Methamfetamine

ooscaar

Wijs gebruiker
Hallo allemaal :wave:

Ik las gisteren dit, misschien hebben jullie het nieuwsbericht ook meegekregen. Nou moet ik zeggen dat ik toch best wel nieuwsgierig ben naar het effect, zoals velen dat zullen zijn. Aan de andere kant ben ik natuurlijk erg afgeschrikt door berichtgeving over de gevaren van deze drug. Mijn dealer verkoopt meth, dus ik zit een beetje te twijfelen, maar ik neig er misschien iets meer naar om het niet te doen, onder andere vanwege reports over meth zoals die van Daemon die te vinden is op dit forum.

Nou zit ik met twee vragen:

Hebben jullie misschien een idee hoe het zit met het verslavingspotentieel is vergelijking tot amfetamine? Met recreatief amfetamine gebruiken, eerste keer is zo een drie jaar terug, heb ik nooit problemen ondervonden.

En: wat kan je nou eigenlijk van methamfetamine verwachten bij orale inname in vergelijking met orale inname van amfetamine, of in vergelijking met bijvoorbeeld 4-fluoramfetamine?

Ik ben toch benieuwd of jullie misschien antwoorden hebben op deze vragen. Ik neig er voor alsnog naar om het niet te doen, maar de nieuwsgierigheid is er wel. Ik ben dus vooral benieuwd of hier eenmalig een halve gram van halen best te doen is, of dat dit spelen met vuur is.

MeejheM

Badass junkie
ik denk eigenlijk dat als je zo op de hoogte bent van het risico op verslaving, dat je niet zo snel de valkuil in zal vallen.

van de andere kant geloof ik dat het een middel is wat je best over kan slaan. ik denk dat ik het een keer onbedoeld heb gesnoven, en dat was een onverwachte verrassing, dat viel niet lekker. maar het kan natuurlijk ook vanalles anders geweest zijn.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Sja het is een beslissing die alleen jij kunt nemen. Natuurlijk bestaat de kans dat je het recreatief kunt gebruiken en er verder geen last mee krijgt, echter bestaat de kans ook dat je er wél problemen mee krijgt. Hoe groot die kans is, dat kan niemand zeggen.

De verhalen die ik erover gelezen heb, maakt het voor mij een goedje om nooit te proberen. Niet alleen vanwege het verslavingspotentieel maar ook gewoon vanwege alle duistere verhalen eromheen. Heb van speed al eens effecten als paranoia e.d. ervaren en voor zover ik weet is dat bij crystal nog vele malen sterker. Mij niet gezien dus...

Echter, mocht je het gaan proberen dan willen we wel een tripreport natuurlijk.

Denk er nog eens over na... :wink:

ooscaar

Wijs gebruiker
MeejheM zei:
ik denk eigenlijk dat als je zo op de hoogte bent van het risico op verslaving, dat je niet zo snel de valkuil in zal vallen.
Hmm ja, op zich waar, maar ik denk dan ook wel weer: ik weet nu niet hoe ik erover denk eenmaal ik het geprobeerd zou hebben. Ik betwijfel eigenlijk ook wel of hier verder op het forum mensen zitten die het al eens geprobeerd hebben.

SmartieAndMe zei:
Sja het is een beslissing die alleen jij kunt nemen. Natuurlijk bestaat de kans dat je het recreatief kunt gebruiken en er verder geen last mee krijgt, echter bestaat de kans ook dat je er wél problemen mee krijgt. Hoe groot die kans is, dat kan niemand zeggen.

De verhalen die ik erover gelezen heb, maakt het voor mij een goedje om nooit te proberen. Niet alleen vanwege het verslavingspotentieel maar ook gewoon vanwege alle duistere verhalen eromheen. Heb van speed al eens effecten als paranoia e.d. ervaren en voor zover ik weet is dat bij crystal nog vele malen sterker. Mij niet gezien dus...

Echter, mocht je het gaan proberen dan willen we wel een tripreport natuurlijk.

