Ik kom er steeds meer achter dat ik wiet en hasj eigenlijk helemaal niet zo chill vind

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik las vandaag een artikel van VICE over een gast die na zeker 10 jaar blowen moet toegeven dat hij het helemaal niet leuk vindt.

"I’ll be at a party, getting loose, getting in the mood, and I’ll smell a joint and think: if this is how good I feel now, imagine how good I’ll feel after some of that! And in that moment I succumb to the myth of weed. I imagine being surrounded by friends who alternate between nodding at my insights and laughing at my jokes: how random are dogs, like they just walk around all day—but where are they going? And in my imagination everyone is like whoa and then we eat burritos.

But that’s not reality. In reality I have a single puff of a joint and I’m immediately plunged into crisis. Suddenly I’m surrounded by people who can see with laser precision just how lame and pathetic I am and they take pleasure in watching me pretend otherwise. I take a sip of beer and feign nonchalance but I hear their recriminations: That was such a weird sip. Did you see that weird sip Julian just did? What the hell was that?!"

https://www.vice.com/en/article/5dmn58/im-sick-of-pretending-i-dont-like-weed-cannabinoids-marijuana

En ik moet toegeven dat ik er eigenlijk steeds meer hetzelfde over denk.

Ook in mijn gedachten staat de associatie tussen blowen en ontspannen als een huis. Dat is gewoon zo. Toch ben ik tijdens het schrijven van deze post nu al zo'n tien keer doelloos opgestaan om even te ijsberen en mijn hoofd vol zorgen en herbelevingen van gebeurtenissen die ik achteraf als schaamtevol ervaar. Waarschijnlijk heb ik zo lang zo vaak geblowd dat ik helemaal niet doorhad dat ik constant zulke angst, schaamte en stress ervaar als ik stoned ben. Echt chill is dat niet.

Een vriend van me zei het jaren geleden ook al mooi: "Ik dacht altijd dat ik eerst even moest blowen om te ontspannen. Maar als ik dan had geblowd dan dacht ik telkens 'fuck, ik ben stoned. En ik moet nog allerlei dingen doen.'"

Ik vond de gedachte toen al heel herkenbaar. Ik dacht altijd dat hij ermee bedoelde dat je lui en gemakzuchtig wordt van cannabis. Dat is niet altijd zo, maar het is wel een gangbare gedachte. Maar ik ontdek steeds meer dat zijn uitspraak ook slaat op een soort paranoïde angst, die aan de ene kant onprettig is, wat je tegelijkertijd niet zo goed doorhebt dat je er last van hebt. En als de onrust al wordt opgemerkt, dan ligt het ZEKER NIET aan de wiet. Daar word je immers ontspannen van.

Begrijp me niet verkeerd, ik houd echt van wiet, hasj en de cannabisplant in al haar verschijningsvormen. Ik blow niet alleen regelmatig, ik BEN echt een stoner. Overal in mijn woonruimte staan cannabis-attributen zoals vaporizers, een bong, grinders en ga zo nog maar even door. Dus dan voelt het eigenlijk heel gek om te ervaren dat ik blowen eigenlijk helemaal niet zo chill vind. Toch heb ik voornamelijk het afgelopen jaar wel gemerkt dat het echt zo is. In die tijd heb ik twee keer drie maanden niet geblowd. De eerste keer omdat het even niet zo goed ging door een clusterfuck van relatie uit, werk kwijt, mezelf verloren. En als je meer tot de kern wil komen wie je bent, dan kun je maar beter drugs mijden als de pest. De tweede blowpauze van 3 maanden deed ik voor de zomer omdat ik vanwege mijn vakantie door Duitsland moest rijden en ik geen zin had in problemen daar. Als onverwacht bijeffect kwam ik er zo achter dat ik me eigenlijk veel chiller voel als ik niet blow.

Als ik nou dat verhaal van VICE lees dan vind ik het echt heel herkenbaar. Vooral het deel dat je na het blowen steeds het idee hebt dat anderen constant met 'laser precision' aan het bestuderen zijn wat voor afwijkende dingen jij doet. Bij mij nam dat altijd vorm in schuldgevoelens dat ik niet spontaan en populair genoeg was in groepen. Dan zat ik daar stoned te luisteren en tegen de tijd dat ik had bedacht op welke manier ik wilde inhaken in het gesprek, was de rest alweer een paar zinnen en een gespreksonderwerp verder. Met andere woorden: ik blowde, en daarna dacht ik "fuck, ik moet nog sociaal doen".

Ik kan me nog wel herinneren dat toen ik begon met blowen ik heel vaak paranoïde en angstig was dat anderen het door hadden. Maar ik had niet door dat het door de wiet kwam. Voor mijn gevoel had ik vooral last van zulke gedachten omdat wiet zo gestigmatiseerd en onterecht crimineel was. Dat vind ik nog steeds. Maar daardoor krijg ik niet per se last van paranoia. Verder kan ik me niet meer herinneren of ik vroeger na het blowen ook steeds last had van schaamtevolle angstgedachten, stress en paniek. Want ik heb dus nooit echt gerealiseerd dát ik er last van had, laat staan dat het aan de wiet ligt. Maar of het nou lag aan de illegaliteit of aan de wiet, het resultaat dat ik steeds blowde, en daarna dacht 'fuck straks hebben mensen door dat ik geblowd heb'.

Je zou zeggen: 'nou, als je erachter komt dat je wiet kut vindt, dan stop je toch gewoon met blowen?'
Maar zo makkelijk gaat dat toch ook weer niet.

Het idee van cannabis als ontspanningsmiddel zit zó stevig in mijn geest verankerd dat het een soort vast ritueel is. Aan het einde van de dag ben ik onrustig vanwege alle veeleisende zaken van het moderne leven. Dan krijg ik dus trek in een externe prikkel waarmee ik die spanning onvoelbaar wil maken. Wiet of hasj is dan het go to middel, en vervolgens loop ik steeds te ijsberen door mijn kamer met allerlei onrustige gedachten.

