het halen".....
Ik denk, dat 10% al aan de hoge kant is.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Helaas zijn behandelingen voor verslaving nog een stuk minder effectief. Als de beste technieken worden toegepast dan heeft een behandeling een slagingskans van maximaal zo'n 20%. De reden dat het zo lastig is om van verslaving af te komen, is omdat ons brein heel veel dingen op de automatische piloot doet. Slechts 5% van je gedrag is bewust over nagedacht. De rest van het gedrag wordt door aangeleerde routines geregeld die -zonder erover na te denken- worden uitgevoerd.

Wat je hieronder zegt klopt als een bus:
(..) je brein zal nooit vergeten dat er een middeltje was die nog veel meer ‘gelukstof’ met zich meebracht.

Echter is het geen noodlot waar je je bij neer moet leggen omdat je hersenchemie nou eenmaal stuk is. Gelukkig houden mensen ook nog keuzevrijheid over. Als je drugs blijft gebruiken wordt het wel steeds moeilijker om nog andere keuzes te maken dan drugs gebruiken. Maar als je erin slaagt om te stoppen met gebruiken, dan hebben de hersenen allerlei verschillende manieren om zichzelf te repareren. De veronderstelling uit de jaren '90, dat je brein na je 24ste levensjaar af is, en dat het brein daarna alleen maar aftakelt, die is inmiddels ruimschoots ontkracht.

Bovendien is het ook niet zo dat we rechtsreeks aangestuurd worden door moleculen (zoals neurotransmitters). Alle levende wezens, en bij uitstek het menselijk brein, hebben een zelf-regulerend vermogen. Dat is nou juist wat het levend maakt: het vermogen om te reageren op de biochemische omgeving. Hoe dit allemaal precies zit is een beetje lastig uitleggen zo via Drugsforum. Maar ik kan je wel de tip geven om nog eens het boek The Systems View of Life: A Unifying Vision te lezen, want de auteurs hebben het daarin op briljante wijze uitgelegd. Het komt erop neer dat je voor het verklaren van complexe systemen een ander soort logica nodig hebt dan wat gangbaar is in (een groot deel van) de wetenschap. Bij die andere soort logica kijk je niet per se naar de puzzelstukjes waaruit een bepaald voorwerp bestaat, maar je kijkt eerder naar hoe de verschillende puzzelstukjes op elkaar inhaken op zo'n manier dat de puzzel -ondanks zwaartekracht - niet uit elkaar valt.

Een tip van de sluier: wat heel belangrijk is om je te realiseren is dat het brein bestaat uit 100 miljard neuronen die allemaal met elkaar verbonden zijn. In die verbindingen ontstaat een andere vorm van causaliteit die ervoor zorgt dat een complex systeem meer is dan slechts de componenten waaruit het bestaat.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Nee "we" ontslaan ons (verslaafde) personeel omdat "we" capabele, betrouwbare werknemers nodig hebben. Het is geen liefdadigheidsinstelling en het is ook niet persoonlijk, maar zakelijk wanneer zoiets gebeurt. Al zijn er werkgevers met een groot hart die nog proberen te helpen (wat mooi is), maar zelfs die moeten op een gegeven moment een grens stellen.

Gek genoeg zijn er zelfs verslavingsproblemen onder veel mensen waar alles vanaf de buitenkant bekeken "klopt": huisje boompje beestje, dat soort dingen.

Het probleem ligt nóg dieper imo. Hoewel de term nu zo beladen is, zou ik het een spiritueel probleem durven te noemen. Mensen hebben een verslavingsprobleem omdat ze niet weten wie ze zijn. En dan bedoel ik: mensen weten niet wie ze zijn voorbij (of juist: vóór) hun gegeven en aangenomen identiteit/persoonlijkheid. Dát is de kern ervan. Er is heel weinig van dat in deze maatschappij. Dat is ook de reden dat het soms kan dat iemand alles "goed voor elkaar" lijkt te hebben, maar alsnóg een groot verslavingsprobleem kan hebben, dat zich kan uiten op allerlei verschillende manieren. Omdat diegene niet in contact staat met zijn/haar innerste zelf.

