Jezus was een Paddo!

Jeniger

Experimenterende gebruiker
O mijn god, ik heb gister de vetste documentaire gezien OOIT!

Het is moeilijk het in 1 zin samen te vatten, maar de documentaire legt uit dat het hele christendom gebaseerd is op de levenscyclus en werking van de vliegenzwam. Degene die met deze theorie naar buiten is gekomen is de enigste ongelovige die de dode zee rollen heeft vertaald. Die in 1950 gevonden waren en pas in 1991 gepubliceerd werden.

Gaat dat zien!
hij is nederlands ondertiteld

http://exposureroom.com/members/gnosticmedia.aspx/assets/cf24b3aefa404fc78f251f3b75eb198d/

Drientje

DF-koning
Wat mij betreft hoeft het niet nog een keer bewezen te worden, ik volg mijn hart en dat ligt nou niet bepaald in de kerk of bij een of andere god.

Diep van binnen weet ik hoe het zit.

Drientje

DF-koning
elstinkydermeister zei:
Drientje zei:

wat zit juist hoe?
Hoe kun je een gevoel nou vertalen naar woorden? Taal schiet jammerlijk te kort in het overdragen van informatie over hoe het nou echt is. Kom as zaterdag mee naar amsterdam, dan laat ik je het einde van het universum zien en zal ook jij weten hoe het zit.... :wink:

Pak Suiker

Wijs gebruiker
Drientje zei:
elstinkydermeister zei:
Drientje zei:

wat zit juist hoe?
Hoe kun je een gevoel nou vertalen naar woorden? Taal schiet jammerlijk te kort in het overdragen van informatie over hoe het nou echt is. Kom as zaterdag mee naar amsterdam, dan laat ik je het einde van het universum zien en zal ook jij weten hoe het zit.... :wink:

Wat is er zaterdag dan te doen in amsterdam? EO jongerendag of zo? :P

Drientje

DF-koning
Pak Suiker zei:
Drientje zei:
elstinkydermeister zei:
wat zit juist hoe?

Wat is er zaterdag dan te doen in amsterdam? EO jongerendag of zo? :P

Au!
Ga eerst mijn posts maar eens doorlezen, dan weet je hoe ik over Jezus en de EO denk...

Weet je ook meteen wat ik ga doen, EO jongerendag, dat haal je de koekkoek....

Pak Suiker

Wijs gebruiker
Drientje zei:
Au!
Ga eerst mijn posts maar eens doorlezen, dan weet je hoe ik over Jezus en de EO denk...

Weet je ook meteen wat ik ga doen, EO jongerendag, dat haal je de koekkoek....

Haha, hmm... wat voor soort emoticon had ik dan het beste moeten gebruiken om sarcasme aan te geven? " :P " volstaat geloof ik niet zo. :wink:

Taat

Bewuste gebruiker
Heb niet gekeken, maar ik heb pas wel 'Zeitgeist' gekeken..
Die verklaarde dat alle religies (met als eerste het oude egypte) gewoon zijn ontstaan uit het eren van de zon, heel interessant om te kijken en klopt ook als je het mij vraagt

Drientje

DF-koning
Zeitgeist raad ik ook iedereen aan als je verder wil kijken dan je neus lang is! Alleen dat laatste stukje had van mij wel weggemogen, ik heb niet zo'n intresse in de slechtheid van andere mensen en hoef dus ook niet te weten wie 9/11 gepleegd heeft. De persoon die dit gedaan heeft krijgt zijn portie nog wel.

Jeniger

Zeitgeist is puur kinderspel vergeleken met deze documentaire. Simpel gezegd komt het er op neer dat Jezus was een paddo was!Eet van mij en drink mijn bloed.Als je de bijbel vanuit dat perspectief gaat lezen gaat er een wereld voor je open. De Kerstman was een sjamaan! Mensen alsjeblieft onderschat deze documentaire niet. De eerste 40 minuten lijken misschien op zeitgeist,maar gaat zoals dmt 10 x verder als mushrooms,

OPEN YOUR EYES!

Het was niet mijn bedoeling om hier een discussie te beginnen over het geloof. Maar over de manier waarop wij geloof interpreteren en de hele symboliek met onze rationalistisch gedachten over het hoofd zien en verkeerd interpreteren.

Jammer dat er tot nu toe werkelijk niemand echt de moeite heeft genomen om hem echt te kijken en er verder op in gaat.

Atropa

Bewuste gebruiker
Micheal Hofmann schreef:

De ego dood theorie stelt dat de essentie en oorsprong van religie het gebruik van visionaire planten is, om routineus de intense mystieke veranderde toestand te activeren, voor het produceren van losse cognitieve associatie, wat vervolgens een ervaring produceert gecontroleerd/bestuurd te worden door bevroren blok-universum determisme, met een enkele, al bestaande, en immer bestaande toekomst.

Het ervaren van dit model van controle en tijd destabiliseert in eerste instantie controle-kracht, en leidt tot de dood van het ego dat beschouwd werd als een autonoom controle-agentschap. Zelfcontrole herstelt na een transformatie van het mentale model, waarbij rekening gehouden wordt met de afhankelijkheid van persoonlijke controle van een verborgen, gescheiden gedachtebron, zoals Noodzakelijkheid, of een goddelijk niveau dat Noodzakelijkheid overstijgt.

Mythe beschrijft dit mystieke-toestand ervaringsinzicht en transformatie. Religieuze initiatie onderwijst en veroorzaakt deze transformatie van het ego dat beschouwd werd als een controle-agentschap, door een serie initiatiesessies met visionaire planten, doorspekt met studie van perenniale filosofie. De meeste religie uit de moderne tijd is een verstoring van dit standaard initiatiesysteem, en reduceert deze concepten tot een zwakke interpretatie die slechts gebaseerd is in de normale toestand van bewustzijn. De ego dood theorie is, specifiek, de Cybernetische Theorie van Ego Overstijging, en omvat de entheogene theorie van religie.

Joes

thanks for sharing dude,
ik had wel eens wat gehoord en gelezen over de connectie tussen enthogene middelen (hallucineerende middelen) en geloof/ godsdiensten maar deze reportage zet alles helder op een rij. (al vind ik dat ze soms te ver gaan in het zoeken naar een betekenis achter bepaalde dingen)
Jammer dat tegenwoordig de bedoeling en betekenis van 'het geloof' zo verkeerd wordt begrepen..

Atropa

Bewuste gebruiker
Gelezen metaforen zijn niet krachtig genoeg om het afzonderlijke bewustzijn de balans te verschaffen waarin het leven met zoveel mogelijke positieve energie wordt geproeft zonder daarvoor de ruimte van anderen in te nemen.

Eet veel paddo's, en voel de collectieve zachtaardigheid die Jesus probeerde uit te dragen.

Jeniger

Atropa zei:
Gelezen metaforen zijn niet krachtig genoeg om het afzonderlijke bewustzijn de balans te verschaffen waarin het leven met zoveel mogelijke positieve energie wordt geproeft zonder daarvoor de ruimte van anderen in te nemen.

Eet veel paddo's, en voel de collectieve zachtaardigheid die Jesus probeerde uit te dragen.

