• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Het leven

Loei_koei

Newbie
Ik heb in het verleden hier en daar wat topics gelezen op dit forum en vond altijd voornamelijk de trip reports boeiend. Ikzelf heb ook vaak geblowd, vier keer paddo's gegeten, twee keer xtc gebruikt, een paar keer salvia gerookt (laatste keer was de meest angstige ervaring uit mijn leven) en hier en daar wat alcohol gedronken. Maar tegenwoordig is iedere behoefte om drugs te nemen weg.

Op het fok forum werd een boek aangeraden genaamd De Kracht van het Nu. Ik heb besloten dit boek te lezen en me er volledig aan over te geven. Dus gewoon te doen wat er staat zonder oordeel. Het komt er in feite op neer dat ik geprobeerd heb m'n denken stil te zetten en de sensaties in mijn lichaam te voelen. De eerste poging mislukte onmiddellijk en toen realiseerde ik me ineens: dit is een verslaving. Denken is een verslaving. De verslaving waarmee je met alle andere verslavingen van vlucht. Dit was de motivering die ik nodig had, ik zou m'n hele dag enkel nog bezig zijn met proberen uit m'n illusies creërende gedachtewereld te stappen.

En op een gegeven moment begon het langzaam maar zeker te lukken. Niet denken bracht eerst gevoelens omhoog van verveling en ongeduld. Iedere keer dat dit gebeurde heb ik deze gevoelens maar gewoon geprobeerd te beleven. Naast dit heb ik ook nog een paar bijzonder ongemakkelijke en pijnlijke situaties in het contact met mensen beleefd, waarvan met de familie bij elkaar zitten en het gevoel krijgen dat niemand me echt kende de meeste pijnlijke was.

Afgelopen donderdagavond werd ik me ineens sterk gewaar. De verveling en het ongeduld losten op en maakten plaats voor een heerlijk gevoel. Ik keek eens wat rond, en zag ineens veel meer detail in de omgeving. Alles leek ook soepeler te bewegen. alsof ik voorheen niet alle frames zag. Het voelde gewoon als paddo's...

Eckhart Tolle, de schrijver van De Kracht van het Nu, zegt in zijn boek dat hij jarenlang dolgelukkig op parkbankjes heeft gezeten. Vrijdagochtend zat ik op het station op een bankje en ik begreep het helemaal. Echt plezier zit hem niet in de dingen die je doet, het zit hem in het bestaan.

Ik heb nog steeds momenten waarop ik me weer verlies in een gedachtestroom, maar over het algemeen heb ik genoeg afstand ervan om ze alleen maar voorbij te laten komen. De stilte die overblijft is heerlijk en inspirerend. Dit is de leegte waaruit alles voort is gekomen en die onder vele noemers bekend staat (God, Allah, zijn). Vanuit het niets onstonden een deeltje en een antideeltje die samen weer niets zijn. Via een evolutionair proces ontstond vervolgens alles wat wij kennen als de materiele wereld. Die leegte zit nog steeds achter alles wat is. Mensen zijn ontstaan vanuit een evolutionair proces en handelen vanuit een evolutionair proces.

De meeste mensen verzetten zich hier echter tegen en hebben dit zelf niet door. Verzet creëert lijden, maar zijn tegenhanger, overgave, lost dit op. Dit komt doordat bijna iedereen zich identificeert met zijn verstand, lichaam, verleden en andere zaken uit de materiële wereld. Deze identificatie noemt men het ego. Dit ego heeft alleen helemaal niets te maken met wie je echt bent. Het zet je neer als een afzonderlijke entiteit en ziet de rest van de wereld als bedreigend.

Je verstand houdt van problemen en doet niets liever dan deze kraken. Zit je echter vast in je denken en dus je verstand en er is een gebrek aan problemen, dan creëert deze ze zelf. Je verstand haalt de eenheid van alles dat is uit elkaar en deelt deze op in concepten. Zo'n concept is bijvoorbeeld positiviteit. Wanneer je dit concept bedenkt, ontstaat ook automatisch zijn tegenhanger: negativiteit. Je er bewust van zijn dat dit enkel een concept is en je vervolgens overgeven aan je negatieve gevoelens (angst, verveling, ongeduld, etc.) betekent het einde van negativiteit.

Wat je in feite op deze manier doet is een langzame ego dood sterven. Wanneer je identificatie met je verstand en de materiële wereld weg is, worden je gedachten een stuk speelgoed en de wereld een speeltuin. Er zijn geen zorgen meer, het leven kost geen moeite. Jij leidt je leven niet meer, het leven leidt jou.

Ik heb dit hier gepost, omdat ik ineens de ingeving kreeg dat mensen die regelmatig trippen, waarschijnlijk ook zijn geïnteresseerd in spiritualiteit. Wat ik hierboven heb getypt is trouwens niet volledig. Ik raad iedereen aan De Kracht van het Nu eens te lezen. Voor de psychedelica liefhebbers zal het een feest van herkenning worden. Onder invloed van deze soort drugs kom je dicht in de buurt van je echte zelf. Je hebt hier echter helemaal geen drugs voor nodig.

Overigens vang je ook nuchter glimpsjes op van het zijn. Bijvoorbeeld tijdens een orgasme. Hierbij kun je niet anders dan je volledig overgeven en het is echt deze overgave die zo lekker voelt.

Ik houd het weer even voor gezien. Bedenk maar dat je god enkel kunt vinden door al het geloof op te geven. Daarna is er alleen nog weten. Bedenk ook dit allemaal enkel maar woorden zijn die alleen een richting aangeven en geen ware betekenis omvatten.

Axxess

Bewuste gebruiker
Ik frees dat hier een hoop mensen niet helemaal voor open staan, maar op zn tijd even lekker 'space-out' zoals ik het noem... kan en is best lekker...

