Ik zou inderdaad afraden om op 14-jarige leeftijd DMT te roken. Je loopt meer risico om drie redenen:
-Het voorste gedeelte van de hersenen (de prefrontale cortex) is nog niet doorontwikkeld. Dat deel van het brein is betrokken bij plannen, logisch redeneren en het remmen van impulsief gedrag. Omdat dat deel van het brein nog niet volledig ontwikkeld is in de pubertein, is het in sociale situaties soms lastig om de gevolgen van het handelen te overzien. Daardoor loop je meer kans op een ongecontroleerde ervaring, wat dus een risicofactor is voor het hebben van een angstige ervaring.
-Het emotionele bewustzijn is tussen het 12e en 18e levensjaar volop in ontwikkeling. Als er in die periode zeer angstige ervaringen voorkomen dan is de kans dat die ervaringen trauma's worden groter, waardoor je dus mogelijk zelfs je hele leve lang last blijft houden van een nare ervaring.
-De impact van DMT op een opgroeiend brein is niet onderzocht. Het kan dus zo zijn dat DMT de ontwikkeling verstoort, maar dat we dat nu nog niet weten.
Om die redenen zou ik adviseren om minimaal te wachten tot je 18e levensjaar met het experimenteren met dit soort middelen. Liever nog wacht je tot je 25e met het experimenteren met drugs omdat je brein pas rond die leeftijd uitgegroeid is. Tot je 25e kunnen drugs de ontwikkeling van het brein nog verstoren, waar je dus de rest van je leven nadeel van ondervindt.
Tegelijkertijd is het vrij normaal om tussen het 16e en 21e levensjaar grenzen te verkennen en eigen normen en waarden vast te leggen. Daarbij hoort experimenteergedrag. Dus ik ben niet mordicus tegen jeugdig drugsgebruik, dat is van alle tijden. Maar het moet wel binnen de perken blijven. Heftige psychedelica zoals DMT op je 14e uitproberen vind ik nogal extreem.
Het zou denk ik verstandig zijn als je open kunt praten met je ouders/verzorgers over je ervaring. Je ouders/verzorgers zijn er om je te helpen en ervoor te zorgen dat je veilig blijft. Dus misschien is het verstandig om hen in vertrouwen te nemen.