Drientje zei:
cropp zei:
welk nuchter persoon loopt er rond met lange haren, een baard, een jurk en sandalen:P
Nooit op Ruigoord geweest dus....
Zijn die mensen nuchter dan ?
OT:
Ok ik heb de moeite genomen om het hele ding te kijken, iets wat ik (sorry voor de vergelijking) bij Zeitgeist (en een hoop andere documentaires over dit soort 'zweverige zaken') dus een stuk makkelijker vond dan bij deze.
Voordat ik op de inhoud in ga wil ik eerst wat kwijt over de vorm van deze docu.
Die is namelijk, pardon my french, dikke bruine brokkenpoep;
- Er word mij meerdere malen een uitleg beloofd die verder niet meer komt.
- De docu springt ongelofelijk van de hak op de tak, en dat vind ik nogal verwarrend.
- Het is mij zelfs na het eind niet duidelijk wat ze nou precies proberen over te brengen, oftewel ik vind het didactische vermogen van deze docu is nogal laag.
MAAR dit zegt voor mij alleen dat de twee makers van deze documentaire gewoon niet geschikt zijn om dit soort informatie op een juiste manier over te brengen. Dus hier wil ik ingaan op de inhoud.
Deze moet ik namelijk op zijn minst interessant noemen. Ik moet zeggen dat de makers van tijd tot tijd best wel een goed punt maken. Zoals al eerder gezegd, er zijn overeenkomsten met Zeitgeist, en het gedeelte waarin het Christendom word vergeleken met oudere religies/verhalen vind ik sterk genoeg om het eens goed in overweging te nemen.
Maar daar waar het ineens over gaat op de verering van de Amanita muscaria word het troebel.
Alle religie word er opeens bijgehaald, er worden zomaar iconen en schilderijen laten zien en geanalyseerd en dan hebben ze het ineens over psychedelica in het algemeen.
Sommige verbanden die worden getrokken stinken wel heel erg naar vis, zoals het feit dat '
Shiva blauw is omdat een paddestoel van het soort psilocybe blauw kleurt als je hem kneust' en dat hij
'vaak word afgebeeld met een koe, omdat deze paddestoelen op koeiepoep groeien'.
Een goede documentaire blijft zo ver mogelijk van wilde speculatie me dunkt, aangezien het zijn geloofwaardigheid er nou niet bepaald op vooruit helpt. En wat ik ook graag wil opmerken is dat ik veel zie dat mensen hun totale wereldbeeld omgooien na het zien van een of twee documentaires of het lezen van een paar bladzijdes met dit soort ideeen.
Ik vind het eigenlijk toch haast een verplichting om tenminste een paar van de bronnen te checken die in de aftiteling genoemd worden voordat je dit soort informatie verspreid.
Misschien is het wel allemaal onzin, al die docu's, weet jij veel

Ik hou die optie graag open, moet men verder zelf weten, maar dat is wat ik als gezond verstand beschouw; om niet zomaar alles te geloven.
Maar het belangrijkste punt voor mij is dit:
Het zal best dat de kerstman eigenlijk een symbool is voor een oud-Noorse of Siberische shaman, en dat de documentaire in een aantal dingen dicht bij -een van de vele mogelijke- waarheden zit. Maar wat is het punt ?! Om Zeitgeist er nog maar eens bij te halen, beide docu's lijken twee dingen te doen;
Het probleem aankaarten en zo mensen wakker schudden, en een mogelijke oplossing bieden.
Deze docu 'ontmaskert' religies als de mythes die ze zijn, en laat zien dat we 'van het pad zijn afgedwaald'. So far so good. Maar daarna ??
Alleen maar paniek, geen oplossing, geen goede conclusie.
Het enige wat ik als mogelijk actiepuntje uit deze film zou kunnen halen is dat ik als de wiedeweerga naar het bos moet rennen en paddestoelen moet eten om de werkelijke 'God' te ervaren. Dat is niet bepaald een boodschap 'waar de mensheid klaar voor is'. Dat zou ik persoonlijk subtieler aanpakken.
Zeitgeist geeft wel iets concreets, en hoewel dat moment veel te kort duurt, het is er wel, helemaal aan het eind. Ik moet zeggen dat ik het met Drientje eens ben dat voor het maken van het punt de toevoeging over 9/11 onnodig was, aangezien dit niets met het punt te maken heeft.
Het maakt niets uit wat de naam is van diegene die pijn en lijden veroorzaakt, wat uitmaakt is de manier waarop jij als mens omgaat met de hindernissen op jouw weg, en doorkrijgt wat echt is en wat niet. Om de (naar mijn mening) beste quote uit Zeitgeist te geven;
Bill Hicks zei:
The world is like a ride in an amusement park. And when you choose to go on it, you think it's real because that's how powerful our minds are. And the ride goes up and down and round and round. It has thrills and chills and it's very brightly coloured and it's very loud and it's fun, for a while. Some people have been on the ride for a long time and they begin to question, is this real, or is this just a ride? And other people have remembered, and they come back to us, they say, "Hey - don't worry, don't be afraid, ever, because, this is just a ride..." And we... kill those people.
"We have a lot invested in this ride. Shut him up. Look at my furrows of worry. Look at my big bank account and my family. This just has to be real." Just a ride. But we always kill those good guys who try and tell us that, you ever notice that? And let the demons run amok. But it doesn't matter because: It's just a ride. And we can change it anytime we want.
Hier kan ik dus iets mee, het geeft mij een inzicht dat een positief effect heeft op de manier waarop ik de wereld aanschouw. The Pharmacratic Inquisition doet dit niet, en daarom vind ik het geen goede documentaire. Het spijt me
Daarna heb ik nog een paar vragen voor meneer Atropa.
Jij schreef een interessant stuk over de egodood theorie, en ik vroeg me af wat -als men de egodood/wedergeboorte als sleutelervaring in het menselijk leven beschouwt- het nut is van het ervaren van zo'n egodood/wedergeboorte. Wat is er mis met wachten op de dood als verlosser, en je in de tussentijd zowel vermaken als nuttig maken ?
In een wilde gok zou ik kunnen zeggen dat de egodood/wedergeboorte misschien een andere naam is voor wat bijvoorbeeld boeddhisten 'verlichting' noemen, een staat waarin je ontwaakt bent (a la in The Matrix), en zelf kan kiezen of je nog wil terugkeren op aarde (en dus de cyclus van geboorte en wedergeboorte hebt gestopt). Zoiets ?
Ook vraag ik me af of psychelische drugs in deze theorie worden gezien als de enige manier om deze piekervaring te bereiken. Waarom niet ook door meditatie (hoewel dit langer duurt) of andere manieren om religie en spiritualiteit uit te oefenen ?
Het meest essentiele lijkt me niet het middel, niet de dosis, maar in de eerste plaats weten wat je zoekt.
(Misschien kan ik dit ook op internet vinden, maar ik vraag het liever. Excuses daarvoor)
Zo. En nu slapen