Knokken tegen Lexapro

SoulAssassins

Badass junkie
Hallo ik gebruik al jaren de antidepressiva lexapro zonder eigenlijk een positiefs iets te merken dus heb besloten om af te bouwen ,mijn spych zij 5mg per week eraf ,nou ik heb het geweten!
Na ongeveer 30 uur kickte de afkick in en dat kwam aan als een bom ,wat afkicken betreft ben ik ijzersterk en met veel discipline maar het spul heb me op de knieën gebracht.
Het gevoel alsof ik griep heb en soms erg nerveus en misselijk en heel weinig slaap ,ook veel spierkrampen en algehele pijn over heel me lichaam.
Ik me psych gebeld en gezegd dat dit zware troep is want de ontwenning was lichamelijk erg zwaar en leek veel op dopeziek,zijn reactie was dat me hersens een tik hebben gehad en geloofde niet in lichamelijke afkick ,dus ik kreeg zoals gewoonlijk ruzie met die man.
Na veel geschel over en weer gaf hij me druppels en gooide de hoorn erop.
Ik zit nu van de 20 druppels al op 3 maar wat is dit zwaar zeg ,iedere druppel minder is week een week of 2 of met geluk 10 dagen ziek als een hond.
Heb al heel veel ervaring met drugs en dit valt wat mij betreft onder cat 1 van de opium wet ,dat een SSRI zo verslavend werkt wist ik echt niet ,je lichaam vraagt niet naar meer maar wel naar zijn dagelijkse dosis wat in mijn ogen gewoon verslaving is aan een kunstmatige blijmaker.
Mijn advies is ook pak geen SSRI maar een NSRI als je het toch echt nodig heb!

Manu76

Badass junkie
Tja, afbouwen moet je rustig aan doen heb ik ook ondervonden. De hersenen (dopamine ed receptoren) zijn gewend geraakt aan de medicatie en echt lastig om ermee te stoppen.

Één pot nat is mijn gedachte als het Benzodiazepines, SSRI of Pregabaline betreft. Misschien kan de antipsychotica er ook bij..

Na klein jaar afbouwen van de Pregabaline ben ik ook de Brintellix gaan afbouwen (SSRI). Ik dacht dat dat makkelijker ging worden, maar hetzelfde drama. Van 20 mg telkens kleine stappen naar beneden. Eerste 5 tot 10 mg ging nog redelijk soepel, maar laatste stapjes ging het om 0,15 mg .. en nu zit ik op dag 4 met 0,17mg en durf ik te geloven dat ik over een paar dagen naar 0,0mg kan.

Tot 1,25 mg kon ik nog met pilletje afbouwen, minder werd onmogelijk eigenlijk en ben toen overgestapt op druppels (laatste 2-3 maanden ongeveer)

Die laatste maanden pakte ik 1 druppel in 10ml water.. en telkens bij afbouw stap nam ik minder van het glas. Ondertussen dus één zevende van het glaasje en ongeveer 1/7 mg van die stof.

Langzaam afbouwen is voor velen de enige manier als je lange periode hebt geslikt.

SoulAssassins

Badass junkie
fyi elke antidepressiva ken afkick verschijnselen en ja de ene wat meer dan de ander

daarom bestaan er ook druppels waarmee je 1mg per keer kan afbouwen
Zelfs de druppels per mg afbouwen is echt hel maar niet voor iedereen ,de gebruikers duur telt hier ook erg mee

Manu76

Badass junkie
Zelfs de druppels per mg afbouwen is echt hel maar niet voor iedereen ,de gebruikers duur telt hier ook erg mee
Ik heb alleen ervaring met die laatste druppel afbouwen.. en was zeker ook niet makkelijk.
Ik had mijn glaasje 10cl (voorgaande even aangepast want ik schreef 10 ml) met 1 druppel en mijn spuitje van 5ml.
Dag 1 tot dag 7 nam ik mijn 10 cl.
Dag 7 tot dag 14: 10cl -/- 1spuitje van 5ml = 95ml
Dag dat ik me beter voelde gingen er 2 spuitjes uit en dronk ik 90ml
En dit bleef ik doen tot ik op één veertigste van de startdosis kwam (ik begon met afbouwen van 20mg jaar geleden), en kwam dus op 50ml = 0,5mg Brintellix.

