• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Intensive Deel 1 - Ayahuasca

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik was aan het twijfelen of ik het report van afgelopen weekend wel wilde delen op een publiek forum. Mijn gevoel vertelde me eerst beter niet, maar na een tijdje nadenken heb ik geen geheimen meer, wie weet help ik er iemand mee. Het is heel persoonlijk en gevoelig wat ik deel met jullie, vooral in deel 2. Dus ik hoop dat iemand er wat aan heeft, of er gewoon van genoten heeft.

Veel licht en liefde
Cheryl

------------------------

Het begon vrijdag al toen ik wakker werd, om half 8 ’s ochtends. Ik kreeg moeilijk iets door mn keel door de misselijkheid, en een ontzettende knoop in m’maag samen met lichte spasten af en toe. Het was duidelijk dat mn lichaam het er niet mee eens was met het weekend, haha, toen al. De treinreis was heel erg opgefokt, veel dingen die fout gingen met NS en de reis an sich. Maar uiteindelijk zonder teveel ongelukken aangekomen bij Askawan.

Daar aangekomen iedereen ontmoet, gesettled in de tent en klaar voor de ayahuasca die avond. M’n zenuwen werden al wat minder door het rustige sfeertje dat er hing, maar nog steeds een protesterend lichaam. Ik ging met de intentie om de slechte vibes die nog in me zaten van misbruik en verkrachting er uit te halen, of in ieder geval een stap in de goede richting te maken om er vrede mee te hebben. Het was tijd om te drinken en het was mijn beurt om een kopje te halen, het was nog viezer dan de vorige twee keren. Ik had er wel zin in, de groep was fijn en de sfeer relax. Ik voelde hem al snel opkomen, qua visuals was het nog rustig, maar de bodyhigh was sterk. Ook een enorme mentale verwarring, ik kon niet veel meer dan staren in het vuur en m’n eigen gedachtegang ging te snel voor me. Ik kreeg last van spasten en trillen, vooral als ik ging liggen dus bleef ik maar recht zitten. Het was alsof er bliksem door m’n lichaam trok. Dit werd even verminderd toen de sjamaan een rondje door de tipi deed om bij iedereen te checken hoe het ging. Hij legde zn hand op mn hoofd en ik werd meteen rustig voor een tijdje, gelukkig. Maar het ging snel weer de verkeerde kant op. Ik snapte er niks meer van, was dit nou waar ik was voor gekomen? Spasten en in de war zijn? Ik herinnerde me mijn verleden en voelde me er zo naar bij, het was net alsof ik hun handen overal nog kon voelen, een erg misselijkmakend gevoel.

Na enkele uren alleen getript hebben, ben ik aan de andere kant gaan zitten bij een vriend. Dit voelde toen beter, ik had even behoefte aan contact, ook al spraken we niet. Hij had zelf een heftige avond en ik vond het erg fijn om dit van dichtbij te mogen meemaken. Bij hem kon ik ook goed uithuilen, wat op m’n eigen plekje niet wilde lukken. Hij hielp me ook, maar het voelde alsof het meer losmaakte dan beter maakte, maar nu ik er op terugkijk, was dit net hetgene wat moest gebeuren voor de dag erna. Als voorbereiding moest dit net loskomen ipv vast blijven zitten in het plekje waar ik het al jaren had weggestopt, maar dat wist ik toen nog niet, natuurlijk. Na een tijdje kreeg ik wel vrede met dat gevoel van die handen over m’n lijf, het is maar een ervaring, goed of slecht. Na een tijdje schonk ik er geen aandacht meer aan en trok het vanzelf weg, gelukkig.

