help mijn bedrijf

Hallo allemaal,

wij hebben ons geregistreed op dit forum omdat we met één vraag ziten.
kan iemand ons helpen met een antwoord,

We hebben het vermoeden dat iemand binnen ons bedrijf gebruikt, wat hij gebruikt geen idee.
Maar soms is hij zeer nerveus, en heeft hij kapotten randen om zijn lippen.

Kan iemand mijn vertellen of dit drug gebruik is?

Ik heb hier geen verstand van en hoop dat u mij antwoorden kan geven.

Alvast bedankt voor uw reactie :wave:

Dopezilla

Badass junkie
Dit is allemaal wat vaag. Wat meer details zouden helpen.

De kapotte randen om de lippen en de nervositeit kunnen wijzen op een stimulant zoals amfetamine of misschien cocaïne, dat bij chronisch gebruik tot nervositeit (paranoia en eventueel zelfs psychose) kan leiden, en de huid doet uitdrogen.

Echter, dit is maar een wilde gok zolang er niet meer informatie wordt gegeven.

Ik denk dat het het beste is een goed gesprek met deze medewerker te voeren. Niet direct vragen of hij drugs gebruikt, maar hoe het met hem gaat. Misschien dat daar zelfs iets heel anders uit naar voren komt dan drugsgebruik.

Zo kunnen we allemaal gissen, hè.

Olle

W.F.L.

Badass junkie
Ja, en het kan er net zo goed op wijzen dat hij koffie drinkt. LOL!

Lijkt me dus echt wel stug dat dat drugsgebruik is. Kapotte lippen zeggen niets en nervositeit ook niet. Zulke "kwaaltjes" komen bij iedereen voor. En sommige mensen zijn nu eenmaal wat nerveuzer dan anderen..

Hellraiser_[NL]

Bewuste gebruiker
makelijk kijk maandag effe goed in zijn oogen
als die wild weekendje heeft gehad merk je het zo

iik weet niet of je de baas bent daar maar zoja kunt je best wat druk erop zetten
als die niet goed uit zijn worden komt en beetje vaag weg kijkt enzo

kun je hem vragen of hij een leuk weekend heeft gehad als hij dan rood word
kun je nog gaan vragen wat heb je allemal gedaan ?

als hij echt gebruikt heeft zal er wel effe een vaag sfeertje opzetten
en zal hij snel iets braafs verzinnen wat die heeft gedaan

als je het bijna zekker weet kan je hem oook vertellen dat je het vermoed en je graag een drugstest wilt afnemen ( vrijwillig) dan

beetje vent die niet gebruiktn heeft pist dat potje wel vol

p;s wees aardig voor hem zijn zat mensen die drugs gebruiken en een goede baan hebben en goed presterren

drugs op werk kan natuurlijk niet

Dopezilla

Badass junkie
W.F.L. zei:
Ja, en het kan er net zo goed op wijzen dat hij koffie drinkt. LOL!
Die stimulant was ik helemaal vergeten te noemen. :grin:

Maar zoals ik al zei, zo is het allemaal giswerk.

Maar ik neem aan dat er meerdere signalen zijn die u doen vermoeden dat de medewerker in kwestie drugs gebruikt?

Zo niet, praat gewoon eens met hem over die nervositeit, zo ja, deel ze met ons. Al zal het uiteindelijk alsnog neerkomen op giswerk.

Hellraiser_[NL] zei:
Voor de gemiddelde nederlander die geen drugs gebruikt zal dit stukken lastiger zijn om te herkennen, en daarbij kan een beetje gebruiker zich best fris en fruitig voordoen na een wild weekend. Mijn werk lijdt ook niet onder mijn katers.

Een confrontatie lijkt me wat te vroeg bij zulke vage beschrijvingen van zijn gedrag. Er moet meer ten grondslag liggen aan zoiets. Ik zou het erg ongepast vinden als er direct actie tegen deze medewerker wordt ondernomen. Danwel in de vorm van een confrontatie, of een heroverweging van zijn functie.