Oftewel je kan bepaalde dingen denken te begrijpen, maar het in zijn totale zijn "voelen" kan alleen door directe ervaring :rolleyes:

cropp

Badass junkie
ik vond lopen over water, struikjes die zomaar in brand vliegen en joggende zwervers al een sterk verhaal:P:P:P :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy:

welk nuchter persoon loopt er rond met lange haren, een baard, een jurk en sandalen:P

Drientje

DF-koning
cropp zei:
ik vond lopen over water, struikjes die zomaar in brand vliegen en joggende zwervers al een sterk verhaal:P:P:P :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy:

welk nuchter persoon loopt er rond met lange haren, een baard, een jurk en sandalen:P

Nooit op Ruigoord geweest dus.... :rolleyes:

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Drientje zei:
cropp zei:
Nooit op Ruigoord geweest dus.... :rolleyes:

Zijn die mensen nuchter dan ? :)

OT:

Ok ik heb de moeite genomen om het hele ding te kijken, iets wat ik (sorry voor de vergelijking) bij Zeitgeist (en een hoop andere documentaires over dit soort 'zweverige zaken') dus een stuk makkelijker vond dan bij deze.
Voordat ik op de inhoud in ga wil ik eerst wat kwijt over de vorm van deze docu.
Die is namelijk, pardon my french, dikke bruine brokkenpoep;

- Er word mij meerdere malen een uitleg beloofd die verder niet meer komt.
- De docu springt ongelofelijk van de hak op de tak, en dat vind ik nogal verwarrend.
- Het is mij zelfs na het eind niet duidelijk wat ze nou precies proberen over te brengen, oftewel ik vind het didactische vermogen van deze docu is nogal laag.

MAAR dit zegt voor mij alleen dat de twee makers van deze documentaire gewoon niet geschikt zijn om dit soort informatie op een juiste manier over te brengen. Dus hier wil ik ingaan op de inhoud.

Deze moet ik namelijk op zijn minst interessant noemen. Ik moet zeggen dat de makers van tijd tot tijd best wel een goed punt maken. Zoals al eerder gezegd, er zijn overeenkomsten met Zeitgeist, en het gedeelte waarin het Christendom word vergeleken met oudere religies/verhalen vind ik sterk genoeg om het eens goed in overweging te nemen.
Maar daar waar het ineens over gaat op de verering van de Amanita muscaria word het troebel.
Alle religie word er opeens bijgehaald, er worden zomaar iconen en schilderijen laten zien en geanalyseerd en dan hebben ze het ineens over psychedelica in het algemeen.
Sommige verbanden die worden getrokken stinken wel heel erg naar vis, zoals het feit dat 'Shiva blauw is omdat een paddestoel van het soort psilocybe blauw kleurt als je hem kneust' en dat hij 'vaak word afgebeeld met een koe, omdat deze paddestoelen op koeiepoep groeien'.
Een goede documentaire blijft zo ver mogelijk van wilde speculatie me dunkt, aangezien het zijn geloofwaardigheid er nou niet bepaald op vooruit helpt. En wat ik ook graag wil opmerken is dat ik veel zie dat mensen hun totale wereldbeeld omgooien na het zien van een of twee documentaires of het lezen van een paar bladzijdes met dit soort ideeen.
Ik vind het eigenlijk toch haast een verplichting om tenminste een paar van de bronnen te checken die in de aftiteling genoemd worden voordat je dit soort informatie verspreid.
Misschien is het wel allemaal onzin, al die docu's, weet jij veel :tongueout: Ik hou die optie graag open, moet men verder zelf weten, maar dat is wat ik als gezond verstand beschouw; om niet zomaar alles te geloven.

Maar het belangrijkste punt voor mij is dit:

Het zal best dat de kerstman eigenlijk een symbool is voor een oud-Noorse of Siberische shaman, en dat de documentaire in een aantal dingen dicht bij -een van de vele mogelijke- waarheden zit. Maar wat is het punt ?! Om Zeitgeist er nog maar eens bij te halen, beide docu's lijken twee dingen te doen;

Het probleem aankaarten en zo mensen wakker schudden, en een mogelijke oplossing bieden.

Deze docu 'ontmaskert' religies als de mythes die ze zijn, en laat zien dat we 'van het pad zijn afgedwaald'. So far so good. Maar daarna ??
Alleen maar paniek, geen oplossing, geen goede conclusie.
Het enige wat ik als mogelijk actiepuntje uit deze film zou kunnen halen is dat ik als de wiedeweerga naar het bos moet rennen en paddestoelen moet eten om de werkelijke 'God' te ervaren. Dat is niet bepaald een boodschap 'waar de mensheid klaar voor is'. Dat zou ik persoonlijk subtieler aanpakken.

Zeitgeist geeft wel iets concreets, en hoewel dat moment veel te kort duurt, het is er wel, helemaal aan het eind. Ik moet zeggen dat ik het met Drientje eens ben dat voor het maken van het punt de toevoeging over 9/11 onnodig was, aangezien dit niets met het punt te maken heeft.
Het maakt niets uit wat de naam is van diegene die pijn en lijden veroorzaakt, wat uitmaakt is de manier waarop jij als mens omgaat met de hindernissen op jouw weg, en doorkrijgt wat echt is en wat niet. Om de (naar mijn mening) beste quote uit Zeitgeist te geven;

Bill Hicks zei:
The world is like a ride in an amusement park. And when you choose to go on it, you think it's real because that's how powerful our minds are. And the ride goes up and down and round and round. It has thrills and chills and it's very brightly coloured and it's very loud and it's fun, for a while. Some people have been on the ride for a long time and they begin to question, is this real, or is this just a ride? And other people have remembered, and they come back to us, they say, "Hey - don't worry, don't be afraid, ever, because, this is just a ride..." And we... kill those people.
"We have a lot invested in this ride. Shut him up. Look at my furrows of worry. Look at my big bank account and my family. This just has to be real." Just a ride. But we always kill those good guys who try and tell us that, you ever notice that? And let the demons run amok. But it doesn't matter because: It's just a ride. And we can change it anytime we want.

Hier kan ik dus iets mee, het geeft mij een inzicht dat een positief effect heeft op de manier waarop ik de wereld aanschouw. The Pharmacratic Inquisition doet dit niet, en daarom vind ik het geen goede documentaire. Het spijt me :)

Daarna heb ik nog een paar vragen voor meneer Atropa.
Jij schreef een interessant stuk over de egodood theorie, en ik vroeg me af wat -als men de egodood/wedergeboorte als sleutelervaring in het menselijk leven beschouwt- het nut is van het ervaren van zo'n egodood/wedergeboorte. Wat is er mis met wachten op de dood als verlosser, en je in de tussentijd zowel vermaken als nuttig maken ?
In een wilde gok zou ik kunnen zeggen dat de egodood/wedergeboorte misschien een andere naam is voor wat bijvoorbeeld boeddhisten 'verlichting' noemen, een staat waarin je ontwaakt bent (a la in The Matrix), en zelf kan kiezen of je nog wil terugkeren op aarde (en dus de cyclus van geboorte en wedergeboorte hebt gestopt). Zoiets ?
Ook vraag ik me af of psychelische drugs in deze theorie worden gezien als de enige manier om deze piekervaring te bereiken. Waarom niet ook door meditatie (hoewel dit langer duurt) of andere manieren om religie en spiritualiteit uit te oefenen ?
Het meest essentiele lijkt me niet het middel, niet de dosis, maar in de eerste plaats weten wat je zoekt.
(Misschien kan ik dit ook op internet vinden, maar ik vraag het liever. Excuses daarvoor)

Zo. En nu slapen :)

Atropa

Bewuste gebruiker
Wat is er mis met wachten op de dood als verlosser, en je in de tussentijd zowel vermaken als nuttig maken?

