Lorazepam of propranolol?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Hi allen,

Ik heb een aparte vraag, niet voor mijzelf deze keer. Een geliefd familielid is overleden en komend weekend is de begrafenis. Mijn moeder en zusje hebben allebei een stukje tekst geschreven en zijn zo dapper om dit tijdens de dienst te willen voorlezen. Het zal een bomvolle zaal worden, dat weten we al.

Nu zitten ze allebei enorm in de stress dat ze a) zullen gaan snotteren tijdens het voorlezen en daardoor niet meer uit hun woorden gaan komen, en b) gaan trillen vanwege het moeten praten voor zo'n grote zaal. Omdat ze weten dat ik af en toe experimenteer met middelen hebben ze gevraagd of ik iets voor ze wil meebrengen om rustig te worden. Ik vind het zelf een beetje een ongemakkelijk idee, want ik ben van mening dat je eerst een middel zou moeten uittesten alvorens het voor zoiets belangrijks te gebruiken (en dat kan niet in dit geval, want ik kom op de dag van de begrafenis pas thuis), dus ik was een beetje twijfelachtig. Maar ze willen het echt heel graag.

Ik heb twee middelen in mijn kast die mogelijk geschikt zouden kunnen zijn: Dideral (propranolol) 40 mg en Lorazepam (1 mg). Het eerste middel heb ik zelf jaren geleden wel eens gebruikt voor internationale presentaties. Ben geen held daarin. Voor mij werkte dit prima, het doet niets met je emoties maar je wordt er fysiek rustig van. Geen bonkend hart, trilhanden/stem, etc. Enige puntje in mijn ervaring is dat je er wat duizelig van kan worden als je van jezelf al een lage bloeddruk hebt.

De Lorazepam heb ik zelf nooit gebruikt als angst/emotieremmer. Ik gebruik dit spul alleen zeer sporadisch als inslaapmiddel. Ik heb dus géén idee wat het effect hiervan is als je het zou gebruiken voor een emotionele of stressvolle situatie. Of je dan bijvoorbeeld een halve pil zou moeten nemen, omdat het anders te versuffend werkt. Omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb, ben ik geneigd om ze dit middel af te raden voor het doel waar ze het voor willen gebruiken. De propranolol is voor mijn gevoel een veiligere keuze (maar ook omdat ik het dus beter ken...). Dan ga je nog steeds wel snotteren, maar daar is een begrafenis voor bedoeld, en de fysieke stress is dan in ieder geval geen issue meer. Zij neigen zelf allebei ook naar de propranolol: het stress-aspect vinden ze belangrijker dan de emoties.

Toch voelt het raar om een middel mee te nemen voor mijn familieleden. Vinden jullie het verantwoord? Vind het lastig om ze een nee te verkopen, omdat ik die middeltjes zelf soms ook gewoon gebruik, maar wil ze niks onverstandigs aanpraten. :worried:

Laatst bewerkt:

lotske1984-

Wijs gebruiker
Kunne ze beter niet langs een huisarts gaan en probleem uitleggen.?kan de dokter iets voorschrijven of psychiater..veel stekte toegewenst.!

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ja, dat zou inderdaad beter zijn. Maar ik ken ze goed genoeg om te weten dat ze dat niet gaan doen, ze zijn eigenwijs en vertrouwen op de een of andere manier blindelings op mijn mini-apotheek. En die verantwoordelijkheid voel ik nu. :confounded: Ik weet ook niet of een dokter hiervoor iets voor zou schrijven eigenlijk, het is toch eigenlijk wel redelijk normaal om sterke emoties te voelen bij een begrafenis en stress te hebben om daar te spreken.

Bedankt voor de sterktewens!

Acidfreakx

Belezen gebruiker
Goh dat is best hard roze olifant, ik ben ook iemand die moeilijk nee kan zeggen tegen mensen in nood dus ik snap je dilemma. Persoonlijk ken ik zeer weinig van bloeddrukverlagende middelen maar mij lijkt het ook beter om dit te geven in plaats van een benzo alleen al om het verslavende effect die deze medicatie heeft, vind het eerlijk gezegd vrij gevaarlijk om iemand iets verdovends te geven om de begrafenis door te komen maar dat hangt ook af van hoe je familie met bepaalde middelen omgaat, Ik weet niet hoe je familie is dus is het zeer moeilijk om hier raad over te geven, dit is een beslissing die alleen jij kan nemen. Wens je in ieder geval veel sterkte toe