Doe gewoon de dingen waar je je lekker bij voelt en dat is voor iedereen anders... niets valt te forceren.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
De boeken van Tolle hebben mijn leven veranderd op een andere manier dan psychedelica, en de wilskracht om een beter mens te worden, maar zeker niet minder belangrijk.
Ik ben zijn 'methodes' nog lang, lang niet meester, maar het feit dat ik weet dat die wijsheid bestaat is vaak een steun geweest. Ik heb sinds ik het anderhalf jaar gelezen heb, geprobeerd om Tolle op een fout te betrappen, en het is me niet gelukt. Zweefteverij of niet, ik kan het letterlijk iedereen aanraden die de ballen heeft om toe te geven dat hij/zij niet perfect is. De rest leest het toch niet, heb ik gemerkt.

Altijd blij om van meer mensen te horen die het hebben gelezen :)

-spaceman-

Badass junkie
Ik vind het zeer indrukwekkend, ik zal het boek zeker gaan lezen.

Maar is dit niet meer een vraagstuk over waar het geluk te vinden valt. Hoe gelukkig te zijn in deze wereld. Zo komt het zeker over bij mij. Genieten van stiltes, zitten op parkbankjes... Dit gaat over gelukkig zijn.... Daar zijn ook verschrikkelijk veel boeken over... Filosofisch...

Loei_koei

Newbie
De volgende regel komt (ongeveer) uit het boek dat Jalliz linkte:
"Gelukkig zijn is een tautologie, want zijn, is gelukkig zijn."

En hij slaat hier wel de spijker op zijn kop. Mensen zoeken altijd het voldoening in een toekomstig moment. Dit is echter een gedachtepatroon. Echte blijvende voldoening zal altijd in de toekomst blijven liggen. Als je, je gedachten eens onder de loep neemt en ze kritisch bekijkt zul je merken dat ze erg repetitief zijn en je vaak een bepaalde kant op willen sturen. Omdat de meeste mensen zich identificeren met hun gedachten, beschouwen ze deze als absolute waarheid.Iedereen doet dit, en toch denkt iedereen wat anders.

Als je eens hallucinogene drugs zou nemen en buiten rond zou lopen, krijg je wsl het gevoel dat iedereen slaapt. En dit is in feite ook zo. Vrijwel iedereen draait op de automatische piloot zijn/haar dag af. Mensen zijn zich er vaak helemaal niet van bewust wat ze horen, zien of voelen, omdat ze alleen maar aan het denken zijn. Als je terugkijkt op je leven lijkt het net een droom. Het leven is ook een droom, nu nog lucide worden.

De eerste en enige keer dat ik het gevoel had dat ik me over kon geven aan een hogere intelligentie en dat het leven eigenlijk helemaal geen moeite kost, was op paddo's. Ik besloot ineens om eens te proberen m'n gedachten uit te zetten en dit lukte gelijk en onmiddellijk kreeg ik een heerlijke ervaring. Ik realiseerde me ook dat iedere vorm van paranoia op psychedelische drugs gewoon een versterking is van de permanente staat van paranoia waar je al in verkeert. Je gedachten scheppen een illusie, waar je heilig in gaat geloven.

En dan is er nog het concept flow. Een toestand waarin meerdere mensen samenwerken in perfecte synergie. Zo zou het voor de hele wereld kunnen werken.

Loei_koei

Newbie
Wikihan zei:
Komt in mijn ogen ook voor een groot deel overeen met de boeddhistische denkwijze.

Klopt wel ja, alleen blijft het boeddhisme een godsdienst waar regels aan verbonden zijn. Met principes beperk je jezelf alleen maar en moraal is niet meer dan collectief wantrouwen.

harl

Newbie
Ik heb het boek zojuist besteld. Het is inderdaad precies wat ik tijdens mijn paddo trips heb ervaren en de eerste keer ook dagen daarna. De opvolgende trip duidde op veel wat hier ook beschreven wordt.

Bedankt voor de uitgebreide beschrijvingen. Ik vind het echt super dat meer mensen hier zulke observaties en ervaringen hebben.

vogel

Bewuste gebruiker
Ik heb dit hier gepost, omdat ik ineens de ingeving kreeg dat mensen die regelmatig trippen, waarschijnlijk ook zijn geïnteresseerd in spiritualiteit. Wat ik hierboven heb getypt is trouwens niet volledig. Ik raad iedereen aan De Kracht van het Nu eens te lezen. Voor de psychedelica liefhebbers zal het een feest van herkenning worden. Onder invloed van deze soort drugs kom je dicht in de buurt van je echte zelf. Je hebt hier echter helemaal geen drugs voor nodig.

Wauw wat tof allemaal ., :P :P :P
tof dat je dit hier gepost heb ,, mijn intresse hier in is gewekt
je ziet opeens meer detail en de wereld verloopt soepeler zoals op paddo,s .zie je ,
en:>
Wat je in feite op deze manier doet is een langzame ego dood sterven. Wanneer je identificatie met je verstand en de materiële wereld weg is, worden je gedachten een stuk speelgoed en de wereld een speeltuin. Er zijn geen zorgen meer, het leven kost geen moeite. Jij leidt je leven niet meer, het leven leidt jou.

Het leven leidt jou. ? leidt ,, of lijd
geen moeite ,, geen zorgen,, zeg je,, gedachten= speelgoed,,wereld=speeltuin,
mijn kwikvulling is er pasgeleden uitgevalle,, ik voel me nog steeds :kots: misselijk ,,,
:wave:

vogel

Bewuste gebruiker
ja in een paddo-trip is het soms zo stil
meestal al het heftigste voorbij is ,, dan komt de serene rust,

Bovenaan