L-triptofaan ???

L-triptofaan
;Tryptofaan is de precursor van de neurotransmitter serotonine, welke een aantal belangrijke processen in het lichaam reguleert, waaronder slaap, emotionele stabiliteit, gevoeligheid voor pijn en verlangen. Wanneer de serotoninespiegels te laag worden, kunnen symptomen als gevoelens van angst en slapeloosheid tot geobsedeerd / dwangmatig gedrag en su?cidale depressie voorkomen.

Het lichaam is in staat serotonine aan te maken uit het aminozuur tryptofaan, welke in bepaalde voedingsmiddelen wordt gevonden. Veel mensen die naar ijs, zoetigheid en gebakjes reiken wanneer ze zich gestresst of depressief voelen, proberen instinctmatig de inname van tryptofaan te vergroten om zo de serotoninespiegels te verhogen en hun humeur te verbeteren. Jammer genoeg heb je grote hoeveelheden van deze voedingsmiddelen nodig (waarin veel vet, suiker en dus calorie?n in zijn verwerkt) om de serotoninespiegels significant te veranderen. Wanneer Tryptofaan overdag in de vorm van een supplement wordt genomen, kan het niet alleen snel het humeur verbeteren, maar ook de eetlust verminderen.

Het gebruik van Tryptofaan wordt in sommige gevallen afgeraden; wanneer er aanleg is voor een hartaandoening of een beroerte, bij mensen met zware allergische aandoeningen of in combinatie met antidepressiva. In geval van twijfel, raadpleeg uw huisarts voordat u Tryptofaan neemt.

Vitamine B6 zorgt voor een betere opname van Tryptofaan in het lichaam.

Tryptofaan kan dienen om spanning en stress tegen te gaan, om het humeur te verbeteren, om af te vallen of als hulpmiddel om in te slapen. Tryptofaan kan dagelijks worden genomen volgens de voorschriften op de verpakking.
Doseringsadvies: 1 tot 2 capsule per dag op een lege maag innemen met water. Eventueel 30-60 minuten voor het slapen gaan innemen.
Ingredi?nten / samenstelling per capsule:
L-tryptofaan400 mg * (ADH)
Vitamine B6 (Pyridoxine HCl)10 mg (500%)
Overige ingredi?nten: oryzae amylum, gelatine.
* Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid niet vastgesteld.

ik heb deze capsules nog nooit geprobeerd en lees ook pas dat ze bestaan maar als je deze in zou nemen na of voor bijv xtc gebruik zou je dan sneller herstellen als je het erna neemt en zou je lichaam in staat zijn meer serotonine aan te maken als je het voor xtc gebruik neemt ?? wat denken jullie??...

Bal0n

Badass junkie
Het klopt wat er staat. Het gebruiken van serotonine supplementen voor en na gehet gebruik van MDMA heeft pre- en postloaden. Het is sowieso een stuk gezonder en daarnaast zijn er ook berichten dat je meer uit je MDMA ervaring haalt :)

JOO thnks het antwoord had ik voor mezelf inderdaad al bedacht maar ik wou graag even weten wat anderen hiervan zouden denken , ik denk dat ik die capsules iig een keer ga proberen ,na of voor een nacht doorhalen :)

blido

Newbie
L-Tryptofaan heb er pas nog iets over gelezen maar waar kan je het halen drogist of via huisarts :rolleyes: :rolleyes:

blido

Newbie
L-Tryptofaan heb er pas nog iets over gelezen maar waar kan je het halen drogist of via huisarts :rolleyes: :rolleyes:

Marcel

Belezen gebruiker
L-T kun je gewoon in de smartshop kopen. Ik heb het ook wel eens bij de drogist gezocht en bij natuurvoedingswinkels maar daar vond ik het niet. Zelf heb ik het in de smartshop gekocht maar daar zijn ze (veel te) duur.

Laatst heb ik ze online gekocht en dit was perfect: binnen 2 dagen in de bus en veel goedkoper. Echt een aanrader

Ik was voor 60 pillen 19,10 euro kwijt (geen bezorgkosten). URL: http://www.perfectbody.nl.

spacekonijn

Badass junkie
he dat is een handige site tnx marcel

ik vind daar zojuist 90 guarana caps voor 10 euro

dat is niks!!!! alleen ze zijn nog maar tot eind september houdbaar maar dat red ik wel :grin:

Marcel

Belezen gebruiker
Ja, forum vind ik ook handig en leuk!

BTW: veel mensen geven ook aan dat ze minder of geen last meer hebben van de XTC kater als ze L-T nemen. Dit weet ik echter niet omdat ik nooit een kater of wat dan ook heb. Maar al jaren pre- en postload ik ook. En natuurlijk bananen en ander fruit.

Succes!

Marcel

Belezen gebruiker
@spacekonijn,

Kijk, daar heb je nou iets aan. Ik vind het alleen altijd eng om bij zo'n (bij mij niet bekende shop) te bestellen. Dus daarom is het ook wel handig als we elkaar op de hoogte houden van de service van dit soort winkels. Ik las ergens anders al een negatief bericht over een andere winkel.

