Is XTC verslavend??

mdmaabee

Newbie
Hallo DF lezers,

Ik hou het forum al enige tijd in de gaten, maar mis eigenlijk een cruciale vraag over XTC.

Is XTC verslavend? kunnen de stoffen die voorkomen in de tabletten een verslaving tot gevolg hebben?
En zo ja, is dit een lichamelijke of een geestelijke verslaving?

Thanx.

:xtc: :rock:

Dreuge

Badass junkie
geestelijk verslavend, maar heb t nog nooit zien voorkomen. wel dat mensen een paar weken te veel pillen slikken maar uiteindelijk hield dat altijd op omdat er ook gewoon te veel nadelen aan zitten (vercracking van de volgende dag, heb snel steeds meer nodig)

k00k

Bewuste gebruiker
Geestelijk verslavend. Als je op elk feestje waar je heen gaat mdma gebruikt, wordt het op een gegeven moment minder leuk om zonder mdma om te feesten. Meer het gevoel van; "ik wil drugs gebruiken want anders vermaak ik me niet, of dan wordt ik moe".

Arizona

Bewuste gebruiker
XTC kan een geestelijke verslaving worden, er melden zich jaarlijks een paar honderd mensen bij de verslavingszorg m.b.t. XTC. Mensen zijn vooral verslaafd aan de kick, vinden feestjes e.d. niet meer leuk zonder en denken vrijwel de gehele dag aan het middel of aan de kick en zullen ook elke gelegenheid aangrijpen om te kunnen slikken.

het hoeft niet zo te zijn dat men dagelijks xtc gebruikt, maar wel meerdere keren per week, vaak is het een combinatie van middelen (xtc met cannabis, speed, tripmiddelen, ghb, alcohol, enz)

Wackie

Belezen gebruiker
Wel is het 1 van de minst verslavende drugs around. Als je een beetje je verstand gebruikt hoef je met XTC geen problemen te krijgen. Mensen die er echt verslaafd aan raken en zoals hier boven gezegd er hele dagen aan denken en meerdere keren per week gebruiken zijn echt uitzonderingen. (Na de eerste keer denk je een poosje aan niets anders, maar dat word minder als het nieuwe er af is) Niet meer leuk kunnen feesten zonder drugs overkomt wel veel mensen, maar dat is geen risico dat je leven verneukt, en als je niet al te vaak wil feesten helemaal geen probleem.

langeman

Bewuste gebruiker
Lichamelijk niet. Geestelijk wel, maar geestelijk kun je aan alles verslaafd raken; ook aan drop.
De meeste mensen kennen het wel dat xtc bij het feesten is gaan horen. Ik zie dat alleen niet zo als verslaving, het is meer conditionering. Als je perongeluk een keer geen xtc op een feestje hebt zal je het missen, als je je feest verziekt dan is er meer aan de hand.

Wackie

Belezen gebruiker
langeman zei:
Lichamelijk niet. Geestelijk wel, maar geestelijk kun je aan alles verslaafd raken; ook aan drop.
De meeste mensen kennen het wel dat xtc bij het feesten is gaan horen. Ik zie dat alleen niet zo als verslaving, het is meer conditionering. Als je perongeluk een keer geen xtc op een feestje hebt zal je het missen, als je je feest verziekt dan is er meer aan de hand.

Mwa, als ik zonder xtc (of pep) ga feesten, dan lig ik om een uur of 4 stoned te slapen. Met XTC ga je om 10 uur opzoek naar de afterparty. Dat is gewoon een logisch verschil, en vroeger wist ik niet beter dan dat je ergens om een uur of 4 gaar en moe word, en nu wel. Daarom kan ik niet meer zonder XTC feesten.

langeman

Bewuste gebruiker
Met xtc lig ik om tien uur ook wel een keertje te slapen hoor. Als ik het niet heb inderdaad mss om een uur of 4. Het zal effe anders zijn en iets korter, maar leuk maak je het toch echt zelf.

mephuser

Belezen gebruiker
Ik denk zelf dat XTC WEL verslavend is.. Wat hierboven ook al gezegd werd : Ook aan drop kan je verslaafd raken.. Als je bv depressief bent en je hebt gemerkt dat als je een pillie gebikt hebt, dat je al die gevoelens kwijt bent.. Een volgende keer als je niet lekker in je vel zit, is de kans aanwezig dat je aan een pillie denkt. Als je je er dus eenmaal door laat verleiden om een pillie te pakken, is die stap zetten een volgende keer een stuk makkelijker.

