Kweekset beschimmeld?

ValeGier

Newbie
Ik heb een tijdje terug een azarius kweekset gekocht. Het is de eerste keer dat ik zoiets probeer. Ik heb dus twee weken geleden zo steriel mogelijk gesoaked en in de zak gezet, dichtgemaakt etc.

Mijn paddos zien er nu zo uit:

Beetje moeilijk te zien maar de flits en de zak doen nogal moeilijk. Anywho voor zover ik weet zien de paddos er zelf prima uit. Maar via de zijkant van de bak kan ik het volgende zien:

Ze zijn klein maar het zijn duidelijk zwartgroene plekjes. Ik neem aan dat dit een contaminatie is. Is deze bak al verloren of kan ik misschien nog 1 vlucht plukken voor alles besmet is? (mits de paddos zelf niet stinken en er goed uitzien)

Alvast bedankt en vriendelijke groet,
valegier

MIA-1985

Wijs gebruiker
het is behoorlijk slecht te zien ja..
Maar wat ik er nu van op uit kan maken is dit geen probleem hoor.
Keep groing :grin:

ValeGier

Newbie
Danku!

Naast de moeilijke plastic reflectie merk ik nu pas dat ik maar de helft van de foto's zie. Ik weet niet of dat ook geldt voor de rest van de site gebruikers maar de plekjes staan buiten de helft van wat ik zie in ieder geval.

Maar bedankt. Als de plekken verspreiden erger worden kan ik de boel altijd in de prullenbak gooien maar ik denk dat de paddo's er nu nog niet onder lijden.

grazias
ValeGier

MacLeod

Admin
Forumleiding
Beheerder
ValeGier zei:
Naast de moeilijke plastic reflectie merk ik nu pas dat ik maar de helft van de foto's zie. Ik weet niet of dat ook geldt voor de rest van de site gebruikers maar de plekjes staan buiten de helft van wat ik zie in ieder geval.
Tip: maak de foto's wat kleiner of voeg ze toe als bijlage.

Baradon

Newbie
Je kunt echt 0 lering trekken uit deze foto's, denk dat niemand een zinnig iets over je setje kan zeggen tenzij je foto's post.

ValeGier

Newbie
Baradon zei:
Je kunt echt 0 lering trekken uit deze foto's, denk dat niemand een zinnig iets over je setje kan zeggen tenzij je foto's post.

Mijn excuses ik zal vanavond duidelijkere foto's proberen te posten.

pinnes zei:
paddestoelen zijn een schimmel dus ik snap de vraag niet.

Ik heb gehoord dat er andere schimmels de kweek kunnen contamineren. En ik zie nu naast al het mycelium dus zwartgroene plekken ontstaan. Ook kleuren sommige van de paddo's nu een blauw randje. Ik vroeg me af of dit een contaminerende schimmel is of gewoon een natuurlijk proces van de paddo. Opnieuw: ik zal proberen betere foto's te posten

pinnes

Belezen gebruiker
ikzelf heb nooit paddestoelen gekweekt maar toen ze nog legaal waren kocht ik ze wel ik kan me herinneren dat ze vaak een blauw randje hadden. Niet tobben!

ValeGier

Newbie

Hier aan de bonvenzijde van de foto in de rechterhoek is een van de enkele plekken te zien. (Opnieuw excuses voor de onscherpte maar de kweekzak en de camera van mijn mobiel zijn niet bepaald een dynamisch duo)

Hier op de voorkant een paddo met een blauwe ring dicht bij de kap te zien. Dit is dus normaal?

Nogmaals bedankt en ik hoop dat deze foto's ietsjes duidelijker zijn.

De vraag is dus of het zin heeft deze paddo's verder te kweken. De eerste vlucht ziet er nog prima uit en als bij openen de zak niet raar ruikt ga ik ervan uit dat het prima is. Maar als het een besmetting is zal het alleen maar groter worden.

Baradon

Newbie
Je paddestoelen zien er in principe goed uit. De blauwe kleur is een reactie van de psilocybine met de zuurstof van een kneuzing in de paddestoel (kan al door scheef groeien tegen je zak aan), een paddestoel met veel blauwe uitslag wordt door sommige ook als meer potente paddo's gemerkt. Echter zie ik wel dat je paddestoelen een beetje aan het vervormen zijn (krom groeien en onregelmatige hoeden) en dat duit op een verstoring in het substraat. Dat kan uitputting zijn (de hoeveelste flush is dit?), maar is vaker een vocht-overschot of (helaas, inderdaad toch) een andere schimmel. Zolang de plekjes niet expliciet op het substraat verschijnen hoef je je weinig zorgen te maken, een andere indicator is de geur. Een beschimmelde bak kenmerkt een expliciete muffe aquarium-lucht.