Je moet ego dood en werkelijke dood niet als hetzelfde zien. Alleen zullen wij als mensen een dosis die daar sterk genoeg voor is, in eerste instantie beschouwen als sterven omdat we merken dat onze zelfcontrole als individu onder onze voeten wordt weggetrokken. Onze reacties zijn instinctief en daarom spartelen we tegen. Als we het vechten hiertegen opgeven blijft ons lichaam in tact en ons bewustzijn is over gelaten aan wat ons ten beurt valt. Hierna herstelt onze zelfcontrole langzaam weer en komt een vaste constructie in de waarneming terug.

Door deze aanschouwing wordt men zich voor zichzelf persoonlijk bewust hoe hij vanaf het begin is construeerd tot zijnde zichzelf. Tegerlijkertijd zal de fantasie veel dichter bij de realiteit komen te liggen, zodat men min of meer 'de perfecte wereld' kan beleven waarin hij of zij zich oppermachtig voelt zonder begrenst te zijn in z'n doen of laten. Jij ontwerpt een nieuw universum in je eigen bewustzijn en creeert alles wat je wilt zodanig dat het jou dromen en wensen schikt en invult. Met een ijsklontje kun je niet veel, maar als het smelt tot water heeft het geen vaste vorm meer en kan het elke vorm aannemen waar het ingegoten wordt.

Vermaken in de zin van kapitaal opbouwen, 'sweekends drinken, niet opgaan in innerlijke verbeelding of afvragen hoe de waarneembare wereld in elkaar zit etc; zijn voor mij zwakke sensaties ten opzichte van de verfijnde sidderingen en waarnemingen die ik beleefd door middel van entheogenen en het zou zonde zijn om gedurende m'n leven in ontwetend te blijven over het bestaan hiervan.

Ook vraag ik me af of psychelische drugs in deze theorie worden gezien als de enige manier om deze piekervaring te bereiken. Waarom niet ook door meditatie (hoewel dit langer duurt) of andere manieren om religie en spiritualiteit uit te oefenen ?
Het meest essentiele lijkt me niet het middel, niet de dosis, maar in de eerste plaats weten wat je zoekt.

Ik heb hier al vaker vertelt dat een entheogeen middel slechts de activatie is van mystieke toestandsverandering, en meditatie en overgave samen het stuurwiel zijn om de diepste velden en lagen in je bewustzijn te bereiken. Waarin een ieder uiteindelijk vrij kan zijn zonder begrenst te zijn. En tevens leert waar z'n 'gewone leven' vandaan komt, omdat wat aan onze oppervlakte ligt een hedendaags model is gegroeit vanuit de diepste bodem in jezelf waarmee het ooit eens begonnen is. Hetgeen in sobere toestand niet aan ons bewustzijn getoond wordt waardoor we die kennis niet hebben.

Ik beheers het mantra en tantra. En m'n gebruik van entheogenen gaat bijna ten alle tijden gepaard met langdurige meditatie en een koptelefoon op. Een ayahuasca ceremonie omvat voor mij teveel invloeden aangezien die hoe dan ook een interactie vormen met je binnen perspectief. Alle entheogenen beleef ik in een setting als een mol. Gekozen verbeeldingskracht is bij mij op zeer hoge doseringen bijna net zo wakker beleefd als realiteit als ik maar lang genoeg mediteer.

Een ander doel is gevoeligheid in die zin om m'n zintuigen en hersenen zo ontvankelijk mogelijk te maken voor hyper sensitiviteit. Waardoor alles in het leven verfijnder wordt gevoelt, geproeft, beleefd en eigenlijk het leven veel prettiger en fijner wordt. Ook in sobere toestand hou ik vast, want zo vaak trip ik niet.

Tegerlijkertijd wordt je geest gewapent tegen nare invloeden en verwerf je door de jaren heen een sterker zelf agentschap waardoor je de verhouding met het leven steviger in de hand hebt. Elk verwerkingsproces gaat bij mij rap, ik ben in staat het heel snel klein te maken en weg te zetten, of in de wachtrij te zetten en over me heen te laten komen op een moment dat ik zelf uitkies. Verder doe ik veel diagnose op m'n lichaam door m'n verfijnde waarneming. Kan me aan zaken wagen waar anderen zichzelf in verliezen.

Op het moment werk ik aan zelf hypnose om indien er zich pijn prikkels en impulsen voordoen, deze niet in m'n bewustzijn aan te laten aankomen waardoor er zich een negatief en lijdend signaal manifesteerd. Ieder die zich stoot spant z'n spieren en gaat er extra aan denken en irriteert zich. Laatst is het mij gelukt nadat ik m'n kleine teen stoote, om een deel van m'n pijn weg te nemen door acuut te gaan zitten met m'n ogen dicht, m'n bewustzijn neutraal en op slot te houden en alsware de tijd te bevriezen totdat de pijn prikkels afnamen. Ik wil dit in de toekomst krachtiger maken.

Dit zijn dus de reden waarom ik kies om de beleving van entheogenen aan m'n leven toe te voegen. Als Buddha zelf toegang zou hebben gehad tot Mescaline, Ayahuasca, LSD of Paddo's, zou z'n formidabele leer die hij vanuit zichzelf al zo intens had, hem naar een nog dieper intern koninkrijk leiden.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Atropa zei:
Door deze aanschouwing wordt men zich voor zichzelf persoonlijk bewust hoe hij vanaf het begin is construeerd tot zijnde zichzelf. Tegerlijkertijd zal de fantasie veel dichter bij de realiteit komen te liggen, zodat men min of meer 'de perfecte wereld' kan beleven waarin hij of zij zich oppermachtig voelt zonder begrenst te zijn in z'n doen of laten. Jij ontwerpt een nieuw universum in je eigen bewustzijn en creeert alles wat je wilt zodanig dat het jou dromen en wensen schikt en invult. Met een ijsklontje kun je niet veel, maar als het smelt tot water heeft het geen vaste vorm meer en kan het elke vorm aannemen waar het ingegoten wordt.

Dus, als ik het goed begrijp is het nut van de egodood het optimaliseren van de kwaliteit van het leven hier. Dat is een goed streven, maar is het echt noodzakelijk ? We gaan nog steeds allemaal dood, en tenzij er iets is wat we hier moeten leren of ondergaan is wat je doet op aarde nutteloos. Een verheven vorm van vermaak.

Vermaken in de zin van kapitaal opbouwen, 'sweekends drinken, niet opgaan in innerlijke verbeelding of afvragen hoe de waarneembare wereld in elkaar zit etc; zijn voor mij zwakke sensaties ten opzichte van de verfijnde sidderingen en waarnemingen die ik beleefd door middel van entheogenen en het zou zonde zijn om gedurende m'n leven in ontwetend te blijven over het bestaan hiervan.

Dit is dan ook niet het soort vermaak wat ik in gedachten had. Ik houd me ook bezig met waarom we hier zijn en wat we moeten doen, en hoewel de ervaringen die ik met psychedelica heb niet heel erg overweldigend waren (op DMT na, maar daar kon ik verder niet veel mee) hebben ze mijn leven langzaam veranderd op een manier die ik als positief ervaar. Waar ik op doelde met 'nuttig maken en vermaken' is gewoon zo goed mogelijk leven, empatisch zijn, mensen helpen, je eigen wereld zo groot mogelijk maken zonder daarbij rechten van anderen te schenden en het proces leuk te vinden in plaats van het als vervelende plicht te zien. Dat kan ook zonder entheogenen lijkt me. Entheogenen maken het er alleen wel een stuk makkelijker op.