Denk er nog eens over na... :wink:

Je hebt wel gelijk eigenlijk. Ik twijfel alleen erg over die psychose- en verslavingsverhalen. Puur qua stof lijkt het me niet meer of bijzonderder dan iets als amfetamine maar dan een schepje erbovenop. Ik vraag me dus af of je niet methamfetamine kunt gebruiken zonder gelijk drie dagen door te gaan. Als je er goed uitgerust aan begint, lijken paranoïde verschijnselen me niet waarschijnlijk. Door de grote hoeveelheid Amerikaanse anti-drugs propaganda zijn de echte risico's lastig in te schatten. Uiteraard is dit een erg gevaarlijk middel, dat is een ding wat zeker is.

Wat me ook een beetje tegen staat is dat als het me echt goed bevalt, dat 'gewone' amfetamine dan wellicht in de toekomst tegenvalt.

Dus ja, ik zal nog even wat gaan lezen op erowid en dergelijke en er zeker nog heel goed over nadenken voordat ik het zal overwegen. Thanks voor de reacties :wave:

Fool

Badass junkie
De mensen die ik ken vinden en methamfetamine hebben gebruikt vinden gewone speed nog niet bepaald tegenvallen, aan hun acties te zien. :grin:

De één jaagt z'n hele stash er in no-time doorheen en heeft dan (gelukkig) nog het verstand om niet meer te halen, de ander heeft na een half jaar nog steeds een restant ergens liggen. Hoor wel dat het heel chill spul moet zijn, ik ben nog steeds in dubio of ik me er een keer aan ga wagen. :P

Er gaat altijd een stukje in mij dood als ik me er weer toe zet de reacties op nujij te lezen. :(

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Dit lijkt me nou echt een stofje voor mij jongens. :sunglasses: Zonder grappen, dat report van deamon is vrij extreem. Ik heb het ook gevolgd en je kan helemaal stuk gaan aan die substantie. Misschien komt het ook wel door de USA propaganda, maar ik zou me er niet aan wagen. Bij veelvuldig gebruik van dit middel schijnt je uiterlijk ook ernstig te veranderen, en dan bedoel ik niet in positieve zin. Het schijnt een enorm verslavingspotentieel te hebben en zoals smartass hierboven al aangaf schijn je tijdens het gebruik zwaar schizofreen te kunnen worden.

Al moet ik wel ruiterlijk toegeven dat het ongetwijfeld goede shit is. Soort van superpep, alleen dan met een vettere rush en energie voor 24uur of zo. Zou ik goed kunnen gebruiken op een hardstyle feestje, al lijkt me nou dit niet een drug waar ik me aan zou wagen. :sunglasses:

Fool

Badass junkie
leipebaviaan zei:
en zoals smartass hierboven al aangaf schijn je tijdens het gebruik zwaar schizofreen te kunnen worden.
Dit wil ik even quoten, voordat je je bedenkt. :grin:

ooscaar

Wijs gebruiker
Wat ik eigenlijk steeds lees is in 1/3 van de gevallen dat het report heel erg vergelijkbaar is met hoe ik speed ervaar en ongeveer 2/3 van de gevallen benoemt een hele kutte comedown en cravings. Ik lees in die 2/3 gevallen vaak dat deze mensen te veel nemen, te lang doorgaan, niet eten, of niet willen accepteren dat ze niet kunnen slapen. Aan de andere kant staat meth wel bekend als een drug die je grenzen erg verlegt, dus wie zegt dat je dan niet gewoon die 2/3 gevallen bent natuurlijk.

Uit zowel de halfwaardetijd en uit reports (dan wel meestal nasaal of roken) blijkt dat de trip helemaal niet zo lang (dus niet 24 uur 'hard gaan') duurt. 6 uur onder invloed en nog, laten we zeggen, 24 uur vaag/afterstimulatie schijnt het op neer te komen (vergelijkbaar met amfetamine?). Ook wordt regelmatig een erg apathisch, afgewisseld met depressief, gevoel genoemd in de come down. Niet heel chill dus, maar blijf me afvragen in hoeverre dit anders is dan amfetamine. (Veelal Amerikaanse) reports geven niet echt een eenduidig antwoord. :rolleyes:

NuJij heb ik niet doorgelezen maar kan me precies bedenken wat er staat :tearsofjoy:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik denk dat iedereen er wel nieuwsgierig naar is, maar of je je er aan wilt wagen kun jij zelf het best beslissen natuurlijk.

