Kort werkende benzo ten opzichte langdurige benzo's?

Jixx

Bewuste gebruiker
Beste lezers,

Ik vroeg mij af welk voordeel(en) een langdurige benzodiazepine zoals Diazepam ten opzichte van een kortdurende benzodiazepine zoals Alprazolam heeft?

Ik ga er zelf even vanuit dat het logisch is dat je dan minder hoeft te slikken dan bij een kortdurende werkende benzo.

Maar wat ik mij afvraag is: Of het bij een langdurende benzo ook langer duurt voordat het zijn piek bereikt dan een kortdurende benzo. Klopt dit?

Of geldt dit alleen voor de vertraagde afgifte soorten?

Alvast bedankt voor de informatie!

Fool

Badass junkie
Die hebben een veel minder merkbaar piek-effect en worden voorgeschreven zodat iemand (na een opbouwperiode) altijd een constante hoeveelheid in het lichaam heeft zitten en dus een constant gelijk effect ervaart.

MeejheM

Badass junkie
ik kreeg eerst oxazepam voorgeschreven, nu diazepam.

de oxazepam moest ik om de 4 uur slikken, 4 maal per dag. dat was echt klote als ik die pillen vergat mee te nemen naar werk of andere langer durende gelegenheden, en ik had een beetje moeite met bijhouden wanneer ik weer in moest nemen.

mijn psychiater heeft nu een vergelijkbare dosis diazepam voorgeschreven die ik s'morgens en s'avonds inneem. de kans dat ik me naar voel omdat ik men pillen vergeten ben is nu in elk geval verdwenen, ik heb er gewoon een paar bij in mijn portemonee. met 4 kan ik 2 etmalen doen, dus dat is altijd wel op tijd opgelost.

het is veel minder gedoe zo, en je voelt niet meer aan dat het tijd is (geweest) voor je volgende tabletjes. ik slik ze als noodzakelijk kwaad, niet voor enige stoornis, maar omdat ik er niet meer vanaf kom. ik zou daar normaal werk van maken, maar heb grotere problemen om aan te pakken.

Bovenaan