Nee "we" ontslaan ons (verslaafde) personeel omdat "we" capabele, betrouwbare werknemers nodig hebben. Het is geen liefdadigheidsinstelling en het is ook niet persoonlijk, maar zakelijk wanneer zoiets gebeurt. Al zijn er werkgevers met een groot hart die nog proberen te helpen (wat mooi is), maar zelfs die moeten op een gegeven moment een grens stellen.

Gek genoeg zijn er zelfs verslavingsproblemen onder veel mensen waar alles vanaf de buitenkant bekeken "klopt": huisje boompje beestje, dat soort dingen.

Het probleem ligt nóg dieper imo. Hoewel de term nu zo beladen is, zou ik het een spiritueel probleem durven te noemen. Mensen hebben een verslavingsprobleem omdat ze niet weten wie ze zijn. En dan bedoel ik: mensen weten niet wie ze zijn voorbij (of juist: vóór) hun gegeven en aangenomen identiteit/persoonlijkheid. Dát is de kern ervan. Er is heel weinig van dat in deze maatschappij. Dat is ook de reden dat het soms kan dat iemand alles "goed voor elkaar" lijkt te hebben, maar alsnóg een groot verslavingsprobleem kan hebben, dat zich kan uiten op allerlei verschillende manieren. Omdat diegene niet in contact staat met zijn/haar innerste zelf.
Zeker weten is het volkomen terecht dat een werkgever een verslaafde werknemer ontslaat, al is verslaving wel een erkende ziekte dus zou je er niet zomaar voor ontslagen mogen worden. Tevens hoeven we ook niet te verwachten dat een werkgever er alles aan doet om je wel werkzaam te houden. Alleen het probleem van deze gehele maatschappij is dat de term verslaving afschrikt. Wanneer je genezen bent van weet ik veel wat 'longcovid' kun je dat prima verkondigen echter wanneer je een gigantische verslaving achter de rug hebt, kun je dat waarschijnlijk beter voor jezelf houden.
In Portugal zijn alle drugs gelegaliseerd, daarnaast biedt de overheid daar subsidies aan bedrijven als ze mensen met een verslaving een baan aanbieden en ik denk dat dat voor Nederland ook niet slecht zou zijn.

En ik sluit me er zeker bij aan dat mensen geen flauw benul hebben wie ze zijn en hoewel we allemaal meer verbonden lijken dan ooit, denk ik dat met name de sociale media ons compleet ontdoet van onze eigen identiteit.

Helaas zijn behandelingen voor verslaving nog een stuk minder effectief. Als de beste technieken worden toegepast dan heeft een behandeling een slagingskans van maximaal zo'n 20%. De reden dat het zo lastig is om van verslaving af te komen, is omdat ons brein heel veel dingen op de automatische piloot doet. Slechts 5% van je gedrag is bewust over nagedacht. De rest van het gedrag wordt door aangeleerde routines geregeld die -zonder erover na te denken- worden uitgevoerd.

Wat je hieronder zegt klopt als een bus:

Echter is het geen noodlot waar je je bij neer moet leggen omdat je hersenchemie nou eenmaal stuk is. Gelukkig houden mensen ook nog keuzevrijheid over. Als je drugs blijft gebruiken wordt het wel steeds moeilijker om nog andere keuzes te maken dan drugs gebruiken. Maar als je erin slaagt om te stoppen met gebruiken, dan hebben de hersenen allerlei verschillende manieren om zichzelf te repareren. De veronderstelling uit de jaren '90, dat je brein na je 24ste levensjaar af is, en dat het brein daarna alleen maar aftakelt, die is inmiddels ruimschoots ontkracht.

Bovendien is het ook niet zo dat we rechtsreeks aangestuurd worden door moleculen (zoals neurotransmitters). Alle levende wezens, en bij uitstek het menselijk brein, hebben een zelf-regulerend vermogen. Dat is nou juist wat het levend maakt: het vermogen om te reageren op de biochemische omgeving. Hoe dit allemaal precies zit is een beetje lastig uitleggen zo via Drugsforum. Maar ik kan je wel de tip geven om nog eens het boek The Systems View of Life: A Unifying Vision te lezen, want de auteurs hebben het daarin op briljante wijze uitgelegd. Het komt erop neer dat je voor het verklaren van complexe systemen een ander soort logica nodig hebt dan wat gangbaar is in (een groot deel van) de wetenschap. Bij die andere soort logica kijk je niet per se naar de puzzelstukjes waaruit een bepaald voorwerp bestaat, maar je kijkt eerder naar hoe de verschillende puzzelstukjes op elkaar inhaken op zo'n manier dat de puzzel -ondanks zwaartekracht - niet uit elkaar valt.