Dit zijn dus de reden waarom ik kies om de beleving van entheogenen aan m'n leven toe te voegen. Als Buddha zelf toegang zou hebben gehad tot Mescaline, Ayahuasca, LSD of Paddo's, zou z'n formidabele leer die hij vanuit zichzelf al zo intens had, hem naar een nog dieper intern koninkrijk leiden.

Ongetwijfeld :)

Oh, en ik wou een PM sturen, maar ik zie dat dit niet kan helaas, had nog een paar vragen.

Atropa

Bewuste gebruiker
Dat kan ook zonder entheogenen lijkt me. Entheogenen maken het er alleen wel een stuk makkelijker op.

Wat je schetst over die persoonskenmerken die je in jezelf opent is idd zo. Hoewel ik daarbovenop sterk geloof dat een doorgewinterde psychonaut zich door mentaal individualisme een onafhankelijkheid aanmeet waarbij hij geeft, maar niet of slechts weinig hoeft te ontvangen omdat hij die steun zichzelf kan verlenen. De geest ondersteunt de geest door z'n diepere grondvesten. Zelf agentschap, oprechtheid en zelf rationalisme is wat hiervan aan de oppervlakte zichtbaar is.

Want wat doet elke religie zonder entheogenen? Ze bidden, dansen, bedrijven samenzang, spreken belovende metaforen uit, spreken elkaar onderlinge moed en hoop in, en stellen onderwerpingen als voorwaarde om te mogen volgen. De invulling hiervan verschilt van religie tot religie. Maar het blijft een verbondenheid die z'n grondslag kent op grond van samen zijn, in plaats van het eigen bewustzijn vanaf de grond af herprogrammeren naar keuze hetgeen de psychonaut doet. Want zelfs in het Buddisme zijn er voorgeschreven wetten die men nederig moet aanvaarden. Om over het Christendom en de Islam nog maar te zwijgen.

Met entheogenen zit er consequentie aan verbonden als je je hoofd probeert weg te draaien van zaken die niet ter discussie mogen staan en de pijnlijke en zwakke plekken daarvan niet onder een microscoop wilt bekijken. Dan wordt je afgeknepen en kun je het niet van je schouders laten vallen zoals religeuzen dat wel kunnen omdat ze hun zelf controle niet uit handen geven. De bovenaanstaande bepalen over welk pad hun volgelingen moeten gaan. Maar niemand kan in elkaars bewustzijn kijken en daarom moet iedereen z'n eigen weg zoeken.

Religeuzen zijn bang om wetenschappelijke logica te aanvaarden, omdat dat dat hun geloof in fantasie beelden onderuit zou halen en hun hartstocht en mystieke perceptie in het leven daardoor afneemt. In feite houden ze zich dus ontwetend van de meest logische waarheid van het moment. Het aannemen van wetenschappelijke ontwikkelingen in hun binnen perspectief is taboe of gaat stroef omdat ze bang zijn dat wanneer er iets in de externe wereld zou worden verklaart met een beter fundament, hun geestelijk model, waar ze zich zo op hadden gestort, wordt aangetast. Daarom staan veel religeuzen stil of groeien ze nauwelijks overeenstemmend met de tijd die verstrijkt. En werken ze anderen zelfs tegen om bepaalde zaken te onderzoeken omdat wanneer nieuw terrein ontdekt wordt, hun geestelijke model geen andere vorm of perspectief kan laten integreren. Ze blijven liever opgedroogde klei en vermijden juist nieuwe of vreemde invloeden om niet uit balans te raken.

De psychonaut gaat mee in de moderne ontwikkelingen en de sociologie omdat omdat z'n goddelijkheid gekoppeld is aan z'n eigen bewustzijn en daarop gebouwd is; de externe wereld mag door de mens in alle vrijheid worden verklaart, heroverwogen of worden onderzocht. En indien nodig, mogen theorieen worden weerlegt en mag een actuelere wetenschappelijke waarheid dominant worden.

De psychonaut is niet bang voor zaken die te snel gaan, en heeft geen vastvormige omgeving nodig om geestelijk in balans te blijven. Hij neemt de veranderingen juist met grote belangstelling waar.

Religeuze mensen en sobere mensen beginnen altijd met een al bestaande kleurplaat die ze zelf mogen inkleuren, dan wel niet door hun heilige boek, dan wel door de maatschappij waardoor ze gevormd worden. Beide is geen absoluut begin dat het bewustzijn meemaakt en opslaat in z'n geheugen. Het is de gegoten vorm die alsware is voorgekauwd.

De ware psychonaut smelt alles terug tot een wit vel, en kan alles tekenen zoals hij wenst met z'n volle bewustzijn. Maar zal daarbij de gewone wereld niet uit het oog verliezen of verwaarlozen. Maar hij weet wel hoe het zit. :wink: Hij zal daardoor sterker in de wereld staan.

Wat betreft dat 'verheven' zijn, entheogeen is de letterlijke vertaling van 'de God binnenin'. In het oude Griekenland duizen jaren terug was dit woord reeds bekent. God = een almachtigheid, logischerwijs dat wanneer je deze staat ervaart er een gevoel van oppermachtigheid aanwezig is, de ultieme vrijheid omdat het individu opgaat in het collectief.

Deze staat van bewustzijn uit zich in surrealistische kunst of intellectueel eigendom omdat het een projectie is van waar de geest van de auteur op situeert. Maar het is een uitting van een innerlijke perceptie en is in eerste instantie geen opzet om lof over zich af te roepen.

Jeniger

@rsw

Het doel van deze documentaire is om te laten zien wat voor invloed de amanita muscaria heeft gehad op onze samenleving.

Ik snap de vergelijking met zeitgeist nooit, deze docu doet zich ook helemaal niet zo voor. Het gaat hier niet om een oplossing voor alle problemen van vandaag, het gaat over de geschiedenis.En om onze kijk op bepaalde middelen te heroverwegen.

Sommige punten lijken misschien wat ver gezocht, maar het is toch saai om altijd in dat conservatieve hoekje te blijven zitten. Beredeneer vanuit je gevoel in plaats van maatschappelijk oogpunt. De ideeën die het dichtst bij de waarheid liggen , worden nog altijd het meest onderdrukt. En dit kan je vaak afmeten aan hoe acceptabel het is om er publiekelijk over te praten.

Als jij als amateur een betere docu van 2 uur in elkaar kan zetten, ga je gang,... respect

Over het checken van de bronnen. Helaas ben je dat zelf vergeten bij deze docu heb ik het idee.

Jan Irvin heeft namelijk super veel research gedaan. Check m uit zou ik zeggen.

Riel

Bewuste gebruiker
halen ze daar ook de woorden hemel en hel vandaan? wie goed leeft en de paddestoel eet gaat naar een verheerlijkende plek, maar wie slecht leeft en de paddestoel eet gaat naar een verschrikkelijk plek. hemel en hel.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Atropa zei:
Wat je schetst over die persoonskenmerken die je in jezelf opent is idd zo. Hoewel ik daarbovenop sterk geloof dat een doorgewinterde psychonaut zich door mentaal individualisme een onafhankelijkheid aanmeet waarbij hij geeft, maar niet of slechts weinig hoeft te ontvangen omdat hij die steun zichzelf kan verlenen. De geest ondersteunt de geest door z'n diepere grondvesten. Zelf agentschap, oprechtheid en zelf rationalisme is wat hiervan aan de oppervlakte zichtbaar is.