Aan de andere kant van de tipi had ik een beter zicht op de sjamane uit amerika die ons vereerde met een bezoek en deel nem aan de ceremonies dat weekend. Ze kon ontzettend mooi zingen, het bracht je bijna in extase. Je voelde de kracht achter de woorden en de emotie waar ze het mee zong. Ze leek als twee druppels water op mijn moeder. Dezelfde gebruinde huid, zwarte haren, ogen en mond. Dit viel me pas op toen ik haar echt goed kon bekijken aan de andere kant van de tipi. Ik schrok wel een beetje want aan het begin van de avond zei mijn buurman nog spontaan iets tegen me dat hij aanvoelde dat er iets met mijn moeder was. Dat was er ook, ze was 5 jaar geleden al overleden, maar hij voelde haar aanwezigheid. Ik vond dit wel heel toevallig, en ik ging even naar de sjamane toe om te vertellen dat ze zoveel op m’n moeder leek, en dat dankzij haar ik het gevoel had dat ze erbij was deze avond. Wat ze tegen me zei liet me bijna huilen. Ze zei dat ze er al de hele avond was en op me wachtte tot ik naar haar toe kwam. Sinds dat moment ging het goed die avond. Ik weet niet goed meer wat er nog is gebeurt maar niet veel volgens mij.

Toen het licht werd nog even kunnen slapen voor we aan de afsluitceremonie begonnen. Die was mooi, ik voelde me erg dankbaar, de groep was mooi, evenwichtig en de processen die er die nacht waren, waren prachtig om te zien. Na het afsluiten en het opruimen zijn we nog even gaan liggen, niet echt goed geslapen, maar het deed wel deugd, over een aantal uurtjes kwamen er al nieuwe mensen voor de peyote ceremonie.

OnderDeEik

Wijs gebruiker
Een prachtig reportje...
Om de een of andere reden raakte het stukje over de sjamane en je overleden moeder me.

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
dankjewel allemaal :)

OnderDeEik zei:
Een prachtig reportje...
Om de een of andere reden raakte het stukje over de sjamane en je overleden moeder me.

Ik denk dat iedereen die een beetje goeie relatie heeft met zijn of haar moeder daar wel geraakt door kan worden, speciale relatie vind ik, moeder-kind. :)

Eury

Experimenterende gebruiker
Ik heb je report doorgelezen maar ik snap een aantal dingen niet zoals wat de Askawan is, wat je hebt gedronken en wat doet die sjaamaan er? Kan ik aannemen dat je van indiaanse afkomst bent?

Verder, mooi report. Goed beschreven. Ik ga je 2de deel nu doorlezen :mrgreen:

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Eury zei:
Ik heb je report doorgelezen maar ik snap een aantal dingen niet zoals wat de Askawan is, wat je hebt gedronken en wat doet die sjaamaan er? Kan ik aannemen dat je van indiaanse afkomst bent?

Haha, ik kan de verwarring begrijpen. Askawan is een centrum waar ceremonies en dergelijke worden gegeven. Ik heb daar ayahuasca en peyote gedronken (google voor meer info). De sjamaan was daar om de ceremonies te leiden, hij is ook de oprichter van het centrum. En nee ik ben gewoon van westerse afkomst.

Ik hoop dat dit het wat duidelijk voor je heeft gemaakt :)

Eury

Experimenterende gebruiker
vode zei:
Eury zei:

Haha, ik kan de verwarring begrijpen. Askawan is een centrum waar ceremonies en dergelijke worden gegeven. Ik heb daar ayahuasca en peyote gedronken (google voor meer info). De sjamaan was daar om de ceremonies te leiden, hij is ook de oprichter van het centrum. En nee ik ben gewoon van westerse afkomst.

Ik hoop dat dit het wat duidelijk voor je heeft gemaakt :)

Bedankt voor uitleg :grin:!
ik heb even wat gegoogled en de linkjes van Drientje bekeken [ Bedankt voor de links Drientje! ]
Klinkt echt vet wat ik tot dusver heb gelezen!
Ben nu nog steeds zwaar aan het space van de truffels, maar sjees. Misschien is dit ook wel iets voor mij.

