Hoe schadelijk is 2cb?

lise

Bewuste gebruiker
Ik heb er niet veel over kunnen vinden. Alleen dat het waarschijnlijk niet heel schadelijk is, maar er is weinig onderzoek naar gedaan. Kan het zo zijn dat 2cb nauwelijks schadelijk is voor volwassenen, maar wel voor minderjarigen? Weet iemand hier iets meer over?

R

Revolutionair

Gast
Wat ik vind van 2cb is dat het zwaar op de maag ligt en je er snel van kan kotsen..
Zware bodyload ook.
Wel leuke visuels.
Er valt genoeg te vinden op dit forum over 2cb.
Gewoon een avondje lezen.

Dirkdirk

DF-koning
Ik heb er niet veel over kunnen vinden. Alleen dat het waarschijnlijk niet heel schadelijk is, maar er is weinig onderzoek naar gedaan. Kan het zo zijn dat 2cb nauwelijks schadelijk is voor volwassenen, maar wel voor minderjarigen? Weet iemand hier iets meer over?

Hoe schadelijk het exact is valt natuurlijk niet te zeggen. Het gaat om een praktisch niet onderzochte stof, goed voorbereide studies zijn er eigenlijk niet. Wat jammer is, overigens. Als ik het geld, de middelen en de kennis had zou ik dolgraag medisch onderzoek naar research chemicals organiseren. Maar voor nu zullen we het alleen met ervaringsverhalen moeten doen.

Het blijft natuurlijk aannemelijk dat het niet goed is voor het lichaam om met neurotransmitters als serotonine te gaan lopen kloten. Wat mij wel opviel is dat de kater bij 2-CB veel milder was dan bij MDMA of soortgelijke drugs. Waar ik bij MDMA me soms compleet leeggezogen voelde van alles dat goed was in de wereld had ik hier bij 2-CB weinig last van. Natuurlijk voelde ik me een beetje vreemd en ongemakkelijk de dag erna. Maar de échte kater bleef uit.

Ik studeer momenteel sinds een half jaar ongeveer een studie als medisch fysisch analist (scheikunde). Op dit onderwerp, serotonine en het brein, zijn we nog niet aangekomen. Maar het is zoveel complexer dan je je kan voorstellen.

benzzzy

Badass junkie
Het is Idd zeer complex.
Ieder moment dat je een antwoord denkt te hebben kom je erachter dat je maar het puntje van de ijsberg hebt gevonden.

Ik persoonlijk zou me niet al te druk maken betreft mogelijke schade door 2c-b met normale doseringen.

Miljoenen doseringen 2cb zijn gebruikt sinds de opkomst van 2c-b en juist het feit dat je zo weinig kan vinden betreft de schade van een drug als 2cb in een systeem dat drugs zwaar probeert te stigmatiseren is voor mij genoeg.

Dirkdirk

DF-koning
Het is Idd zeer complex.
Ieder moment dat je een antwoord denkt te hebben kom je erachter dat je maar het puntje van de ijsberg hebt gevonden.

Exact de reden waarom ik voor deze studie heb gekozen. Hoe meer antwoorden we hebben, hoe meer vragen er ontstaan. Als de driekoppige draak in Hercules.

Neo-Shulginist

Badass junkie
De meeste psychedelica hebben een matige acute toxiciteit en een lage chronische toxiciteit. In makkelijke woorden: tripmiddelen zijn niet heel schadelijk voor het lichaam.

Toch weten we dat van 2C-B niet echt zeker. Er is maar één observationeel farmacologisch onderzoek gedaan naar de effecten van 2C-B in mensen. Eén zo'n onderzoekje zegt natuurlijk niks. Ook zijn er maar relatief weinig mensen die 2C-B gebruiken en is het middel ook nog niet zo lang op de markt (vanaf halverwege jaren '90). Er is daarom maar heel weinig bekend over de schadelijkheid van 2C-B op de lange termijn. Dus we kunnen wel aannemen dat de chronische toxiciteit laag is, zoals bij andere psychedelica. Maar eigenlijk kunnen we dat niet weten.

Er zijn eigenlijk 3 soorten risico's die je kunt verwachten op de lange termijn bij gebruik van 2C-B:
-Psychische klachten (vanwege een angstige ervaring)
-Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD)
-Een vergroeiing van de hartklep

Anderemaan

Wijs gebruiker
Wat ik vind van 2cb is dat het zwaar op de maag ligt en je er snel van kan kotsen..
Zware bodyload ook.
Wel leuke visuels.
Er valt genoeg te vinden op dit forum over 2cb.
Gewoon een avondje lezen.
Vond de bodyload juist altijd meevallen, erg stimulerende psyche. Wel ALTIJD hoofdpijn na de 2C’s.

Het blijft natuurlijk aannemelijk dat het niet goed is voor het lichaam om met neurotransmitters als serotonine te gaan lopen kloten. Wat mij wel opviel is dat de kater bij 2-CB veel milder was dan bij MDMA of soortgelijke drugs. Waar ik bij MDMA me soms compleet leeggezogen voelde van alles dat goed was in de wereld had ik hier bij 2-CB weinig last van. Natuurlijk voelde ik me een beetje vreemd en ongemakkelijk de dag erna. Maar de échte kater bleef uit.
De dag na MDMA voel je je altijd juist prima toch? Pas dagen erna begint de kater.