Een tip van de sluier: wat heel belangrijk is om je te realiseren is dat het brein bestaat uit 100 miljard neuronen die allemaal met elkaar verbonden zijn. In die verbindingen ontstaat een andere vorm van causaliteit die ervoor zorgt dat een complex systeem meer is dan slechts de componenten waaruit het bestaat.
Thanks voor de tip :), ik zal het boek gaan lezen!

De rede vinden is ook maar een kleine stap in het proces natuurlijk. Met het vinden van de rede kom je nog niet verder. Maar je weet wel waar je aan kan gaan werken. Dat moet dan dus nog beginnen.
Het is wel waar dat veel mensen denken dat het weten van de "rede" van de verslaving, ze van de verslaving gaat afhouden. Zonder verder aan de "rede" te gaan werken waardoor de "rede" dus blijft en de kans op terugval dus ook groot blijft.
Daarom is er vaak ook jaren therapie nodig voordat de kans op een terugval echt is verkleind.

En ik zal je nog erger vertellen. De slagingspercentage ligt bij lange na niet op de 50%. Die ligt ergens tussen de 10 en de 20% bij de verslavingzorg. Je kan eens verslavingsdeskundige els noorderlicht opzoeken op youtube. Deze geeft zelf aan dat meer dan 95% van de verslavende te maken krijgt met een terugval.

Maaaar een terugval is niet altijd een stap terug. Soms is dit gewoon een deel van het proces.
Ik snap het wel,
dat de reden vinden een stapje van het proces is. Alleen mij valt het op dat binnen de verslavingszorg ook al snel de 'reden' vinden, de sleutel is naar succesvolle reductie. Terwijl iemand volgens mij geen reden nodig hoeft te hebben om aan een betere toekomst te werken.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Uiteindelijk zijn er zo ontzettend veel factoren die op groen moeten staan om blijvend in herstel te blijven.

Realiteit is idd helaas dat de slagingskans voor lange termijn onder de 10% ligt.

Echter kan je je eigen slagingskans behoorlijk opschroeven, door te leren van je fouten en niet op te geven.

De eerste keer dat je aan je probleem gaat werken, ga je fouten maken en valt terug.

De volgende keer reflecteer je op je eerste poging, en schaaft bij.

Waarschijnlijk ga je zodra je verder komt dan de eerste poging, tegen nieuwe zaken aanlopen. Ook daar ga je fouten maken.

Ook nu ga je reflecteren, en een andere aanpak proberen.

Dit proces blijf je herhalen, herhalen, herhalen.

Voor iedereen is het verschillend hoevaak dit proces herhaald dient te worden.

Moraal van het verhaal is, dat je het vermogen moet hebben op je eigen fouten te kunnen reflecteren, de schuld bij je zelf te zoeken en je denk en leefwijzes aan te kunnen en willen passen.

Dingen die ik vroeger als onbenullig, zweverig of niet als bijdrage zag, blijken nu ontzettend helpend te zijn.

Persoonlijk ben ik nu zon 6 a 7 jaar aan het reflecteren, bijschaven, vallen, opstaan, vallen en opstaan.

Ik ben nu op een punt, dat ik mijzelf voorzichtig een slagingskans van rond de 50% durf te geven.

Mijn stoplichten staan op groen, mijn onderliggende problematiek is aangepakt en het "voelt" deze keer echt totaal anders. Moeilijk te omschrijven, maar ik denk dat andere die het proces tot herstel doorlopen hier wel enige herkenning in hebben.

Degene die in staat zijn hun fouten te zien, deze zaken aan te passen en een andere aanpakswijze toe te passen, maken een kans.