Dusja, waarschijnlijk komt er wel een moment dat ik echt ga denken van. 'Nu wil ik dit niet meer'. Zo ben ik ook met andere middelen succesvol gestopt. Maar met wiet en hasj gaat dat toch wel wat langer duren vrees ik.

Laatst bewerkt:

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Dit dus! Een grote reden waarom ik gestopt ben met blowen. Zeker 17 jaar ging er geen dag zonder marihuana. Was ook wel een doorstokte blower met hoogtepunten van gemakkelijk 3 tot 5 gram per dag. Met vrienden op bezoek of een verse voorraad in huis kon er zelfs makkelijk 10 gram doorheen. Op het einde van de rit werd dat gereduceerd naar 1 jointje overdag en maximum 2 in de avond. Vooral door wat je hier aangeeft en in dit artikel besproken wordt.

In de beginjaren was blowen plezier, rust, een ADHD killer. Ik gaf geen zeik om wat er rond mij gebeurde als ik mega stoned of high een winkel, bioscoop, pittazaak binnen stapte. Bij vrienden, familie, thuis helemaal geen schaamte. Naarmate de jaren vorderden en ik ouder/volwassener werd begonnen deze gedachten meer te komen. 1st blowen en daarna de mindgames.
"Ik ben te stoned en moet straks nog dingen doen."
"Wat denken de mensen allemaal niet van mij hier in de rij aan de kassa"
"Wat als mijn oom ziet dat ik stoned ben"
Kortom ik kon niet meer genieten van het stoned zijn op veel plaatsen of omgevingen.
De enige momenten dat het wel nog "leuk" leek was in de avond op de bank, en dan nog begon de gedachtencarousel rondjes te draaien als een gek.
Vorig jaar ben ik dan even gestopt en terug opnieuw begonnen en dat grote verschil in gedachtegang was meteen merkbaar. Daarom al bijna 10 maanden blowvrij.
De plant en zijn kwaliteiten word hier zeker ook nog geaprecieerd, het ruikt lekker en de bloem op zich is iets mooi.
Maar aan het blowen zelf heb ik persoonlijk nog weinig veel plezier.

Laatst bewerkt:

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Heb dit ook zo ervaren. Lang geleden gestopt met in sociale kringen blowen en daarna alleen nog in mijn eentje voor het slapen gaan. Uiteindelijk kom ik ook helemaal niet chiller in slaap en ga ik juist heel veel nadenken. Nu sinds een paar weken cold turkey gestopt na dagelijks blowen en bevalt me prima, slapen ook geen problemen mee alleen ben in de ochtend soms wat eerder wakker, maar wel frisser.

Het enige wat ik wel heerlijk vind, is op een warme zonnige dag een klein beetje te roken en de natuur in te gaan, of een therapeutische activiteit doen zoals schoonmaken of vissen ofzo. Hopelijk lukt het me om het bij af en toe te houden want meestal valt dat langzaam terug naar dagelijks 😬

chipmunk

Belezen gebruiker
Dit topic lijkt wel een teken..ben sinds een weekje gestopt en nog nooit zo veel last gehad van ontwenning, maar het gaat elke dag beter.
De paar keer dat ik ben gestopt weliswaar op 16 jaar tijd. Meestal maar enkele weken; heb 1 jaar volgehouden enkel in het weekend te blowen maar dan wel veel te veel sigaretten in de plaats.

Ik was als kind zeer onzeker en verlegen en heb mijzelf wijs gemaakt dat dit door wiet is veranderd wanneer ik hiermee ben begonnen in mijn tienerjaren.
Dit had hier achteraf bekeken niets mee te maken; dat kwam gewoon door te veranderen van school en bij de groep te horen.
Onzekerheid kwam deels door pesterijen en andere zaken waar ik nu niet op inga.

Daardoor ben ik een piekeraar geworden. Toen ik begon te blowen kon ik eindelijk heerlijk in slaap vallen zonder drukke gedachtes. (adhd dan ook nog, mijn gedachtegang staat nooit stil)
Jarenlang blowen heeft dit keihard teruggebracht. Ik werd vroeger heel verlegen op de eerste schooldag, voorstelrondjes, presentaties.
Na het veranderen van school was dit helemaal over en was ik opeens heel sociaal en vlot in de omgang.
Totaal geen stress meer voor die bepaalde situaties terwijl ik ervoor hier nachten wakker van lag.

Stevig door blijven blowen tot die onzekerheid enkele jaren later op het werk terugkwam. Tijdens gelijkaardige situaties; 1e werkdag, voorstelrondje, meetings..
Heb me al belachelijk gemaakt in die situaties. Het is zo ver gekomen dat ik geen job kon volhouden en uiteindelijk jobs onder mijn niveau ben gaan doen uit angst voor deze situaties. Terwijl het werk zelf nooit een probleem was.
Laatste jaren nam ik een betablokker in deze situaties, wat de angst eigenlijk erger heeft gemaakt.

Ik zie dit eindelijk in en ben nog altijd fan van cannabis; ik zal vast nog wel eens een joint roken maar het feit dat ik dit eindelijk naar mezelf toegeef (terwijl ik het al jaren in mijn onderbewustzijn wist maar naar mezelf ontkende) geeft me vertrouwen om niet meer in dagelijks blowen te hervallen.
Ga nu wel pure cbd wiet roken want ik rook nu veel sigaretten, wat me echt niet smaakt.

Al zoveel jaren (niet altijd, afhankelijk vd wiet en hoeveelheid) krijg ik een vlaag van onzekerheid over mij na het roken.
Het zit er zo ingebakken als je vriendenkring hetzelfde doet en je elkaar wijsmaakt dat dit een normale vorm van ontspanning is en je 'helpt'.
De laatste keren dat ik écht zoals vroeger heb kunnen genieten is wanneer ik pure hasj uit een pijpje rookte op vakantie.
Lekker high en actief, niets paranoia.
Wanneer ik dezelfde hasj nadien in een joint draaide kwamen de symptomen weer terug. Dus misschien beter vapen / puur roken.