Misschien een nieuwe topic ofzo?

BacingsPen

Badass junkie
mmm zou dit ook enig effect op het effect van wiet hebben?

IK heb er nog niet zo heel goed over nagedacht dus lach me maar uit als ik nu iets raars zeg :P :mrgreen:

blido

Newbie
ik denk dat je alleen van domme vragen leert dus ik lach je zo wie zo niet uit , ik wou dat meer mensen dat deden als je niet vraagt zul je ook niets weten :wink:

Marcel

Belezen gebruiker
Helaas lijkt het me onmogelijk dat LT effect heeft als je het over wiet hebt.

LT is goed bij mdma gebruik omdat je na mdma gebruik een tekort hebt aan de neurotransmitter serotonine. Dit duurt tot 8 weken voordat je oude niveau weer bereikt is. LT bevordert (zo is het sterke vermoeden) indirect de aanmaak van serotonine.

Wiet grijpt niet in op serotonine. Hoe werkt cannabis in je brein? Ter hoogte van de hersenen bindt THC aan een specifieke cannabinoïde receptor (CB-receptor). In de hersenen bevindt zich een lichaamseigen THC-achtig stofje, anandamide ('ananda' is Sanskriet voor gelukzaligheid) dat in normale omstandigheden kan binden aan de CB-receptor.

Zie voor meer info over de werking van wiet op je hersenen: http://www.jellinek.nl/brain/index.html.

Peace.

BacingsPen

Badass junkie
ja da weet k wel wat over :)

maar is het niet zo dat dopamine en seretonine elkaar versterken of zoiets?

In die richting zat ik namelijk te denken! :grin:

Marcel

Belezen gebruiker
Heel veel drugs grijpen op verschillende neurotransmitters in maar wiet is dus een speciale eend in de bijt. THC heeft ook als enige zijn eigen receptor.

THC heeft naar mijn weten weinig invloed op je s-niveau dus lijkt het me aannemelijk dat L-T weinig invloed heeft.

Correct me if I'm wrong...

BacingsPen

Badass junkie
Tsja hier zou Balon wel eens een antwoord op kunnen hebben :)

niet dat ik jouw antwoord niet goed vindt! Maarja Balon is hier nou eenmaal de grootste drugs(iemand die een onderwerp heeeeeeeeel erg interessant vindt:P) (weet balon vast ook wel :P)

Bal0n

Badass junkie
Marcel heeft gelijk over die cannabinoid-receptor. Maar THC heeft ook effect op je dopamine. Het verhaal dat neurotransmitters invloed op elkaar hebben is al een tijdje achterhaald.

Vroeger werd gedacht dat wanneer je serotonine op begon te raken, dat dopamine dan in de receptorsites ging zitten van serotonine wat voor neurale schade zou zorgen, maar dit bleek helemaal niet waar te zijn.

Dus L-tryptophan en 5-HTP (beide serotonine precursors) hebben geen effect op je cannabis high :).

ps.

Ik ben niet een of andere drugsgod hoor :P.

ts

Bewuste gebruiker
Jezus, respect voor de biologen hiero!

Goed idee Marcel om die online-shops te gaan reviewen ofzo, wil zelf ook niet al te snel vertrouwen op 1 of andere pillenboer die net z'n 'webshop-in-5-minuten' klaar heeft. Kan dat niet onder informatie ofzo??

BacingsPen

Badass junkie
Bal0n zei:
Marcel heeft gelijk over die cannabinoid-receptor. Maar THC heeft ook effect op je dopamine. Het verhaal dat neurotransmitters invloed op elkaar hebben is al een tijdje achterhaald.

Vroeger werd gedacht dat wanneer je serotonine op begon te raken, dat dopamine dan in de receptorsites ging zitten van serotonine wat voor neurale schade zou zorgen, maar dit bleek helemaal niet waar te zijn.

Dus L-tryptophan en 5-HTP (beide serotonine precursors) hebben geen effect op je cannabis high :).

ps.

Ik ben niet een of andere drugsgod hoor :P.

Nee maar je bevestigd wel vaak de feitjes die ik nog niet helemaal op een rij heb! :wink:

Formshift

Belezen gebruiker
me broer heeft een grote pot met Shake-zooi liggen voor fitness enzo...
Daar zit ook L-Tryptofaan in!

Dus als ik een paar shakies daar van neem dan gaat me serotonine sneller 'genezen' ?

Marcel

Belezen gebruiker
Hmmm, ligt eraan hoeveel er in zit en wat je dan nog meer binnenkrijgt. Ik zou ze gewoon zelf kopen als je vaker mdma gebruikt. Altijd handig om te hebben!

blido

Newbie
ben naar DA drogist gegaan en je kunt l-tryptofaan bestellen bv.
van het merk Topph Bioritme 14,90 euro of Bonusanplus 17,85 euro in de laaste zitten 60 capsules ,heb laast van internet besteld en die waren ruim 19 euro voor de 60 capsules,tis maar dat je het weet :wave:

Messi

Newbie
Weet er iemand of het gevaarlijk kan zijn voor het serotonine syndroom te krijgen, mocht je alle dagen l - trypto gebruiken? of is dit onmogelijk?