Echter, om dit te kunnen moeten er wel zaken aangepakt worden welke niet direct aan je verslaving te koppelen zijn, maar wel aan de grondslag van je problematiek liggen.

Als je onderhuidse trauma's, stoornissen of bijvoorbeeld zaken op sociaal maatschappelijk gebied niet aanpakt, zal je weinig kans maken. Daarom word daar zoveel nadruk op gelegd.

Verder is ieder zijn pad naar blijvend herstel persoonlijk, en is er geen universeel draaiboek voor verslaafden om hun ziekte onder controle te houden.

Je kan wat handvaten krijgen en tips, maar alles draait echt om je intrinsieke motivatie, aanpassingsvermogen en doorzettingsvermogen.

Je verslaving overwinnen kan niemand voor je doen, alleen jijzelf kan dat.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Alleen ben je vaak al niet te laat als je erachter komt dat het in je genen zit?

Ligt er aan.

Mijn moeder heeft best lang een soort schuldgevoel gehad, omdat terugkijkend op mijn jeugd de signalen al vroeg aanwezig waren.

Echter ben ik de eerste die deze hevige verslavingsproblematiek heeft ontwikkeld binnen de famillie.

Was niet niet het geval geweest, was er wellicht anders op geacteerd in mijn jonge jaren.

Als ik in de toekomst dezelfde signalen ga zien bij mijn kindje, zal ik daar anders mee omgaan als bij mij is gedaan.

Maar je hebt wel gelijk dat in de meeste gevallen de basis al wel is gelegd als het daadwerkelijk word gesignaleerd.

De Zandman

DF-koning
Ik geloof dat alcoholisme ook " in de families kan zitten" zogezegd.
Mijn opa was zwaar alcoholist.
Een zuster van mijn moeder ook
En vervolgens kom ik in die rij een plekje opzoeken.
Mijn moeder was zwaar tegen alcohol gebruik, ik herinner me nog de ruzie die we er vaak over hadden.

GersGozert!

Newbie
Denk dat dit percentage veel hoger zou liggen als iedereen vrijwillig binnenkwam lopen.
Onthoudt ook dat er echt nog dingen zijn die diegene blij kan maken ookal is hij/zij er slecht aan toe.
Denk aan een dagje uit of hobby’s die niet fysiek uitputtend zijn?
Misschien is dit niet bij iedereen het geval.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Denk dat dit percentage veel hoger zou liggen als iedereen vrijwillig binnenkwam lopen.

Onthoudt ook dat er echt nog dingen zijn die diegene blij kan maken ookal is hij/zij er slecht aan toe.
Denk aan een dagje uit of hobby’s die niet fysiek uitputtend zijn?
Misschien is dit niet bij iedereen het geval.

Ik heb uitsluitend in vrijwillige klinieken gezeten, en ik kan je verzekeren dat zelfs dan een slagingspercentage van 20% een topresultaat is.

Mijn laatste opname dateert van dit jaar, nog geen half jaar geleden.

Ik heb in totaal die opname met zo'n 15 verschillende mensen (max 8 op een groep, dus soms gaat er eentje met ontslag en komt er weer eentje van de detox doorgeschoven).

Door ambulante natrajecten waarin groepssessies plaatsvinden en onderling contact is het redelijk kenbaar met wie het nog goed gaat en met wie niet.

Van die 15, weet ik van 10 dat ze ondertussen weer in gebruik zijn, de rest weet ik niet. Sommige binnen een week, andere hadden iets langer nodig om de verleiding niet meer kunnen te weerstaan.

Die andere 5 weet ik niks concreets over, maar daar zal het gros ook weer van in gebruik zijn.

Het stomme is dat ik van die 10 de eerste 8 er al in de kliniek uit pikte, als zijnde dat ik toen al zag dat ze het niet zouden gaan redden.

Stukje ervaring wat ik helaas door de jaren heen heb opgebouwd.

Deze ervaring is echter nodig om uiteindelijk wel te slagen, en in herstel te kunnen blijven.

Sommige bouwen die ervaring op door meerdere opnames en weten uiteindelijk in herstel te blijven, andere leren het nooit.

Dat is de realiteit, verslaving is een verdomd zware ziekte en het is helaas maar weinigen gegund deze te overwinnen.