Maar dit is mijn mening :)

langeman

Bewuste gebruiker
Alleen is de kans daarop niet zo groot, want pak je te snel weer dan werkt het niet en dan haal je niet effect wat je hebt gehoopt..... en waarom zou je het dan nog een keer doen?

clockcable

Bewuste gebruiker
Ik heb alleen ervaring met xtc, en ik denk niet dat het echt zo verslavend is. Het is een heel stuk leuker dan alcohol maar daarna voel je toch wel even wat brakker vaak. En inderdaad de eerste keer kon ik 2 dagen alleen nog maar aan xtc denken.

yxes

Bewuste gebruiker
clockcable zei:
Ik heb alleen ervaring met xtc, en ik denk niet dat het echt zo verslavend is. Het is een heel stuk leuker dan alcohol maar daarna voel je toch wel even wat brakker vaak. En inderdaad de eerste keer kon ik 2 dagen alleen nog maar aan xtc denken.

Heb inderdaad de week erna dat ik insane veel op internet naar informatie over xtc ga zitten zoeken en feestjes waar ik heen wil. Denk onderbewust toch soort van verslaving het gevoel terug willen enzo. Daarna verdwijnt het meestal wel, met defqon weer, maar als ik moest kiezen tussen alcohol en xtc dan zou ik er ook geen problemen mee hebben om alcohol te doen als ik het niet al gepland had.

langeman

Bewuste gebruiker
yxes zei:
...maar als ik moest kiezen tussen alcohol en xtc dan zou ik er ook geen problemen mee hebben om alcohol te doen als ik het niet al gepland had.

Als ik moet kiezen tussen alcohol en xtc dan wordt het toch echt de :xtc: !!
Omstandigheden als volle agenda en eerder gebruik daargelaten natuurlijk.

Distance

Newbie
Het is geestelijk verslavend.

Bijvoorbeeld : als je een pilletje neemt tijdens het uigaan , wil je altijd pille nemen tijdens het uitgaan , want je gaat van zelf denken dat je geen lol meer kan krijgen tijdens het uitgaan je bent er soort afhankelijk van dat denk je . Maar das niet zo natuurlijk

geld ook als je thuis gebruikt
dan ga je automatisch denken dat je geen lol meer kan krijgen tijdens het chillen thuis met je vriendien ect.

trippelh

Bewuste gebruiker
Distance zei:
Het is geestelijk verslavend.

Bijvoorbeeld : als je een pilletje neemt tijdens het uigaan , wil je altijd pille nemen tijdens het uitgaan , want je gaat van zelf denken dat je geen lol meer kan krijgen tijdens het uitgaan je bent er soort afhankelijk van dat denk je . Maar das niet zo natuurlijk

geld ook als je thuis gebruikt
dan ga je automatisch denken dat je geen lol meer kan krijgen tijdens het chillen thuis met je vriendien ect.

Waar maar ook hier geld je hebt het zelf in de hand

cropp

Badass junkie
Exceptional Insight zei:
Een MDMA verslaving ben je wel snel weer vanaf. Daar ga je zo hard van naar de klote, dat is niet lang leuk.
Ik heb ook een beetje het idee dat het ``uit het oog, uit het hart`` is, maar dan anders...

Na 2 weken geen pil geslikt te hebben komt het idee nog maar zelden in me op, tot iemand anders er mee aan komt zetten of er over begint, maar na een pil heb ik de week erna meteen weer zin in een pil...

