Hoeveelheid MDMA icm. serotinegehalte?

Darkshot

Newbie
Begin juni heb ik voor de eerste keer van mijn leven MDMA (pilvorm) gebruikt. Daarbij heb ik iets minder dan één mg per kilo lichaamsgewicht gebruikt (102,5mg op 110kg). Nu heb ik anderhalve maand daarna nóg een keer MDMA (wederom in pilvorm) gebruikt. Dit was 85mg op 106kg. Deze ervaring was voor mij persoonlijk fijner, ik ging niet zo hard en had nog prima controle over alles wat ik deed. Het love-gevoel had ik nog steeds, net zoveel al de eerste keer.

Ik ken mensen van rond de 70-80kg die in totaal 3 pillen van 170mg op een feest innemen. Zij hebben dan ook echt een aantal dagen een klote gevoel. Ik heb dat helemaal niet, ook omdat ik niet 'bijpak'. Gaat het effect weg, dan vind ik dat jammer, maar ik voel me niet geroepen om meer te nemen.

Overal op het internet staat dat het verstandig is om na elke keer dat je MDMA hebt gebruikt een periode van drie maanden niet te gebruiken. Nu is dit natuurlijk een advies c.q. richtlijn. Een advies waar ik een vraag over heb. Want, staat dit advies in relatie met de hoeveelheid MDMA die je tot je neemt? Heeft de hoeveelheid er überhaupt wel mee te maken?

Wat ik eigenlijk wil weten; Is het beter om één keer hard te gaan en een pauze van drie maanden te pakken of kan ik ook één keer in de anderhalve maand de helft nemen? Ik wil het speciaal houden en vooral, veilig! :wink:

Wacky

Badass junkie
Gefeliciteerd met de 4 kilos die eraf zijn ! :mrgreen:

Al zal de dosering natuurlijk ook wel meetellen is denk ik de frequentie hier belangrijker is dan de dosering.

Mensen die zoveel nemen doen dat waarschijnlijk vooral omdat ze het te vaak gedaan hebben waardoor ze dat geweldige effect niet meer krijgen en proberen dat met een hogere dosis toch terug te krijgen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het lijkt voor veel mensen waarschijnlijk logisch dat als een pilletje je dat fijne gevoel kan geven, meer pilletjes je nóg een fijner gevoel kunnen geven of bij bijnemen weer dat fijne eerste gevoel helemaal terughalen. Zo werkt het bij mdma natuurlijk niet. :P

Ik ben geen expert, maar ik denk dat iemand die 3 keer de aan te raden dosis voor zijn lichaamsgewicht neemt meer schade oploopt en dus meer herstel nodig heeft dan iemand die gewoon de aan te raden dosis neemt. Maar wat ik wel weet, is dat de drie maanden regel geen exacte wetenschap is. Sommige mensen zeggen dat je ook wel weer bent hersteld na 2 maanden. Die extra maand zou dan vooral zijn om niet direct na het herstellen weer je serotonine leeg te laten trekken. Het is een extra (aan te raden) buffer. En los van het weer aan laten vullen van je serotonine, dienen die 3 maanden ook voor ander herstel in je hersenen. Maar daar kunnen bijvoorbeeld Fool en Psychedelibee je vast meer over vertellen.

Zelf heb ik trouwens ook nog nooit gehad dat ik na mdma (xtc) gebruik me helemaal ellendig voel. Eerder het tegengestelde: ik voelde me elke keer extra blij de dag(en) erna. Ik neem dan ook niet meer dan 1,5 mg per kilo lichaamsgewicht. Wel heb ik me een tijdje geleden na 6-apb (zeer vergelijkbaar met mdma) gebruik 1 dag niet zo fijn gevoeld (moe, hoofdpijn, neerslachtig). Ook heb ik nog niet zo heel vaak mdma genomen, dus misschien dat die kater pas na een aantal keren gebruik komt? Binnenkort ga ik pure mdma proberen (ipv xtc). Dan hou ik het ook bij de aan te raden dosis en ga ik kijken hoe ik daar op reageer.

ooscaar

Wijs gebruiker
Drie maanden is inderdaad gewoon de pauze die je aan moet houden bij een verantwoordelijke dosis. De richtlijn is: gebruik je maximaal 1,0-1,5 mg per kg (soms wordt nog toegevoegd, voor mannen maximaal 1,5-2,0 mg per mg) lichaamsgewicht, neem dan drie maanden pauze. Als je een hogere dosis neemt, is dat in feite onverantwoordelijk gebruik, waarmee je veel hersenschade aanricht en waarvan je dus langer nodig hebt om te herstellen.

