Melatonine?

Mudita

Belezen gebruiker
Hi,

Ik ben vaak bezig met het lezen over voedingsmiddelen (vitamines, mineralen & aminozuren) en ook over hormonen etc.
Voor ik begin met m'n verhaal zal ik even kort uitleggen wat melatonine inhoudt!
Melatonine is een hormoon in je hersenen die aangemaakt word uit je serotonine opslag. Dit is verantwoordelijk voor je dag & nacht (licht/donker) klok. Melatonine is een "krachtig" slaaphormoon.

Maar nu kreeg ik net dus ineens een gedachte die ik wel even moet delen. En dat ging over mensen die afkicken van een bepaalde drugs en daardoor problemen krijgen met slapen, bijv. wiet en GHB. Maar wat nou als je voor het afkicken nou melatonine gaat slikken want hier heb je supplementen voor. Dit zorgt ervoor dat je tijdens het afkicken gewoon je slaap krijgt op een veilige manier. En genoeg slaap lijkt mij erg belangrijk voor als je wilt afkicken.

Meningen?

Fool

Badass junkie
Dat is vaak geprobeerd en werkt niet. De werking en de afkick van drugs blijkt vele malen krachtiger te zijn dan melatonine.

Mudita

Belezen gebruiker
Fool zei:
Dat is vaak geprobeerd en werkt niet. De werking en de afkick van drugs blijkt vele malen krachtiger te zijn dan melatonine.

Hm, dat is erg jammer! Word er ook verder onderzoek gedaan naar slaap in verband met afkicken? Er zal toch wel ergens een soort tekort van zijn of iets dergelijks wat voor die slaapproblemen zorgt?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Mudita zei:
Hm, dat is erg jammer! Word er ook verder onderzoek gedaan naar slaap in verband met afkicken? Er zal toch wel ergens een soort tekort van zijn of iets dergelijks wat voor die slaapproblemen zorgt?

Slaapproblemen hoeven niet altijd een lichamelijke oorzaak te hebben hoor. Als je mentaal niet goed in je vel zit of je rot voelt (wat meestal zo is met afkicken) dan slaap je ook beroerd of helemaal niet. Niet alles is met een tabletje op te lossen.

Fool

Badass junkie
Mudita zei:
Fool zei:

De meeste slaapproblemen zijn vrij logisch hoor, als je bijvoorbeeld altijd met benzo's slaapt wennen je hersenen aan extra GABA-activiteit en passen ze zich hierop aan. Als je vervolgens met benzo's kapt ervaren je hersenen dit als een tekort aan GABA-activiteit, waardoor je slecht in slaap kunt vallen.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Helaas is melatonine niet sterk genoeg inderdaad om afkick verschijnselen of sterke stimulanten tegen te gaan.

Melatonine kan zeker helpen met eerder naar bed gaan of makkelijker in slaap vallen, maar het is geen wondermiddel helaas.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Het helpt inderdaad wel bij inslapen maar het doet niets tegen de overstimulatie van de receptoren in je hersenen. Direct stoppen met GHB is dus met melatonine net zo gevaarlijk en kan ook een insult opleveren, net als zonder melatonine...

MeejheM

Badass junkie
Mening?

Melatonine help best goed als je problemen met slapen hebt door je ritme. Voor mensen die gewend zijn te blowen voordat ze naar bed gaan kan het wel helpen. Ook kan het na de lichamelijke detox misschien helpen bij sommige verslavingen.

Voor de acute verschijnselen die bij ghb, alcohol, benzodiapinen etc. onthouding komen kijken heb je er best weinig aan.

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Melatonine is troep en raad ik niemand aan.

5 mensen inclusief mezelf hebben melatonine gebruikt en pakte overdag niet goed uit. Het werkte zo goed dat ik overdag duf en moe was, buiten dat vergat ik dat ik klanten in het restaurant had als ik in de keuken stond etc..

Die shit heeft me echt nog vervelender gemaakt.

Raad het niemand aan tenzij je echt echt slaap problemen hebt, een syndroom syndroom.

Fool

Badass junkie
Wat heb je met melatonine gedaan dan? Midden overdag een belachelijke dosering slikken?

Bee

Belezen gebruiker
oortjes zei:

5 mensen inclusief mezelf hebben melatonine gebruikt en pakte overdag niet goed uit. Het werkte zo goed dat ik overdag duf en moe was, buiten dat vergat ik dat ik klanten in het restaurant had als ik in de keuken stond etc..

Raad het niemand aan tenzij je echt echt slaap problemen hebt, een syndroom syndroom.