Zo, best weer een lang en persoonlijk bericht maar ik hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben!

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dit topic lijkt wel een teken..ben sinds een weekje gestopt en nog nooit zo veel last gehad van ontwenning, maar het gaat elke dag beter.
De paar keer dat ik ben gestopt weliswaar op 16 jaar tijd. Meestal maar enkele weken; heb 1 jaar volgehouden enkel in het weekend te blowen maar dan wel veel te veel sigaretten in de plaats.

Ik was als kind zeer onzeker en verlegen en heb mijzelf wijs gemaakt dat dit door wiet is veranderd wanneer ik hiermee ben begonnen in mijn tienerjaren.
Dit had hier achteraf bekeken niets mee te maken; dat kwam gewoon door te veranderen van school en bij de groep te horen.
Onzekerheid kwam deels door pesterijen en andere zaken waar ik nu niet op inga.

Daardoor ben ik een piekeraar geworden. Toen ik begon te blowen kon ik eindelijk heerlijk in slaap vallen zonder drukke gedachtes. (adhd dan ook nog, mijn gedachtegang staat nooit stil)
Jarenlang blowen heeft dit keihard teruggebracht. Ik werd vroeger heel verlegen op de eerste schooldag, voorstelrondjes, presentaties.
Na het veranderen van school was dit helemaal over en was ik opeens heel sociaal en vlot in de omgang.
Totaal geen stress meer voor die bepaalde situaties terwijl ik ervoor hier nachten wakker van lag.

Stevig door blijven blowen tot die onzekerheid enkele jaren later op het werk terugkwam. Tijdens gelijkaardige situaties; 1e werkdag, voorstelrondje, meetings..
Heb me al belachelijk gemaakt in die situaties. Het is zo ver gekomen dat ik geen job kon volhouden en uiteindelijk jobs onder mijn niveau ben gaan doen uit angst voor deze situaties. Terwijl het werk zelf nooit een probleem was.
Laatste jaren nam ik een betablokker in deze situaties, wat de angst eigenlijk erger heeft gemaakt.

Ik zie dit eindelijk in en ben nog altijd fan van cannabis; ik zal vast nog wel eens een joint roken maar het feit dat ik dit eindelijk naar mezelf toegeef (terwijl ik het al jaren in mijn onderbewustzijn wist maar naar mezelf ontkende) geeft me vertrouwen om niet meer in dagelijks blowen te hervallen.
Ga nu wel pure cbd wiet roken want ik rook nu veel sigaretten, wat me echt niet smaakt.
Ja cannabis kan bepaalde gevoelens onvoelbaar maken. Als je dat regelmatig doet tijdens het opgroeien, leer je daarom minder goed omgaan met bepaalde emoties. Daardoor kan je in je volwassen leven juist nog meer last krijgen van dergelijke klachten.

Al zoveel jaren (niet altijd, afhankelijk vd wiet en hoeveelheid) krijg ik een vlaag van onzekerheid over mij na het roken.
Het zit er zo ingebakken als je vriendenkring hetzelfde doet en je elkaar wijsmaakt dat dit een normale vorm van ontspanning is en je 'helpt'.
De laatste keren dat ik écht zoals vroeger heb kunnen genieten is wanneer ik pure hasj uit een pijpje rookte op vakantie.
Lekker high en actief, niets paranoia.
Wanneer ik dezelfde hasj nadien in een joint draaide kwamen de symptomen weer terug. Dus misschien beter vapen / puur roken.
Ik rook al jaren geen tabak meer en wat mij betreft ligt het echt aan de cannabis. Als er in verhouding wat meer CBD in zit dan is het al wat minder erg, maar de piekergedachten en lichte paranoia blijven toch wel een element van stoned zijn.

chipmunk

Belezen gebruiker
Ik rook al jaren geen tabak meer en wat mij betreft ligt het echt aan de cannabis. Als er in verhouding wat meer CBD in zit dan is het al wat minder erg, maar de piekergedachten en lichte paranoia blijven toch wel een element van stoned zijn.
Ja, nu je dat zegt..De laatste keer toen ik gestopt was had ik me voorgenomen om puur te gaan roken.
De pure joint was me totaal niet goed bekomen; de angst en onzekerheid kwam weer in een vlaag terug.
Om 1 of andere reden meteen nadien een joint met tabak gerookt en enkele dagen later zat de dagelijkse gewoonte er weer in.

Voor mij is het al een grote stap dit van me af te schrijven; in deze zin werkt df ook wat als therapie voor mij (wat ik eindelijk eens zou moeten doen, maar oh zo moeilijk om ergens terecht te kunnen in deze tijd). Anderzijds had ik bepaalde substanties niet geprobeerd als ik hier niet zoveel had gelezen..

ljuv

DF-koningin
Wejooooo, this post goes right into the feelings. Zelf heb ik bij lange na niet altijd last van paranoia, vaker niet dan wel gelukkig. Wel is dit iets wat ik ook altijd gekoppeld heb aan wiet, naast ontspanning. Maar dit
Het idee van cannabis als ontspanningsmiddel zit zó stevig in mijn geest verankerd dat het een soort vast ritueel is. Aan het einde van de dag ben ik onrustig vanwege alle veeleisende zaken van het moderne leven. Dan krijg ik dus trek in een externe prikkel waarmee ik die spanning onvoelbaar wil maken. Wiet of hasj is dan het go to middel, en vervolgens loop ik steeds te ijsberen door mijn kamer met allerlei onrustige gedachten.
vind ik zo tekenend voor mijn wiet gebruik... En voor de huidige Zeitgeist in het algemeen. Ik vind dat best treurig en een beetje confronterend. Ben ook nog niet ready mijn stonerdagen achter me te laten, maar vind wel dat ik ontspanning en rust in iets anders moet gaan zoeken.