Bij 2C-B voel ik een heerlijke afterglow de dagen na gebruik. Veel blijer en opgewekter dan normaal. (Als je een kater ervaart ligt dat denk ik aan misbruik van MDMA achtige drugs, te weinig eten of drinken tijdens gebruik of zoiets).

Een MDMA kater is er ook vrijwel alleen bij teveel/tevaak serotonine gebruikende middelen. Had er vroeger veel last van toen ik het nog veel te vaak deed, nu echt nooit meer.

Laatst bewerkt:

Anderemaan

Wijs gebruiker
Er zijn eigenlijk 3 soorten risico's die je kunt verwachten op de lange termijn bij gebruik van 2C-B:
-Psychische klachten (vanwege een angstige ervaring)
-Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD)
-Een vergroeiing van de hartklep
Echt belangrijk om deze risico’s echt serieus te nemen. HPPD is voor bijna iedereen echt geen pretje, en het kan mogelijk voor altijd blijven en heel veel extra disorders met zich mee brengen (angst stoornissen, deperonalisatie/derealisatie, depressie en nog veel meer).

De hartklep wist ik om eerlijk te zijn niet, ga ik mij over inlezen.

Dirkdirk

DF-koning
De dag na MDMA voel je je altijd juist prima toch? Pas dagen erna begint de kater.

Oh ik voel me zeker niet prima na MDMA. Het begint met het verdrietige gevoel dat ik niet meer onder invloed ben van de drug. Gevolgd door uitputting en kaak pijn. Gevolgd door, een dag erna, die zware alles leeg zuigende emotionele en existentiele disforie. Ik weet niet wie de term "dinsdag-dip" heeft geïntroduceerd maar bij mij begint het hele kater circus gewoon de dag erna.

Anderemaan

Wijs gebruiker
Oh ik voel me zeker niet prima na MDMA. Het begint met het verdrietige gevoel dat ik niet meer onder invloed ben van de drug. Gevolgd door uitputting en kaak pijn. Gevolgd door, een dag erna, die zware alles leeg zuigende emotionele en existentiele disforie. Ik weet niet wie de term "dinsdag-dip" heeft geïntroduceerd maar bij mij begint het hele kater circus gewoon de dag erna.
Maar hou je je daadwerkelijk aan de regels 1x in de drie maanden maximaal 1 dosis van 1-1.5mg /kg zonder bij te nemen?

En dan ook geen andere serotogene drugs gebruiken in de tussentijd. MDMA hoort namelijk eigenlijk geen dip te geven over het algemeen. Toen ik het teveel gebruikte werden de katers steeds intenser en langer, maar na een half jaar niks een normale dosis MDMA nemen gaf mij geen kater.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Vond de bodyload juist altijd meevallen, erg stimulerende psyche. Wel ALTIJD hoofdpijn na de 2C’s.

Bij 2C-B voel ik een heerlijke afterglow de dagen na gebruik. Veel blijer en opgewekter dan normaal. (Als je een kater ervaart ligt dat denk ik aan misbruik van MDMA achtige drugs, te weinig eten of drinken tijdens gebruik of zoiets).

Een MDMA kater is er ook vrijwel alleen bij teveel/tevaak serotonine gebruikende middelen. Had er vroeger veel last van toen ik het nog veel te vaak deed, nu echt nooit meer.

Dan heb je het waarschijnlijk over de mentale kater van MDMA, de dinsdagdip. Die is voor sommigen een paar dagen na gebruik het meest voelbaar (niet iedereen heeft hier in dezelfde mate last van, en het wordt inderdaad wel sterker bij hogere doseringen). Ik vind de fysieke kater van MDMA, m.a.w. het brakke gevoel, echt wel het ergst de dag na MDMA. ‘The day after’ ben ik lichamelijk (mild tot matig) onwel en energieloos, dit ondanks vaak een emotionele afterglow. Ik gebruik niet erg veel of vaak MDMA, dus het is ook gewoon hoe je erop reageert. 2C-B voelt voor mij in die zin - net als de meeste tripmiddelen - veel minder toxisch/agressief, de kater is vooral een bepaalde vermoeidheid omdat ik laat of minder slaap. Hoofdpijn komt ook veel voor. Maar het is echt niet te vergelijken met MDMA-brakheid. Na MDMA plan ik het liefst drie dagen vrij, na 2C-B is een dag voldoende.

Rosie

Bewuste gebruiker
Ligt eraan wat je hebt gedaan met mdma op.
Laatst heb ik mdma gebruikt thuis. Ik heb niet mega staan raggen tijdens het dansen.
Was gewoon leuk thuis. Beetje praten en knuffelen. buiten gewandeld. Thuis muziekjes geluisterd. Gezoend met mijn vriend.
Naar bed om 6.00u (ipv 12.00u wat ik vaak doe na feestje. Vaak nog afteren thuis met 2cb)

De volgende dag slechts klein beefje moe door iets weinig slaap. Maar ik voelde mij totaal prima.
Normaal ben ik dag later echt heel brak. Maar dat komt dan echt doordat ik veel veel actiever ben op een feestje en we daarna gaan afteren.

Nu deden we het andersom. Vroeg op de avond 2cb en later xtc.

Mdma adipjes heb ik nooit meer. Alleen toen ik voor het eerst ooit gebruikt had. Maar toen had ik zo'n 350mg op.

Bodyload van 2cb vind ik ook altijd meevallen.
Hoofdpijn heb ik inderdaad vrijwel ook altijd na gebruik. Behalve toen ik dus xtc na 2cb heb gedaan. Toen nergens last van

Bovenaan