DDeeJay

Belezen gebruiker
mijn mening is dat XTC op zich niet echt verslavend is want je bouwt snel tolerantie op

MAAR xtc zet wel aan tot verder drugsgebruik,je begint vervanging te zoeken zodat je het gebruik een maandje kan uitstellen bv 1ste week XTC 2de week speed 3de week speed 4de week coke endan weer terug XTC

maar hngt natuurlijk ok veel van je willskracht af ,dat je kan zeggen "nee hier houd ik het bij voor een maandje of 2-3

[ERROR]

Experimenterende gebruiker
Heb me de laatste 3 weekenden volgegeten met hele goeie pilletjes,, en nog wat MDMA kristallen opgesnoven. De pillen die ik over had heb ik vrolijk uit gedeeld aan jan en alleman en de kristallen zijn nu ook op. Heb er weer heel veel plezier mee gehad maar ik hoef het nu het eerst komende half jaar ook niet meer.
Vind het af en toe leuk om flink vaag te worden van pilletjes etc maar op een gegeven moment word ik er een beetje mongool van en dan heb ik het wel weer gezien. Zie mezelf dus niet zo snel verslaafd daaraan raken en zo te zien aan de andere posts kan dat wel kloppen.

MIA-1985

Wijs gebruiker
In feite niet verslafend, in die zin...uitgaan zonder pillen doe ik al lange tijd niet meer.
Maar dat is meer omdat ik dat gewoon niet meer wil, niet omdat ik niet zonder zou kunnen.
Hoe ik het ook bekijk, met een pil heb ik het gewoon meer naar mijn zin en voel me lekkerder. Net zoals iemand anders persé wil uitgaan met bijv. alcohol op (al is alcohol voor vele uiteindelijk wel verslafend, voor mij niet want ik geef er verder weinig om).

DarkBeatz

Experimenterende gebruiker
DDeeJay zei:
mijn mening is dat XTC op zich niet echt verslavend is want je bouwt snel tolerantie op

MAAR xtc zet wel aan tot verder drugsgebruik,je begint vervanging te zoeken zodat je het gebruik een maandje kan uitstellen bv 1ste week XTC 2de week speed 3de week speed 4de week coke endan weer terug XTC

maar hngt natuurlijk ok veel van je willskracht af ,dat je kan zeggen "nee hier houd ik het bij voor een maandje of 2-3

Moet toegeven dat ik dit herkennend vind. Alhoewel ik dat niet graag toegeef, van coke en speed blijf ik af (misschien dat ik wel ooit eens een keertje een bommetje pep neem om het te proberen maar denk het niet) Wel ben ik meer beginnen kijken naar verschillende rc's. Waaronder 4fmp en methylone. Nuchter op stap is ook niet alles, en van alcohol word je altijd zo gigantisch brak :(

k00k

Bewuste gebruiker
Tijdens de zomermaanden flink hard gegaan op de xtc. Daarna alweer een paar feestjes alleen op alcohol gegaan. Geen drang naar, en heb al geen xtc (of andere drugs) gehad sinds 21 augustus. Tijdens de zomermaandem ook maar mijn gevoel geen tolerantie opgebouwt. Denk dat ik volgend jaar pas weer aan de xtc ga.

Dus: geestelijke verslaving ligt aan jezelf. En met verslaving bedoel ik vooral het niet kunnen feesten zonder :tongueout:

k00k

Bewuste gebruiker
Fresh zei:
In feite niet verslafend, in die zin...uitgaan zonder pillen doe ik al lange tijd niet meer.
Maar dat is meer omdat ik dat gewoon niet meer wil, niet omdat ik niet zonder zou kunnen.
Hoe ik het ook bekijk, met een pil heb ik het gewoon meer naar mijn zin en voel me lekkerder. Net zoals iemand anders persé wil uitgaan met bijv. alcohol op (al is alcohol voor vele uiteindelijk wel verslafend, voor mij niet want ik geef er verder weinig om).