Alinde

Badass junkie
IK zie het als een soort pizza met punten. Stukje bipolair, stukje verslaving, stukje jeugd, etc. Interessant topic.

De Zandman

DF-koning
Kijk links van u, en kijk naar rechts.
Vervolgens kijkt u naar voren, en dan naar achteren.
Van de 4 mensen, die u nu gezien hebt, zal er slechts 1 het halen.

Dit was de eerste zin die ik hoorde van het hoofd van de afdeling verslavingszorg in de afkick kliniek, die ik hoorde.
Deze uitspraak viel mij toch wat rauw op mijn dak. Jazeker!

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Kijk links van u, en kijk naar rechts.
Vervolgens kijkt u naar voren, en dan naar achteren.
Van de 4 mensen, die u nu gezien hebt, zal er slechts 1 het halen.

Dit was de eerste zin die ik hoorde van het hoofd van de afdeling verslavingszorg in de afkick kliniek, die ik hoorde.
Deze uitspraak viel mij toch wat rauw op mijn dak. Jazeker!

Valt rauw op je dak, echter zoals je zelf vast ook weet niks aan gelogen.

Ik ben laatst gevraagd om een feedbackgesprek, maw ze vroegen om mijn visie en kijk op de aanpak die ze binnen de kliniek waar ik 3 opnames heb gehad.

Daar heb ik onder andere in aangegeven dat ik vind dat dit te weinig wordt benadrukt daar.

Ik heb ook aangegeven dat als ik al zie binnen de opname dat bepaalde personen het niet gaan redden als ze de kliniek uit zullen zijn, zeker de meer ervaren verpleegkundigen binnen de kliniek dit ook moeten zien.

Dat werd ook beaamd.

Degene waarmee ik dit gesprek had gaf aan dat ze dit niet zomaar kunnen uitspreken, mede vanwege het feit dat mensen dit zelf niet inzien, en het een leerproces is waar je doorheen moet.

Ben ik het ook mee eens, mijn eerste 2 opnames dacht ik echt dat ik goed bezig was, achteraf gezien heb ik die 2 opnames ook nodig gehad om te leren hoe je echt in herstel moet blijven.

Velen denken dat als ze zich laten opnemen en het programma volgen, ze daarna genezen zijn.

Helaas is dat niet de realiteit.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik vind die slagingspercentages sowieso een beetje slappe hap waar naar mijn idee ook veel mee gesjoemeld wordt. Bij mijn eerste traject werd ook gepromoot met een 'zeer hoog slagingspercentage'.
Nou krijg ik nog steeds mails van hun. En in het eerste jaar vragen ze ook of je nog clean bent enzo. Maar ik heb het niet meer ingevuld hoor, na mijn terugvallen. Worden die dan überhaupt wel gemonitord?

In de kliniek in Zuid Afrika waren ze er wel vrij helder over. Als je terugkomt in Nederland wordt het niet makkelijk. En het zal slechts een enkeling van jullie lukken om clean te blijven.
Ik was dus niet een van die personen. Bij mij duurde het twee weken voor m'n eerste terugval. En vervolgens twee weken voor m'n tweede terugval. De clean tijden werden vervolgens wel steeds langer. Maar ik heb veel terugvallen gehad.

Gelukkig heb ik in die terugvallen uiteindelijk wèl de juiste dingen gedaan om het weer op te pakken.

Het kan ook anders. Ik weet in elk geval van de behandelgroep in Zuid Afrika dat er één niet meer leeft (in de dertig). En één uit de groep in Nederland die niet meer leeft (in de twintig). Van een heleboel weet ik ook niet hoe het intussen gaat. Misschien zijn er wel meer niet onder ons.
Dat is helaas wel de realiteit van verslaving.

De Zandman

DF-koning
Verslaving is een rotziekte. En ook een heel ernstige ziekte die m.i. zwaar onderschat wordt.
Herstellen en in herstel blijven is domweg heel hard werken!
En dan de vooroordelen die veel mensen hebben tav de verslaafden.
Altijd wordt de schuld op hen afgewenteld.
Zo heb ik ooit een zeer stevige discussie gehad met iemand die gezegd had: ze moesten ze een flinke schop geven en weer aan het werk zetten.
Woest was ik. Wat een mening sommige mensen tav verslaafden hebben!! Tssssss.