Thanks voor het posten man! Hep me weer aan het denken gezet. En succes(?) met deze interne struggle😘

Fyrckant

Bewuste gebruiker
Welkom bij de club. Ik heb dit ook gehad en daarna succesvol gestopt (15 jaar geleden). En telkens als ik nu weer blow (3 à 4 per jaar ofzo) vind ik het eigenlijk helemaal niet leuk meer. Instant paranoia enzo. Nee geef mij maar een klein driehoekje LSD, een biertje of een Changa joint als het dan echt moet.

vader

Belezen gebruiker
Ja cannabis kan bepaalde gevoelens onvoelbaar maken.
Mijn eerste periode / jaren Cannabis gebruik, lekker mellow en relaxed, maakt je passief en doet je vergeten. Vergeten dat je toch eigenlijk weer eens je moeder moet bellen.
Doet je vergeten om aan die rotklusjes te beginnen, die al weken op de plank liggen.
Trauma's uit het verleden vergeten.
Gewoon even rust. dat gun je jezelf. je leeft maar één keer. morgen weer een dag.
(PTSS) Nachtmerries heb je amper, want het lijkt alsof je niet droomt als je cannabis gebruikt, tenminste, je bent het meteen vergeten als je wakker wordt.
Maar op een gegeven moment nemen deze effecten af.

En dan vooral, als je met een ietwat negatieve mindset THC gaat gebruiken, in de hoop er een positieve / neutrale roes -even de boel de boel- uit te halen; dan komt het gepieker, de schuldgevoelens, alle awkward situaties uit je leven, waarin je jezelf voor lul hebt gezet komen eén voor één weer voorbij, en alles blijft stuiteren. en langzaamaan komt het besef wat voor een loser je eigenlijk bent.
Het besef, dat je jaren stil hebt gestaan, skills bent vergeten die als vanzelfsprekend waren. Dingen die je heel makkelijk had geleerd met je kinderbrein zijn diep verstopt of gewoon verdampt. weg.

Ook een factor: als je stimulanten en serotinine slupers gaat gebruiken in het weekend, en dan de wiet door de weeks gaat gebruiken om je goed te voelen.
Niet doen. werkt averrechts.

Ben nu een paar maanden aan het vapen. nicotine is mijn monkey. ook mijn placebo, de CBD wiet is over en uit. mijn huid en tanden zijn er op vooruit gegaan, ik slaap uiteindelijk beter, maar inslapen zonder fysiek bezig geweest te zijn is een crime/ drama.
Weer de trauma's uit het verleden, maar tevens ook heftige, inspirerende dromen. en af en toe een kutdroom.

En helaas een soort van leegte. niets om naar uit te kijken na m'n werk. Dat vind ik het moeilijkste. je draai vinden zónder.

Succes Neo.

Laatst bewerkt:

inner_search

Badass junkie
Ik las vandaag een artikel van VICE over een gast die na zeker 10 jaar blowen moet toegeven dat hij het helemaal niet leuk vindt.

"I’ll be at a party, getting loose, getting in the mood, and I’ll smell a joint and think: if this is how good I feel now, imagine how good I’ll feel after some of that! And in that moment I succumb to the myth of weed. I imagine being surrounded by friends who alternate between nodding at my insights and laughing at my jokes: how random are dogs, like they just walk around all day—but where are they going? And in my imagination everyone is like whoa and then we eat burritos.

But that’s not reality. In reality I have a single puff of a joint and I’m immediately plunged into crisis. Suddenly I’m surrounded by people who can see with laser precision just how lame and pathetic I am and they take pleasure in watching me pretend otherwise. I take a sip of beer and feign nonchalance but I hear their recriminations: That was such a weird sip. Did you see that weird sip Julian just did? What the hell was that?!"

https://www.vice.com/en/article/5dmn58/im-sick-of-pretending-i-dont-like-weed-cannabinoids-marijuana

Ook in mijn gedachten staat de associatie tussen blowen en ontspannen als een huis. Dat is gewoon zo. Toch ben ik tijdens het schrijven van deze post nu al zo'n tien keer doelloos opgestaan om even te ijsberen en mijn hoofd vol zorgen en herbelevingen van gebeurtenissen die ik achteraf als schaamtevol ervaar. Waarschijnlijk heb ik zo lang zo vaak geblowd dat ik helemaal niet doorhad dat ik constant zulke angst, schaamte en stress ervaar als ik stoned ben. Echt chill is dat niet.

Een vriend van me zei het jaren geleden ook al mooi: "Ik dacht altijd dat ik eerst even moest blowen om te ontspannen. Maar als ik dan had geblowd dan dacht ik telkens 'fuck, ik ben stoned. En ik moet nog allerlei dingen doen.'"

Ik vond de gedachte toen al heel herkenbaar. Ik dacht altijd dat hij ermee bedoelde dat je lui en gemakzuchtig wordt van cannabis. Dat is niet altijd zo, maar het is wel een gangbare gedachte. Maar ik ontdek steeds meer dat zijn uitspraak ook slaat op een soort paranoïde angst, die aan de ene kant onprettig is, wat je tegelijkertijd niet zo goed doorhebt dat je er last van hebt. En als de onrust al wordt opgemerkt, dan ligt het ZEKER NIET aan de wiet. Daar word je immers ontspannen van.