Ik ga de komende tijd wat research van maken. Misschien is dit een stap vooruit om eens uiteindelijk achter te komen wat mijn deel in deze universum is. En een stap vooruit om eindelijk een keer wat van mijn leven te maken.

Dikke chill, thnx :)
:stoned:

TeKNoZem

Wijs gebruiker
Heel interessant report. Wat me vooral opvalt is de intensiteit van ayahuasca welke me eigelijk iets 'lomper' overkomt dan ik voorheen gedacht had. Ik had wel uit verschillende bronnen begrepen dat het redelijk intens was. Maar het is idd beter om een report te lezen zoals jij die heer getypt hebt, ook om een beter beeld te krijgen sinds ayahuasca toch nog 1 van de dingen is die op mijn to-do lijstje staat.

-TeKNoZem

Drientje

DF-koning
Vaste klant zei:
Het lijkt me maar een eng spul dat, overgeven en een enge trip schrikt mij meer af dan dat het mij lokt. :openmouth:
Je doet het ook niet om te trippen, dan kun je beter een zegeltje LSD achterover kappen.

Ayahuasca neem je om iets in je leven wat een probleem voor jou vormt, weg te nemen. Een verslaving, pijn, angst, verdriet. Je kunt het allemaal los laten in een ceremonie.

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Met nog wel een kleine voetnoot bij Drientjes post.. Het neemt niet je probleem weg, het geeft jou de 'tools' om met een eventueel probleem in je leven aan de slag te gaan na de ceremonie en het op te lossen.

Vaste klant

Bewuste gebruiker
Drientje zei:
Vaste klant zei:
Het lijkt me maar een eng spul dat, overgeven en een enge trip schrikt mij meer af dan dat het mij lokt. :openmouth:
Je doet het ook niet om te trippen, dan kun je beter een zegeltje LSD achterover kappen.

Ayahuasca neem je om iets in je leven wat een probleem voor jou vormt, weg te nemen. Een verslaving, pijn, angst, verdriet. Je kunt het allemaal los laten in een ceremonie.

Misschien heel oppervlakkig dit, maar beweer je nu dat ik door middel van Ayahuasca een verslaving van bijvoorbeeld alcohol kan oplossen? Waarom schrijven ze dit dan niet voor aan alle verslaafde :openmouth:

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Vaste klant zei:
Drientje zei:
Vaste klant zei:

Misschien heel oppervlakkig dit, maar beweer je nu dat ik door middel van Ayahuasca een verslaving van bijvoorbeeld alcohol kan oplossen? Waarom schrijven ze dit dan niet voor aan alle verslaafde :openmouth:

Omdat dat niet gaat werken. :wink:

Drientje

DF-koning
Het heeft mij van mijn speed verslaving af geholpen. Ik heb geen idee hoe maar de craving was weg na de ceremonie. Zo zijn er talloze voorbeelden van mensen die na Ayahuasca een beter mens geworden zijn.

Almasto's thee is dan ook erg verslaving gericht omdat hij zelf in de scene gezeten heeft en zijn energie transporteert in de drank.

En ga je verder verdiepen in Ayahuasca. Je zult versteld staan.

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Vaste klant zei:
Maar net zeg je dat het kan helpen bij een verslaving?

Jawel, maar ik vermoed dat de matrix nog niet klaar is voor een middel als ayahuasca beschikbaar te stellen aan iedereen die wilt. Je moet met veel meer rekening houden dan dat. De overheid wilt misschien niet eens dat er zoiets als ayahuasca komt want die verdienen massas geld aan bier en sigaretten e.d. En de huidige psychiatrie verdient ook zat een verslavingen, die zien het vast ook niet zitten.

En sowieso moet je uitkijken met ayahuasca. Ik weet niet of dat de huidige maatschappij ten goede gaat komen als het opeens volop beschikbaar is aan het grote publiek.

