Hoe staan jullie tegenover drugs?

spongecola

Belezen gebruiker
Het is iets wat vrijwel algemeen bekend is, de niet drugs-gebruikers die drugs een taboe vinden. Het is een discussie die ik wekelijks tot maandelijks voer met mijn eigen vrienden groep. Ze vinden het niet normaal dat ik drugs gebruik ondanks dat ik een redelijk goede lezer ben. Ik heb onderhand al zo vaak uitgelegd dat ik dingen gebruik die niet in verband met elkaar staan. Ik vroeg of ze drank dan wel normaal vonden ondanks de verslavingen en het hoog aantal doden in het jaar. Toch was het antwoord ja. Ik kan ze 1000 en 1 keer duidelijk maken dat veel soorten drugs minder schadelijk zijn dan alcohol (mits je het goed gebruikt.) Ik heb zelfs te horen gekregen dat ze liever hadden dat ik ieder weekend stomdronken was dan dat ik eens in de 3 maand een pilletje deed of eens in de 2 maand ketamine. Hoe gaan jullie nou om met het soort mensen dat alcohol als normaal beschouwd? Wiet mag trouwens wel volgens hun want dat is namelijk een product gemaakt door god. :cry:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Gewoon negeren dit soort kansloze vooroordelen. In het verleden ging ik nog wel eens de discussie met zulke mensen aan, maar het is een discussie die nergens toe leidt aangezien ze niet bereid zijn om naar de feiten te kijken. Ze zitten helemaal vastgeroest in hun eigen bekrompen, hypocriete wereldbeeld. Hoe krankzinnig dat ook is als je naar de feiten kijkt, in hun ogen ben jij krankzinnig. Hiermee in discussie gaan is verspilling van je energie. Als ze ook nog eens geen respect voor je beslissing hebben kun je je zelfs afvragen of het wel echte vrienden zijn.

spongecola zei:
Wiet mag trouwens wel volgens hun want dat is namelijk een product gemaakt door god.
:tearsofjoy: Cocaine en opium (morfine) is dan ook gemaakt door 'god', mag dat dan ook? Of is dat soms gemaakt door de duivel?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik had vroeger een vriendin die zowat met een hartaanval van de bank viel nadat ik der verteld had dat ik "wel eens een jointje rook." Terwijl zij bijna elke avond "gezellig" een wijntje (of twee, drie) bij het eten nam... :confused:

MeejheM

Badass junkie
Van mij mogen mensen er gerust hun mening over hebben, maar als ze er niks vanaf weten behalve dat het slecht voor je kan zijn is het echt de moeite niet erover te praten.

ook zijn er genoeg mensen die ik nooit vertel over drugsgebruik, het is lang niet altijd van belang dat mensen van je gebruik afweten. Andere mensen mogen het van mij meestal best weten, maar ook dan liever dat het voor hun nuttig is om mij beter te begrijpen of iets in die geest.

de discussie aangaan is nutteloos, want mensen die er niet voor openstaan krijg je nooit omgepraat. mensen informeren voordat ze zelf aan de slag gaan is tijd beter besteed.

als gebruiker ben je nog geen ambassadeur van de drugs.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
MeejheM zei:
Mooi gesproken.

Ligt een beetje aan de mensen. Sommigen kan je best een discussie mee aan, maar met van die echt koppige mensen moet je er gewoon niet aan beginnen.

Wacky

Badass junkie
Vreemd. Ik heb dat zeeeeer zelden. De reacties zijn altijd neutraal of positief eigenlijk.
En dat geld voor mensen uit verschillende lagen van de bevolking en over de hele wereld.

Misschien kom ik overtuigender over :grin:
Of zo dom dat iedereen denkt "niet me in discussie gaan" dat kan natuurlijk ook nog :P

Fool

Badass junkie
Wacky zei:
Vreemd. Ik heb dat zeeeeer zelden. De reacties zijn altijd neutraal of positief eigenlijk.
En dat geld voor mensen uit verschillende lagen van de bevolking en over de hele wereld.