Begrijp me niet verkeerd, ik houd echt van wiet, hasj en de cannabisplant in al haar verschijningsvormen. Ik blow niet alleen regelmatig, ik BEN echt een stoner. Overal in mijn woonruimte staan cannabis-attributen zoals vaporizers, een bong, grinders en ga zo nog maar even door. Dus dan voelt het eigenlijk heel gek om te ervaren dat ik blowen eigenlijk helemaal niet zo chill vind. Toch heb ik voornamelijk het afgelopen jaar wel gemerkt dat het echt zo is. In die tijd heb ik twee keer drie maanden niet geblowd. De eerste keer omdat het even niet zo goed ging door een clusterfuck van relatie uit, werk kwijt, mezelf verloren. En als je meer tot de kern wil komen wie je bent, dan kun je maar beter drugs mijden als de pest. De tweede blowpauze van 3 maanden deed ik voor de zomer omdat ik vanwege mijn vakantie door Duitsland moest rijden en ik geen zin had in problemen daar. Als onverwacht bijeffect kwam ik er zo achter dat ik me eigenlijk veel chiller voel als ik niet blow.

Als ik nou dat verhaal van VICE lees dan vind ik het echt heel herkenbaar. Vooral het deel dat je na het blowen steeds het idee hebt dat anderen constant met 'laser precision' aan het bestuderen zijn wat voor afwijkende dingen jij doet. Bij mij nam dat altijd vorm in schuldgevoelens dat ik niet spontaan en populair genoeg was in groepen. Dan zat ik daar stoned te luisteren en tegen de tijd dat ik had bedacht op welke manier ik wilde inhaken in het gesprek, was de rest alweer een paar zinnen en een gespreksonderwerp verder. Met andere woorden: ik blowde, en daarna dacht ik "fuck, ik moet nog sociaal doen".

Ik kan me nog wel herinneren dat toen ik begon met blowen ik heel vaak paranoïde en angstig was dat anderen het door hadden. Maar ik had niet door dat het door de wiet kwam. Voor mijn gevoel had ik vooral last van zulke gedachten omdat wiet zo gestigmatiseerd en onterecht crimineel was. Dat vind ik nog steeds. Maar daardoor krijg ik niet per se last van paranoia. Verder kan ik me niet meer herinneren of ik vroeger na het blowen ook steeds last had van schaamtevolle angstgedachten, stress en paniek. Want ik heb dus nooit echt gerealiseerd dát ik er last van had, laat staan dat het aan de wiet ligt. Maar of het nou lag aan de illegaliteit of aan de wiet, het resultaat dat ik steeds blowde, en daarna dacht 'fuck straks hebben mensen door dat ik geblowd heb'.

Je zou zeggen: 'nou, als je erachter komt dat je wiet kut vindt, dan stop je toch gewoon met blowen?'

Dusja, waarschijnlijk komt er wel een moment dat ik echt ga denken van. 'Nu wil ik dit niet meer'. Zo ben ik ook met andere middelen succesvol gestopt. Maar met wiet en hasj gaat dat toch wel wat langer duren vrees ik.
Zo voel ik me dus ook sinds ik geen benzos meer neem !
Maar toch lukt het niet te stoppen , het is ook niet echt paranoïde want iedereen weet dat ik blow en schaam me er niet door.
Het lijkt wel gewoon of ik vergeet dat het me eigenlijk slechter laat voelen dan beter 😅.

Blyatman

Badass junkie
Ik vond blowen vroeger het helemaal, tot dat ik er achter kwam dat dit puur onderliggende problemen verdoven was. Puur draaien zo’n 5 tot 8 gram per dag. En na een tijd ook zwaar paranoia geweest van cannabis.
Eigenlijk al 3 jaar mee gestopt, en snap oprecht niet meer wat ik er leuk of lekker aan vond. Het trucje van cannabis is dat je er keihard door gemanipuleerd wordt en iedereen trapt er vroeg of laat in. Want uiteindelijk heeft cannabis niks goeds gebracht en ben ik blij dat ik dat niet meer rook. (Op uitzondering van een cakje heel zeldzaam dan)

Druktemaker

DF-koningin
Ik vond blowen vroeger het helemaal, tot dat ik er achter kwam dat dit puur onderliggende problemen verdoven was. Puur draaien zo’n 5 tot 8 gram per dag. En na een tijd ook zwaar paranoia geweest van cannabis.
Eigenlijk al 3 jaar mee gestopt, en snap oprecht niet meer wat ik er leuk of lekker aan vond. Het trucje van cannabis is dat je er keihard door gemanipuleerd wordt en iedereen trapt er vroeg of laat in. Want uiteindelijk heeft cannabis niks goeds gebracht en ben ik blij dat ik dat niet meer rook. (Op uitzondering van een cakje heel zeldzaam dan)
Precies dezelfde ervaring (helaas)!

Druktemaker

DF-koningin
In mijn geval vind ik het geen helaas. Tuurlijk neem ik nog wel eens een hijsje, maar dat echte oude gevoel is er niet meer dan. Had het nooit moeten misbruiken dan was er nog plezier aan te bleven, andere kant beter dat het zo tegen blijft vallen.
Fijn dat je in ieder geval nog af en toe een hijsje kan nemen! Ik kom meteen weer in een achtbaan van nare gevoelens terecht, hoe minimaal ik het ook houd.

Blyatman

Badass junkie
Fijn dat je in ieder geval nog af en toe een hijsje kan nemen! Ik kom meteen weer in een achtbaan van nare gevoelens terecht, hoe minimaal ik het ook houd.
Ik heb dat met andere middelen, zulke slechte ervaringen mee gehad. Ook recentelijk. En al zou iemand mij 1000% kunnen garanderen; er gaat niks fout. Dan weet ik dat het alsnog bizar fout kan gaan puur door onrust en flashbacks aan slechte ervaringen daarvoor.
soms is het beter om dingen preventief te vermijden.

Kevin761990

Belezen gebruiker
Dit dus! Een grote reden waarom ik gestopt ben met blowen. Zeker 17 jaar ging er geen dag zonder marihuana. Was ook wel een doorstokte blower met hoogtepunten van gemakkelijk 3 tot 5 gram per dag. Met vrienden op bezoek of een verse voorraad in huis kon er zelfs makkelijk 10 gram doorheen. Op het einde van de rit werd dat gereduceerd naar 1 jointje overdag en maximum 2 in de avond. Vooral door wat je hier aangeeft en in dit artikel besproken wordt.