Kordie

DF-koning
Verslaving is een rotziekte. En ook een heel ernstige ziekte die m.i. zwaar onderschat wordt

Dat onbegrip is het meest pijnlijke aan een ziekte.

Ik zie iemand die verslaafd is ook als ziek. Iemand met een verhaal. Een rugzak. En veel gedachten

De Zandman

DF-koning
Niemand wil verslaafd raken aan wat voor middel dan ook.
Daar kiest men niet voor.
Waar je wel voor kiest, is wat je eraan kunt en gaat doen....

Laatst bewerkt:

troksky

Belezen gebruiker
interesant onderwerp dit.
Verslaving zit in mijn familie en gewoon dat beseft hou mij wat onder controle...

Nu ik denk wel vooral aan voorzorg moeten doen maar niet op de manier met het vingertje!

Goede geïnformeerde informatie krijgen.

Persoonlijk maak ik mij ook geen blaasjes wijs .. jullie moesten eens weten hoe ik smak maar een roes maar tja.
De prijs is mij gewoon te hoog.

Ben al weken aan fantiseren over MDMA te nemen en ben super blij dat de 3 maanden voorbij zijn. En om eerlijk te moest die 3 maanden regel er niet zijn ...

Maar dat is eerlijk zijn tegenover jezelf..
Beseffen wie je bent en in de spiegel kijken.

Nu het is wel een schock dat slechts 10 procent van een verslaving af komt.

Ik begrijp nu beter hoe het komt dat vele zo een gevecht voeren.
De eerlijkheid hier op dit forum raakt mij.
Misschien moeten we meer empathie als maatschappij er voor hebben.

Ik ben actief binnen de vakbond en heb dikswijls in België op cao 100 beroep gedaan.
Dat is werknemers moeten geholpen worden.
Dat idealisme is mij manier om te gaan met trauma.
Dank jullie wel voor jullie inzicht.

Patrick a.k.a Spaceface

Bewuste gebruiker
Laten we wel eerlijk zijn met zijn allen verslavingen alcoholisme en dergelijke zijn geen ziektes. Het zijn gedragsproblemen. Als je daadwerkelijk van een verslaving af wilt komen, moet je eerst bij jezelf denken: 'Waarom doe ik dit eigenlijk?'. Vervolgens moet je de ups/downs afwegen, en op basis hiervan wijze keuzes maken hoe hiermee om te gaan.
Door verslaving te zien als een ziekte verleg het probleem naar iets waar je 'weinig' zelf aan kan doen. Als je hersenkanker krijgt, en door te late diagnose terminaal bent, ben je ziek. Als je wilt stoppen met snuiven drinken roken, moet je een doel vinden waarom je wilt stoppen, en vanaf daar gaan werken aan verbetering.
Hoe eerder je eerlijk tegen jezelf bent, des te sneller kan je de verslaving overwinnen! Succes daarmee its rough.

De Zandman

DF-koning
Met bovenstaand verhaal ben ik het dus niet eens.
Ik vind dat verslavingen wel.degelijk ziektes zijn.
Bijvoorbeeld, niemand kiest ervoor om een verslaving te krijgen.
Ikzelf heb nooit met alcohol kunnen omgaan.
Als die stof binnenkwam, ging ik.meteen door tot het gaatje. Volledig bezopen worden en dat zo snel mogelijk.
Dat heeft dus niets met gedragsproblematiek te maken. De ziekte van er moet zoveel mogelijk in , was er meteen al.
Zo zijn er nog veel meer mensen als ik...
Als het allemaal zo eenvoudig te classificeren zou zijn, hadden de klinieken weinig tot niets meer te doen.
Verslavingen zijn vaak zeer gecompliceerd en soms wel gedragsafhankelijk uiteraard, maar zeker niet simpel af te doen dus....

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Door verslaving te zien als een ziekte verleg het probleem naar iets waar je 'weinig' zelf aan kan doen.

Ik zie verslaving ook als een ziekte en iets waar ik machteloos tegen ben. Dat wil niet zeggen dat ik er niets aan kan doen. Het wil wèl zeggen dat ik er niets alleen aan kan doen.