Want wat doet elke religie zonder entheogenen? Ze bidden, dansen, bedrijven samenzang, spreken belovende metaforen uit, spreken elkaar onderlinge moed en hoop in, en stellen onderwerpingen als voorwaarde om te mogen volgen. De invulling hiervan verschilt van religie tot religie. Maar het blijft een verbondenheid die z'n grondslag kent op grond van samen zijn, in plaats van het eigen bewustzijn vanaf de grond af herprogrammeren naar keuze hetgeen de psychonaut doet. Want zelfs in het Buddisme zijn er voorgeschreven wetten die men nederig moet aanvaarden. Om over het Christendom en de Islam nog maar te zwijgen.

Met entheogenen zit er consequentie aan verbonden als je je hoofd probeert weg te draaien van zaken die niet ter discussie mogen staan en de pijnlijke en zwakke plekken daarvan niet onder een microscoop wilt bekijken. Dan wordt je afgeknepen en kun je het niet van je schouders laten vallen zoals religeuzen dat wel kunnen omdat ze hun zelf controle niet uit handen geven. De bovenaanstaande bepalen over welk pad hun volgelingen moeten gaan. Maar niemand kan in elkaars bewustzijn kijken en daarom moet iedereen z'n eigen weg zoeken.

Religeuzen zijn bang om wetenschappelijke logica te aanvaarden, omdat dat dat hun geloof in fantasie beelden onderuit zou halen en hun hartstocht en mystieke perceptie in het leven daardoor afneemt. In feite houden ze zich dus ontwetend van de meest logische waarheid van het moment. Het aannemen van wetenschappelijke ontwikkelingen in hun binnen perspectief is taboe of gaat stroef omdat ze bang zijn dat wanneer er iets in de externe wereld zou worden verklaart met een beter fundament, hun geestelijk model, waar ze zich zo op hadden gestort, wordt aangetast. Daarom staan veel religeuzen stil of groeien ze nauwelijks overeenstemmend met de tijd die verstrijkt. En werken ze anderen zelfs tegen om bepaalde zaken te onderzoeken omdat wanneer nieuw terrein ontdekt wordt, hun geestelijke model geen andere vorm of perspectief kan laten integreren. Ze blijven liever opgedroogde klei en vermijden juist nieuwe of vreemde invloeden om niet uit balans te raken.

De psychonaut gaat mee in de moderne ontwikkelingen en de sociologie omdat omdat z'n goddelijkheid gekoppeld is aan z'n eigen bewustzijn en daarop gebouwd is; de externe wereld mag door de mens in alle vrijheid worden verklaart, heroverwogen of worden onderzocht. En indien nodig, mogen theorieen worden weerlegt en mag een actuelere wetenschappelijke waarheid dominant worden.

De psychonaut is niet bang voor zaken die te snel gaan, en heeft geen vastvormige omgeving nodig om geestelijk in balans te blijven. Hij neemt de veranderingen juist met grote belangstelling waar.

Religeuze mensen en sobere mensen beginnen altijd met een al bestaande kleurplaat die ze zelf mogen inkleuren, dan wel niet door hun heilige boek, dan wel door de maatschappij waardoor ze gevormd worden. Beide is geen absoluut begin dat het bewustzijn meemaakt en opslaat in z'n geheugen. Het is de gegoten vorm die alsware is voorgekauwd.

De ware psychonaut smelt alles terug tot een wit vel, en kan alles tekenen zoals hij wenst met z'n volle bewustzijn. Maar zal daarbij de gewone wereld niet uit het oog verliezen of verwaarlozen. Maar hij weet wel hoe het zit. :wink: Hij zal daardoor sterker in de wereld staan.

Wat betreft dat 'verheven' zijn, entheogeen is de letterlijke vertaling van 'de God binnenin'. In het oude Griekenland duizen jaren terug was dit woord reeds bekent. God = een almachtigheid, logischerwijs dat wanneer je deze staat ervaart er een gevoel van oppermachtigheid aanwezig is, de ultieme vrijheid omdat het individu opgaat in het collectief.

Deze staat van bewustzijn uit zich in surrealistische kunst of intellectueel eigendom omdat het een projectie is van waar de geest van de auteur op situeert. Maar het is een uitting van een innerlijke perceptie en is in eerste instantie geen opzet om lof over zich af te roepen.

Goed punt, zeker. Maar makkelijk te accepteren is anders. Het betekent dat 99,9 % van de mensheid er gruwelijk naast zit, en eigenlijk al nauwelijks meer te redden is, voorzover het iets uitmaakt. Ik heb een tijd rondgelopen met het idee om me te storten op het Boeddhisme, aangezien het een vredige, rustige en toegewijde vorm van geloof is die ook uit gaat van het zelf in plaats van omnipotente goden. Maar na een tijdje realiseerde ik me dat het de zoveelste weg van iemand anders was, en dat ik inderdaad alleen mijn eigen weg kon volgen. Dus veel van wat je zegt klinkt heel herkenbaar, maar 'ontwaken' in de maatschappij is niet nou niet bepaald 'pijnloos'. En als jij zegt dat de egodood de beste manier is om achter de 'essentie' te komen, kan ik dat ook niet zomaar van je aannemen, als je snapt wat ik bedoel :) Ik zal er een dezer dagen, -ooit- zelf achter moeten komen.

Jeniger zei:
@rsw

Het doel van deze documentaire is om te laten zien wat voor invloed de amanita muscaria heeft gehad op onze samenleving.

Ik snap de vergelijking met zeitgeist nooit, deze docu doet zich ook helemaal niet zo voor. Het gaat hier niet om een oplossing voor alle problemen van vandaag, het gaat over de geschiedenis.En om onze kijk op bepaalde middelen te heroverwegen.

Sommige punten lijken misschien wat ver gezocht, maar het is toch saai om altijd in dat conservatieve hoekje te blijven zitten. Beredeneer vanuit je gevoel in plaats van maatschappelijk oogpunt. De ideeën die het dichtst bij de waarheid liggen , worden nog altijd het meest onderdrukt. En dit kan je vaak afmeten aan hoe acceptabel het is om er publiekelijk over te praten.

Als jij als amateur een betere docu van 2 uur in elkaar kan zetten, ga je gang,... respect

Over het checken van de bronnen. Helaas ben je dat zelf vergeten bij deze docu heb ik het idee.

Jan Irvin heeft namelijk super veel research gedaan. Check m uit zou ik zeggen.

Prima dat het een puur historische docu is. Alleen met zo'n inhoud en zo'n vorm bereik je er niets mee. Zeker niet als je er dingen tussen gaat zetten die puur speculatief zijn, of gewoon glashard onzin. Ik kan zelf natuurlijk geen docu maken, en ik heb inderdaad geen bronnen gecheckt, en dat bedoelde ik er trouwens ook niet mee.

Zoals ik zei, interessant is het zeker, en hij heeft een paar prima punten. Maar kwalitatief is die docu gewoon slecht. Mij hoeven ze niet te overtuigen, dus ik kan hier gewoon naar kijken. Maar de meeste mensen zijn gewoon rationeel, of nog erger bevooroordeeld in het nadeel van deze docu, en zullen nadat de ingebouwde bullshit-detector een paar keer is afgegaan deze docu uitzetten (en iemand die niet meteen alles gelooft wat hem word voorgeschoteld is niet per definitie conservatief).

Maar niemand verbied jou toch om 'm mooi te vinden ? :)

Jeniger

Prima dat het een puur historische docu is. Alleen met zo'n inhoud en zo'n vorm bereik je er niets mee. Zeker niet als je er dingen tussen gaat zetten die puur speculatief zijn, of gewoon glashard onzin. Ik kan zelf natuurlijk geen docu maken, en ik heb inderdaad geen bronnen gecheckt, en dat bedoelde ik er trouwens ook niet mee.