In de beginjaren was blowen plezier, rust, een ADHD killer. Ik gaf geen zeik om wat er rond mij gebeurde als ik mega stoned of high een winkel, bioscoop, pittazaak binnen stapte. Bij vrienden, familie, thuis helemaal geen schaamte. Naarmate de jaren vorderden en ik ouder/volwassener werd begonnen deze gedachten meer te komen. 1st blowen en daarna de mindgames.
"Ik ben te stoned en moet straks nog dingen doen."
"Wat denken de mensen allemaal niet van mij hier in de rij aan de kassa"
"Wat als mijn oom ziet dat ik stoned ben"
Kortom ik kon niet meer genieten van het stoned zijn op veel plaatsen of omgevingen.
De enige momenten dat het wel nog "leuk" leek was in de avond op de bank, en dan nog begon de gedachtencarousel rondjes te draaien als een gek.
Vorig jaar ben ik dan even gestopt en terug opnieuw begonnen en dat grote verschil in gedachtegang was meteen merkbaar. Daarom al bijna 10 maanden blowvrij.
De plant en zijn kwaliteiten word hier zeker ook nog geaprecieerd, het ruikt lekker en de bloem op zich is iets mooi.
Maar aan het blowen zelf heb ik persoonlijk nog weinig veel plezier.
Ik ben niet vrijwillig gestopt en doe het al 29 jaar.
Ik heb juist heel zelfverzekerd gevoel als ik het doe.
Alleen slecht voor mijn libido.

Casrus

DF-koning
Vind blowen ook niet zo chill en alles eromheen ook niet.

Stop er toch gewoon mee om dat dag in, dag uit, te doen.

Ga op zich wel graag om met (ex-blowers), maar ik vind het gebruik van hash (die doorgekweekte marihuana ben ik al op afgeknapt) niet de moeite waard.

Op zich niet verkeerd om het een keer te proberen... maar je hele leven eraan, niet alles wat het kost waard.

Dirkdirk

DF-koning

Wauw. Dit herken ik zo erg. Vooral dat wiet zo geromantiseerd wordt. Dat is ook de exacte reden dat ik er een punt achter heb gezet.

Het is een hele bijzondere drug. Maar ik vind dat de hele blow cultuur (in Nederland, in Amerika volgens mij veel minder) echt nergens op slaat. Het word zo veel hoger geprezen dan het daadwerkelijk is. Zoveel mensen beginnen écht joint-na-joint te roken, hopend dat ze net als die eerste keren weer die lachkicks krijgen, of die diepgaande gesprekken. Maar ze komen niet. Waarom niet?

Omdat je al die stoffen in je lichaam allang hebt uitgeput en je nu gewoon het doucheputje aan het leegzuigen bent.

Ik heb veel ervaring met blowen. Ik zou mezelf niet een expert willen noemen maar ik mag meepraten in de zin dat ik de meeste dingen in het leven al gecombineerd heb met blowen. Dat is wat veel mensen namelijk doen. Ze gaan zoveel mogelijk nieuwe dingen proberen te ontdekken onder invloed van wiet.

"Have you ever listened to Pink Floyd's Dark Side of the Moon while watching The Wizard of Oz? Tonight we're doing that.... on weed".

Het is niet zo dat elke ervaring automatisch leuker wordt met wiet. Dus als je het leuk wilt houden, dan moet je het gewoon doen net zoals meeste mensen LSD of DMT doen: gewoon eens in de zoveel tijd op een speciale gelegenheid.

Kota

Belezen gebruiker

Wow, die tekst uit VICE of wa het ook weeral was gaf mij kiekevel. Dat is exact hetgene dat ik voel maar niet kan verwoorden of beschrijven. Soms besef ik zelf niet da ik da gevoel heb. Bij mij ongeveer zelfde situatie als gij. Ben opgegroeid met men vader als een fulltime kweker. Ik woonde bij hem sinds men 10 en hij heeft me er direct bij betrokken, wat eigenlijk niet kan maar soit. Da zorgde er dus voor da ik op mn 12 jaar perfect wist hoe ik moest kweken, zowel binnen als buiten en mn eigen plantjes begon te zetten. Het was een soort van foute familliezaak ofzo. Op mn 11 beginnen smoren, toen ik op mn 12 zwaar verslaafd aan pep en later ook aan basecoke ben geraakt heb ik eigenlijk superlang niet meer gesmoord. Ineens voelde ik enke nog de negatieve effecten, of werd ik juist bang van de kalmte die het me gaf. Ben onlangs terug meerdere keren per dag beginnen smoren, wat geen negatieve invloed heeft op de rest van mn leven. Maar wel mentaal veel meer schade aandoet dan ik verwacht had. Als ik geen andere drugs doe zoals pep of sos, heb ik extreem veel last van dissociation en heel heftige pijnlijke gevoelens. Het maakt me meer miserabel dan ik al was maar toch zou ik er niet de kracht of wil voor hebben om ermee te stoppen. Want het gegarandeerde verdriet, en gewoon pijn dat het me geeft werkt omenduur als een soort comfort. Sorry als mijn uitleg te lang of chaotisch is maar ik zit (duidelijk) in een babbelkickske
Alvast nog veel succes en ik hoop dat je ergens een lichtpunt of misschien zelfs geluk vind in je leven. Blessed be

MetalGuy

Badass junkie
Ik heb zelf ongeveer 3 jaar wiet gerookt voor het slapengaan. Meende dat ik verslaafd was, maar toen ik ermee was gestopt, had ik totaal geen ontwenning.

Misschien dat het per persoon verschillend is.

