Het is het zeker waard om 3 dagen geen methadon te slikken en dan suboxone te gaan gebruiken in de plaats van, echt een veel beter onderhouds medicijn tegen opiaat verslavingen met minder bijwerkingen en minder gewenning. Ook makkelijker af te bouwen en op suboxone kunnen andere opiaten zich niet aan de receptoren vastbinden zoals je bij methadon wel hero of oxy kunt bijgebruiken. Ook is dit middel veel bekender bij Apotheken!
Je kunt die 3 dagen wel kratom nemen om de ontwenningsverschijnselen sterk te verminderen
Dit zou ik je absoluut aanraden als je al zo lang opiaatverslaafde bent. Stoppen met die meta's en aan de buprenorfine!
Ik ben zelf ook geen groot fan van methadon vanwege de lang aanhoudende ontwenning, maar het is wel een bewezen effectief onderhoudsmiddel. En het heeft 1 heel groot voordeel boven suboxone: je hoeft het niet sublinguaal (onder je tong oplossen) te nemen. Burbrenorphine werkt oraal nl. niet. Dat is geen probleem als één zo'n klein 2 mg tabletje moet nemen maar als je meerdere van die 8mg joekels weg moet werken dan ben je letterlijk meer dan een uur bezig om je medicatie te nemen. Vooral met de droge mond die veel verslaafden aan opiaten hebben. En ze zijn me een partij goor... opiaten-bitter "gemaskeerd" met een chemisch citroen smaakje. Vooral een feest als je ze onder toezicht moet innemen, zit je daar elke dag voor je werk ruim een uur tussen de daklozen 4 van die ellendige dingen weg te werken.. het was voor mij reden om over te stappen naar Methadon.
Maar de ontwenning van Bubrenorphine is idd wel lichter. Methadon is een prima onderhoudsmiddel maar in mijn ervaring eigenlijk heel erg ongeschikt om mee af te bouwen omdat de ontwenning zo lang aan houdt na elke stap.
Andersom vind ik Suboxone juist weer niet zo'n geschikt onderhoudsmiddel (althans, niet voor zware gevallen) omdat het geen volledige mu-opioide agonist is en dus niet echt goed helpt tegen cravings. En dat je niet kunt bij gebruiken is maar gedeeltelijk waar. Fentanyl bijvoorbeeld knalde in mijn geval dwars door die suboxone heen.
Daarnaast moet je je beseffen dat Suboxone een "plafond" heeft van 32 mg, dus als je Burbrenorphne-equivalente dosis van je opiaat daar boven zit zal je eerst een stuk moeten afbouwen. Overstappen voor die tijd is heel tricky, want dan kan de Suboxone juist ontwenning trigggeren doordat het de andere opiaten van je receptoren stoot. En die plotselinge ontwenning kan HEEL naar zijn.
Kratom klinkt heel veelbelovend. Ik kende het wel maar dacht dat het gewoon codeine-achtige opiaten bevatte dus heb het nooit serieus als optie gezien. Leerde pas later over Mitragynine. Had me een hoop ellende kunnen besparen. Zou het zeker onderzoeken als optie als ik nu een ontwenning optie zocht.