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Waarom gelijk zware middelen? Klinkt gek maar ik heb op de begrafenis van mijn moeder gesproken, ook een volle zaal. Ik heb toen Nervovit van Bional geslikt. Werkte perfect! Neem niet de Forte, die vind ik juist minder werken. Gewoon te koop bij de Etos, Kruidvat etc. Misschien kun je dat voorstellen bij je familie? Sterkte dit weekend.

https://www.bional.nl/producten/nervovit/

Laatst bewerkt:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Hmm lastig situatie waar ze je in plaatsen zo. Jij wordt nu toch mede verantwoordelijk gemaakt voor hoe hun daar straks voor de mensen staan, terwijl jij helemaal niet weet hoe ze op de medicatie reageren. Laat staan hoe de medicatie van invloed is op hun stress en emoties.

Persoonlijk zou ik ze liever richting de huisarts sturen, aangezien die toch een betere inschatting kan maken van welke medicatie en dosering ze eventueel nodig zouden hebben. Maar als dat echt geen optie is en jij kunt niet nee zeggen dat zou ik ze eerder een beta blocker geven dan een benzo. Hoewel ik geen ervaring heb met beta blockers, worden deze vaker gebruikt tegen stress en zenuwen. Benzo's zouden daar opzich ook tegen kunnen werken, maar die vlakken vooral heel erg qua emoties en kunnen ze ook te versufd maken.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dankjewel voor de reacties.

@Dunnetjess33: ai, je moeder, ja, dat lijkt me nog een stukje zwaarder. :confused: Waarom de 'zware middelen', ik denk puur omdat ze weten dat ik ze heb. En het meer zekerheid geeft dat ze werken. Mijn zusje heeft al eerder ooit een bètablokker genomen voor haar rij-examen (op voorschrift), omdat valeriaan bij haar niet werkte, en ook al eerder benzo's voor slaapproblemen. Zij heeft dus wel enig idee van hoe ze werken. En ik weet in ieder geval dat ze er normaal op reageert. Mijn moeder heeft beide middelen nooit genomen. Van valeriaan weet ik het niet.

@Acidfreakx en @Psychedelibee: hm ja, jullie vinden dus ook, als je dan tóch iets moet kiezen en de huisarts geen optie is, dan de bètablokker. Bètablokkers zijn in ieder geval relatief veilig. De mijne nam mijn ex ooit mee uit Turkije, waar ze gewoon als paracetamolletjes bij de drogist voor 2 euro in de schappen lagen (wat ik overigens wel gekkenwerk vind voor zo'n medicijn). Ik nam zelf de keren dat ik het gedaan heb volgens mij gewoon de 40 mg, maar ben ik niet zeker van, dus die ga ik mijn moeder en zusje sowieso niet aanraden. 20 mg, een half pilletje, zou het werk ook moeten doen.

Het is inderdaad wel een lastige situatie. Ik heb mijn moeder al honderd keer uitgelegd dat het feit dat ik medisch-gerelateerde opleidingen heb gedaan écht niet betekent dat ik voor dokter kan spelen, want daar heb ik gewoon de kennis niet voor (ze legt ook regelmatig medische klachten aan me voor met de vraag wat dan dan wel niet kan betekenen). Aan de andere kant snap ik hun vraag ook weer, ik zou waarschijnlijk in hun positie ook voor zo'n middeltje gaan als het direct beschikbaar is. En het spul zal ze waarschijnlijk ook helpen, daarom vind ik het raar om nee te zeggen. Alleen voelt het voor mij niet zo lekker om voor anderen te 'zelf-dokteren', ik doe dat liever alleen voor mezelf, omdat er toch altijd wel een risico aan verbonden is.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Update: heb mijn moeder toch zo ver gekregen om naar de huisarts te gaan. Ze hebben propranolol voorgeschreven gekregen. :smiley: Wel de 10 mg versie, een stukje lichter dan de mijne.
Beter! Dan hoef jij je daar niet meer verantwoordelijk voor te voelen.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Thanks voor jullie reacties. Het heeft zeker naar behoren gewerkt. Ze hebben allebei tijdens de dienst heel kalm en mooi voorgelezen en kregen achteraf veel complimenten. Ze waren uiteindelijk enorm dankbaar voor de pilletjes en mijn vader heeft er zelfs al eentje 'gereserveerd' voor tijdens de dienst als zijn eigen moeder overleden is... terwijl die in het begin riep dat het onzin was dat ze 'die rotzooi' wilde slikken, maar uiteindelijk heeft-ie zelf gezien wat een goede uitwerking het heeft gehad.

Bovenaan