Nu de laatste weken, had ik misschien direct mogen stoppen volgens de literatuur, maar ik ik heb nog wat tussen sprongen gemaakt naar de 17 ml die ik nu drink (ongeveer 0,17 mg)

SoulAssassins

Badass junkie
Ik heb alleen ervaring met die laatste druppel afbouwen.. en was zeker ook niet makkelijk.
Ik had mijn glaasje 10cl (voorgaande even aangepast want ik schreef 10 ml) met 1 druppel en mijn spuitje van 5ml.
Dag 1 tot dag 7 nam ik mijn 10 cl.
Dag 7 tot dag 14: 10cl -/- 1spuitje van 5ml = 95ml
Dag dat ik me beter voelde gingen er 2 spuitjes uit en dronk ik 90ml
En dit bleef ik doen tot ik op één veertigste van de startdosis kwam (ik begon met afbouwen van 20mg jaar geleden), en kwam dus op 50ml = 0,5mg Brintellix.

Nu de laatste weken, had ik misschien direct mogen stoppen volgens de literatuur, maar ik ik heb nog wat tussen sprongen gemaakt naar de 17 ml die ik nu drink (ongeveer 0,17 mg)
De laagste mg is het zwaarste ,net alsof je keihard cold turky gaat ,vandaar mijn vergelijking met opiaten ookal is dit niet zo natuurlijk maar de afkick vind ik toch verdacht veel lijken als een acute dope onthouding.
Ik zit nu op 3 druppels van de 20 en heel me lijf doet pijn ,ik slaap ruk en voel me klote en nerveus soms ook erg prikkelbaar en verbaal agressief.

Laatst bewerkt:

Manu76

Badass junkie
ik slaap ruk en voel me klote en nerveus soms ook erg prikkelbaar en verbaal agressief.
Heel herkenbaar, al heb ik minder last van slapen en vaak 2 dagen maagzuur dat naar boven komt, wat mogelijke hoofdpijn en een dagje aan de lege kant. Telkens meeste last op dag 2-4 na een afbouw stap.
Op dag 2 of 3 trakteerde ik me wel eens op een 0,5 tot 1 gram paracetamol en in eerdere stadium pakte ik wel eens 1 dag (rond dag 6) de hoeveelheid die ik gewend was geraakt voordat ik laatste trede afging.

SoulAssassins

Badass junkie
Heel herkenbaar, al heb ik minder last van slapen en vaak 2 dagen maagzuur dat naar boven komt, wat mogelijke hoofdpijn en een dagje aan de lege kant. Telkens meeste last op dag 2-4 na een afbouw stap.
Op dag 2 of 3 trakteerde ik me wel eens op een 0,5 tot 1 gram paracetamol en in eerdere stadium pakte ik wel eens 1 dag (rond dag 6) de hoeveelheid die ik gewend was geraakt voordat ik laatste trede afging.
Ja die hoofdpijn a;lsof je 2 gram coke heb gerookt de dag ervoor en een dikke kater heb ,inderdaad paracetamol werkt goed daartegen dus dat is al iets wat opgelost kan worden.

Manu76

Badass junkie
Ja die hoofdpijn a;lsof je 2 gram coke heb gerookt de dag ervoor en een dikke kater heb ,inderdaad paracetamol werkt goed daartegen dus dat is al iets wat opgelost kan worden.
Maar nog even mijn aanraden.. als je nu op de 3 druppels zit is het misschien tijd om met de watertaper te beginnen. Iets om over na te denken in ieder geval.
En ook geen verschillende medicijnen tegelijk afbouwen, maar eerst één en dan de volgende.

Succes!

SoulAssassins

Badass junkie
Maar nog even mijn aanraden.. als je nu op de 3 druppels zit is het misschien tijd om met de watertaper te beginnen. Iets om over na te denken in ieder geval.
En ook geen verschillende medicijnen tegelijk afbouwen, maar eerst één en dan de volgende.

