• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Lyrica - Pas ermee op!

Hi forumleden,

Het is een tijd geleden dat ik hier aanwezig ben geweest. Van mijn veertiende tot en met mijn zeventiende was ik verslaafd aan drugs (cross-addiction). Vanaf mijn achttiende ben ik gestopt en nu gebruik ik ongeveer twee keer per jaar iets, als het zich aandient op een feestje o.i.d. Het is niet dat ik er in mijn dagelijks leven nog mee bezig ben (ik ben nu 22).

Wel ben ik vorig jaar verslaafd geraakt aan benzodiazepinen, Temazepam. Ik slikte op een gegeven moment 100 mg per avond. Gelukkig ben ik nu weer afgebouwd in maart (op eigen kracht en met behulp van de huisarts), naar 7,5 mg diazepam. Ik hoop eind zomer afgebouwd te zijn tot nul. In die tijd had ik een stressvolle periode, waardoor ik op een dag niet uitkwam met mijn benzo's. Ik slikte toen nog 20 mg. Uit angst om niet te kunnen slapen en ziek te worden, heb ik naar een andere manier gezocht om ontwenning te voorkomen. Het enige wat ik kon krijgen was Lyrica. Iemand uit de buurt, die ernstig ziek is, had nog over. Dit gaat op alle drie de GABA-receptoren zitten als ik me niet vergis, dus dat was een uitkomst voor die avond. Wat ik heb onderschat, is dat hij me capsules van 350 mg had gegeven, de hoogste dosering in één capsule. Samen met een vriend aan de telefoon heb ik twee derde uit de capsule gehaald en er weer ingedaan, zodat ik minder zou slikken dan die 350 mg.

Het werkte in, en ik merkte al vrij snel dat ik het fantastisch spul vond. Als ik op de bank ging liggen werd ik moe, en als ik opstond begon ik spontaan te zingen, te dansen etc. Ik begreep ineens waarom het Lyrica genoemd wordt. Ik ben tot vier uur na inname doorgegaan met een feestje in mijn eentje. In overleg met die vriend van mij heb ik het laatste restje ook genomen met wat water, omdat het goed léék te vallen.

Ik zag mezelf voor het slapen in de spiegel, en toen schrok ik al een beetje. Het zag eruit alsof ik een nachtje aan de speed had gezeten. Voor een neuropathische pijnstiller had ik dat niet verwacht. Pas toen ik in mijn bed ging liggen, besefte ik dat ik een veel te hoge dosering had genomen. De hel op aarde begon. En dat zeg ik niet snel: ik heb van alles gebruikt: coke, speed, mdma, 3mmc, 3cmc, lsd, 2cb, wiet, paddo's, basecoke, Miauw Miauw, GHB, ketamine, crystal meth, DMT, 4-fa, en vaak nog gecombineerd. Ik ben nog nooit 'bad' gegaan, met uitzondering van een jointje dat ooit verkeerd is gevallen en wat schrikachtige gevoelens bij 3cmc.
Lyrica heeft mij doen laten zien wat een bad trip is. Als ik mijn ogen sloot, dan kwamen de verschikkelijkste horror-beelden in me naar boven. Mensen die elkaar opeten, dode lijken op het strand, mensen die elkaar massaal uitmoorden. Op een gegeven moment wilde ik deze verschrikkelijke beelden niet meer zien en zag ik poppetjes met een grote, ijzeren kar die beelden uit mijn hoofd proberen te schuiven, ik werd er gek van dat ik wist dat dat ook een hallucinatie was.

Als ik mijn ogen opende, waren alle verschrikkelijke beelden weg. Alleen voelde mijn lichaam heel raar, waardoor ik dacht dat ik dood zou gaan. Ik heb heel lang getwijfeld om 112 te bellen.
Ik probeerde steeds mijn ogen dicht te doen in de hoop dat ik geen hallucinaties meer zou krijgen, maar dat mocht niet baten. Ik heb werkelijk nog nooit zulke verschikkelijke dingen gezien, ook niet in horror-films.