Al met al, tja, er zijn in mijn optiek inderdaad betere drugs. Hier bij de lokale shop heb je ook van die wiet/hasj, waar je als de gesmeerde bliksem moet maken dat je op bed ligt, anders lig je er als een roosje bij op de bank. Hoewel het ''achtbaan gevoel'' in je buik terwijl je in de lounge ligt fijn kan zijn. En nadien vreten... Had ik al ''bah'' gezegd?

Kota

Belezen gebruiker
Ik heb zelf ongeveer 3 jaar wiet gerookt voor het slapengaan. Meende dat ik verslaafd was, maar toen ik ermee was gestopt, had ik totaal geen ontwenning.

Misschien dat het per persoon verschillend is.

Al met al, tja, er zijn in mijn optiek inderdaad betere drugs. Hier bij de lokale shop heb je ook van die wiet/hasj, waar je als de gesmeerde bliksem moet maken dat je op bed ligt, anders lig je er als een roosje bij op de bank. Hoewel het ''achtbaan gevoel'' in je buik terwijl je in de lounge ligt fijn kan zijn. En nadien vreten... Had ik al ''bah'' gezegd?
Heb een vriend die ook al jarenlang wiet smoort, elke avond voor zen slapengaan. Zo een vaste routine. Maar als die ineens geen wiet meer zou hebben heeft die daar niks van last van. Ik denk dat het is omdat (over hem bedoel ik, ik weet niet hoe het bij jouw zit? Hij al van nature stoned is. Iedereen kent wel zo iemand. Ach wat kijk ik op naar zulke mensen, het zal waarschijnlijk niet ideaal zijn en nadelen hebben maar het lijkt me zo zalig.

MetalGuy

Badass junkie
Heb een vriend die ook al jarenlang wiet smoort, elke avond voor zen slapengaan. Zo een vaste routine. Maar als die ineens geen wiet meer zou hebben heeft die daar niks van last van. Ik denk dat het is omdat (over hem bedoel ik, ik weet niet hoe het bij jouw zit? Hij al van nature stoned is. Iedereen kent wel zo iemand. Ach wat kijk ik op naar zulke mensen, het zal waarschijnlijk niet ideaal zijn en nadelen hebben maar het lijkt me zo zalig.
Dan zit dat wel goed, lijkt me. Of deze vriend is van zichzelf al relaxed.

Kota

Belezen gebruiker
Dan zit dat wel goed, lijkt me. Of deze vriend is van zichzelf al relaxed.
Ja een van de rustigste mensen die ik ken. Een karaktertrek die ik echt bewonder maar mijn lot lag vast als adhd er. Speed maakt me kalmer als weed, is wel echt klote want doet zoveel meer schade 😕

MetalGuy

Badass junkie
Ja een van de rustigste mensen die ik ken. Een karaktertrek die ik echt bewonder maar mijn lot lag vast als adhd er. Speed maakt me kalmer als weed, is wel echt klote want doet zoveel meer schade 😕
Denk dat dat dan per persoon verschillend is.

henkie2

Bewuste gebruiker
Wat vervelend voor degenen die er op deze manier last van hebben!

Ik kom er steeds meer achter dat cannabis (en psychedelica) me doet inzien dat er een hoop dingen die ons verteld wordt, om andere redenen verteld wordt dan het verspreiden van de waarheid. Maar het is soms een uitdaging om het leven als stoner te combineren met het leven als niet-stoner...

Laatst bewerkt:

Alles geprobeerd

Experimenterende gebruiker
Ik gebruik wiet voor medicatie en plezier, natuur is niet altijd gezond, maar wiet is goed voor veel verschillende dingen denk ik

V

Verwijderd lid 24178

Gast
Ik heb alles even vluchtig gelezen en volgensmij is dit nog niet eerder gezegd: maar de paranoia komt meestal pas als je ouder word en vooral als je alleen blowt. En zoals met alle drugs hebben de nadelen ook met gewenning te maken.

Ik vond zelf altijd alleen het eerste halftje uurtje leuk, daarna werd ik zo passief als een zandzak maar blowde wel altijd door. Pas toen ik een keer badend in het zweet wakker werd na een lsd trip werd ik er vreselijk paranoia van. En toch bleef ik blowen omdat ik er zo gewend aan was om het te doen. Die paranoia is nooit meer weggegaan dus ben ik er toch maar mee gestopt.
En toch is het best bijzonder spul omdat het je bewustzijn kantelt. Als je stoned bent kun je je problemen opeens van de andere kant bekijken. En muziek luisteren is ook veel leuker, het komt anders en beter bij je binnen of zo.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik heb alles even vluchtig gelezen en volgensmij is dit nog niet eerder gezegd: maar de paranoia komt meestal pas als je ouder word en vooral als je alleen blowt. En zoals met alle drugs hebben de nadelen ook met gewenning te maken.

Ik vond zelf altijd alleen het eerste halftje uurtje leuk, daarna werd ik zo passief als een zandzak maar blowde wel altijd door. Pas toen ik een keer badend in het zweet wakker werd na een lsd trip werd ik er vreselijk paranoia van. En toch bleef ik blowen omdat ik er zo gewend aan was om het te doen. Die paranoia is nooit meer weggegaan dus ben ik er toch maar mee gestopt.
En toch is het best bijzonder spul omdat het je bewustzijn kantelt. Als je stoned bent kun je je problemen opeens van de andere kant bekijken. En muziek luisteren is ook veel leuker, het komt anders en beter bij je binnen of zo.
Ik herken mij hier erg in. De combinatie van wiet met LSD heeft mij een keer vreselijk bad doen laten gaan, met daarna een lange periode van ook paranoia voelen tijdens alleen wiet gebruik. Dat is wel helemaal over gegaan, maar wiet was voornamelijk het eerste uurtje nog leuk en daarna lag ik inderdaad ook maar passief op de bank. En dan toch ermee doorgaan...