Succes!
Ik neem je advies beslist mee want dit is een methode om nog langzamer te dalen natuurlijk ,bedank!

Manu76

Badass junkie
Ik neem je advies beslist mee want dit is een methode om nog langzamer te dalen natuurlijk ,bedank!
Top, geen haast hebben en dat kom je er wel. Die paar maanden dat het meer tijd vraagt maken weinig uit uiteindelijk.

Andere optie die ik heb onderzocht waren de taper strips, maar kwam ik verder niet tegen hier in Spanje en zijn niet verzekerd bij meeste verzekeraars, dus kan prijzige optie zijn.

En wat mij trouwens ook flink helpt deze laatste maanden is het zweten in sportschool en baantjes trekken in het zwembad.

SoulAssassins

Badass junkie
Top, geen haast hebben en dat kom je er wel. Die paar maanden dat het meer tijd vraagt maken weinig uit uiteindelijk.

Andere optie die ik heb onderzocht waren de taper strips, maar kwam ik verder niet tegen hier in Spanje en zijn niet verzekerd bij meeste verzekeraars, dus kan prijzige optie zijn.

En wat mij trouwens ook flink helpt deze laatste maanden is het zweten in sportschool en baantjes trekken in het zwembad.
Oh ja bewegen en beetje kracht training iedere dag en als de zon er is sta ik als een ringstaart maki me spieren op te warmen wat ook veel scheelt,en dan savonds nog een warme douche maakt me dag weer goed!

SoulAssassins

Badass junkie
De regenboog apotheek schijnt voor een lage prijs tapering strips te maken ,best krom dat het niet gezien word als geneesmiddel en dus moet betalen

SoulAssassins

Badass junkie
Zal wel lobby van Big Pharma zijn dit er niet op zit te wachten dat mensen afbouwen.
Precies en dat was ook het geval bij oxy ,eerst flink vol duwen tot de max en al je dan kapot eraan gaat geven ze niet thuis. Ik heb gelukkig een heel goede dokter een mooie inteligente vrouw die open stond voor mijn verhaal en hoe ik me wou behandeln met medicatie die ze niet goed kende en legde hiermee mijn deskundigheid in mijn handen. En zo is het geschied ik was binnen 3 dagen clean en gezond.,we hebben nog uren gepraat de doc en ik en ze had diep respect en heb ze gewezen op de gevaren van voorschrijven en dat doet ze nu ook,wat een top vrouw!

De Zandman

DF-koning
Ik vraag me werkelijk af in hoeverre er in de artsen opleiding er aandacht en uitleg over ( medicijn) verslaving wordt besteed.
Naar mijn idee is die aandacht en uitleggen over deze heikele materie een ondergeschoven kindje. Maw er wordt veel te weinig over gesproken en geleerd.
Het is ooit echt tenenkrommend wat een arts weet en doet qua voorschrijven van medicijnen die verslavende werking hebben....

Raver

Badass junkie
Ik word zo moe van de onwetendheid van artsen. Alsof ze alleen worden gelobbyd om voor te schrijven, daar leren ze wel over. Maar zodra het gaat om stoppen met iets nou hou je dan maar vast in Nederland.

"Want het valt allemaal wel mee joh!"

Zo kreeg ik eens naar me hoofd geslingerd dat ik een paradoxale reactie had op benzos zwaar in de ontwenningsverschijnselen van de benzos. Zijn advies; zsm naar beneden! 🫠

Of schreef een arts mij ooit Haldol voor terwijl dat echt geen pretje is in combinatie met GHB omdat ik hallucinaties had van slaapdeprivatie. Ging alleen maar nóg slechter daarna.

Sterkte kerel!! We zijn er voor je.

SoulAssassins

Badass junkie
Ik word zo moe van de onwetendheid van artsen. Alsof ze alleen worden gelobbyd om voor te schrijven, daar leren ze wel over. Maar zodra het gaat om stoppen met iets nou hou je dan maar vast in Nederland.

"Want het valt allemaal wel mee joh!"