Dan denk ik dat er iets mis is met je slaap zelf en niet met de melatonine. Dat kan namelijk niet echt dit effect hebben, aangezien het enige waar melatonine zich mee bemoeit het inslapen is. Ik kan zelfs nog wakker blijven als ik melatonine heb gepakt, je wordt gewoon wat slaperiger. Misschien is het juist dat je door die melatonine wel inslaapt maar niet goed door slaapt en dus niet uitrust.

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Bee zei:
oortjes zei:

Dan denk ik dat er iets mis is met je slaap zelf en niet met de melatonine. Dat kan namelijk niet echt dit effect hebben, aangezien het enige waar melatonine zich mee bemoeit het inslapen is. Ik kan zelfs nog wakker blijven als ik melatonine heb gepakt, je wordt gewoon wat slaperiger. Misschien is het juist dat je door die melatonine wel inslaapt maar niet goed door slaapt en dus niet uitrust.

De mensen die het gebruiken die ik ken en mijzelf worden er tenminste niet beter op.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
oortjes zei:
De mensen die het gebruiken die ik ken en mijzelf worden er tenminste niet beter op.

Hoe heb je het gebruikt? Gewoon netjes alleen voor het slapengaan en alleen 's avonds? En hoeveel?

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
30 min voor het slapen gaan ingenomen, 1 pilletje wat staat aan 1mg. dat 4 dagen achter elkaar. En ook gewoon oraal ingenomen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Als dat 's avonds is geweest dan zou dat niet zo veel effect op je dagelijks leven moeten hebben, behalve dat je wat dieper slaapt. Kan misschien dat je wat versufter bent omdat je wat dieper geslapen hebt maar dat zou geen heel sterk effect moeten zijn

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
het is inderdaad avonds, ik kan totaal niet overdag slapen.

Ik was ook ontzettend versuft en vergat daardoor dat ik gewoon gasten/klanten had.

Fool

Badass junkie
Er al aan gedacht dat 1mg best een hoge dosering is, als je het vergelijkt met de gebruikelijke 0.1mg die bedoeld is om je ritme te herstellen?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik heb een half jaar elke avond 2mg voor het slapen geslikt en nog nooit problemen van ondervonden. Inmiddels slik ik het nog zelden, maar dat het je de dag erna nog zo in zijn greep heeft heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord. Eerlijk gezegd heb ik ook direct na het slikken nooit echt gemerkt dat ik er super suf of vaag van wordt, gewoon wat meer behoefte om te slapen.

Bee

Belezen gebruiker
oortjes zei:
Bee zei:
oortjes zei:

Ik begrijp wat je bedoelt! Wat ik bedoel is dat melatonine alleen zorgt voor inslapen, verder niet. Als je slaapcyclus niet naar behoren werkt, kun je nog 12 uur slapen per nacht en niet uitgerust wakker worden. Er is namelijk maar een bepaald moment waarin je lichaam zich herstelt (en dus uitrust) en bij veel mensen met zulke problemen is er iets mis met dat stukje slaap.

MeejheM

Badass junkie
Ik vind dat Melatonine, vooral de time-released varianten zeker kunnen helpen een normaal ritme te hervatten na een detox. met de nadruk op daarna.

Onderzoek wat ik gelezen heb is dat 3mg melatonine de maximaal effectieve dosis is, dan bedoel ik tot 3mg, daarboven is geen meetbaar verschil, ook niet bij zware mensen e.d.

2mg of 1 kan net zo effectief zijn. de 3mg time-released pillen die ik heb geven iets van 1mg meteen af, en daarna 6 uur lang de rest. die werken bij mij het beste, en ik gebruik ze af en toe omdat ik in de weekenden vooral nachtwerk doe, en nog moet inpakken ,terugrijden ,uitladen en naar huis toe nadat al het publiek allang in bed ligt. dan haal ik vaak een nachtje door in plaats van midden op de morgen naar bed te gaan. Als ik dat doe word ik ergens in de avond wakker en leef ik omgekeerd van de rest van de maatschappij.

Om zeker(-der) te kunnen slapen pak ik wel eens melatonine, en dat gecombineerd met alle elektronische apparaten uitgeschakeld werkt voor mij best goed.

Dus troep zou ik het niet noemen, zeker de vertraagde afgifte variant werkt voor mij, en ik kan geen negatieve effecten bedenken die ik zelf meemaak.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Echt, al slik ik 3mg melatonine ik val daar nog niet van in slaap. Hoezo werkt dat bij jullie wel?