Ik ben niet verantwoordelijk voor mijn ziekte, maar wèl voor mijn herstel.

Die zin zet me aan tot actie ipv te zitten mijmeren over het ontstaan en het hoe en waarom. Aanpakken die handel.

Kordie

DF-koning
Laten we wel eerlijk zijn met zijn allen verslavingen alcoholisme en dergelijke zijn geen ziektes. Het zijn gedragsproblemen. Als je daadwerkelijk van een verslaving af wilt komen, moet je eerst bij jezelf denken: 'Waarom doe ik dit eigenlijk?'. Vervolgens moet je de ups/downs afwegen, en op basis hiervan wijze keuzes maken hoe hiermee om te gaan.
Door verslaving te zien als een ziekte verleg het probleem naar iets waar je 'weinig' zelf aan kan doen. Als je hersenkanker krijgt, en door te late diagnose terminaal bent, ben je ziek. Als je wilt stoppen met snuiven drinken roken, moet je een doel vinden waarom je wilt stoppen, en vanaf daar gaan werken aan verbetering.
Hoe eerder je eerlijk tegen jezelf bent, des te sneller kan je de verslaving overwinnen! Succes daarmee its rough.

Verslaving valt onder een ziekte. Mede daarom juist ook heeft de ene persoon meer last van (het stoppen met) een middel dan de ander.

Bij een gezondheidsprobleem horen ook doelen. Dat kan gaan van pijnbestrijding tot afkicken. Dat doel bereik je weer door een gedragsverandering.

En dat is wat ze ook doen in klinieken.
Bijvoorbeeld bij de ziekte alcoholisme is het doel gezondheid beschermen en afkicken. Hoe je dan van de drank af kan blijven leer je en dat is een gedragsverandering.

Ander voorbeeld.
Ik heb ptss. Dat is een ziekte. Kan moeilijk tegen drukte en prikkels. Het doel is dan om die te verminderen. Ik heb anderhalf jaar therapie gehad hoe ik mijn gedrag aan kan passen. Zoals eens naar de wc lopen, oordopjes in, bij drukte focus op een iemand houden en daar gesprek mee aan gaan.

Twee voorbeelden.
Twee ziektes. Maar zoals je ziet de link tussen ziekte, doelen en gedrag.

Patrick a.k.a Spaceface

Bewuste gebruiker
'Verslaving valt onder een ziekte. Mede daarom juist ook heeft de ene persoon meer last van (het stoppen met) een middel dan de ander.'

Wil hier niet diep op ingaan, uiteindelijk leeft iedereen in zijn eigen realiteit. Heb de afgelopen jaren verschillende verslavingen overwonnen, sommige zoals blowen/speed ook met breaks van jaren wel/niet gedaan.
Persoonlijk zie ik het niet als een ziekte. Detoxen kan zwaar voelen helemaal met opiaten, maar is het een ziekte? Het is vooral gebrek aan een doel om te stoppen, of juist een reden om door te gaan (pijn, geen licht aan het einde van de tunnel). Zodra je dat kan doorbreken is genezen uiteindelijk niks anders als 'het' niet doen.

Patrick a.k.a Spaceface

Bewuste gebruiker
Ik zie verslaving ook als een ziekte en iets waar ik machteloos tegen ben. Dat wil niet zeggen dat ik er niets aan kan doen. Het wil wèl zeggen dat ik er niets alleen aan kan doen.

Ik ben niet verantwoordelijk voor mijn ziekte, maar wèl voor mijn herstel.

Die zin zet me aan tot actie ipv te zitten mijmeren over het ontstaan en het hoe en waarom. Aanpakken die handel.
Alleen dingen doen in deze wereld is altijd moeilijk, ken het, leef al mijn hele leven 'alleen'. Als ik issues heb zoek ik daarom ook support bij vrienden of specialisten. Maar ieder zijn goed recht, als het jouw helpt als ziekte te zien, en op die manier van verslavingen af te komen is dat prima. Persoonlijk stop ik tot dusver met verslavingen omdat ik er helemaal klaar mee ben, of als het mijn leven negatief begint te beïnvloeden. Daar is geen medicijn voor,

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Zodra je dat kan doorbreken is genezen uiteindelijk niks anders als 'het' niet doen.