MDMA trekt je serotoninevoorraad leeg, bij iedere dosis boven de threshold eigenlijk wel omdat MDMA erg lang aanwezig blijft in het lichaam en dus ook in de hersenen, maar beschadigt ook je serotoninereceptoren. De voorraad is misschien na een maandje wel weer redelijk op orde of nog eerder met bepaalde voedingssupplementen, maar het belangrijkst hier zijn de receptoren die herstel nodig hebben. Je herstelt natuurlijk beetje bij beetje en nooit zul je letterlijk volledig hersteld zijn. MDMA is behoorlijk neurotoxisch, en daarom wordt aangeraden om je hersenen drie maanden de tijd te geven om te herstellen. Deze richtlijn is er voor mensen die een verantwoordelijke dosis gebruiken, zoals jij. De mensen die achterlijk veel gebruiken zullen er beter aan doen om zes tot twaalf maanden pauze te nemen (of om gewoon niet zo achterlijk veel te nemen).

Verder is een pauze van drie maanden nuttig om het love gevoel speciaal te houden. Na drie maanden is de vorige ervaring toch weer een beetje weg gezakt, dus des te leuker de volgende keer dan weer is.

Deze ene keer anderhalve maand pauze zal niet zo erg zijn geweest hoor, maar ik raad je aan om vanaf nu iedere keer drie maanden pauze te houden, minimaal. :wink:

Darkshot

Newbie
Wacky zei:

Al zal de dosering natuurlijk ook wel meetellen is denk ik de frequentie hier belangrijker is dan de dosering.

Mensen die zoveel nemen doen dat waarschijnlijk vooral omdat ze het te vaak gedaan hebben waardoor ze dat geweldige effect niet meer krijgen en proberen dat met een hogere dosis toch terug te krijgen.
Haha, bedankt. Om dat love-gevoel van de XTC om te zetten naar iets definitiefs, moet er toch wat af. :grin:
Mijn vrienden hebben inderdaad wel wat tolerantie opgebouwd, maar het is niet zo dat ze het misbruiken naar mijn mening. Ze gebruiken allen slechts 1-2x per drie maanden.

Mindless zei:
Het lijkt voor veel mensen waarschijnlijk logisch dat als een pilletje je dat fijne gevoel kan geven, meer pilletjes je nóg een fijner gevoel kunnen geven of bij bijnemen weer dat fijne eerste gevoel helemaal terughalen. Zo werkt het bij mdma natuurlijk niet. :P

Ik ben geen expert, maar ik denk dat iemand die 3 keer de aan te raden dosis voor zijn lichaamsgewicht neemt meer schade oploopt en dus meer herstel nodig heeft dan iemand die gewoon de aan te raden dosis neemt. Maar wat ik wel weet, is dat de drie maanden regel geen exacte wetenschap is. Sommige mensen zeggen dat je ook wel weer bent hersteld na 2 maanden. Die extra maand zou dan vooral zijn om niet direct na het herstellen weer je serotonine leeg te laten trekken. Het is een extra (aan te raden) buffer. En los van het weer aan laten vullen van je serotonine, dienen die 3 maanden ook voor ander herstel in je hersenen. Maar daar kunnen bijvoorbeeld Fool en Psychedelibee je vast meer over vertellen.