Het duurde zeker vier uur voordat ik in slaap viel (rond 06:00). De volgende dag was ik zo overstuur dat ik helemaal niets kon doen. Ook lichamelijk was ik er niet al te best aan toe: ik hield vocht vast, ik zag lijkbleek, ik was bang dat ik een trauma zou overhouden aan de beelden die mijn hersenen hadden geproduceerd die nacht, en ik voelde me bovenal stom dat ik zo lichtzinnig met dit middel was omgegaan. Achteraf gezien had ik beter een nacht niet kunnen slapen en daarna mijn medicijnen op kunnen halen, dan Lyrica te nemen. Het was een helse nacht die ik mijn ergste vijand nog niet toe zou wensen. Ik heb al op verschillende fora gelezen dat mensen hier heel erg van onder de indruk zijn en het topspul vinden, maar ik wilde graag ook even de (eventuele) keerzijde belichten voor mensen die niet weten wat de keerzijde kan zijn.

Het is ook raadzaam om de bijsluiter te lezen. Ik had bijna alle zeldzame bijwerkingen; als hallicunaties, misselijkheid, druk op borst, depressieve gedachten (ook de dag erna), m.u.v. suïcidaliteit. Maar ook dat kan voorkomen bij dit middel.

Dus ik zou zeggen: doe heel voorzichtig met dit middel, vooral als je geen (GABA)-tolerantie hebt.

Alinde

Badass junkie
Heftig allemaal. Mijn moeder heeft het geslikt en zij vond het zeer heftig spul. t Was toen bedoeld als pijnstilling en tevens om wat beter te slapen. Het hielp wel maar ze had veel bijwerkingen. Ik lees even mee.

t Zal niet meewerken dat je al meerdere middelen had gebruikt, dan was je lichaam misschien al van slag.

Overigens wilde mijn moeder snel weer afbouwen en was de huisarts dit niet gewend of was er niet mee bekend of vond het niet nodig. Maar ze had moeite om haar dagelijkse taken te doen en om op straat in de drukte te zijn en dat vond ze heel vervelend. Gelukkig was ze er relatief snel vanaf.

Manu76

Badass junkie
Ik kreeg het voorgeschreven om te kunnen stoppen met Xanax/ Alprazolam. Psychiater was duidelijk voorstander van Lyrica als het om paniek en stress management gaat.

Ik zeg niet dat het gezond spul is, maar als een psychiater het voorschrijft, kan het een goed medicijn zijn.

Als je zomaar eens 80 mg Diazepam of 18mg Bromazolam zou slikken, ga je ook bad trip mee kunnen maken.

Maar toch goed dat je je ervaring deelt en aangaande Benzodiazepines afbouwen.. Heel veel sterkte en langzaam dosis verminderen, dan kom je er!
(Allemaal hetzelfde trouwens is mijn ervaring als het om afbouwen gaat, of het nu Lyrica is, een SSRI of een Benzo. Sommige mensen (inclusief ikzelf) worden helemaal gek als ze te snel afbouwen.

Alinde

Badass junkie
Het zal ook schelen of je lichaam ´in balans´ is als je het krijgt of dat je al de nodige middelen gehad hebt. En of het voorgeschreven wordt of dat je een restje van een bekende gebruikt.

Heftig allemaal. Mijn moeder heeft het geslikt en zij vond het zeer heftig spul. t Was toen bedoeld als pijnstilling en tevens om wat beter te slapen. Het hielp wel maar ze had veel bijwerkingen. Ik lees even mee.

t Zal niet meewerken dat je al meerdere middelen had gebruikt, dan was je lichaam misschien al van slag.

Overigens wilde mijn moeder snel weer afbouwen en was de huisarts dit niet gewend of was er niet mee bekend of vond het niet nodig. Maar ze had moeite om haar dagelijkse taken te doen en om op straat in de drukte te zijn en dat vond ze heel vervelend. Gelukkig was ze er relatief snel vanaf.

Hoi, bedankt voor je reactie. Medicinaal voorgeschreven Lyrica is heel iets anders, kan ik me zo voorstellen. Op deze avond had ik alleen Lyrica genomen, verder niets. Dus er was geen sprake van meerdere middelen! Dat maakte het dan ook zo eng. Alleen had ik een diazepamspiegel natuurlijk.

Manu76

Badass junkie
Als je denkt dat Lyrica onschuldig is, dan heb je het ook mis. Het duurde mij zeker ook 7 maanden om af te bouwen en heb mezelf een paar weken op laten sluiten in een kliniek voor de eerste stappen. (Schoot verder niet op omdat de artsen ook geen kennis bleken te hebben aangaande afbouw voorgeschreven Pregabaline)

Look at these Irish guys:

Laatst bewerkt:

_shikantaza

Badass junkie
Dus er was geen sprake van meerdere middelen! Dat maakte het dan ook zo eng. Alleen had ik een diazepamspiegel natuurlijk.
Je bent wel degelijk aan het combineren. Lyrica en Benzo's samen is een riskante combinatie omdat ze elkaar versterken.

