horeca en drugs

snelgemsurfd

Bewuste gebruiker
Liefste df-genoten,

Ik zit mn hoofd wat te breken over hoe dat het komt dat drugs zoals voornamelijk cocaïne populair is bij het horecapersoneel?
Ik ben zelf al 8 jaar actief als barman in het nachtleven, en ben zelf ook wel niet vies van het witte poeder. Ben er door mn job mee in aanraking gekomen ( geen spijt van) , maar gebruik gebeurt meestal na de werkuren.
Maar zoals na elk gebruik, komt het brak zijn enz, maar het werken the dat after is afzien.
Dus khad de conclusie gemaakt dat de 2 niet samengaan. En toch is bij een groot aantal horecapersoneel hoort het gebruik erbij alsof dat drugs en barwerk 1+1 is.
Nu zou ik willen weten of dat echt zo is en er een plausibele verklaring kan geven of dat nu echt een feit of toch maar uitzonderingen zijn?

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Ik kan je vertellen dat dat echt zo is...

En hoe ze het doen? Katertje opvangen met meer drugs...

Je hoeft trouwens ook niet zo heel veel te gebruiken voor net dat beetje energie wat je prettig vindt. De kater valt mee als je een lage dosis neemt

Haardroger

Belezen gebruiker
Ik moet zeggen dat ik zelf ook in de horeca werk en eigenlijk zeer weinig hiervan mee krijg.
Tijdens de opleiding (ook horeca) werd er af en toe wel gebruikt maar op het werk merk ik hier niet veel van.
Kan misschien ook aan het type bedrijf liggen.
Ik gok dat het er in een feestcafé/club wat wilder aan toe zal gaan dan in een restaurant of chique hotel.

Missyy23

Bewuste gebruiker
Het zal wel aan mij liggen, maar moet er niet aan denken om tijdens een shift in de horeca aan de sos te zitten, al helemaal niet als ik in de bediening zit :-/ 1 ik wil te vaak bijpakken, 2 ik kan me dan echt niet focussen op wat mensen nou allemaal willen qua eten en/of drinken :-/ Maar goed, ieder zn ding natuurlijk, misschien ben ik al te ver in mn gebruik dat ik het zo zie/ervaar :)

Broccoli

Newbie
Ik heb zelf ook achter de bar gewerkt. En ik merkte dat vrijwel elk personeelslid gebruikte (waaronder ik). Ik deed het altijd om de lange nachtdiensten vol te houden. Maar ik gebruikte altijd een klein beetje pep om wakker te blijven. De kater de volgende dag viel dan reuze mee.

snelgemsurfd

Bewuste gebruiker
Kleine opluchting bij mezelf nu, dat het dat ik zeker geen uitzondering ben, want ik werk op een plek waar er 30 danscafes naast elkaar liggen, en als we na onze shift allemaal samen komen is dat nu nog niet een onderwerp geweest.

Narayani

Bewuste gebruiker
Toen ik nog bij een zekere kroeg werkte werd er door mij of collega's nog wel eens een jointje gedraaid na het werk, de baas deed niet mee maar kwam er wel gezellig bij zitten in het rookhok. Van andere drugs daar nooit iets gemerkt, maar je had me toen nog prima voor de gek kunnen houden hoor want ik wist nog niet zo veel over drugs en had het domweg niet door gehad. Er werd in ieder geval niet open over gedaan en op ons 'mannetje' bij de deur na vond ik ook geen van mijn collega's daar het type mens voor hoor.

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Narayani zei:
op ons 'mannetje' bij de deur na vond ik ook geen van mijn collega's daar het type mens voor hoor.

Ja dit is niet zo'n heel goed argument want ik heb echt nog nooit van iemand, die erachter komt dat ik wel eens drugs gebruik, gehoord dat ze mij daar het type mens voor vinden. Ik hoor juist heel vaak: wow, dat had ik nou eht niet van jou verwacht!

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Ja dit is niet zo'n heel goed argument want ik heb echt nog nooit van iemand, die erachter komt dat ik wel eens drugs gebruik, gehoord dat ze mij daar het type mens voor vinden. Ik hoor juist heel vaak: wow, dat had ik nou eht niet van jou verwacht!