Inmiddels heb ik 3 kwart jaar geen wiet meer gehad. Gisteren was een vriend bij me en wij gebruikten eerst altijd samen. Eerlijk gezegd had ik op dat moment wel even zin om in die andere staat te zitten van interessante gedachten en dat alles leuker/mooier is: muziek/film/praten. Toch niet gedaan. Op andere momenten denk ik er eigenlijk nooit meer aan.

Wat een tekst ik ben te stoned om het te volgen
Lees het morgen

BrieMetDeBril

Badass junkie
Het mij ook overkomen.
Afgelopen zondag is het definitief voor mij dat ik afstand ga nemen van cannabis.
Ik heb langer dan een decennia dagelijks Cannabis gebruikt en dat is me erg lang goed afgegaan en vond het fijn.
Totdat ik rond de pandemie een nare ervaring heb gehad met Cannabis als versterking van m'n psychische kwetsbaarheid en dat heeft voor mij een grote verandering gegeven wat niet meer goed gekomen is.
Het is sindsdien vaker voorgekomen dat ik me erg onzeker ga voelen, de twijfels als gedachten komen en er in blijf hangen totdat de Cannabis uitgewerkt raakt.
Ik heb heel lang in de ontkenning gezeten omdat het een deel van mijn leven en identiteit is geweest, dacht ik.
Het is nu zo erg uit balans geraakt dat ik nu 8/10 maal niet goed ga erop en dan een paar uur licht verward raak en in een spiraal terecht kom.
Zondag had ik twee zandkoekjes gegeten en zelfs met de edible kreeg ik nate effecten.
Ik had na al die jaren eindelijk Tangerine kunnen roken maar heb het weg gegeven omdat het kwartje viel, dit is niet goed voor me.
Ik was al bezig met reductie paar weken en hierbij is het nog beter in beeld gekomen dat Cannabis niet meer werkt voor mij.
Conclusie is dat ik de keuze maak het niet meer te gebruiken, ik kan het niet meer mezelf aan doen om in de negatieve gevolgen te zitten voor een paar uur of soms wel dat de hele dag naar de pleuris is.
Hoe mooi en fijn het op bepaalde momenten geweest kan ik nog bij me dragen en dat is prima.
Als ik nu stop heb ik nog de mooie herinneringen en gebeurtenissen waar ik positief naar kan terug kijken en dat is me meer waard dan door te gaan zoeken hoe ik het in m'n dag moet indelen met de illusie dat het daar aan zou liggen, het negatief ga vormen en daardoor ook met narigheid eraan herinnerd word.
Nee.
Het was een mooie tijd met, en het gaat beter worden zonder.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Ik heb voor een paar weken de zakjes opgespaard om een beeld te krijgen van het gebruik.
Ik kan je zeggen dat wanneer je het ziet wel even stil bent.
De beeldvorming heeft geholpen met het besef dat het nooit genoeg is, veel geld heb verdampt waarmee ik zoveel andere dingen kon doen.
Ik heb geen spijt ervan maar deel dit ook voor de beeldvorming.

Bijlagen

• Screenshot_2025-10-04-10-46-41-375_com.miui.gallery.jpg
    Screenshot_2025-10-04-10-46-41-375_com.miui.gallery.jpg
    147,4 KB · Weergaven: 20

SoulAssassins

Badass junkie
Dat is veel weggegooid geld indd ,geld waar je anders veel meer leukere dingen kan doen.
Ik besef dat ik me dit zelf ook aandoe maar het kost mij amper niets ,en zonder kan ik ook niet.
Aan de andere kant heb ik wel plezier in het leven en onderneem ook veel zonder jointje.

Brakka Mang

Badass junkie
Dat is veel weggegooid geld indd ,geld waar je anders veel meer leukere dingen kan doen.
Ik besef dat ik me dit zelf ook aandoe maar het kost mij amper niets ,en zonder kan ik ook niet.
Aan de andere kant heb ik wel plezier in het leven en onderneem ook veel zonder jointje.
Bedoel je dan ondernemen in de zin van dat je er geen in je hand hebt? Jouw eerste dagelijkse daad is toch eentje draaien en roken 🤣

BrieMetDeBril

Badass junkie
2 weken geen cannabis tot me genomen.
Het bevalt enorm, ondanks dat ik nogsteeds flinke dromen/nachtmerries (ligt eraan hoe je het bekijkt) heb.
Wat ik er tot nu toe uitgehaald heb is stabiliteit en weinig stemmingswisselingen.
Het is wel wennen en "hard werken" gelukkig dat ik goede hulpverlening heb getroffen en ervoor blijf openstaan.
Echter mis ik wel het "voelen" gedeelte wat met cannabis wel eenvoudiger was.
Kortom, ik ben onderweg naar beter!!

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik heb voor een paar weken de zakjes opgespaard om een beeld te krijgen van het gebruik.
Ik kan je zeggen dat wanneer je het ziet wel even stil bent.
De beeldvorming heeft geholpen met het besef dat het nooit genoeg is, veel geld heb verdampt waarmee ik zoveel andere dingen kon doen.
Ik heb geen spijt ervan maar deel dit ook voor de beeldvorming.
Dat is goed van je. Ik heb dat toen lang geleden ook zo gedaan en een kassabon vragen en die bewaren. Tel eens op per maand...

2 weken geen cannabis tot me genomen.
Het bevalt enorm, ondanks dat ik nogsteeds flinke dromen/nachtmerries (ligt eraan hoe je het bekijkt) heb.

Goed bezig! 🙌👍
Ik blowde lang geleden ook dagelijks en toen een jaar lang cold turkey gestopt. Ik was na 1 week al van alle fysieke ongemakken af en sliep ook zonder enge dromen.
De mentale gewoonte heeft wel een paar maanden geduurd voor dat het echt niet meer op de voorgrond in mijn hoofd zat.
Nu kan ik 1 a 2x per week blowen of wel eens weken niet.
Opletten moet ik wel want wiet is echt mijn valkuil.

Bovenaan