Wat je hebt meegemaakt klinkt heftig, en eigenlijk tegengesteld aan wat ik van Pregabaline zou verwachten. Kun je 't inmiddels een beetje achter je laten?

Alinde

Badass junkie
Ik bedoelde meer dat als je al langere tijd verschillende middelen gebruikt, je lichaam sowieso niet stabiel is. Als je dan niet-voorgeschreven middelen gaat nemen bij de ontwenning dan pakt het idd niet goed uit.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Mijn ervaringen met Lyrica zijn over het algemeen zeer prettig. Het dempt mijn signalen die de zenuwen maken dat ik bedreigd ben, en prikkels kan negeren en kiezen.
Over het algemeen als ik bij 75~150mg blijf heb ik nooit een nare ervaring gehad met dit middel.

Combinatie van dit middel met alcohol is wel next level. Ik heb heel wat gecombineerd maar deze combinatie valt bij mij erg stevig. Pieken en neutrale gevoel van gekriebel in je maag als je in een achtbaan zit, en voel me over het algemeen goed èn sociaal weinig limieten (ben zelf nogal beperkt uit nature)

T heeft me ook weleens tegen gezeten. Door eigen schuld wel.
Dat achtbaan gevoel heb ik ook uren lang gehad toen ik op 300mg zat. En ook alcohol èn benzo's had gecombineerd met dit middel, dat was wel iets te veel en kreeg ik ook lichtflitsen en andere hangende beelden, tintelingen in ledematen.
Je kunt ook ineens super warrig en dronken achtig gevoel hebben, cognitieve handelingen gaan verkeerd je loopt tegen dingen aan enzovoort.

Ik moet ook wel zeggen dat het recreatief weinig waarde heeft.
Het is persoonlijk voor mij wel waardevol vanwege prikkels en sociaal vermogen.
Ik functioneer beter met dan zonder. Helaas voor mij is dit niet mogelijk via de huisarts omdat hij hiermee geen ervaring heeft en z'n handen niet wilt branden hieraan. Opzich logisch, maar wel jammer aangezien hij weet, en ik doe wat voor mij goed is, dus koop ik het zelf.

Wel goed dat je het geopend hebt, en informatie deelt. Al is 350mg als eerste keer wel idioot veel en onverantwoord, al weet je dat zelf nu ook al omdat er al zat mensen zijn geweest voor mij die je dit zeggen, onderschat nooit zenuwpijn stillers en/of opiaten!
Dit middel werkt op meerdere GABA receptoren en daar zijn over t algemeen mensen niet zo goed tegen opgewassen.

Je bent wel degelijk aan het combineren. Lyrica en Benzo's samen is een riskante combinatie omdat ze elkaar versterken.

Wat je hebt meegemaakt klinkt heftig, en eigenlijk tegengesteld aan wat ik van Pregabaline zou verwachten. Kun je 't inmiddels een beetje achter je laten?

Dat klopt natuurlijk, ondanks dat ik geen diazepam had genomen die avond, had ik nog een flink hoge spiegel.

Inmiddels gaat het beter, dit is ongeveer twee maanden geleden. Ik denk dat ik bepaalde beelden niet meer zal vergeten, en heel zelden popt er een beeld op als ik om welke reden dan ook moet denken aan medicatie/pijnstilling of iets gerelateerds, maar ik heb er in het dagelijks leven geen last van gelukkig! Ik mag zeggen dat het met een sisser is afgelopen.

Ik bedoelde meer dat als je al langere tijd verschillende middelen gebruikt, je lichaam sowieso niet stabiel is. Als je dan niet-voorgeschreven middelen gaat nemen bij de ontwenning dan pakt het idd niet goed uit.
Ja, dat was naïef. Ik dacht juist door mijn verleden dat ik wel wat kon hebben!