Dan moet jij er wel heel erg netjes uitzien. Bij mij wordt slechts instemmend geknikt als er weer ter sprake kwam hoeveel shit ik nu weer door de neus had geboord. :rolleyes:

MusicIsLife

Wijs gebruiker
:tearsofjoy: :tearsofjoy: over het algemeen wordt ik wel gezien als een nette, correcte jongeman ja :sunglasses:

Mensen die me beter kennen zullen minder verbaasd zijn :tongueout:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
MusicIsLife zei:
Dit komt mij maar al te bekend voor, de meeste mensen verwachten het ook niet bij mij. Inmiddels is me wel duidelijk geworden dat eerste indrukken vaak toch niet zoveel zeggen en dat drugs echt in alle lagen van de bevolking gebruikt wordt.

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Psychedelibee zei:
MusicIsLife zei:
Dit komt mij maar al te bekend voor, de meeste mensen verwachten het ook niet bij mij. Inmiddels is me wel duidelijk geworden dat eerste indrukken vaak toch niet zoveel zeggen en dat drugs echt in alle lagen van de bevolking gebruikt wordt.

Dit dus :wink:

roll-up

Experimenterende gebruiker
Ik had altijd wel een collega die op de brakke zondag zijn dag begon met een paar sleutel puntjes in de wc.

Ik zelf durf nooit het risico te nemen.
Heb een paar keer gehad dat ik nog waus was van de nacht daarvoor en dat is echt niet fijn werken :flushed: Ik ben altijd bang dat het teveel opvalt

Fool

Badass junkie
roll-up zei:
Heb een paar keer gehad dat ik nog waus was van de nacht daarvoor en dat is echt niet fijn werken :flushed: Ik ben altijd bang dat het teveel opvalt
Ik heb bij wijze van experiment wel eens een (of twee) lijntjes pep gesnoven voordat ik naar de huisarts ging om een doorverwijzing te vragen, als die het niet opvalt zullen anderen ook weinig merken. :P

Maargoed, 's ochtends beginnen met een paar punten help je jezelf natuurlijk wel eerder richting de verslaving. :wink:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Fool zei:
Ik heb bij wijze van experiment wel eens een (of twee) lijntjes pep gesnoven voordat ik naar de huisarts ging om een doorverwijzing te vragen, als die het niet opvalt zullen anderen ook weinig merken.
Een doorverwijzing voor gespannen kaken of grote pupillen? :P

roll-up

Fool zei:
roll-up zei:
Ik heb bij wijze van experiment wel eens een (of twee) lijntjes pep gesnoven voordat ik naar de huisarts ging om een doorverwijzing te vragen, als die het niet opvalt zullen anderen ook weinig merken. :P

Maargoed, 's ochtends beginnen met een paar punten help je jezelf natuurlijk wel eerder richting de verslaving. :wink:

Ik heb wel eens toen ik moest werken een hele kleine joint gerookt maar die sloeg in als een bom.
Sindsdien heb ik het niet zo op experimenten en/of drugs gebruiken op momenten dat je eigelijk nuchter moet blijven.

Fool

Badass junkie
Nouja, een huisarts overtuigen dat ik een röntgenfoto nodig heb zou me denk ik dronken ook nog wel lukken, echt nuchter-nuchter blijven was dus niet echt nodig. :)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
En stoned zijn valt veel meer op dan onder invloed zijn van pep of coke. Vooral omdat je als je stoned bent al snel het idee hebt dat iedereen het ziet waardoor je je vaak juist raar gaat gedragen.

roll-up

Psychedelibee zei:
En stoned zijn valt veel meer op dan onder invloed zijn van pep of coke. Vooral omdat je als je stoned bent al snel het idee hebt dat iedereen het ziet waardoor je je vaak juist raar gaat gedragen.