En als je nou niet echt een specifiek probleem hebt dat je te lijf wil gaan? Ik bijvoorbeeld.. ik voel me op zich prima.. helemaal zen enzo. Maar wil t ook weer niet nemen om eventjes een leuke trip te hebben, het mag best leerzaam zijn of me meer over mezelf te weten laten komen. Wel of niet geschikt?

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Anon zei:
En als je nou niet echt een specifiek probleem hebt dat je te lijf wil gaan? Ik bijvoorbeeld.. ik voel me op zich prima.. helemaal zen enzo. Maar wil t ook weer niet nemen om eventjes een leuke trip te hebben, het mag best leerzaam zijn of me meer over mezelf te weten laten komen. Wel of niet geschikt?

Als jij voor jezelf voelt dat ayahuasca een meerwaarde kan hebben voor je dan moet je dat gewoon doen. Dus ik zeg geschikt mits jij helemaal achter die beslissing staat. Er gaan wel vaker mensen die niet echt directe of heftige intenties hebben, maar open staan voor wat de ayahuasca hun wilt leren die avond.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
vode zei:
Vaste klant zei:
Maar net zeg je dat het kan helpen bij een verslaving?

Jawel, maar ik vermoed dat de matrix nog niet klaar is voor een middel als ayahuasca beschikbaar te stellen aan iedereen die wilt. Je moet met veel meer rekening houden dan dat. De overheid wilt misschien niet eens dat er zoiets als ayahuasca komt want die verdienen massas geld aan bier en sigaretten e.d. En de huidige psychiatrie verdient ook zat een verslavingen, die zien het vast ook niet zitten.

En sowieso moet je uitkijken met ayahuasca. Ik weet niet of dat de huidige maatschappij ten goede gaat komen als het opeens volop beschikbaar is aan het grote publiek.

Zo denk ik er ook ongeveer over.
Ik zelf denk dat het grootste probleem bij de psychiatrie vooral is dat het een behoorlijk conservatieve wereld is. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar geld zal idd ook wel een rol spelen.
Moet trouwens mbt dit onderwerp opeens denken aan iets wat ik ooit las. Een psychiater zei na afloop van een Santo Daime ceremonie tegen een andere deelnemer (Gerben Hellinga): ' Als mijn patiënten dit wisten, was ik werkloos.' :)
Dat is wellicht wat overdreven, want ik denk dat je altijd verschillende behandelwijzen zult houden. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Maar het is niettemin een mooie uitspraak.

Het zou mooi zijn als er meer onderzoek komt en als de resultaten dan positief zijn, zullen er langzaam maar zeker ook genoeg mensen in de reguliere gezondheidszorg ayahuasca als serieuze behandeloptie gaan zien. Zonder enige twijfel zullen dan iig verzekerings-maatschappijen interesse hebben, want die zijn juist enorm open minded, aangezien zij daadwerkelijk belang hebben bij een gezonde klant.

tvanwijck

Newbie
Drientje zei:
Het heeft mij van mijn speed verslaving af geholpen. Ik heb geen idee hoe maar de craving was weg na de ceremonie. Zo zijn er talloze voorbeelden van mensen die na Ayahuasca een beter mens geworden zijn.

Almasto's thee is dan ook erg verslaving gericht omdat hij zelf in de scene gezeten heeft en zijn energie transporteert in de drank.

En ga je verder verdiepen in Ayahuasca. Je zult versteld staan.

Beste Drientje,

Voor het afronden van mijn bachelor Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht doe ik een onderzoek naar de inzet van Ayahuasca voor de behandeling van verslaving (alcohol/drugs). Naar aanleiding van jou post hier zou ik jou heel graag willen interviewen dus ben je bereid om hier wat over te vertellen en wat vragen te beantwoorden, dan zou dat enorm op prijs gesteld worden! Je kunt me bereiken via een privéberichtje op mailtje naar [email protected]

Bedankt!
Met vriendelijke groet, Talin van Wijck

Bovenaan