Dat je na een keer direct verslaafd raakt geloof ik vaak niet zo in. Maar als een ervaring met een drug chill was, wil je het vaak toch nog wel vaker proberen. En dan zou het gebruik er langzaam in kunnen sluipen. Het lastige is dat je van te voren niet weet wat het met je gaat doen.

Het verbaast me wel enigszins dat je het overweegt eerlijk gezegd, omdat je bij keta ook twijfelde ivm verslavingspotentieel. Maargoed welke van de twee nou verslavender is durf ik niet te zeggen en zal ook per persoon verschillen natuurlijk.

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Fool zei:
leipebaviaan zei:
en zoals smartass hierboven al aangaf schijn je tijdens het gebruik zwaar schizofreen te kunnen worden.

:tearsofjoy:

Ik heb ook dat report van deamon gevolgd en toen besloten dat ik dit middeltje never nooit tot me ga nemen. Je moet het zelf weten maar mij is dit veel te riskant.

SirErick

Wijs gebruiker
De belangrijkste verschillen tussen amfetamine en methamfetamine is dat methamfetamine beter in vet oplost dan amfetamine waardoor het makkelijker de bloed-hersenbarrière passeert dan amfetamine, hierdoor is methamfetamine 1,5 tot 2 keer zo sterk als amfetamine.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Denk dat het ook vooral aan jezelf ligt. Het bewustzijn van het negatieve aan de drug en dat kunnen beheersen.

Als je het wil gaan proberen zorg er dan voor dat je zo weinig mogelijk in huis haalt. Als de craving jou te sterk word en je hebt bv. maar 2 gebruikersdossisen dan is de 2de snel op en stop je er beter mee.

Zelf ga ik het waarschijnlijk niet proberen. Heroine en Meth staan op mijn Not-To-Do lijst.

ooscaar

Wijs gebruiker
Ja, thanks voor de reacties nog!

@Tekzor: wat een beetje het nadeel is, is dat ik minimaal een halve gram 'moet' halen, en ik doseer met amfetamine laag, dus als ik het ook zo zal doen, zal ik al gauw op 10 tot 20 doseringen uitkomen, bij een zuiver product (waar ik van uit kan gaan bij deze dealer).

@Psychedelibee: daar heb je wel gelijk in, nou moet ik zeggen dat ik tussen het moment dat ik de vraag over keta stelde en het moment vlak voordat ik het voor het eerst ging proberen, dat ik echt wel wat lichtzinniger erover ben gaan denken. Alsnog let ik (erg) goed op dat ik het niet te vaak doe, uiteraard. Wat het meer is, is dat ik het nu niet meer als een probleem zie als ik het ooit tijdens uitgaan nog een keertje doe, terwijl ik me van tevoren bedacht dat dat wel een probleem is. Die lichtzinnigheid mag er natuurlijk niet komen met methamfetamine.

Ik weet niet echt van tevoren of ik het als een één keer per jaar dingetje kan houden. De kans is natuurlijk zo goed als 100% dat het erg goed bevalt de eerste keer en dat het niet 'vies' aanvoelt, niet viezer dan amfetamine in ieder geval. Dat zou het oordelen wellicht ook wat lastiger maken. De rest van de gekochte hoeveelheid weg gooien zou ik niet doen, onder andere vanwege de financiële kant. Ik mag geen prijs noemen maar google maar eens, er hangt een prijskaartje aan.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
ooscaar zei:
@Tekzor: wat een beetje het nadeel is, is dat ik minimaal een halve gram 'moet' halen, en ik doseer met amfetamine laag, dus als ik het ook zo zal doen, zal ik al gauw op 10 tot 20 doseringen uitkomen, bij een zuiver product (waar ik van uit kan gaan bij deze dealer).