Ik heb dat al snel met elke drugs die ik gebruik.
Als ik tijdens een trip iemand tegen kom die het niet mag weten (vriend die onverwachts langskomt/moeder die de kamer inloopt enzovoort) wordt ik ook altijd gelijk paranoide.

ik deel de mening ook dat het in de horeca veel gebeurt,
ik heb al 4/5 collega's er op mogen betrappen :grin:

hun gebruiken dan alleen meer speed dan cocaïne,
1 collega is nu ook mn vaste snats-maatje, avondje naar de kroeg? nakkie er in! :hearteyes:

snelgemsurfd

Bewuste gebruiker
gurbenator zei:
ik deel de mening ook dat het in de horeca veel gebeurt,
ik heb al 4/5 collega's er op mogen betrappen :grin:

hun gebruiken dan alleen meer speed dan cocaïne,
1 collega is nu ook mn vaste snats-maatje, avondje naar de kroeg? nakkie er in! :hearteyes:

Stiekem doen we allemaal hiervoor, :grin:
Zoals nu dus , :wink:
En straks toch wel zwaar afzien tijdens mn shift :tongueout:

MeejheM

Badass junkie
dat iedereen het op een drugsforum kan bevestigen wil nog altijd niet zeggen dat het slim is, geaccepteerd word, en dat je er aan mee zou moeten doen.

de vraag is op zich interessant, en de antwoorden tot nu ook, maar wat je met die informatie wilt doen is maar de vraag.... iets met allemaal in het kanaal springen...

Albedo

Wijs gebruiker
ik heb in een nachtkroeg een keer meegemaakt dat de eigenaar het niet accepteerde van een bardraaier. hij was in de veronderstelling dat hij met cocaïne gestopt was totdat hij erachter kwam dat dat niet zo was. hij foeterde hem uit in een halfvolle kroeg. ik weet niet of die persoon er nog werkt, want ik kom er al een tijdje niet meer, maar ik denk het niet gezien de tirade.

was wel aparte kroeg. ik denk dat je er bijna alles na wat rondvragen wel kon regelen zolang je het maar niet openlijk deed.

Fool

Badass junkie
Ik zou als kroegeigenaar ook geen personeel onder invloed willen hebben werken hoor, dat is niet zo vreemd toch? :P

kingdalton

Belezen gebruiker
Fool zei:
Ik zou als kroegeigenaar ook geen personeel onder invloed willen hebben werken hoor, dat is niet zo vreemd toch? :P

Toen ik een bijbaantje had in transportwereld zat de nachtdienst er vol mee, zolang je doorwerkte was er niks aan de hand. Als je niet doorwerkte werd je betrapt en werd je ontslagen. Op dat ik een keer vanuit de kroeg zo dronken de nachtdienst in ging heb ik nooit iets gebruikt tijdens het werk, maar ik vond het nooit een verkeerd beleid.

Ik kan me voorstellen dat de kroegeigenaar daar ook zo over denkt.

Haardroger

Belezen gebruiker
Of het zo is dat mensen in de horeca standaard drugs gebruiken tijdens het werk valt te betwijfelen denk ik.
Ik moet er niet aan denken om tijdens het werk strak te staan.
Als je een klein beetje om het bedrijf geeft lijkt het mij dat je niet moet willen dat gasten je er op betrappen.

Wat gebruik buiten werktijd betreft loopt de horeca denk ik wel een stuk verder voor.
Je komt er immers toch een stukje eerder mee in aanraking.
Daarnaast zijn mensen die in de horeca werken in de meeste gevallen wat meer extravert dan gemiddeld. De grens naar partydrugs zal naar mijn idee dan ook wat sneller overschreden worden dan bij introverte mensen.

Staat uiteraard open voor discussie :tongueout:

Timmie94

Bewuste gebruiker
Ikzelf werk nu 4 jaar in de horeca, werk zo'n 14-15 uur per dag maar gebruik nooit tijdens werk. Vindt het niet kunnen om zo iets te.doen eigenlijk. Drugs en werk moet je gewoon gescheiden houden naar mijn mening. Dat er veel mensen in de horeca drugs doen is misschien wel waar, maar ergens ook wel enigzins een vooroordeel. In mijn klas van zo'n 25 mensen gebruiken er ongeveer 10, ik denk dat je tegenwoordig bij de meeste andere studies ook wel zulke cijfers kan verwachten eigenlijk.

