MDMA heeft natuurlijk lichamelijke gezondheidsrisico's (zoals oververhitting, watervergiftiging, tandbederf, etc.). Die worden niet groter van een burnout.
Wel is de kans op een nare ervaring groter, waaronder angst tijdens de roes, paranoïde gedachten, of in jezelf gekeerd raken.
In ernstige gevallen kan dit zelfs leiden tot psychische klachten zoals verwarring, derealisatie, dissociatie, of (als je last hebt van meerdere van dat soort klachten tegelijkertijd) een psychotische episode.
Het grootste probleem ontstaat natuurlijk op het moment dat de MDMA uitwerkt. Dat zal de neerslachtigheid en stress vergroten. De burnout kan zelfs doorslaan naar een depressie (wat bestaat uit meer en heftigere klachten). Ook is het vrijwel zeker dat de MDMA het herstel van de burnout stopzet, waardoor je dus langer last hebt van de burnout. Dus ik snap heel erg die hang naar even ontsnappen naar een fijner gevoel. Maar uiteindelijk is dat geleende energie die je later moet terugbetalen met nog veel meer nare klachten. Netto ga je er dus op achteruit, wil ik maar zeggen.
Ik begrijp dat de keuze om MDMA te gaan gebruiken al is gemaakt, dus dan kan ik slechts nog aanraden om minder MDMA te gebruiken. Daarbij is het vooral belangrijk om niet steeds bij te pakken. Dus let op de cravings die ontstaan als de MDMA uitwerkt. Liever pak je helemaal niet bij. Maar als het moet, dan uiterlijk 2 uur na inname een extra supplement. Een standaardadvies is 80 milligram, en dan 1,5 uur later nog 40 of 60 milligram MDMA erbij. Daarna ophouden.