Je kan het overschot ook nog altijd bij een vertrouwenspersoon laten. Zo gebeurd het toch meestal met drugs waar ik al te graag meer zou kunnen en willen van gebruiken. Moet je wel iemand kennen met een sterk karakter die niet na een smeekbede toegeeft en jou de rest laat ophalen :P

ooscaar

Wijs gebruiker
Ja dat zou inderdaad ook nog een optie zijn, maar wat ik er een beetje mee heb, is dat als ik het uit eigen wilskracht niet binnen de perken weet te houden, dat het dan in principe gelijk klaar is voor mij. Ik heb besloten dat als ik het ga doen, dat ik dan een duidelijk schema voor mezelf op stel, van maximaal eens in de twee maanden, niet meer dan een nacht door. Mocht ik me daar niet aan kunnen houden, dan hoort de meth thuis in de prullenbak.

Maar goed, ik ben er nog niet uit. Ik ga nog even flink wat negatieve reports van erowid lezen in ieder geval. Ik neig er nog steeds naar het niet te doen, onder andere door jullie houding ernaar. Sommigen van jullie hebben echt alles al gebruikt, en vinden dit te ver gaan. Dat zegt ook wat, dat moet ik ook meenemen in de overweging.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Fool zei:
leipebaviaan zei:
Gaan we nu al zo beginnen? :tearsofjoy:

ooscaar zei:
Mocht ik me daar niet aan kunnen houden, dan hoort de meth thuis in de prullenbak.

Nadeel is wel weer dat een verslavende werking dus niet zo werkt. Dat is het hele probleem van de verslavende werking. Onbewust of zelfs bewust wil je het niet meer en toch doe je het, je houd je niet aan je schema omdat je de verleiding niet kan weerstaan. Kun je het dan wel in de prullenbak gooien?

SirErick zei:
De belangrijkste verschillen tussen amfetamine en methamfetamine is dat methamfetamine beter in vet oplost dan amfetamine waardoor het makkelijker de bloed-hersenbarrière passeert dan amfetamine, hierdoor is methamfetamine 1,5 tot 2 keer zo sterk als amfetamine.

Waarom quote je vrijwel letterlijk zinnen van Jellinek, terwijl dat niet eens relevant is...

ooscaar

Wijs gebruiker
SmartieAndMe zei:
ooscaar zei:
Mocht ik me daar niet aan kunnen houden, dan hoort de meth thuis in de prullenbak.

Nadeel is wel weer dat een verslavende werking dus niet zo werkt. Dat is het hele probleem van de verslavende werking. Onbewust of zelfs bewust wil je het niet meer en toch doe je het, je houd je niet aan je schema omdat je de verleiding niet kan weerstaan. Kun je het dan wel in de prullenbak gooien?
Daar heb je helemaal gelijk in, als het zo makkelijk was geweest zou ik het al in huis gehaald hebben.

Fool zei:
De mensen die ik ken vinden en methamfetamine hebben gebruikt vinden gewone speed nog niet bepaald tegenvallen, aan hun acties te zien. :grin:
Wat late reactie hierop, maar je zegt dus dat je mensen kent die het al geprobeerd hebben. Zou je kunnen beschrijven hoe zij tegen methamfetamine aankijken nu? Gebruiken ze het regelmatig of hebben ze het makkelijk bij een enkele keer of bijvoorbeeld één keer per gebruik weten te laten? Zo niet, waren dit mensen die daarvoor problemen ondervonden met middelen als amfetamine?

Ik snap het als je deze vragen niet helemaal kunt beantwoorden, maar het zou me helpen een beter beeld te vormen. :)

SirErick

Wijs gebruiker
SmartieAndMe zei:
SirErick zei:
Waarom quote je vrijwel letterlijk zinnen van Jellinek, terwijl dat niet eens relevant is...
Ik citeerde mezelf, niet Jellinek of wat dan ook. Daarbij is het wel degelijke relevant wat ik zei aangezien amfetamine en methamfetamine broertjes van elkaar zijn. Dat je mij niet mag is prima, maar is het nou echt nodig om mij elke keer proberen af te zeiken en steken onder water te geven? Met andere woorden: stop eens met dat kinderachtige gedoe.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
SirErick zei:
Ik citeerde mezelf, niet Jellinek of wat dan ook.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... n-zijn-er/

De belangrijkste verschillen tussen beide stoffen ontstaan doordat methamfetamine beter in vet oplost dan amfetamine. Het passeert bloed-hersenbarrière makkelijker dan amfetamine. Hierdoor is methamfetamine 1,5 tot 2 keer zo sterk als amfetamine.

