Maak me zorgen.

JustLive

Newbie
Lieve mensen,

Er zit mij iets dwars. En op het internet kan ik het antwoord op m'n vraag niet direct vinden..
Ik ben een verstandige jongen (althans, dat idee heb ik zelf :P), maar heb me misschien wat onverantwoordelijk gedragen. Vorige week zaterdag 2 november heb ik voor het eerst XTC gebruikt op een groot feest. Ik had enkele maanden daarvoor in een thuissfeer wel voor 't eerst MdMA geprobeerd. Op het feest nam ik ieder anderhalf/twee uur een pil (gele 1-up/Toad). Over de avond dus 5 pillen, daarna bij de 'afterparty' 2 pillen (vraag me niet waarom) binnen een half uur. Een totaal van 7 dus, op 1 avond.

Afgelopen zaterdag 1, gister 4. Ik heb me, door een klote-periode in m'n prive-situatie, afgelopen weekend en dit weekend dus een 'beetje' laten gaan (erg onverstandig, I know, en het zal zeker niet gebeuren, de volgende keer dat ik xtc gebruik zal pas over 3 maanden zijn). Verder voorheen nog nooit drugs gebruikt.

Beide weekenden voldoende gedronken en ik ben niet raar gaan doen of zo, volkomen helder gebleven en normaal na kunnen denken.

Mijn vraag is eigenlijk..
Zou ik van die 7 pillen op 2nov eventuele hersenschade kunnen hebben?
Of zou ik van die 2nov in combinatie met afgelopen weekend hersenschade kunnen hebben?

Ik weet dat er niet een specifiek antwoord is op die vraag gezien het feit dat er een hoop onduidelijkheid is rondom het gebruik van XTC, maar toch, op basis van eigen ervaring enz, wat denken jullie?

Maak me zorgen. :confused:

Lees overigens net op een forum dat iemand stelt dat de gele paddestoeltjes/1up volgens Novadic uit 105mg bestaan. Een ander die zegt ze getest te hebben heeft het over 130mg. Grote kans op een niet al te hoge dosering dus.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
De kans dat je cellen beschadigt hebt is vrij groot, de kans dat je het gaat merken na 2x is wel vrij klein. Verwacht niet dat je gelijk de rest van je leven problemen hebt met zo'n hoeveelheid, maar ik kan je wel heel nadrukkelijk adviseren beter met je dosering om te gaan. Het lijkt in het begin geen probleem, maar de gevolgen komen pas later. Vond je het uberhaubt nog wel leuk met zo veel op?

De aangeraden dosis is 1-1,5mg per kilo lichaamsgewicht. Als je je daaraan houdt en niet vaker dan eens per drie maanden is er geen hersenschade meetbaar. Alles daarboven kan eventuele schade opleveren. Daarnaast kun je van teveel of te vaak gebruiken last krijgen van klachten als depressie, angsten enz. Kortom, denk om je dosis.

XTC is een leuk middel maar je moet er wel verstandig mee omgaan, als je je na 2x gebruiken al zorgen maakt over jezelf moet je nadenken of je misschien niet iets voorzichtiger moet doen of jezelf even wat beter inlezen... Verder is drugs gebruiken om negatieve gevoelens weg te drukken ook absoluut af te raden, de enige goede reden voor gebruik is plezier.

Ik hoop voor je dat het een uitspatting was :) Lees deze pagina even door voor je nog eens gebruikt:
http://www.unity.nl/drugs-abc/xtc-mdma

JustLive

Newbie
Ten eerste: bedankt voor je reactie!
Maar als de kans groot is dat er cellen beschadigd zijn, hoe kan ik dat dan niet merken? :confused:
Nou, dat is het vreemde, ik voelde me geweldig? Iedere 1,5-2u een pil.
Iedereen zei het ook, ik was vol energie, heb non-stop staan dansen, dronk echt genoeg water, ben niet misselijk geweest niks, heb niet 'gespaced' en stond ook niet met dichte ogen of extreem met m'n kaken heen en weer te gaan.. Het is me zelfs gelukt om een dame te versieren, haha.
En na 1,5uur leek het effect van de XTC weg te gaan, ik voelde gauw dat hele 'happy' gevoel weer zakken. Pas in de auto richting huis waar het warm was begon ik 'in mezelf' te gaan, en had ik m'n ogen liever dicht dan open. Ik had me eerlijk gezegd ook goed ingelezen hoor, die avond had ik alleen een 'fuck it' gevoel, erg onverstandig en dit gebeurt me zeker nooit meer.
De volgende keer dus max. 1 pil, gezien mijn gewicht, en alleen bij grote feesten/festivals eens in de 2-3 maanden. Als ik behoefte heb aan drugs in de tussenperiode omdat het 'leuk' is en niet omdat ik me slecht voel, dan zal het GHB zijn, uiteraard ook met mate.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Elk mens heeft gemiddeld zo'n 80 miljard hersencellen, als er een aantal beschadigen is dat niet direct een probleem. Het geeft eerder problemen als je bepaalde chemische processen in de war brengt zoals je serotonine en dopamine systeem.

Heb je je pillen laten testen? Als je elke 1,5 a 2 uur een hele pil hebt genomen, is de kans groot dat ze niet zo sterk waren. Pas dus ook op als je een volgende keer neemt, de laatste jaren komen er pillen van boven de 200mg voor. Als je daar gelijk een hele van neemt is de kans wel vrij groot dat je je even slecht gaat voelen.

Bovenaan