Lucide dromen

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hoi,

Ik droom laatste tijd super lucide. Ik vind het niet erg maar wat ik niet snap is waarom het gebeurd. Pas met het wakker worden besef ik dat ik lucide heb gedroomd. Iemand die weet wat zoiets kan betekenen? Ik geloof best dat dromen een achterliggende gedachten hebben, de ene droom is ook veel vrolijker dan de andere.

Afgelopen tijd ben ik geminderd met blowen, ik kan me ergens herinneren dat dat volgens mij ook meer kans geeft op lucide dromen.

Hebben jullie wel eens lucide dromen en hoe ga je daar mee om? Zelf schrijf ik ze op in mijn dromenboek zodra ik wakker word en heb ik het er vaak over met mijn vriendin (die heeft ook een handje in de spiritualiteit).

Groetjes :wave:

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb dat niet echt zo geloof ik. Ik heb wel een paar maanden geleden gedroomd dat ik een psychose kreeg en het was echt fucking freaky en ik werd huilend wakker en dacht toen nog steeds dat ik een psychose aan het hebben was (ik dacht ook serieus, oh shit nu kan ik nooit meer drugs doen). Dat was echt heel naar.
Maar goed toen had ik voor het eerst sinds een week een avond niet geblowd. Ik ga echt nooit meer een hele week elke avond blowen haha.

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
ZERO- zei:
Ik heb dat niet echt zo geloof ik. Ik heb wel een paar maanden geleden gedroomd dat ik een psychose kreeg en het was echt fucking freaky en ik werd huilend wakker en dacht toen nog steeds dat ik een psychose aan het hebben was (ik dacht ook serieus, oh shit nu kan ik nooit meer drugs doen). Dat was echt heel naar.
Maar goed toen had ik voor het eerst sinds een week een avond niet geblowd. Ik ga echt nooit meer een hele week elke avond blowen haha.

Zouden lucide dromen in die vorm ook gevaarlijk kunnen zijn? In de zin van er in blijven hangen en daadwerkelijk een psychose krijgen?
Ik heb ook ergens gelezen dat sommige mensen liever in een lucide droom willen blijven leven dan in het daadwerkelijke 'wakkere' leven.

Dreamer4

Experimenterende gebruiker
Ja ik heb weleens lucide dromen gehad.

Vooral in mijn kindertijd, maar ook na truffels en ayahuasca heb ik dit gehad.
Vind het best leuk en interessant omdat ik zelf bepaal wat ik in deze droom doe, zonder dat het invloed heeft op anderen. Wanneer ik vaker mediteer merk ik ook dat ik meer lucide dromen heb.

Albedo

Wijs gebruiker
@oortjes

Hoe kwam je op de term "lucide dromen"? Ik had daarvan nog niet eerder gehoord. Volgens Wiki zijn het dromen waarvan de dromer zich bewust is van het feit dat hij droomt. Er zijn geen gevallen bekend waarbij het heeft gezorgd voor psychische stoornissen. Zie onderaan bij "Achtergrond".

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom

Ik kan dromen ook sturen. Hoe bewuster ik droom, hoe beter ik de droom kan sturen. Het varieert echter wel. Het is geen constante in de droom. De mate daarvan gaat op en neer. Ik heb het vroeger vaak gehad. Soms spontaan, maar ook vaak omdat ik het opriep. Ik wilde het ervaren in mijn dromen, zoals bijv. parachutespringen, duiken, etc. Ik heb veel angsten uit mijn jeugd overwonnen in dromen door de confrontatie aan te gaan. Dat heb ik ook gedaan met soort van 'geest' in ontbindende staat van een overleden familielid. Dat was heftig. De laatste jaren is het rustiger en heb ik af en toe nog wel eens een wild actie avontuur en geile erotische ervaringen.

losbanditas

Heb vaak dat ik in mijn droom weet dat het maar een droom is, maar het sturen lukt me niet echt. Weet niet of dat ook lucide is. Opschrijven helpt wel bij de verwerking voor sommige, ken een aantal die hun dromen opschrijven. Zou me er niet erg zorgen over maken, voordeel is dat je niet snel nachtmerries krijgt doordat je alles in je droom makkelijk kan relativeren :wink:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Hoe kun je je bij wakker worden pas realiseren dat het een lucide droom was? Het het hele idee van een lucide droom is juist dat je je tijdens de droom realiseert dat je droomt.

Heb je niet gewoon hele duidelijke of heftige dromen gehad ipv lucide dromen?

Dat je meer en heftiger gaat dromen wanneer je stopt met dromen is een vrij bekend gegeven. Dat hoeft niet perse lucide te zijn, lucide dromen moet je deels aanleg voor hebben of echt trainen.

losbanditas

Psychedelibee zei:
Hoe kun je je bij wakker worden pas realiseren dat het een lucide droom was? Het het hele idee van een lucide droom is juist dat je je tijdens de droom realiseert dat je droomt.

Heb je niet gewoon hele duidelijke of heftige dromen gehad ipv lucide dromen?

Dat je meer en heftiger gaat dromen wanneer je stopt met dromen is een vrij bekend gegeven. Dat hoeft niet perse lucide te zijn, lucide dromen moet je deels aanleg voor hebben of echt trainen.

Ik heb vaak dat ik mijn droom kan sturen en tijdens de droom weet dat het niet de realiteit is. Als ik dan wakker wordt en terug denk aan mijn droom denk ik (en besef me dan) 'ik heb net lucide gedroomd'.

Ik denk vaak in mijn droom niet bewust na over het feit dat dit een lucide droom is omdat ik vaak volledig geconcentreert ben op de droom. Denk dat dit echter toch wel enigszins lucide is.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Als je tijdens je droom weet dat het niet echt is, dan ben je op dat moment lucide. Achteraf je bedenken dat we dat lucide dromen noemen heeft er niet zoveel mee te maken toch? Zolang je tijdens de droom weet dat het een droom is, ben je lucide aan het dromen. Dan is er bewustzijn van iets wat zelf niet deel uitmaakt van de droom (jij :wink: ).

Narayani

Bewuste gebruiker
Ik heb wel wat aparte dromen gehad ja, waarbij ik me ervan bewust was dat ik me in de droomwereld bevond. Het was dan voor mij overduidelijk dat mijn lichaam sliep maar tegelijkertijd wist ik op die momenten heel zeker dat mijn bewustzijn zich daadwerkelijk in een parallel universum bevond. Ik heb in mijn dromen ook meerdere mensen of versies van mensen die ik ken ontmoet die dat bevestigden en vertelden dat ik enkel meer te weten kon komen over de droomwereld in mijn slaap.

Als kind (en nog steeds soms) heb ik vrij vaak heftige horror-achtige nachtmerries gehad, waarbij ik wel regelmatig na een tijdje me besefte dat het maar een droom was, en dan er voor kon kiezen om wakker te worden.

Bovenaan