Zo kreeg ik eens naar me hoofd geslingerd dat ik een paradoxale reactie had op benzos zwaar in de ontwenningsverschijnselen van de benzos. Zijn advies; zsm naar beneden! 🫠

Of schreef een arts mij ooit Haldol voor terwijl dat echt geen pretje is in combinatie met GHB omdat ik hallucinaties had van slaapdeprivatie. Ging alleen maar nóg slechter daarna.

Sterkte kerel!! We zijn er voor je.
Dank je voor de reply ja het systeem is zo krom als maar zijn kan hier en die artsen waarover ik ook me dikke twijfels heb vertrouw ik ook niet meer.
Vroeger toen ik een jaar of 17 was kreeg ik van de speed een psychose en kreeg ook haldol ,nou heb een week op bed gelegen omdat ik simpelweg er niet uit kon komen ,eten was een dik probleem want viel met me kop in een hete bord soep en zag overal beestjes ,me moeder heb me eraf gehaald en na een dag liep ik weer vrolijk rond zonder klachten.

De Zandman

DF-koning
Dat paard omleggen kun je met veel andere medicatie ook....en vergeet de rc's niet.
Daar zitten ook heel potente middelen tussen!
Haldol ken ik verder niet ( gelukkig)
Ik heb het dus niet nodig.

SoulAssassins

Badass junkie
Dat paard omleggen kun je met veel andere medicatie ook....en vergeet de rc's niet.
Daar zitten ook heel potente middelen tussen!
Haldol ken ik verder niet ( gelukkig)
Ik heb het dus niet nodig.
Nou haldol is hier wel een uitzondering,het is een klassieke antipsychotica die gelukkig bijna nooit meer gebruikt word ,alleen in depot word het gegeven aan acute crisis gevallen,om iemand zo snel mogelijk lam te leggen. Dan hebben we het wel over klanten die een rm of ibs aan hun kont hebben hangen. Maar goed ik zit met escitalopram te vechten weer een ander type drug waar je slecht vanaf komt.

Relmuis

Wijs gebruiker
Escitalopram kan een echte bitch zijn met afbouwen maar dat verschilt ook weer heel erg.
De steeds stopt ineens zonder klachten en de ander zit tegen het plafond.
Heb helaas ook geen tips waarmee je dit kan verzachten.
Jammer dat je psychiater nogal koel reageerde, maar uiteindelijk dan toch druppels voorschreef.

SoulAssassins

Badass junkie
Escitalopram kan een echte bitch zijn met afbouwen maar dat verschilt ook weer heel erg.
De steeds stopt ineens zonder klachten en de ander zit tegen het plafond.
Heb helaas ook geen tips waarmee je dit kan verzachten.
Jammer dat je psychiater nogal koel reageerde, maar uiteindelijk dan toch druppels voorschreef.
Die man spoort niet ,loopt te zeiken over me benzo,'s terwijl hij het gebruik van dit soort middelen aanspoort net alsof hij er een bonus van krijgt voor het behalen van duizenden kapotte zieltjes

Relmuis

Wijs gebruiker
Zo'n reactie is ook niet gepast.
Je hoort te beginnen, als het over afbouwen gaat met; wat wil jijzelf?
Dan leg je de voor- en nadelen uit, altijd afsluiten met; als er wat is, gelijk bellen, daar zijn we voor.
Dat is ook gelukkig wat ik om me heen zie.

SoulAssassins

Badass junkie
Zo'n reactie is ook niet gepast.
Je hoort te beginnen, als het over afbouwen gaat met; wat wil jijzelf?
Dan leg je de voor- en nadelen uit, altijd afsluiten met; als er wat is, gelijk bellen, daar zijn we voor.
Dat is ook gelukkig wat ik om me heen zie.
Nee sorry ik heb naar mijn idee veel gedaan ,ook veel contact en beloofde me op te volgen. Nu maanden verder nog niet 1 telefoontje hoe het met me gaat. Ze laten je gewoon spartelen in het diepe dus na 30 jaar psychiatrie kap ik met ggz

Relmuis

Wijs gebruiker
Nu maanden verder nog niet 1 telefoontje hoe het met me gaat. Ze laten je gewoon spartelen in het diepe dus na 30 jaar psychiatrie kap ik met ggz
Dat is helaas de praktijk.
Het meest wordt hierover geklaagd door de GGZ zelf.
Afdelingen psychiatrie verbonden aan ziekenhuizen hebben soms wat meer tijd maar ook daar is het niet meer wat het zijn moet, de zorg wankelt.
30 jaar is lang, heb je altijd slechte ervaringen gehad?