Zoals ik zei, interessant is het zeker, en hij heeft een paar prima punten. Maar kwalitatief is die docu gewoon slecht. Mij hoeven ze niet te overtuigen, dus ik kan hier gewoon naar kijken. Maar de meeste mensen zijn gewoon rationeel, of nog erger bevooroordeeld in het nadeel van deze docu, en zullen nadat de ingebouwde bullshit-detector een paar keer is afgegaan deze docu uitzetten (en iemand die niet meteen alles gelooft wat hem word voorgeschoteld is niet per definitie conservatief).

Maar niemand verbied jou toch om 'm mooi te vinden ?

Zeker niet, maar je trekt veel conclusies vanuit je eigen belevingswereld en projecteert dat voor het gemak even op iedereen. Ze hoeven jou niet te overtuigen, ze willen alleen simpelweg informatie delen die ze hebben gevonden door onderzoek. Wat is dan wel een degelijke docu? En kom niet met zeitgeist aan als referentie kader. Neem het niet persoonlijk op, maar ik word een beetje moe van mensen die altijd kritiek hebben zonder zich ergens in te verdiepen. Het is makkelijk zeggen dat iets speculatief of onzin is als je niet weet waarover je spreekt.

Deze docu is niet voor de mainstream gemaakt, maar voor mensen die geïnteresseerd zijn in de wereld van de paddestoel. Dat snap je toch zelf ook wel :wink:

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Jeniger zei:
Zeker niet, maar je trekt veel conclusies vanuit je eigen belevingswereld en projecteert dat voor het gemak even op iedereen. Ze hoeven jou niet te overtuigen, ze willen alleen simpelweg informatie delen die ze hebben gevonden door onderzoek. Wat is dan wel een degelijke docu? En kom niet met zeitgeist aan als referentie kader. Neem het niet persoonlijk op, maar ik word een beetje moe van mensen die altijd kritiek hebben zonder zich ergens in te verdiepen. Het is makkelijk zeggen dat iets speculatief of onzin is als je niet weet waarover je spreekt.

Deze docu is niet voor de mainstream gemaakt, maar voor mensen die geïnteresseerd zijn in de wereld van de paddestoel. Dat snap je toch zelf ook wel :wink:

Dat conclusies trekken vanuit mijn belevingswereld staat beter bekend als; mijn mening geven.
Ik heb me er genoeg in verdiept (ook al moet ik het niet persoonlijk nemen :)) om het verschil tussen 'interessante lead' en 'wilde gok' te kunnen zien. En het is ook makkelijk om iets voor waarheid aan te nemen als je niet weet waarover je spreekt.

En tot nu toe heb ik niet zo veel enthousiaste reacties gezien eigenlijk, zelfs uit de doelgroep.

Atropa

Bewuste gebruiker
RSW zei:
Het betekent dat 99,9 % van de mensheid er gruwelijk naast zit, en eigenlijk al nauwelijks meer te redden is, voorzover het iets uitmaakt.

Nee, m'n stukje was niet bedoelt om anders denkenden als onjuist waarnemend te bestempelen. Waarheid is de visie die men in z'n bewustzijn het sterkt voelt en aanvaard. Een TBSer die blauwe koeien ziet lopen heeft ook een waarheid.

De aanvankelijke discussie ging over of entheogenen hetzelfde opleveren als religie en spiritualiteit. En ik schreef vervolgens waarom ik persoonlijk denk waarom entheogenen een totaal andere inslag hebben op de menselijke geest dan religie en sobere spiritualiteit.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Deze snap ik niet helemaal, vrees ik. Ik vind zeker niet dat je mensen kan beoordelen/veroordelen op wat ze geloven, maar er zijn dingen die waar zijn, en dingen die niet waar zijn. Als ik iets geloof wat simpelweg niet waar is, kan je wel zeggen dat ik vanuit mijn belevingswereld mijn eigen waarheid heb gecreerd, maar objectief gezien zit ik er dan gewoon naast. Bijvoorbeeld, ik geloof in reincarnatie. Dat is mijn waarheid, en ik ga door het dagelijks leven met het idee dat ik zal reincarneren (of mijn leven word zo'n succes dat dat niet meer hoeft, maar dat is een ander verhaal). Maar op een gegeven moment sterf ik, en blijkt of mijn waarheid ook een objectieve, absolute waarheid was. En dus zit of ik ernaast, of iemand anders.

Atropa

Bewuste gebruiker
Zolang ik nog in het leven zit vind ik het om talloze redenen prettiger om niet de claim te maken dat ik objectief gezien de absolute waarheid weet of bezit. Dus het bericht van 99.9% mensen die ernaast zitten vond ik dan ook niet gewenst.

Laten we het erop houden dat ik enkel het verschil wou aangeven tussen entheogenen en religie/sobere spiritualiteit. Voor de rest laat ik het aan anderen over.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik zei er ook bij dat ik het moeilijk te accepteren vond, en niet dat het zo is. Claimen dat 'ik het goed heb en anderen niet' is arrogant, en niet/nooit mijn intentie. Ik bedoelde er alleen mee dat ALS entheogenen je dus de echte waarheid laten zien, (wat ik zelf overigens nooit beweerd heb) de vele mensen die iets geloven wat daar compleet haaks op staat het logischerwijs dus fout hebben. Maar er IS dus wel een waarheid, en ik zal waarschijnljk de rest van mijn leven op zoek blijven :)

Jeniger

Ik snap de discussie niet over entheogene middelen vs. spiritualiteit en geloof, dat is heel de opzet van dit topic niet, mijn doel was om te laten zien dat we enorm misleid zijn op het gebied hiervan. Religie=spiritualiteit=Entheogenen , ik zie het meer als synoniemen.

@rsw

Als je met zeitgeist aankomt kan ik je al niet serieus meer nemen, en ik heb het idee dat je helemaal niet verdiept hebt in het onderwerp. Je hebt jezelf al zo vaak tegengesproken in dit topic.
Lees eens iets van allegro of irvin voordat je met ondoordachte feiten en conclusies komt.

de vele mensen die iets geloven wat daar compleet haaks op staat het logischerwijs dus fout hebben. Maar er IS dus wel een waarheid, en ik zal waarschijnljk de rest van mijn leven op zoek blijven :)

Waarom staat het compleet haaks? Waarom niet een verkeerde interpretatie, ik zie het meer als dat veel mensen op de goede weg zitten, en nu is het moment in de geschiedenis dat de ware aard van zowel entheogenen als religie naar boven kan komen.(mede door het informatie tijdperk waarin we leven) Ik beweer niet dat entheogenen de waarheid zijn. Ik beweer alleen dat de rol die het heeft gespeeld in het ontstaan van onze culturele tradities en overtuigingen velen malen groter is geweest dan we denken. En we onze mening nog eens flink moeten heroverwegen.

Als je dit ziet als wilde gok, zegt het mij meer dan genoeg dat je de bronnen niet gechecked hebt.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Jeniger zei:
Ik snap de discussie niet over entheogene middelen vs. spiritualiteit en geloof, dat is heel de opzet van dit topic niet, mijn doel was om te laten zien dat we enorm misleid zijn op het gebied hiervan. Religie=spiritualiteit=Entheogenen , ik zie het meer als synoniemen.