ValeGier

Newbie
Baradon zei:
Je paddestoelen zien er in principe goed uit. De blauwe kleur is een reactie van de psilocybine met de zuurstof van een kneuzing in de paddestoel (kan al door scheef groeien tegen je zak aan), een paddestoel met veel blauwe uitslag wordt door sommige ook als meer potente paddo's gemerkt. Echter zie ik wel dat je paddestoelen een beetje aan het vervormen zijn (krom groeien en onregelmatige hoeden) en dat duit op een verstoring in het substraat. Dat kan uitputting zijn (de hoeveelste flush is dit?), maar is vaker een vocht-overschot of (helaas, inderdaad toch) een andere schimmel. Zolang de plekjes niet expliciet op het substraat verschijnen hoef je je weinig zorgen te maken, een andere indicator is de geur. Een beschimmelde bak kenmerkt een expliciete muffe aquarium-lucht.

Het is de eerste flush. Dus uitputting valt af. Er is wel aardig wat condens in de zak dus wie weet een vocht overschot. Maar de vervorming + rare plekken zal wel schimmel zijn.

Maar heel erg bedankt, ik kweek lekker door tot het raar ruikt of de plekken zichtbaar worden van boven.

ValeGier

Newbie
Wat is overigens het risico van paddo's eten die gekweekt zijn in een gecontamineerde bak?

Met een beetje googlen vind ik van alles. Van "paddo's van gecontamineerd substraat zijn meer dan prima te eten" tot hoofdpijn, diarree en zelfs (doem)verhalen over doden. De kern van het verhaal lijkt te zijn dat zolang de paddo's zelf prima zijn er geen probleem is. Maar hoe zit het dan bijvoorbeeld met de lange kronkelige paddo's?

ValeGier

Newbie
Ok laatste vraag en dan is men van mij af.

Ik heb de paddo's vandaag geoogst en de kweekbak weg gegooid. De eventuele contaminatie was nog niet op het oppervlak te zien maar in twee weken zou het er wel zijn geweest als het snelheidpatroon zich had doorgezet.

De zak rook niet muf of vies. Meer een champignon-achtig geurtje.

De laatste vraag is nu of de paddo's er goed uit zien. Er zitten wat plekjes hier en daar maar ik vind het nogal moeilijk de blauwe uitslag van kneuzing te onderscheiden van iets anders.

De oogst

Close-up

Dus als afsluitende vraag zijn deze paddo's klaar om genuttigd te worden?

Bedankt voor alle hulp!

Baradon

Newbie
Blauwe verkleuring op de paddo's zelf is meestal goed zoals ik al eerder opmerkte. Groene schimmel is de meest voorkomende contaminatie, deze gaat dan ook gepaard met de aquarium-lucht en is (gelukkig) relatief ongevaarlijk behalve dat je er misselijk van kan worden. (Natuurlijk zijn er minder voorkomende schimmels die moeilijk te onderscheiden zijn en wel gevaarlijk zijn maar dat komt echt weinig voor). Je paddo's kunnen ook vervormen door een te hoge temperatuur of gebrek aan zonlicht (licht is nodig voor de groei-richting, paddo's doen niet aan fotosynthese), al is de vervorming bij jou, zoals ik ook al eerder opmerkte in mijn ogen meer een indicatie van inderdaad een andere schimmel.

Om een simpel antwoord op je vraag te geven, IK zou ze zeker wel eten. Ze zien er niet gevaarlijk of beschimmelt uit en de kans is het grootst dat er niets fout gaat en je een hele prima trip ervan gaat hebben. Maar 't feit dat IK dat zou doen, wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen dat risico zou moeten nemen, (al denk ik echt dat 't risico wel meevalt met deze batch). Heb zelf paddo's gegeten waarvan wel zichtbare (groene) contaminatie op 't substraat zat en nergens last van gehad. Zolang je geen gele schimmel hebt kun je de paddo's bijna altijd eten, tenzij ze helemaal onder de schimmel zitten.

Bovenaan