Misschien kom ik overtuigender over :grin:
Of zo dom dat iedereen denkt "niet me in discussie gaan" dat kan natuurlijk ook nog :P
Ik heb eigenlijk precies hetzelfde. Toch kies ik wel enigszins tactisch uit aan wie ik vertel dat ik wel eens drugs doe.

spongecola

Belezen gebruiker
Ja het is iets wat alleen binnen onze vriendengroep plaatsvind. Voor de rest eigenlijk niet. Een discussie die regelmatig valt in de groepsapp maar in het echt beginnen ze er nooit over.. :grin:

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Dat probleem ken ik überhaupt niet, iedereen gebruikt om mij heen en de rest die eromheen hangt vindt t allemaal prima. Kwestie van het type mensen waar je mee omgaat denk ik.

Bobsacamano

Badass junkie
Ik kon er altijd best heftig op reageren als mensen nogal onwetend riepen hoe slecht het was. Maar nu ga ik er niet meer op in. Wat ik wel jammer vind is dat het er dus heeft voor gezorgd dat ik er minder open in ben. En ik vind dat jammer het zou gewoon bespreekbaar moeten zijn.

MeejheM zei:
Van mij mogen mensen er gerust hun mening over hebben, maar als ze er niks vanaf weten behalve dat het slecht voor je kan zijn is het echt de moeite niet erover te praten.

ook zijn er genoeg mensen die ik nooit vertel over drugsgebruik, het is lang niet altijd van belang dat mensen van je gebruik afweten. Andere mensen mogen het van mij meestal best weten, maar ook dan liever dat het voor hun nuttig is om mij beter te begrijpen of iets in die geest.

de discussie aangaan is nutteloos, want mensen die er niet voor openstaan krijg je nooit omgepraat. mensen informeren voordat ze zelf aan de slag gaan is tijd beter besteed.

Peppi en Coki

Bewuste gebruiker
Niet iedereen vind het even leuk als iemand drugs gebruikt. Maar welke drugs varieert dan ook weer heel erg. Hoor van sommige mensen die dicht bij mij staan dat het hen niet uitmaakt of ik wat drink, dat zo af een toe een jointje roken wel mag, maar dat al het andere uit den boze is. Beetje scheef, maar goed.

Zelf ben ik meer van, als je weet wat je neemt (welke drugs is al een aardig begin) en vooral ook hoeveel je neemt, weet wat de effecten op dat moment en later in je leven zijn (mogelijke schade), en indien mogelijk het ook gewoon laat testen (dus gewoon een zo veilig mogelijke situatie creëren), dat het dan wel zou moeten kunnen.

don Paul

Newbie
Een vriend van me dacht tijdens een psychose dat wasmiddel gemixt met gloor speed was. nadat ik de hulpdiensten gealarmeerd had zeiden zei dat dit niet ilegaal is en ze niets konden doen en ik maar moest terugbellen wanneer hij lag te schuimbekken.... als dit mag (jezelf vergiftigen) waarom zijn er nog steeds regels wat betreft echte drugs..?

MeejheM

Badass junkie
een beetje raar topic om aan te haken, maargoed...

op zich lijkt me waspoeder met chloor mengen niet verboden. als je echter de hulpdiensten belt dat een psychotisch persoon dat wil gaan consumeren zou je toch zeggen dat ze ff een auto langs sturen om even te kijken hoe de situatie is.

de regels tegen echte drugs zijn vooral om zo hoog mogelijk in de distributie slagen te slaan. hoeveel denk je dat verslaving, overdosering, overlast etc. kosten tov mensen die chloor en wasmiddel consumeren ?

Yaizer

Bewuste gebruiker
"The highest form of ignorance is when you reject something you don't know anything about."

Een zin die ik een keer las van een verre kennis van mij en vind dit goed aansluiten op dit topic. Mensen die drugs allemaal over één kam scheren zijn de mensen die ook de radicale terroristische islamiten over één kam scheren. Mensen die daardoor heen zien (wat toch gewoonlijk is?) zijn de mensen waaronder ik mij wil bevinden.

Drugs heeft nadelen, veel nadelen en de meeste zijn ook niet goed voor je gezondheid of andere dingen maar ze hebben ook voordelen. Verantwoord drugsgebruik staat dan bij mij ook op nummer 1. Ook jezelf belezen is enorm belangerijk.