Is ook offtopic, maar wel erg interessant. En aangezien verder niemand reageert op die docu :P

@rsw

Als je met zeitgeist aankomt kan ik je al niet serieus meer nemen, en ik heb het idee dat je helemaal niet verdiept hebt in het onderwerp. Je hebt jezelf al zo vaak tegengesproken in dit topic.
Lees eens iets van allegro of irvin voordat je met ondoordachte feiten en conclusies komt.

Ik neem mijzelf ook niet al te serieus, dus dat is een goed teken. (en in mijn laatste posts zei ik niets over Zeitgeist trouwens)

En je leest mijn posts niet goed, ik heb echt nergens beweerd een expert te zijn op het gebied van religie en paddestoelen-cults etc. Het enige dat ik zei is dat ik me GENOEG heb verdiept om het verschil te kunnen zien tussen expertise en bullshit wat dit betreft. Dat is namelijk niet zo heel erg moeilijk.

Ik moet toegeven dat ik inderdaad te weinig heb gelezen/gezien heb om alles te categoriseren maar zoals ik eerder zei, "Shiva is blauw omdat een psilocybe blauw kleurt als je hem kneust" ?? Komop zeg, dat slaat echt als een tang op een varken, en zo zitten er een hoop anderen tussen.
Ooit gehoord van het spreekwoord "een rotte appel in de mande maakt de rest van de appels ten schande" ? De maker van 'The Pharmacratic Inquisition' duidelijk niet.

En waar heb ik mezelf tegengesproken ? De enige feiten en conclusie waar ik mee kom is dat ik het een slechte docu vind omdat de vorm poep is. En dat is mijn mening, en daar heb ik recht op, me dunkt. :) Ik heb toch ook gezegd dat die gast zeker een punt heeft, maar dat als hij het goed wil overbrengen, hij het beter op een andere manier kan doen. (En ik heb ook nergens gezegd dat ik de hele docu een wilde gok vind, dus wederom, beter lezen)

Verder behoud ik het recht mijn mening te wijzigen als ik daar zin in heb hehe..

Waarom staat het compleet haaks? Waarom niet een verkeerde interpretatie, ik zie het meer als dat veel mensen op de goede weg zitten, en nu is het moment in de geschiedenis dat de ware aard van zowel entheogenen als religie naar boven kan komen.(mede door het informatie tijdperk waarin we leven) Ik beweer niet dat entheogenen de waarheid zijn. Ik beweer alleen dat de rol die het heeft gespeeld in het ontstaan van onze culturele tradities en overtuigingen velen malen groter is geweest dan we denken. En we onze mening nog eens flink moeten heroverwegen.

Als je dit ziet als wilde gok, zegt het mij meer dan genoeg dat je de bronnen niet gechecked hebt.

Bronnen checken, FTW !!!11! tot ik erbij neerval !

Weer lees je mijn posts niet goed. En interessant dat je het woord 'verkeerd' gebruikt, want daarmee bevestig je het punt dat er dus een 'juist' en een 'onjuist' is in (de interpretatie van) deze zaken.

En van dat bovenkomen van de waarheid. Ik hoop niet dat je je pijlen hebt gericht op het 'ontwakend vermogen' van The Farmacratic Inquisition :tearsofjoy:
Dat informatie tijdperk werkt net zo goed verwarrend als informerend.
Ik zie het niet gebeuren, sorry, en als het wel gebeurt ben ik de eerste die je feliciteert omdat je het bij het juiste eind had. De tijd zal het leren.
En zoals ik al zei, mij hoef je niet te overtuigen, ik ben gek op paddo's.

Jeniger

Het enige dat ik zei is dat ik me GENOEG heb verdiept om het verschil te kunnen zien tussen expertise en bullshit wat dit betreft. Dat is namelijk niet zo heel erg moeilijk.

Knap van je, je komt met een voorbeeld aan zetten, maar vergeet vervolgens naar het grote geheel te kijken. Leg jij mij dan even uit waarom dat van de vergelijking tussen shiva en de blauwe kleur van psylocibine grote onzin is. Waar baseer je dat op? En welke bronnen heb je ervoor bestudeerd? Het is makkelijk om het af te doen als onzin zonder onderbouwde argumenten.

Als jij een foutje maakt zeg ik ook niet dat derest van je persoonlijkheid fout is.
Ik vind het een beetje bekrompen om zo te denken.

En ik richt mijn pijlen niet op de Farmacratic Inquisition, ik richt mijn pijlen op Allegro en de onderzoekers die op dit moment hiermee bezig zijn. Die opmerking maakt het mij alleen maar meer duidelijk dat je hier weinig van af weet. Nogmaals deze docu is een opsomming van heel veel ideeën, niet een opsomming van de feiten.

Er zijn altijd wel mensen die altijd wat te klagen hebben, en die mensen ondernemen zelf het minst.

Ik kan merken dat je nog geen ego dood hebt ervaren inderdaad :grin:

Over goed lezen gesproken: Niemand wil je overtuigen, alleen maar informatie met je delen zodat we samen tot nieuwe ideeën kunnen komen. Maar als je in je geinstaleerde referentiekader blijft hangen en blijft steken op de kleine details in plaats van het grote geheel proberen te vatten zal je me wel niet begrijpen inderdaad.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ok touche, volgende keer als ik iets af doe als onzin, zal ik met bronnen komen. Maar je gaat wel erg 'convenient' niet in op de andere dingen die ik in mijn vorige post zei.

De enige feiten en conclusie waar ik mee kom is dat ik het een slechte docu vind omdat de vorm poep is. En dat is mijn mening, en daar heb ik recht op, me dunkt. Ik heb toch ook gezegd dat die gast zeker een punt heeft, maar dat als hij het goed wil overbrengen, hij het beter op een andere manier kan doen.

En jij begon dit topic over die docu, en niet over het boek van Allegro.
Ik denk ook dat we elkaar niet zo goed snappen, want je kan me voor veel uitschelden, maar niet voor bekrompen. Als ik een docu van twee uur kijk, en dan op de inhoud wil ingaan, maar dat mag opeens niet omdat ik dan 'er te weinig verstand van heb' vind ik dat erg raar.
Ik heb echt geen zin om honderdduizend bronnen te gaan zitten doorspitten, en hoewel ik het een boeiend onderwerp vind, heb ik betere dingen te doen met mijn tijd.
En die docu onderbouwt ook een heleboel dingen gewoon niet. En als ik daar dan commentaar op geef dan moet ik ineens alles bewijzen, maar dat hoort dus andersom.

Verder behoor ik niet tot de groep mensen die altijd wat te klagen heeft, en die opmerking over dat je kan merken dat ik geen egodood heb ondergaan slaat ook helemaal nergens op.
Nu neem je het onderwerp persoonlijk, en dat vind ik erg kinderachtig, zeker gezien de aard van het forum waar je nu op zit. Als je denkt dat je aan een paar van mijn reacties op een zo goed als anoniem forum mijn persoonlijkheid kan aflezen zit je er goed naast.
Besef dat ik het misschien leuk vind om de rol van criticus op me te nemen, omdat het fokking saai is als iedereen het constant met elkaar eens is.

En ik zit al tering lang in het onderwijssysteem, en houd me naast mijn studie scheikunde ook bezig met hoe mensen informatie overbrengen, en het is nou eenmaal zo dat als iemand die de rol van leraar vertolkt fouten maakt, hij binnen de kortste keren niet meer serieus genomen word. Dat is niet kortzichtig, dat is. Dat heeft te maken met vertrouwen, dat komt te voet en gaat te paard. Dus ALS zo'n docu fouten maakt, verliest hij zijn geloofwaardigheid, punt.