SoulAssassins

Badass junkie
Dat is helaas de praktijk.
Het meest wordt hierover geklaagd door de GGZ zelf.
Afdelingen psychiatrie verbonden aan ziekenhuizen hebben soms wat meer tijd maar ook daar is het niet meer wat het zijn moet, de zorg wankelt.
30 jaar is lang, heb je altijd slechte ervaringen gehad?
Ik kan je vertellen dat ik in die 30 jaar nog nooit iets echt positiefs heb kunnen merken ,die stijve harken blijven gewoon hangen in hun eigen gewoontes.

Manu76

Badass junkie
Kleine update ik zit nu op 1 druppel !
Dank je @Manu76 voor de water tapering!
Netjes, ga zo door!
Zelfs 1 druppel kun je nog langzaam afbouwen 😅
Ik zat aan 1 druppel in 1 glas water en iedere week gooide ik een grotere hoeveelheid van het glas door de goot totdat ik het aandurfde geheel te stoppen.
Ondertussen 7 weken geleden mijn laatste slok water met Brintellix genomen. Ik voel me ondertussen gelukkig geheel verlost!

Laatst bewerkt:

SoulAssassins

Badass junkie
Netjes, ga zo door!
Zelfs 1 druppel kun je nog langzaam afbouwen 😅
Ik zat aan 1 druppel in 1 glas water en iedere week gooide ik een grotere hoeveelheid van het glas door de goot totdat ik het aandurfde geheel te stoppen.
Ondertussen 7 weken geleden mijn laatste slok water met Brintellix genomen. Ik voel me ondertussen gelukkig geheel verlost!
Misschien ga ik voor the hard way en dat is een instant stop erop en dan 2 weken uitzieken :)

Manu76

Badass junkie
Misschien ga ik voor the hard way en dat is een instant stop erop en dan 2 weken uitzieken :)
Tja, 1 druppel klinkt niet zo gevaarlijk. De theorie van een bekende pro (Ashton ofzo..) spreekt over afbouwen tot één- veertigste van je start dosis. Dus als je afbouwt zoals ik van 20mg was het aanbevolen om af te bouwen naar 0,5 mg, oftewel een equivalent van een halve druppel.

SoulAssassins

Badass junkie
Tja, 1 druppel klinkt niet zo gevaarlijk. De theorie van een bekende pro (Ashton ofzo..) spreekt over afbouwen tot één- veertigste van je start dosis. Dus als je afbouwt zoals ik van 20mg was het aanbevolen om af te bouwen naar 0,5 mg, oftewel een equivalent van een halve druppel.
Ondertussen ken ik de klapjes van de zweep ,een halve druppel krijg ik niet uit flesje geperst of moet glas water vullen en die voor de helft weggooien.

Manu76

Badass junkie
Ondertussen ken ik de klapjes van de zweep ,een halve druppel krijg ik niet uit flesje geperst of moet glas water vullen en die voor de helft weggooien.
Precies. Glas vullen en een druppel erbij en een deel weg knikkeren. Eerst 1/4 of een dikke duim weggooien en dan een paar dagen later 2 vingers bijvoorbeeld.

SoulAssassins

Badass junkie
Na dit ga ik vechten tegen de Olanzapine ,ik ben al gezakt van 20mg naar 2.5mg dus ook daar zit een eind aan.
Als ik daar mee klaar ben hou ik nog valium en xanax over en me trouwe mitrazepine dus daar blijven ze lekker vanaf ,en maar klagen dat ik een mega grote medicatie lijst heb !
Niet dus en dat dossier gaat eruit als moet ik de server slopen daar

Bovenaan