Leonina

Heb in de bediening gewerkt in paar restaurants. En ook achter de bar in een club-cafe.. Maar niemand gebruikt het (waarvan ik het weet dan he). voor tijdens en na werk..

Mijn collega's van de bar zijn met de auto, die gaan sowieso nuchter. We moeten van nature gewoon heel sociaal en gek gedragen op werk :grin: En lang volhouden.

Zondagen ben ik altijd superbrak, door school en bijbaantjes. Terwijl ik geen drugs heb gebruikt. Kan me voorstellen dat met drugs veel erger is!
Ik zal echt nooit voor/op werk gebruiken.. alleen op feestjes :rock:

snelgemsurfd

Bewuste gebruiker
MeejheM zei:
dat iedereen het op een drugsforum kan bevestigen wil nog altijd niet zeggen dat het slim is, geaccepteerd word, en dat je er aan mee zou moeten doen.

de vraag is op zich interessant, en de antwoorden tot nu ook, maar wat je met die informatie wilt doen is maar de vraag.... iets met allemaal in het kanaal springen...

Het gene wat ik niet op de man af zou vragen aan m'n mede- collega's, wordt hier wel bevestigd.
De meerheid heeft wel contact met (hard)drugs, maar houdt dus gescheiden tussen werk en privé,
Was het maar zo bij me.

MeejheM

Badass junkie
Timmie94 zei:
[knip]Dat er veel mensen in de horeca drugs doen is misschien wel waar, maar ergens ook wel enigzins een vooroordeel. In mijn klas van zo'n 25 mensen gebruiken er ongeveer 10, ik denk dat je tegenwoordig bij de meeste andere studies ook wel zulke cijfers kan verwachten eigenlijk.

tien waarvan jij het weet bedoel je? dan zullen het er zonder twijfel meer zijn. ik denk eigenlijk dat hoe lager het niveau van je opleiding, hoe meer drugs er word gebruikt, gedronken en geblowd.

zo is er al een verband aangetoond met drugsgebruik, en hoever iemand is gekomen met school(als in voortijdig schoolverlaters het hoogst), en alcohol MISbruik en opleidingsniveau(vmbo, havo, vwo, mbo, hbo en universitair). ik weet niet of het ooit is onderzocht, maar er zal ook wel een hoop kruisbestuiving plaatsvinden tussen de onderzoeken.

Timmie94

Bewuste gebruiker
Volgens mij is het op hogere opleidingen juist vaker voorkomend, er is onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat intelligentere mensen meer recreatief drugsgebruiken dan lager opgeleiden
Zal later eens dat onderzoek opzoeken. Onder laagopgeleide is alcohol (mis)bruik wel meer voorkomend ja.

En ja 10 van de 25 waarvan ik het weet, maar over het algemeen zijn drugsgebruikers wel open in hun gebruik tegenover anderen dus denk niet dat het veel hoger ligt. De mensen uit mijn klas kennende dan..

Fool

Badass junkie
Timmie94 zei:
Volgens mij is het op hogere opleidingen juist vaker voorkomend, er is onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat intelligentere mensen meer recreatief drugsgebruiken dan lager opgeleiden
Zal later eens dat onderzoek opzoeken. Onder laagopgeleide is alcohol (mis)bruik wel meer voorkomend ja.
Ik meende mij te herinneren dat dit voornamelijk over bewustzijnsverruimende middelen ging, maar ik durf het niet meer zeker te zeggen. Ben benieuwd of je het terug vindt! :)

Medic

Belezen gebruiker
Fool zei:
Ik zie anders ook best veel drugsgebruik op hogere opleidingsniveaus hoor.

Net zoals bepaalde geneesmiddelen die verstrekt worden op recept.

Gebruik, misbruik en verslaving komen in alle lagen van de bevolking voor.
Wel is het zo dat mensen die het zich (financieel) minder kunnen veroorloven dan iemand uit een hogere sociale klasse eerder in (grote) problemen kunnen komen... maar dan nog, er zijn een hoop steenrijke artiesten ten onder gegaan juist doordat geld geen probleem was.

C'est ça

Bovenaan