Drugsvoorlichting die ik nu op de middelbare school krijg is simpelweg zwak. Mijn vraag naar de voorlichter: "Heb jij wel is drugs benuttigd?". Antwoord: "Ja, heb drie keer xtc gedaan op een feest." Hoe kan zo'n iemand ons nou voorlichting geven. Je kan vertellen hoe slecht al die drugs voor je is maar je kan ook vertellen "als je het doet, doe het dan verstandig, veilig en verantwoord". Stuur ze door naar fora's waar echte kenners zitten en leer ze dat ze vragen op zulke fora's mogen stellen!

Ik was 14 jaar toen ik enorm geïntereseerd was in drugs. Echt enorm. Was toen al lid van dit forum op een andere naam. Was ook van plan om op die leeftijd truffels te gebruiken. Geleerd dat het misschien niet de bedoeling was om op die tijd te beginnen met zulke dingen. Bijna 4 jaar gewacht met drugs. Nu net begonnen met lichte psychedelica en één keer mdma gedaan, één keer xtc en een avond coke. Coke hoef ik niet meer en mdma of xtc één keer in de 6 á 12 maanden. Dit had ik nooit gedaan zonder het forum dus bedankt!

Dit was eventjes mijn zegje :grin:

MeejheM

Badass junkie
Yaizer zei:
Mensen die drugs allemaal over één kam scheren zijn de mensen die ook de radicale terroristische islamiten over één kam scheren. Mensen die daardoor heen zien (wat toch gewoonlijk is?) zijn de mensen waaronder ik mij wil bevinden.

Dat is bij deze jammerlijk mislukt, sorry.

Mensen die slechte ervaringen hebben, of alleen maar denken dat alle drugs slecht zijn hebben waarschijnlijk een veelvoud aan verschillende geloofopvattingen en normen en waarden. Islamieten zijn over het algemeen zelf vrij streng met alcohol en drugs. vooral de radicale terroristische.

nou is de definitie "drugs" wel iets breder op te vatten dan "radicale terroristische islamieten", das vrij specifiek, maar zelfs die clubjes hebben onderling ruzie over vanalles.

dus bij deze heb je in grote lijnen mensen die voorzijn, tegenzijn of geen mening hebben over drugs gelijk gesteld aan mensen die maar 1 islamitische terreurorganisatie (er)kennen.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
don Paul zei:
Een vriend van me dacht tijdens een psychose dat wasmiddel gemixt met gloor speed was. nadat ik de hulpdiensten gealarmeerd had zeiden zei dat dit niet ilegaal is en ze niets konden doen en ik maar moest terugbellen wanneer hij lag te schuimbekken.... als dit mag (jezelf vergiftigen) waarom zijn er nog steeds regels wat betreft echte drugs..?
Ik geloof er geen flikker van.

Pante

Belezen gebruiker
Exceptional Insight zei:
don Paul zei:
Ik geloof er geen flikker van.

:P

Overigens is het in onder invloed zijn, in tegenstelling tot een hoop andere landen, inderdaad niet strafbaar. Snap het punt niet echt.

MeejheM

Badass junkie
dan snap je niet echt veel, als iemand de hulpdiensten belt over iemand die zelfbeschadiging, mogelijk zelfmoord overweegt reageren ze echt wel anders...

een broodje aap krijg je ook niet met een intacte gorilla erop.

BlijeChick

Belezen gebruiker
Tja niet gebruikers uitleggen hoe het is en het inderdaad niet kunnen vergelijken met alcohol is best vermoeiend. Veel van mijn vrienden snappen het niet of vertel ik het niet eens meer. Het meest lastige vind ik mijn relatie, mijn vriend is er geheel tegen. Hoe vaak ik ook uitleg dat ik er verstandig mee om ga (meestal dan :tongueout:) en het hele riedeltje weer vertel, hij begrijpt het niet. Krijg ook steeds nare opmerkingen naar me toe als "ga je weer met je pillenvriendjes naar een feestje?" Of "ben je weer stoned?" Ehhh ik gebruik xtc dus nee stoned ben ik sowieso niet. Zoooo frustrerend! Ik vind dat je niet zo je mening kan vormen op informatie die je niet hebt toch? En of ik even wil nadenken hoe belangrijk zijn mening voor mij is.. pfff moeilijk!

Ik vind het recreatief gebruik van drugs gewoon op dit moment een leuke toevoeging in mijn leven en zal het ook niet zo opeens opgeven. Wat zouden jullie doen/zeggen?