SirErick zei:

Je kunt het wel weer gooien op een persoonlijke aanval, maar ik snap dit gewoon niet...

Verder is het niet relevant want zoals je terug kunt lezen in dit topic weet iedereen precies wat het verschil is tussen speed en meth.

MeejheM

Badass junkie
volgens mij is lang niet iedereen hier echt vertrouwd met methamphetamine. ik heb het zelf in elk geval nooit expres gebruikt, laat staan dat ik echt bekend ben met de stof. ik ken de verhalen wel.

los daarvan vind ik dat als je een bron moet citeren jellinek wel bekend staat als een van de betrouwbaarste. ik snap het probleem niet.

SirErick

Wijs gebruiker
SmartieAndMe zei:
SirErick zei:
Ik citeerde mezelf, niet Jellinek of wat dan ook.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... n-zijn-er/

De belangrijkste verschillen tussen beide stoffen ontstaan doordat methamfetamine beter in vet oplost dan amfetamine. Het passeert bloed-hersenbarrière makkelijker dan amfetamine. Hierdoor is methamfetamine 1,5 tot 2 keer zo sterk als amfetamine.

SirErick zei:

Je kunt het wel weer gooien op een persoonlijke aanval, maar ik snap dit gewoon niet...
Als je iemand beticht dat hij (letterlijk) citeert van een andere website dan moet je zeker van je zaak zijn. Wat jij laat zien is dat Jellinek en ik hetzelfde zeggen qua boodschap, maar niet dat ik letterlijk van hun website citeer zoals jij beweert, want de opbouw van mijn zinnen is duidelijk anders dan die van hen. Met andere woorden: ga even iemand anders plagen.

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
Ik zag laatst iemand op youtube vertellen over zijn ervaring met meth (niet verslaafd) vond het best interessant. Het was alleen niet erg positief.

Fool

Badass junkie
ooscaar zei:
Wat late reactie hierop, maar je zegt dus dat je mensen kent die het al geprobeerd hebben. Zou je kunnen beschrijven hoe zij tegen methamfetamine aankijken nu? Gebruiken ze het regelmatig of hebben ze het makkelijk bij een enkele keer of bijvoorbeeld één keer per gebruik weten te laten? Zo niet, waren dit mensen die daarvoor problemen ondervonden met middelen als amfetamine?

Ik snap het als je deze vragen niet helemaal kunt beantwoorden, maar het zou me helpen een beter beeld te vormen. :)
Ik ken op dit moment (volgens mij) vier personen die dat wel eens gedaan hebben. Nummer één gebruikt het nog steeds zo nu en dan.
Nummer twee heeft nog steeds de tweede helft van zijn gram ergens slingeren (na een half jaar), maar die heeft nog steeds problemen met amfetamine.
Nummer drie heeft 't in no-time opgemaakt en heeft ook nog steeds een soort probleem met speed.
En nummer vier heeft het (as far as I know) ook nooit meer gedaan.

Merendeel dus al mensen die lastig van de pep af kunnen blijven, het als 'uitstapje' gedaan hebben om vervolgens weer ruzie te maken met de pep. :P

Ze zeiden wel allemaal dat het een stuk onschuldiger dan pep aanvoelde, daardoor ben ik wel een beetje bang dat het de kans op een verslaving in de hand werkt. :P

ooscaar

Wijs gebruiker
Fool, dankjewel! :)

@kokosmakroon, de plugin werkt niet vanaf mijn telefoon maar ik zal het morgen op de laptop even bekijken.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
ooscaar zei:
@kokosmakroon, de plugin werkt niet vanaf mijn telefoon maar ik zal het morgen op de laptop even bekijken.