Maar dat is het dus precies niet als er nog allerlei redenen zijn om wel te gebruiken. Als je bepaalde onverwerkte trauma's hebt. Leeft met angsten en onzekerheden. Etc. Dan is het dus nodig om die aan te pakken.

Zolang je dat niet doet, wordt niet gebruiken m.i. een hel. Dan neem je simpelweg het middel weg en blijft de ellende over waarom je in eerste instantie ging verdoven.

Nu komt het een beetje over alsof je een doel in je leven moet vinden en dan simpelweg niet meer hoeft te gebruiken.

Fenomenaal als dat voor sommigen werkt. Voor mij dus 'helaas' niet.

Patrick a.k.a Spaceface

Bewuste gebruiker
Maar dat is het dus precies niet als er nog allerlei redenen zijn om wel te gebruiken. Als je bepaalde onverwerkte trauma's hebt. Leeft met angsten en onzekerheden. Etc. Dan is het dus nodig om die aan te pakken.

Zolang je dat niet doet, wordt niet gebruiken m.i. een hel. Dan neem je simpelweg het middel weg en blijft de ellende over waarom je in eerste instantie ging verdoven.

Nu komt het een beetje over alsof je een doel in je leven moet vinden en dan simpelweg niet meer hoeft te gebruiken.

Fenomenaal als dat voor sommigen werkt. Voor mij dus 'helaas' niet.
Ben nu wel geïnteresseerd in een praktijkvoorbeeld. Welk trauma en angsten leef jij mee anno 2025, en heb je drugs voor nodig om daarmee te kunnen leven? Je mag ook privé berichtje sturen, ben oprecht open minded, en wil best mee denken. Misschien heb ik ook ervaringen met die situatie.

Kordie

DF-koning
'Verslaving valt onder een ziekte. Mede daarom juist ook heeft de ene persoon meer last van (het stoppen met) een middel dan de ander.'

Wil hier niet diep op ingaan, uiteindelijk leeft iedereen in zijn eigen realiteit. Heb de afgelopen jaren verschillende verslavingen overwonnen, sommige zoals blowen/speed ook met breaks van jaren wel/niet gedaan.
Persoonlijk zie ik het niet als een ziekte. Detoxen kan zwaar voelen helemaal met opiaten, maar is het een ziekte? Het is vooral gebrek aan een doel om te stoppen, of juist een reden om door te gaan (pijn, geen licht aan het einde van de tunnel). Zodra je dat kan doorbreken is genezen uiteindelijk niks anders als 'het' niet doen.

Detoxen is ook niet de ziekte. Verslaving begint vaak al in je genen. Diep geworteld in je brein.

"Het niet doen" wilt iedere verslaafde. Maar daar ligt juist het probleem.
Bij een ziekte heb je behandeling nodig.

Misschien heb jij het geluk dat je wel zomaar kan stoppen. Ik kan bv zelf ook een paar dagen een middel gebruiken en stoppen. Maar lang niet iedereen hier op DF kan dat. En dat is niet omdat ze niet willen.
Mogelijk ligt hier de oorzaak van wel of niet het gen.

Dit zeggen de deskundigen erover:

Patrick a.k.a Spaceface

Bewuste gebruiker
Hoor wat je zegt, en ik heb zelf ook zat actieve verslavingen. Drink bijvoorbeeld dagelijks bier, ben volgens de doktoren een 'alcohol abuser'. Persoonlijk zie ik geen reden om niet elke dag een biertje te drinken. Als ik een doel had als mijn partner heeft ook last door mijn gedrag, dan heb je echt iets om naar te streven om te stoppen.Blowen heb ik regelmatig ook problemen mee gehad op werk, dusdanig dat ik laconiek werd en begon te slacken, s ochtends niet op kon/wou staan. Toen dat te erg werd ben ik maar gewoon gestopt. Paar dagen was het moeilijk, maar voelde me eigenlijk direct beter eerst volgende dag. Dan ben je klaar om echt aan de verslaving te werken ( naar mijn idee)

Bovenaan