Attimo

Belezen gebruiker
Gewoon over zwijgen tegen zoveel mogelijk mensen. Hoe opener je bent, hoe meer problemen je krijgt.

mikoz

Bewuste gebruiker
Attimo zei:
Gewoon over zwijgen tegen zoveel mogelijk mensen. Hoe opener je bent, hoe meer problemen je krijgt.
Nee. Hoe opener je bent, hoe minder het taboe rondom drugs wordt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
BlijeChick zei:
Ik vind het recreatief gebruik van drugs gewoon op dit moment een leuke toevoeging in mijn leven en zal het ook niet zo opeens opgeven. Wat zouden jullie doen/zeggen?
Ik zou me als ik jou was goed afvragen of je wel een relatie wilt met iemand die zo anti is en jouw gebruik niet respecteert. Je hoeft natuurlijk niet een relatie te hebben met iemand die ook graag drugs gebruikt, maar persoonlijk zou ik wel willen dat mijn partner mijn gebruik respecteert zolang het verantwoord is.

mikoz zei:
Attimo zei:
Helemaal mee eens. Niet iedereen hoeft het te weten natuurlijk, maar er zo min mogelijk over praten houd de taboe alleen maar in stand.

MeejheM

Badass junkie
Je hoeft natuurlijk niet een relatie te hebben met iemand die ook graag drugs gebruikt, maar persoonlijk zou ik wel willen dat mijn partner mijn gebruik respecteert zolang het verantwoord is.

Kijk, daar komt het subjectieve stukje beeldvorming dus bij kijken. Jij hebt ervaring met drugs, hij/zij niet. Waarschijnlijk heb jij een beter beeld wat verantwoord is, en denkt je partner dat alle drugs hetzelfde is, en elke keer gebruiken een teveel.

Eigenlijk zijn er ook maar 2 soorten mensen tegen drugs, zij die er teveel vanaf weten en zij die er niks vanaf weten.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
MeejheM zei:
Je hoeft natuurlijk niet een relatie te hebben met iemand die ook graag drugs gebruikt, maar persoonlijk zou ik wel willen dat mijn partner mijn gebruik respecteert zolang het verantwoord is.

Kijk, daar komt het subjectieve stukje beeldvorming dus bij kijken. Jij hebt ervaring met drugs, hij/zij niet. Waarschijnlijk heb jij een beter beeld wat verantwoord is, en denkt je partner dat alle drugs hetzelfde is, en elke keer gebruiken een teveel.

Eigenlijk zijn er ook maar 2 soorten mensen tegen drugs, zij die er teveel vanaf weten en zij die er niks vanaf weten.
De onwetendheid maakt het natuurlijk ook zo lastig. Maar toch zijn er inmiddels volgens mij ook wel genoeg mensen die zelf niet echt gebruiken maar wel weten dat er een verschil tussen bepaalde middelen zit.

MeejheM

Badass junkie
gevoelsmatig blijf ik toch bij mijn theorie, er zijn altijd mensen die niet in een hokje passen.

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
In mijn dorp word redelijk wat gebruikt, maar iedereen praat er beperkt met elkaar over. De mensen die het abnormaal beschouwen gaan zelf eigenlijk niet de discussie met ons aan, ze laten ons gang gaan maar zijn het er niet mee eens en laten ons wel in ons waarde.

In mijn vriendengroep van 9 jongens gebruiken 3 (inclusief ik) regelmatig drugs en de rest vind het prima zo lang we maar af en toe een biertje drinken met zn allen. Ook als het uit de hand loopt qua verslaving moet je het zeggen dan gaan we gelijk met elkaar kijken hoe we het aan kunnen pakken.

Mijn vriendinnetjes waren altijd anti-drugs maar respecteerde het wel van mij. Anders had de relatie toch geen zin. Uiteindelijk zijn ze allemaal aan de drugs gegaan, komt door de machtig mooie verhalen die ik altijd weet uit te kramen en ik kan ontzettend goed manipuleren, helaas…. Niet dat ik ze volledig manipuleer maar wel geintjes uit halen. thats me.

al met al laat iedereen elkaar in de waarde.

Praat er eigenlijk alleen om met mensen die ook drugs gebruiken want die snappen je ervaring en dan maak je een verhaal altijd gelijk mooier en deel je ongeveer dezelfde mening en kan je elkaar tegenspreken wat altijd geinig is.