Aartsbok

Bewuste gebruiker
Lyrica werkt bij mij fantastisch maar ik gebruik het ook waarvoor het dient en volgens de richtlijnen van het voorschrift. Een wondermiddel voor velen met chronische pijn onder de nek. Het is geen geneesmiddel maar een pleister die diep en lang inwerkt. Ik heb er nooit over nagedacht dit reaceeatief te proberen of het poeder uit de capsules te Halen, het lijkt me dan ook gevaarlijk gezien het de oijnsignalen vanaf je cerebellum naar je Ruggegraat en zenuwbanen blokkeert.

of het nu lekker of angstwekkend was, probeer dit aub niet (opnieuw) en nog minder in combinatie.

Ik ben geen arts maar heb wel studies in die richting gedaan, toch praat ik hier als gebruiker en is m’n advies ten harte en niet ter oordeel geschreven.

succes!

Manu76

Badass junkie
Lyrica werkt bij mij fantastisch maar ik gebruik het ook waarvoor het dient en volgens de richtlijnen van het voorschrift.
Goedzo! Voor sommigen werkt het dus gewoon op een bepaalde manier. Weet wel, dat naar jaren gebruik, je er echt niet zomaar vanaf kunt stappen. Pijn onder de nek is misschien ook aan te pakken met oefeningen en massages, anders zul je misschien leven lang moeten slikken.
Ik was al blij dat ik er niet steeds meer van nodig had zoals bij benzodiazepinen snel het geval is.

Dank voor het delen van je positieve ervaring @Aartsbok.

Aartsbok

Bewuste gebruiker
Met veel liefde gezchreven en dank voor je appreciatie. Ik doe ondertussen inderdaad ook oefeningen en bouw de lyrical af :wink: ik ben zo een 40’er die de split en spagaat kan doen na een tijdje onde goeie begeleiding trainen. Het lukt dus aardig 😊 Bedankt! @Manu76

Manu76

Badass junkie
Met veel liefde gezchreven en dank voor je appreciatie. Ik doe ondertussen inderdaad ook oefeningen en bouw de lyrical af :wink: ik ben zo een 40’er die de split en spagaat kan doen na een tijdje onde goeie begeleiding trainen. Het lukt dus aardig 😊 Bedankt! @Manu76
Netjes. Ik zat 8 jaar geleden even op 750 mg per dag. Snel naar 600 mg en vervolgens rustig naar 450, maar toen in de kliniek te snel afgebouwd naar 225 mg ( dat was na 4 jaar dagelijks gebruik)
Toen jaren blijven hangen op die 225 en toen langzaam in een jaar afgebouwd naar 0 mg hier. Waren tijden met af en toe veel spanning op de borstkas, maar erg blij dat ik ervan af ben. Ondertussen ook een jaar een SSRI afgebouwd en volgende week kom ik eindelijk op 0 mg met die Brintellix.
Maar volgens mij ben ik dan ruim voor mijn 50ste weer vrij van al die medicijnen en terug in natuurlijk evenwicht.

Brakka Mang

Badass junkie
Lyrica heeft geen 350mg capsules, wel 300mg. Heb het ook behoorlijke tijd gebruikt maar de kalmerende werking vond ik zwaar tegen vallen. De eerste dagen misschien maar dit viel al snel weg . Vaak van de 1 op andere dag mee gestopt en heb er nooit echt klachten van over gehouden maar ik heb het ook geen jaren geslikt. Werd er, zelfs bij lage doseringen, vrij wazig van. Helemaal icm seroquel. Heb weleens gehad dat ik ergens was en uit het niets begon te klappen 🤣

Aartsbok

Bewuste gebruiker
Netjes. Ik zat 8 jaar geleden even op 750 mg per dag. Snel naar 600 mg en vervolgens rustig naar 450, maar toen in de kliniek te snel afgebouwd naar 225 mg ( dat was na 4 jaar dagelijks gebruik)
Toen jaren blijven hangen op die 225 en toen langzaam in een jaar afgebouwd naar 0 mg hier. Waren tijden met af en toe veel spanning op de borstkas, maar erg blij dat ik ervan af ben. Ondertussen ook een jaar een SSRI afgebouwd en volgende week kom ik eindelijk op 0 mg met die Brintellix.
Maar volgens mij ben ik dan ruim voor mijn 50ste weer vrij van al die medicijnen en terug in natuurlijk evenwicht.
Heel sterk van je. Een zware reis afgelegd maar met discipline en zelfkennis stap per stap voorwaarts gegaan. Daar ben je nu nog mee bezig en het succes ligt amper een weekje weg. Respect en felicitaties!!! Omring je met positieve mensen en de vibes houden jou recht :) gaan en blijven gaan makker!!

Bovenaan