Bij mij werkt het allesinds uitstekend, maar ik vroeg me af of er wat tijd tussen het gebruiken moet zijn.

Greets :confused: :beer:

Robdebob

Bewuste gebruiker
Meer tryptofaan betekent niet meteen dat er meer serotonine wordt gemaakt. Er is alleen maar meer 'grondstof' beschikbaar om serotonine te produceren. Er zal dus niet ineens teveel serotonine geproduceerd worden bij dagelijks gebruik.

Robdebob

Bewuste gebruiker
pipoxyz zei:
Zowieso zijn dit soort serotonine bouwstenen dubieus aangezien serotonine de bloed/herzen barriere niet kan doorbreken.
Het serotonine wat word gemaakt, zou in je bloedbaan blijven en je herzenen niet bereiken. (1/2% wel)

Tryptofaan kan wel door de bloed/hersenbarriere en het word in de hersenen omgezet in serotonine, die dus niet meer 'naar buiten' kan.
Het is even andersom dus

-spaceman-

Badass junkie
pipoxyz zei:
Over het algemeen is de mening over 5-htp positiever dan tryptofaan. Men merkt meer effect, en de bouwsteen zou dichter bij serotonine in de buurt liggen.

Hier ben ik het niet mee eens
L-tryptofaan werkt perfect bij mij...

-EDIT- ONDER INVLOED VAN XTC KAN IK DOOR L-TRYPTOFAAN:
lekker rustig in slaap kunnen vallen
en wakker worden zonder iets van kater...

lang leve L-Tryptofaan!

Little Monk

Experimenterende gebruiker
-spaceman- zei:

lang leve L-Tryptofaan!

Mee-eens! Ik haal het zelf op de kruidenwinkel (echt huge is dat ding) op Centraal Station Amsterdam... 60 caps voor 25eu

Werkt erg goed en wanneer ik ontspannen ben, tijd geen drugs heb gebruikt en dan joint rook en L-Tryptofaan neem heb ik ong. 45 min lang een xtc gevoel dat vrij snel over gaat in soort slaperige roes, vind ik persoonlijk erg chill en licht spacey.

Als herstel van xtc werkt t ook prima, ik heb zelf nog wel eens een behoorlijke emotionele kater een of twee dagen na gebruik en met L-Tryptofaan is dat bijna niet het geval. Het enige waar ik dan last van heb is moeheid van slaapgebrek maar geen kater ofzo!

^_^

Bewuste gebruiker
Lekker veel onzin weer hier, l-tryp en wiet voelende als xtc. Sinterklaas bestaat is nog geloofwaardiger

pieter-b

Wijs gebruiker
-spaceman- zei:
pipoxyz zei:
Over het algemeen is de mening over 5-htp positiever dan tryptofaan. Men merkt meer effect, en de bouwsteen zou dichter bij serotonine in de buurt liggen.

-EDIT- ONDER INVLOED VAN XTC KAN IK DOOR L-TRYPTOFAAN:

lang leve L-Tryptofaan!
....en het gaat hier lekker niet om een menigsquestie..slechts om feiten
5-HTP veel voordelen boven tryptofaangebruik van 5-htp in plaats van tryptofaan, omzeilt de snelheidsbe-perkende stap in de serotoninevorming: de omzetting van L-tryptofaan in 5-htp. Bovendien wordt 5-htp goed geabsorbeerd: na inname komt ongeveer 70% in de bloedbaan terecht. De absorptie van 5-htp vanuit de darm wordt niet geremd door andere aminozuren. het is daarom ook niet nodig 5-htp apart van de maaltijd in te nemen, zoals bij tryptofaan wel het geval is. In tegenstelling tot tryptofaan wordt 5-htp uitsluitend gebruikt voor de synthese van serotonine. het kan niet worden gebruikt voor de productie van eiwitten of worden omgezet in kynurenine en vitamine B3. Er is ook geen transportmolecuul nodig om de bloed-hersenbarrière te passeren, waardoor geen competitie kan optreden met andere aminozuren. 5-htp blijkt zodoende geen moeite te hebben de hersenen te bereiken en wordt daar snel omgezet in serotonine. Om al deze redenen is 5-htp veel effectiever dan L-tryptofaan en zijn veel lagere doseringen nodig (tot tien keer minder) [1, 7-9].
bron: http://magazine.vannature.nl/downloads/ ... _5-htp.pdf

Little Monk

Experimenterende gebruiker
Bestaat die man niet dan? Gelukkig reageer ik af en toe wel zo op tryptofaan, kut voor jou dat jij dat niet hebt, maar dat maakt mijn gevoel en drugservaringen nog geen sprookjes...

maar ik snap wat je bedoelt, xtc effect moet ik het misschien niet noemen maar ik chill em vele malen harder dan normaal, en ik herken daarin een serotonine stootje als bij xtc...

Hoe dan ook, t werkt

Bovenaan