:wave:

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
niet echt overhalen, ik vertel gewoon leuke en minder leuke ervaringen en als hun dan beslissen het uiteindelijk toch te doen ga ik het niet tegen houden.

Amateurtje

Wijs gebruiker
mikoz zei:
Attimo zei:

Hoe meer je het bekent maakt hoe meer vijandige blikken je krijgt, je kan het tegen 1000mensen zeggen maar als zij anti-drugs zijn kan je je verhaal nog zoveel vertellen als je wilt...het zal hun gedacht niet veranderen. Als drugs een 'goede naam' wilt krijgen moeten de mensen hun visie herzien, anders is het geen avance.

mikoz

Bewuste gebruiker
Amateurtje zei:
mikoz zei:
Attimo zei:

Hoe meer je het bekent maakt hoe meer vijandige blikken je krijgt, je kan het tegen 1000mensen zeggen maar als zij anti-drugs zijn kan je je verhaal nog zoveel vertellen als je wilt...het zal hun gedacht niet veranderen. Als drugs een 'goede naam' wilt krijgen moeten de mensen hun visie herzien, anders is het geen avance.
De mensen die het niet accepteren en mij daardoor een minder persoon vinden, mijd ik. Het is hun probleem dat zij het niks vinden. Ik ken zat mensen die geen andere drugs dan alcohol, nicotine, caffeine gebruiken die drugsgebruik wel zijn gaan accepteren. Zij zijn gaan inzien dat ze zelf ook meedoen aan drugsgebruik, zij zien nu ook minder onderscheid tussen verschillende drugs.

Als mensen hun drugsgebruik bekend maken zullen er altijd andere mensen zijn die het niet accepteren, en dan ineens heel anders (negatief) naar 'de gebruiker' kijken. Vaak zijn dit mensen die zelf ook drugs gebruiken, maar er niet eens bewust van zijn omdat wát ze gebruiken legaal is. Sociaal heel erg geaccepteerd. Als ze uiteindelijk van steeds meer mensen over illigaal drugsgebruik horen gaan ze vaak opener naar drugsgebruik kijken.

Sommigen zullen altijd stug in hun kleine, door de geschiedenis voorgekauwde wereldje blijven leven. :)

Haardroger

Belezen gebruiker
Wat ik zelf merk is dat het vaak onwetendheid is.
Ik zelf ben 1 van de weinigen in de vriendengroep die wel eens wat gebruikt en hier open over is.
Ze vinden het prima als ik het doe maar ze keuren het zeker niet goed.
Mag ik blij mee zijn denk ik, had erger kunnen zijn.

Wat mij echter bij momenten stoort is dat ze het afkeuren en later naar me toe komen dat ze het een keer hebben geprobeerd.
Vanaf dat moment zijn ze om en snappen ze het vaak helemaal.
Het gevoel helemaal tevreden te zijn, dat je alles door hebt, ze kennen het.
Voordat ze die stap echter nemen kan ik uren/weken/maanden in discussie gaan maar ik zal niet voor een omslagpunt kunnen zorgen.

Uiteindelijk zullen ze dat toch zelf moeten doen, en zodra het zover is gekomen, kan ik ineens altijd op bijstand rekenen...

Fool

Badass junkie
Haardroger zei:
Voordat ze die stap echter nemen kan ik uren/weken/maanden in discussie gaan maar ik zal niet voor een omslagpunt kunnen zorgen.
Waarover discussieer je dan?

Haardroger

Belezen gebruiker
Meestal wordt de discussie door iemand anders opgebracht.
Op dat moment voel ik me toch vrij snel "aangevallen" en zal ik ook mijn best doen om eventuele zorgen weg te nemen en in de ideale situatie ze zelfs te overtuigen...

Meestal zonder effect echter :wink:

deepspace

Experimenterende gebruiker
MeejheM zei:
ik herken de meeste drugsgebruikers binnen 2 uur met ze om te gaan, dat scheelt.

Ha Meejhem, hoezo dan... omdat je er een "neus" voor hebt (en hoe dan?) of omdat je het onderwerp binnen 2 uur ter sprake brengt?

Ik merk dat drugs (onder gebruikers) een vrij snel aangekaart onderwerp is, als je het hebt over feestjes/uitgaan enzo. Maar zou niet weten hoe ik snel met een random person op het onderwerp drugs zou komen.... jij?

Bovenaan