Dit is mijn eerste post hier, vroeger wel het idee gehad om hier actief te worden, maar vanuit de meer geïnteresseerde en positieve invalshoek. Ironische wending dat ik nu juist in dit topic post. Niet dat ik nu negatief over drugs ben, maar het gebruik staat sinds kort op het laagst mogelijke pitje

Sinds anderhalve week niks meer, na lang gebruik, redelijk intensief. Het is ook niet de eerste keer dat ik ben gestopt met blowen, maar dit keer van plan het iets langer uit te houden. Als antwoord op de vragen:
1) Welke drugs heb je gebruikt voordat je HPPD begon?
De lijst die ik nu kan bedenken: wiet/hasj, alcohol, XTC, cocaine, speed, paddestoelen, LSD, DMT, salvia, GHB en ephedra.
2) Hoelang loopje al met je klachten rond?
Iets meer dan een jaar. In beginsel was het erg subtiel, een soort visual snow, maar ook traces en patronen waren wel te bemerken. De afgelopen tijd werd het erger, in de vakantie zelfs behoorlijk en begon het voor mij storende vormen aan te nemen. De klachten zijn louter in de visuele sfeer, psychisch zit ik juist beter in elkaar dan ooit. Hoewel ik wel de ervaring van depersonalisatie herken, is dit voor mij geen psychische toestand die me heeft overvallen en die ongewenst is, maar juist één die betekenisvol is en waar ik naar op zoek was. Ik ben er dan ook niet in aanraking mee gekomen als depersonalisatie, maar verlichting. Niet in de traditioneel boeddhistische zin, maar meer in de zin zoals bedoeld door Eckhart Tolle:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eckhart_Tolle. Het is voor mij ook mogelijk om in oude bewustzijnstoestanden terug te keren, daar heb ik al mee geexperimenteerd. Dus ook voor mensen die per se de psychologische interpretatie willen aanhangen, kan ik melden dat dit voor mij geen lasten zijn. Ik heb ook geen last van angst, depressie en alle andere zeer vervelende bijverschijnselen waar sommigen melding van maken. Zorgen maken doe ik me ook niet, aangezien ze voor mij niet naar iets realistisch verwijzen en verder geen praktische toevoeging op mijn leven zijn. Al met al heb ik meer gewonnen dan verloren, maar zijn de visuele klachten wel vervelend bij tijd en wijlen.
3) Wat heb je er al aangedaan om je klachten te verminderen?
Vooralsnog niet heel veel, ik ben ook niet geneigd om dergelijke zaken als klachten te zien. Ik heb bijvoorbeeld ook anderhalf jaar met -1,5 visuele afwijking rondgelopen, zolang het voor mij niet dusdanig erg werd dat ik echt moeite kreeg met functioneren, deed ik er niet zoveel aan. Wat ik tot nu toe heb gedaan is stoppen met alle vormen van drugs, maar dat is pas anderhalve week. Merk al wel dat het minder erg is dan in de Kerstvakantie en dat als ik uitgerust ben ik er ook minder last van heb. Als ik moe ben en in drukke, kleine omgevingen merk ik er meer van.
4) Gebruik je nog steeds drugs/worden je klachten erger?
Vooralsnog niet, maar ben niet van plan om het volledig op te geven. Blowen vooralsnog wel, aangezien dat de grootste aanjager lijkt te zijn. Bij mdma heb ik dit niet, sterker nog, bij een aantal mdma ervaringen zag ik juist veel beter. Het trippen heb ik ook volledig opgegeven, dit verergert het absoluut. Ook caffeine wil ik zwaar minderen, dit heeft ook al enkele malen negatieve uitwerkingen gehad.
5) Hebje enig idee wat de HPPD getriggerd kan hebben?
LSD, no doubt. Op een acidfeestje waar ik al trippend heen ging is het verankerd geraakt. De trip was heftig, de rij was druk en ik viel daar al bijna flauw. Ik raakte niet in paniek, was juist volledig in rust, maar de drukte maakte het onoverzichtelijk. Toen ik eenmaal binnen was, spullen in een kluisje had gedaan en door de mensenmassa heen een plek had gevonden met mijn vrienden, dacht ik dat het wat rustiger zou worden. Echter, zware lichtflitsen wisten me visueel compleet te overdonderen. Het was lastig om het visueel gezien bij elkaar te houden. Na deze trip zijn de verschijnselen op komen zitten. Ik ben overigens altijd al een visuele tripper geweest, had bij de laagste dosis al visualisaties, waar vrienden er vier keer overheen konden gaan zonder ook maar een patroon te kunnen ontwaren. Visuele flashbacks had ik voor die tijd ook al, heb ik echter altijd als aardige toevoeging ervaren
Mijn interesse in dit topic is groot, met name in de medische artikelen die het verband tussen melatonine en HPPD beschrijven. Het zou mooi zijn als dit een bijdrage kan leveren aan het verminderen van de visuele symptomen. Wel heb ik mijn twijfels, gezien de vermoedelijke links tussen melatonine en DMT (die in hoge dosis toch behoorlijk ingrijpt op je visuele cortex

).
SSRI’s begin ik niet aan, ook nergens voor nodig, aangezien het mentaal wel goed zit. Ex-tripper, in welke regio zit jouw dokter? Ik zit zelf te overwegen om een huisarts te raadplegen, maar eerlijk gezegd denk ik dat het gros niet bekend is met HPPD en aan de meest conventionele oplossingen – voor zover je daarvan kunt spreken – wil ik toch niet. Als ik in de buurt van die van jou zit zou ik wel daar willen langsgaan.
Kijk maar of je dat kwijt wilt, ik ben in ieder geval erg benieuwd naar!