En belangrijkste nog, als jij echt gelooft dat we honderden jaren lang zijn voorgelogen, en zijn opgevoed met valse informatie, is het toch niet meer dan normaal dat ik met een zo kritisch mogelijk oog naar alles kijk wat mij word voorgeschoteld ? Als je zomaar alles gelooft gaat het mis. Vergeet je dat niet ?

Jeniger

En jij begon dit topic over die docu, en niet over het boek van Allegro.

Ik begon dit topic om uiteindelijk verder na te denken met elkaar, niet om te discussiëren over kleine details die jij noemt.

Ik denk ook dat we elkaar niet zo goed snappen, want je kan me voor veel uitschelden, maar niet voor bekrompen. Als ik een docu van twee uur kijk, en dan op de inhoud wil ingaan, maar dat mag opeens niet omdat ik dan 'er te weinig verstand van heb' vind ik dat erg raar.

We snappen elkaar inderdaad niet, ik heb je nooit uitgescholden, ik zei alleen dat het bekrompen is om te denken als het voorbeeld met de appels die je gaf. Tuurlijk mag je op de docu ingaan, maar waarom blijf je steken op de vormgeving, en kleine details waarvan je zelf nieteens zeker weet of het wel klopt wat je zegt. Het zou juist toch mooi zijn om meerdere tradities of normen en waarden ter herkennen in dezelfde trend.

En die docu onderbouwt ook een heleboel dingen gewoon niet. En als ik daar dan commentaar op geef dan moet ik ineens alles bewijzen, maar dat hoort dus andersom.

Ik vraag me af wat de docu niet onderbouwd, ik ben echt heel erg geïnteresseerd naar je mening, maar ik zou graag willen weten wat je dan denkt, in plaats van alleen het feit dat `veel` dingen niet onderbouwd zijn.

Nu neem je het onderwerp persoonlijk, en dat vind ik erg kinderachtig, zeker gezien de aard van het forum waar je nu op zit. Als je denkt dat je aan een paar van mijn reacties op een zo goed als anoniem forum mijn persoonlijkheid kan aflezen zit je er goed naast.
Besef dat ik het misschien leuk vind om de rol van criticus op me te nemen, omdat het fokking saai is als iedereen het constant met elkaar eens is.

Ik denk jouw persoonlijkheid niet te kunnen aflezen, dat heb ik ook nooit beweerd, ik heb alleen gezegd dat als iemand een fout maakt dat je niet iemand zijn persoonlijkheid daarop kan beoordelen. Dat is het het tegenovergestelde van waarvan je me beschuldigd. Beetje vreemd

Kritiek hebben is heel erg gezond, maar je moet wel enigzins open blijven staan. Vooral als het ononderbouwde kritiek is, en als jij je mening naar voren schuift als waarheid, probeer ik alleen maar een beetje objectieve tegengas te geven, dat is mijn goed recht.

En ik zit al tering lang in het onderwijssysteem, en houd me naast mijn studie scheikunde ook bezig met hoe mensen informatie overbrengen, en het is nou eenmaal zo dat als iemand die de rol van leraar vertolkt fouten maakt, hij binnen de kortste keren niet meer serieus genomen word. Dat is niet kortzichtig, dat is. Dat heeft te maken met vertrouwen, dat komt te voet en gaat te paard. Dus ALS zo'n docu fouten maakt, verliest hij zijn geloofwaardigheid, punt.

Dit snap ik dus echt niet , wij de westerse wereld zien fout echt als fout. Waarom zie je het niet als een leermoment? Er bestaat zoveel angst om iets fout te doen, terwijl fouten maken menselijk is, en zonder fouten leer je niks. Eigenlijk zouden we juist blij moeten zijn als we fout zitten, omdat we iets nieuws leren.

Ik snap je beredenering wel gezien vanuit een doorsnee persoon, maar persoonlijk ben ik veel meer geïnteresseerd naar je persoonlijke mening.

En belangrijkste nog, als jij echt gelooft dat we honderden jaren lang zijn voorgelogen, en zijn opgevoed met valse informatie, is het toch niet meer dan normaal dat ik met een zo kritisch mogelijk oog naar alles kijk wat mij word voorgeschoteld ? Als je zomaar alles gelooft gaat het mis. Vergeet je dat niet ?

Ik geloof het niet, ik weet het zeker, je hoeft het niet van mij aan te nemen, ga zelf maar op onderzoek uit. Het is zeer gezond om kritiek te hebben, maar als je weet op welke manier alles verdraaid is, dan kan je ongeveer inschatten wat wel en niet waar is.

Ik vind het gewoon jammer, dat er mensen heel veel moeite hebben gedaan en ergens tijd in hebben gestoken, uit echte eerlijkheid en oprechtheid, en dat jij dat ff afschilderd als onzin in plaats van het grote geheel proberen te begrijpen.

Jeniger

Als ik het niet dacht:

De populaire Zeitgeist film en ook de nieuwe Zeitgeist Addendum film zijn onlangs ontmaskerd door Jason Bermas en Alex Jones als propaganda voor de Nieuwe Wereld Orde. Zeitgeist is ontmaskerd als onderdeel van mind control. Zeitgeist mixt waarheid met het het geloof van de Nieuwe Wereld Orde: De Theosofie van Blavatsky. Waarmee Zeigeist aan komt zetten is één op één het geloof van de Illuminati een geloof in technologische en eugenetische "oplossingen". Onlangs is Peter Joseph op de Alex Jones show geïnterviewd en ontmaskerd.

http://www.niburu.nl/index.php?articleID=19398

en zeitgeist was toch zo goed gemaakt?

check je bronnen dude, je zou eens goed naar jezelf moeten luisteren.

Joes

Ik neem ook weer even deel aan de discussie

De post dat zeitgeist is ontmaskert onderbouwd eigenlijk mijn volgende vraag/ stelling:
Er zijn in het verleden een aantal zeer grote "denkers" geweest elke met hun eigen waarheid, ze hebben mensen geïnformeerd, geïnspireerd en hun ogen laten open. Ik heb het idee dat door de geschiedenis heen het gedachte goed van deze grote denkers vaak na hun sterfdag al verkeerd wordt geïnterpreteerd en toe gepast (laten we dan even het onderwerp van dit topic als voorbeeld houden: het gedachte goed van 'Jezus').

Op zich helemaal niet gek dat er verkeerd wordt geïnterpreteerd, we hebben allemaal wel eens het spelletje in de klas gedaan dat er een woord in het oor wordt gefluisterd aan het begin van de klas en dan kijken wat na het doorgeven van dat woord uiteindelijk overblijft, vaak niets dat op het oorspronkelijke woord lijkt. Dit is één woord, ga na wat er gebeurt bij het doorgeven van bijvoorbeeld een hele bijbel.

Dan blijft het verkeerd toepassen van bepaalde zeer inspirerende teksten en gedachtes over, ik heb het idee dat dit vaak met slechte intenties gebeurt, om een massa te kunnen beheersen in plaats van informeren en inspireren.

Mijn vraag stelling is (als de TS dit goed en relevant vindt?): Welke (groot) gedachte goed wordt heden ten dagen 'misbruikt' om ons allen te '(be)heersen'

Ik wil discussiëren over deze stelling omdat we moeten leren van fouten uit het verleden om zo het heden beter te maken. Want dat we worden voor gelogen(ter goeder trouw?) op een aantal zeer essentiële punten staat voor mij vast. (en dan ben ik nog geen eens een complot denker)

Bovenaan