Zelf heb ik trouwens ook nog nooit gehad dat ik na mdma (xtc) gebruik me helemaal ellendig voel. Eerder het tegengestelde: ik voelde me elke keer extra blij de dag(en) erna. Ik neem dan ook niet meer dan 1,5 mg per kilo lichaamsgewicht. Wel heb ik me een tijdje geleden na 6-apb (zeer vergelijkbaar met mdma) gebruik 1 dag niet zo fijn gevoeld (moe, hoofdpijn, neerslachtig). Ook heb ik nog niet zo heel vaak mdma genomen, dus misschien dat die kater pas na een aantal keren gebruik komt? Binnenkort ga ik pure mdma proberen (ipv xtc). Dan hou ik het ook bij de aan te raden dosis en ga ik kijken hoe ik daar op reageer.
Zo werkt het inderdaad met MDMA niet. Genoeg is genoeg. Ga je niet lekker voor je gevoel, dan is het zo. Bijpakken heb ik vaker fout dan goed zien gaan in mijn directe omgeving (weinig tot niets merken, bijpakken en vervolgens slecht gaan).

Het lijkt mij ook dat wanneer ik 'maar' 90mg op een avond naar binnen werk, dat dit minder schadelijk is voor mijn serotinegehalte dan wanneer ik het dubbele of zelfs 3x 90mg zou pakken.

Eerlijk toegeven; Ik heb na die eerste keer prima geslapen, maar de hele werkweek daarna voelde ik me op momenten aardig klote. Heel vreemd, juist omdat ik ontzettend positief in het leven sta, er geen gekke dingen spelen in mijn directe omgeving en ik altijd zeg dat zoiets me niet overkomt (wel dus :P).

Bobsacamano

Badass junkie
Je serotonine is opzich naar 2 maanden misschien al wel sneller wel weer aangevult. Het gaat bij die drie maanden vooral om de schade aan je receptoren.

Je hebt ergens gelijk en ergens ongelijk als je zegt dat 1-2x in de drie maanden geen misbruik is. Je hebt er gelijk in omdat een hoop jongeren veel frequenter gebruiken en dan ook nog hogere doseringen. Maar goed als ik mezelf zou vergelijken met iemand die iedere week drie pillen naar binnen werkt dan klinkt het natuurlijk niet belachelijk dat ik het iedere maand zou doen. Maar ik weet dat dat erg slecht voor me is.

Ook 2 keer in de drie maanden is gewoon te veel. Zeker als je het benoemd als iedere anderhalve maand. Je zal er aan het begin niet zo heel veel last van hebben maar geloof me dat dat wel gaat gebeuren als je op die manier gaat gebruiken. Probeer echt die 3 maanden aan te houden minimaal 2,5 maand. Bij mij is het ook wel is 10 weken in plaats van 12 weken.

Ik houd me hier best streng aan en mag maximaal 4-5 keer per jaar xtc doen van mezelf. Niet alleen om mijn gezondheid maar ook om het leuk te houden en het fijne gevoel vast te houden. Natuurlijk ga ik ook wel vaker naar een vet feestje dan 5 keer per jaar dus ik zorg altijd dat ik dan iets anders neem wat een mindere aanslag is op mijn hersenpan.

- 2C-B
- Speed
- Ketamine (meestal in combi met 2C-B of Speed)

Darkshot zei:
Wacky zei:

Haha, bedankt. Om dat love-gevoel van de XTC om te zetten naar iets definitiefs, moet er toch wat af. :grin:
Mijn vrienden hebben inderdaad wel wat tolerantie opgebouwd, maar het is niet zo dat ze het misbruiken naar mijn mening. Ze gebruiken allen slechts 1-2x per drie maanden.

MeejheM

Badass junkie
Ik ben toch bang dat het zo zwart wit niet is. het enige wat je kan doen is aan de veilige kant van de adviesen blijven, en maar accepteren dat het misschien iets vaker per jaar had kunnen zijn.

ik vind de tweede redenering niet slim, want bij mdma gaat het om de kwaliteit van je ervaring, niet de quantitieit.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Die richtlijn van 3 maanden tussen gebruik is er inderdaad voor verantwoord gebruik (1 tot 1,5mg per kg). Zoals anderen ook al aangaven is dat hoofdzakelijk voor het herstel van je receptoren, want je serotonine niveau zal al wel eerder aangevuld zijn. Ga je het veel vaker doen dan ga je weer gebruiken terwijl de eerdere schade nog niet volledig hersteld is, op die manier gaat de schade zich opstapelen en uiteindelijk zul je dat wel gaan merken.