Dan ga je me niet vertellen dat je niet geestelijk onafhankelijk bent. In de zin van uitgaan zonder pillen.

MIA-1985

Wijs gebruiker
k00k zei:
Fresh zei:

Dan ga je me niet vertellen dat je niet geestelijk onafhankelijk bent. In de zin van uitgaan zonder pillen.

Geestelijk een beetje ja, maar als ik écht niet wil doe ik het ook niet, al heeft het dan minder te maken met niet willen maar meer met het gezonde verstand. Te vaak is natuurlijk niet goed :) Lichamelijk helemaal niet.

langeman

Bewuste gebruiker
Het standaard gebruiken op een feest is doorgaans gewoonte gebruik en niet zozeer een verslaving. Denk aan dat biertje of wijntje op vrijdag voor het weekend of bij het eten dat velen drinken. Dat is ook gewoonte gebruik.
Tuurlijk is het anders als je dat niet doet. Feitelijk is dat ook zo...je doet iets niet en voel je ook anders. Dat zegt niet meteen dat je verslaafd bent. Wel is de stap naar verslaving veel makkelijker en dus moet je daarvoor opppassen.

k00k

Bewuste gebruiker
langeman zei:
Het standaard gebruiken op een feest is doorgaans gewoonte gebruik en niet zozeer een verslaving. Denk aan dat biertje of wijntje op vrijdag voor het weekend of bij het eten dat velen drinken. Dat is ook gewoonte gebruik.
Tuurlijk is het anders als je dat niet doet. Feitelijk is dat ook zo...je doet iets niet en voel je ook anders. Dat zegt niet meteen dat je verslaafd bent. Wel is de stap naar verslaving veel makkelijker en dus moet je daarvoor opppassen.

"Gewoonte" in de zin van drugs is echt wel een verslaving. Dus als je onder het mom van gewoonte pillen pakt bij het uitgaan dan kan je het dus wel als een verslaving zien (geestelijk).

mephuser

Belezen gebruiker
Als je jezelf geen grenzen kunt stellen, heb je maar weinig nodig om de volgende keer toch te gaan slikken. Het stemmetje dat continu ja zegt zal dan winnen.. Het is altijd makkeilijker om iets wel te doen dan niet te doen.

Zeg ik onder het genot van een paar stevige lijntjes Mephedrone die ik naar binnen heb gewerkt :grin:

Yoooooo!

Olijfboompje

Bewuste gebruiker
Ondervind je er last van dat je niet meer zonder pillen kan?

Zoja, het is verslavend voor jou.
Zonee, het is niet verslavend voor jou.

1percent

Belezen gebruiker
toen ik m'n eerste lading snoepjes had gekocht ging het als volgt;

1e weekend:
zaterdag: (200mg) WAAAAAUWW fucking awesome!!
toen die woensdag: (200mg) Hell yeah, I like this
2e weekend:
vrijdag:(200mg) Nog een keer, nog een keer, maar alleen 'strak' effect
zaterdag: (200mg) oke het werkt niet, meerrrr (totaal 400mg) BAM, einde oefenening, ergens gecrasht en een paar uur als een zombie voor me uitgekeken

einde 'verslaving'.

nu wacht ik netjes elke keer 2-3 maand en geniet er weer van :hearteyes:

taeknic

Belezen gebruiker
Tsja, wat is verslavend,
ik koester het MDMA gevoel, en ik weet dat als ik het te vlot achter elkaar doe, het een stuk minder is, dus als ik het te snel weer doe, haal ik mezelf onderuit, en haal ik een stuk minder uit de space.