Android? Anders Android System Webvieuw in je appstore downloaden of updaten.

ooscaar

Wijs gebruiker
Dat plaatje :mrgreen:

Tekzor668 zei:
ooscaar zei:

Android? Anders Android System Webvieuw in je appstore downloaden of updaten.
Ja gewoon Google Chrome op mijn Android, alles geüpdate. Soms (20% van de gevallen denk ik) doet het het gewoon niet. :confused:

ooscaar

Wijs gebruiker
kokosmakroon900 zei:
Ik zag laatst iemand op youtube vertellen over zijn ervaring met meth (niet verslaafd) vond het best interessant. Het was alleen niet erg positief.
Heb zelf de link even ingetypt net. Ik moet wel zeggen dat hij naar eigen zeggen erg veel had genomen die beide keren, althans, zo komt dat op mij over. Als je zo doorhaalt op speed zou je ook wel apathisch worden naar verloop van tijd. Maar ook hier weer hetzelfde verhaal, er blijken maar weinig mensen te zijn die het weten vol te houden om niet steeds bij te pakken.

Lijkt me ook heel vervelend, zoals hij beschrijft, als veel mensen in je omgeving er zo mee bezig zijn. Maakt het alleen maar moeilijker natuurlijk om er vanaf te blijven.

Fool

Badass junkie
Hoe denk jij inmiddels over deze kwestie Ooscar? Ik begin het idee te krijgen dat ik op termijn ook wel ervaring met dit goedje wil/ga krijgen. xD

ooscaar

Wijs gebruiker
Ik heb geïnformeerd en mijn verkoper heeft in voorraad, maar ik twijfel nog steeds eigenlijk. 'Op termijn', is dat volgende week of over een paar jaar haha?

Fool

Badass junkie
Dat hangt er een beetje vanaf hoe snel ik iets toegestuurd krijg en wanneer ik ervoor tijd gemaakt heb. :grin:

ooscaar

Wijs gebruiker
Als ik het ooit doe schrijf ik sowieso een report, maar ik heb besloten om het voorlopig niet te doen. Misschien dat ik er later anders over denk.

Ik vind het toch wat te extreem, en alhoewel ik nog steeds heel benieuwd ben, wil ik dat risico niet nemen voor een avondje plezier. Dan probeer ik liever binnenkort een ander nieuw middeltje. Vooralsnog zijn dus de dingen die ik niet zou doen meth, coke en opiaten.

MeejheM

Badass junkie
zoals ik in het begin al vermeld heb heb ik waarschijnlijk wel eens methamphetamine gekregen van iemand, en was op dat moment niet in staat een weloverwogen beslissing te maken. het viel mij tegen moet ik zeggen. doe mij maar gewoon vertrouwde pep.

ooscaar

Wijs gebruiker
MeejheM zei:
zoals ik in het begin al vermeld heb heb ik waarschijnlijk wel eens methamphetamine gekregen van iemand, en was op dat moment niet in staat een weloverwogen beslissing te maken. het viel mij tegen moet ik zeggen. doe mij maar gewoon vertrouwde pep.
Maar hoezo vermoed je dan dat het meth was?

MeejheM

Badass junkie
naderhand hadden mensen die in de buurt waren me uitgelegd wat er gebeurt was, en de symtomen kwamen zo ongeveer helemaal overeen. dat is iets van 8/9 jaar geleden. natrekken is echt niet meer mogelijk, maar aangezien vrienden van me wel wisten dat we aan de crystal zaten kan het goed zo geweest zijn.

of het nu zo was of niet kan ik nog altijd niet uit eraring spreken, want dat is een herrinnering, en sindsdien heb ik het spul gemeden vanwege die ervaring. ik schat het 80% zeker in dat dat meth was, ook vanwege de kok destijds enzovoorts. ik weet al vrij lang vrij precies waar mijn pep, mdma enzovoorts vandaan komt.

ooscaar

Wijs gebruiker
Als andere mensen die ervaring hadden met methamfetamine beweerden dat jij (jullie) er aan zaten dan is de kans wel goed aanwezig dat het ook echt zo was, vooral als jij andere effecten ervaarde dan normaal op speed.

MeejheM

Badass junkie
vrienden van me die dat toen ook gebruikten kregen het aangeboden als meth, en beschijven het uiterlijk ook zo. ik liep drie kwart liyer vodka voor op de rest.

SirErick

Wijs gebruiker
Over zo'n slordige 10 minuten is de documentaire "The city addicted to crystal meth" op NPO3 te zien. Ik ben benieuwd, want Louis Theroux heeft soms de nare neiging om vooroordelen te bevestigen doordat hij extreme freaks laat zien of wat dan ook.

Bovenaan