Goed trouwens dat je niet bijdoseert. Het love gevoel wordt er eigenlijk toch niet meer op met bijdoseren. MDMA is in relatief lage doseringen al in staat je serotonine voorraad helemaal leeg te trekken in zo'n 5 tot 6 uur tijd. Het blijft echter veel langer dan dat in je bloed aanwezig, dus bijdoseren verhoogt vaak niet de gewenste gevoelens maar vooral de bijwerkingen en leid snel tot extreme vaagheid.

Het is natuurlijk allemaal geen exacte wetenschap, maar ik raad je echt aan je netjes aan die 3 maanden regel te houden en ook aan de doseringsregels. Alleen op die manier houd je het zo lang mogelijk speciaal. Uiteindelijk geldt voor bijna iedereen dat MDMA na een x aantal keer zijn magie verliest, probeer dat dus zolang mogelijk vast te houden. Ik kan helaas uit ervaring spreken, toen ik het net ontdekte wist ik helemaal niks van verantwoord gebruik en heb het toen bijna 10 keer in een half jaar gebruikt. Het speciale ging eraf en de katers werden steeds erger. Daarna heb ik het toen bijna een jaar niet meer gebruikt, maar zelfs toen kwam het speciale niet meer terug helaas. Nu gebruik ik het nog sporadisch en geeft het wel weer een fijn gevoel, maar die magie ben ik echt kwijt en ben er vaak bijna een week emotioneel van slag van. Denk aan een beetje een down gevoel, lusteloos en snel geirriteerd. Verpest het dus niet voor jezelf, ik had het zelf anders gedaan als ik dit op voorhand had geweten.

MeejheM

Badass junkie
de hier genoemde richtlijn volgen is in elk gevalop safe spelen. waarschijnlijk ben je al wat eerder hersteld, misschien wat later. iedereen is wat dat betreft verschillend.

mijn ervaring is dat 14 dagen later weer xtc gebruiken niet hetzelfde effect genereert, ook niet bij hogere dosii. je serotonine laat je in feite allemaal ineens los. als je daar minder van hebt voelt de xtc 'anders'.

Darkshot

Newbie
Daar ben ik nu achter. Ik heb gisteren dezelfde hoeveelheid genomen zoals ik de andere keren heb gedaan. Het voelde echt heel anders dan de andere keren. Minder intens en daarbij was ik na twee uur alweer nuchter. :(

Jammer, maar helaas. Ik kap nu even voor een langere tijd, al is het wel heel verleidelijk. Gigantisch strak staan doordat je veel tot je neemt wil ik ook niet. :)

Darkshot

Newbie
Per toeval kwam ik dit topic tegen, zal 'm eens updaten.

Inmiddels zijn we een flinke tijd verder en ik ben blij dat ik een flinke tijd gewacht heb met opnieuw gebruiken. Vorige week op een (hardstyle) feestje met carnaval heb ik weer eens wat gebruikt (nadat oktober '15 mijn laatste keer was).

Ik ben begonnen met iets meer dan een kwart van 180mg, zal ongeveer 50mg zijn geweest. Mijn god, wat zat ik er toen al lekker in. Omdat ik het gevoel had dat er meer in zat, na drie uur een halve bijgepakt. Het enige wat ik kan zeggen is, wauw! Het gevoel van de eerste keer had ik weer helemaal terug. Ik heb met een vriendin wel tien minuten staan knuffelen.

Soms had ik wel momenten dat ik vond dat het te hard ging. Ik stond dan flink te klapperen met mijn kaken en soms had ik een slap gevoel in de benen waardoor ik zelfs ging wankelen. Door even aan wat anders te denken ging dat gevoel vanzelf weer weg.

Ik vraag me dan toch af, hoe komt dit? Ik zit inmiddels op 92 kilo (jaja, er is flink wat gewicht af :grin:). Ik heb dus bijna vijf maanden niet gebruikt en ging op een halve (90mg) ontzettend hard. Vrienden van me ervaren dit totaal niet. Ben benieuwd naar jullie reacties. Voorlopig wacht ik weer even tot eind mei voor ik weer ga gebruiken! :hearteyes:

Bovenaan