zjimiz

Bewuste gebruiker
mephuser zei:
Ik denk zelf dat XTC WEL verslavend is.. Wat hierboven ook al gezegd werd : Ook aan drop kan je verslaafd raken.. Als je bv depressief bent en je hebt gemerkt dat als je een pillie gebikt hebt, dat je al die gevoelens kwijt bent.. Een volgende keer als je niet lekker in je vel zit, is de kans aanwezig dat je aan een pillie denkt. Als je je er dus eenmaal door laat verleiden om een pillie te pakken, is die stap zetten een volgende keer een stuk makkelijker.

en daarbij; ook als je niet depressief hebt, maar gewoon ff laag in je serotenine zit na gebruik, kan je daarna ook wel leeg en uit je hum voelen. En je zou kunnen denken dat een nieuwe pil de oplossing is (wat uiteraard niet werkt, want uiteindelijk betaal je de rekening wel). Ik ken gevallen hiervan (die dus beter geen x hadden kunnen nemen).

DDeeJay

Belezen gebruiker
zjimiz zei:
mephuser zei:

en daarbij; ook als je niet depressief hebt, maar gewoon ff laag in je serotenine zit na gebruik, kan je daarna ook wel leeg en uit je hum voelen. En je zou kunnen denken dat een nieuwe pil de oplossing is (wat uiteraard niet werkt, want uiteindelijk betaal je de rekening wel). Ik ken gevallen hiervan (die dus beter geen x hadden kunnen nemen).

neen, dan ben je gewoon supergevoelig voor een verslaving en ben je niet goed ingelezen

met andere woorden dom

zjimiz

Bewuste gebruiker
DDeeJay zei:
zjimiz zei:
mephuser zei:

neen, dan ben je gewoon supergevoelig voor een verslaving en ben je niet goed ingelezen

met andere woorden dom

Als je verslavingsgevoelig bent, is dat een gegeven waarmee je rekening kunt houden als je je daarvan bewust bent. Het kan zijn dat je daar nog niet bekend mee bent, en de mist ingaat. Dit hoeft geen verband te houden met je iq.

Verder zijn heel veel gebruikers niet goed ingelezen. Sterker nog drugsgebruik is redelijk vaak impulsief. Lang niet iedereen doet zijn research om welke reden dan ook.

Begrijp ik goed dat je beide categorien als 'dom' af wilt serveren? :confused:

Einstein

Badass junkie
zjimiz zei:
Begrijp ik goed dat je beide categorien als 'dom' af wilt serveren? :confused:
Het enige dat ik uit DDJ's comment begrijp is dat hij eens even lekker van zijn recht gebruik maakt om als mondige, boze burger ongenuanceerd zijn mening uit te kotsen op een forum :rock: Hij heeft groot gelijk :sunglasses:

XTC kan verslavend zijn als je er niet voorzichtig mee omgaat, hetzij door gebrek aan kennis, hetzij door gebrek aan zelfbeheersing, hetzij door .... Gemiddeld genomen zal het minder verslavend zijn dan speed, alcohol, cocaïne en natuurlijk heroïne.

DDeeJay

Belezen gebruiker
nee ik bedoel gwn als je xtc wil pakken om je beter te voelen

KAN JE TOCH AAN ALLE DRUGS VERSLAAFT WORDEN???

het zijn de drugsmisbruikers zoals hun die drugs een slechte naam geven

zjimiz

Bewuste gebruiker
DDeeJay zei:
nee ik bedoel gwn als je xtc wil pakken om je beter te voelen

KAN JE TOCH AAN ALLE DRUGS VERSLAAFT WORDEN???

het zijn de drugsmisbruikers zoals hun die drugs een slechte naam geven

Inhoudelijk ben ik het wel deels met je eens; natuurlijk kan je in hoofdzaak aan van alles en nog wat mentaal en/of lichamelijk afhankelijk worden. Hierbij kan de meeste invloed vaak bij de gebruiker zelf liggen. Elk geval is er echter weer een apart. Ik vind het dan ook niet correct om iedereen over een kam te scheren. Je kent eenieders situatie namelijk niet, en dus is het niet handig om er ongenuanceerd over te oordelen.

:rock:

Bovenaan