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Fool zei:
Er al aan gedacht dat 1mg best een hoge dosering is, als je het vergelijkt met de gebruikelijke 0.1mg die bedoeld is om je ritme te herstellen?

op mijn verpakking staat dat 0.5mg de minimale dosis is om er wat van te merken.

Fool

Badass junkie
ZERO- zei:
Echt, al slik ik 3mg melatonine ik val daar nog niet van in slaap. Hoezo werkt dat bij jullie wel?
Het is geen middel waarvan je KO gaat zoals benzo's, maar vooral bedoeld om een ritme te herstellen (en dient dan ook gebruikt te worden om een ritme aan te passen, niet om elke daq om een ander tijdstip te gaan slapen).

Verder,

Mistake #6: The dosage amount isn’t important.

The problem with melatonin is that it was discovered long before scientists really understood what it does and how much you need. For example, in the late 80’s and early 90’s, we thought melatonin was a sleep hormone. Now we know it is much more complicated. In addition, tablet sizes average 3-5 mg. New evidence shows that adult males only need 150 micrograms, and the average female needs only 100 micrograms (a microgram is 1/100 th of a milligram). So the average melatonin supplement is 20 – 50 times more than we need! If you are using regular melatonin tablets, you can cut the pill into fourths, otherwise, try to find the smallest pill size available. If you are taking time-released melatonin, do not break the pill, as this will ruin the time-release.
http://www.talkaboutsleep.com/how-to-us ... correctly/

"According to our research, the physiological dose of melatonin of about 0.3 milligrams restores sleep in adults over the age of 50," said Wurtman, lead investigator in the study. "The adults who would normally wake up during the second and third thirds of the night were able to sleep through the night with the 0.3 milligram dosage."
The researchers also discovered that the typical health food store dosage of melatonin, which is about three milligrams (or 10 times the dosage in the study), is less effective in treating insomnia. In addition, the higher dosage can cause potentially serious side effects, including hypothermia (low body temperature). The study also showed that the higher dosage elevated plasma melatonin levels during the day, which can cause a "hangover" effect in some of the subjects.
https://news.mit.edu/2001/melatonin-1017

En voor de mensen die er graag wat meer over willen lezen, jullie kan ik deze post aanraden. :)

MeejheM

Badass junkie
ZERO- zei:

Als ik geen oppeppende middelen in mijn lijf heb, ik alle schermpjes uitzet en 2-3g melatonine inneem ga ik 35<->60 minuten na inname flink zitten geeuwen, wanneer ik dan naar bed ga val ik meestal erg snel in slaap, ongeacht mijn ritme en slaap de voorgaande dagen.

Melatonine is een lichaamseigen hormoon, en met 2-3mg hou je je biologische klok voor de gek. je lichaam verwerkt elke hoeveelheid melatonine volgens mij wel erg snel. ik gebruik nu time-released pillen van 3mg die volgens mij 1 mg direct afgeven en de rest over 6 uur verspreiden, of in elk geval iets in die richting.

Je valt van melatonine absoluut niet in slaap, je word er hooguit slaperig van. dan bedoel ik dat je wat sloom word en gaat gapen etc. het is geen slaappil, maar je kan er wel je biologische klok mee foppen als die verkeerd staat of je slecht uitkomt.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Nouja je zou verwachten dat als je een paar weken slechts 4/5 uur per nacht slaapt het wel zou helpen. Deed het destijds niet echt. :P

Nu neem ik het nooit meer eigenlijkz.

MeejheM

Badass junkie
Als het niet bij je werkt kun je het natuurlijk beter links laten liggen. niet dat het echt nadelige effecten heeft volgens mij, maar niks innemen is vaak beter he.

bij mijn moielijke ritme heb ik af en toe baat bij een weekje melatonine gebruiken op de dagen dat ik wel tussen 10 en 2 naar bed kan gaan. Ik gebruik het niet continu, en vooral niet om op onnatuurlijke momenten te proberen in te slapen.

Fool

Badass junkie
MeejheM zei:
Als het niet bij je werkt kun je het natuurlijk beter links laten liggen. niet dat het echt nadelige effecten heeft volgens mij, maar niks innemen is vaak beter he.
Nouja, melatonine is wel een krachtige anti-oxidant :)

MeejheM

Badass junkie
Fool zei:
MeejheM zei:
Nouja, melatonine is wel een krachtige anti-oxidant :)

Het heeft ongetwijfeld ook wel z'n nadelen :wink:

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
MeejheM zei:
Nee daarom stopte ik er ook mee.

Bovenaan