Olle

Hellraiser_[NL]

Bewuste gebruiker
ja ben ik het zekker mee eens ik kan me ookwel best goed gedragen na een flink weekendje
wauzen of trippen

als de betreffende persoon zijn werk goed doet zou ik mij veder geen zorgen maken

Flameon

Badass junkie
Vermoed je dat hij op het werk gebruikt? Zonee kun je er denk ik niks van zeggen, als je werk er niet onder belemmerd wordt. Zou kunnen dat hij idd een stimulant gebruikt

artwork

Experimenterende gebruiker
Ga gewoon eens een gesprek aan met je werknemer en zeg waar je bezorgt om bent. Had hij die nervositeit eerder ook al? Of is dit recentelijk pas? Presteert hij anders als vroeger?
Ik kan het verder niet beoordelen vanaf hier.
Succes en sterkte met een gesprek.

luckystrike

Newbie
Tripreporter
Ik denk dat het een van de grootste fouten is als werkgever of uberhoud als zijde mens om te gaan lopen gissen over andermans leven...
Ik heb in een soortgelijke situatie aan de andere kant gestaan, die als werknemer.
Mijn werkgever had vermoedens aangaande ''mijn drugsgebruik'' (zijn woorden).
Ik ben niet een al te beste werknemer als het gaat om optijd zijn, altijd even helder zijn, en nog paar onvolkomenheden, dit heeft te maken met persoonlijke dingen, waar ik hier verder niet over uit ga wijden, maar ik zou een uitkering kunnen trekken wegens mijn mentale staat, alleen weiger ik zoiets te doen omdat ik geloof in de kracht van mens om zichzelf te veranderen op een positieve manier, en zodoende blijf ik dus gewoon doorgaan met werken (hetzij hoppend van baan naar baan) en ja dan word je wel eens ergens ontslagen, en dan word er ook wel eens door werkgevers een vraagteken ergens bij geplaatst..onder andere bij niet op tijd komen of je niet kunnen concentreren bijvoorbeeld. En dan krijg je dus ineens van je werkgever te horen dat hij het vermoeden heeft dat je drugs gebruikt. Wat dus in mijn geval zeker niet aan de orde was.
In jou voorbeeld noem je nervositeit en kapotte lippen, name anything. het punt is je weet niet wat er achter zit..Mijn ervaring met gissende werkgevers is als volgt, ik heb ook eens een werkgever gehad die dacht dat ik aan de drugs zat, en moet je zeggen, opzich mag jij als werkgever in een gesprek uiteraard je twijfels uiten en dingen bespreekbaar maken, maar mocht je een gesprek aangaan met de werknemer in kwestie gooi dan aub je eigen ''idee'' aan de kant, en luister naar wat de werknemer te zeggen heeft.
Op zo'n manier over mensen spreken als ''ik vermoed dat mijn werknemer drugs gebruikt'' op basis van 2 luttele kenmerken, zoals nervositeit en op lippen bijten'' vind ik erg snel ge-oordeelt.

Als je wezenlijke vraag naar je werknemer is. Joh ik vroeg me af waarom je nerveus bent en waaorm je lippen kapot zijn. Dan ben je goed bezig. Als je wezenlijke vraag aan je werknemer is (hetzij met andere woorden) ben je aan de drugs ? Dan ben je niet goed bezig.

Kan het nooit zo hebben als mensen goed denken te zijn in het raden wat er met iemand aan de hand is, en je kan er mensen mee kwetsen. Nou dat was mijn bijdrage :wave:

luckystrike

Newbie
Tripreporter
Hellraiser_[NL] zei:

Olle zei:
Voor de gemiddelde nederlander die geen drugs gebruikt zal dit stukken lastiger zijn om te herkennen, en daarbij kan een beetje gebruiker zich best fris en fruitig voordoen na een wild weekend. Mijn werk lijdt ook niet onder mijn katers.

Dit soort dingen zijn lastig, als ik bijvoorbeeld niet ontbeten heb en moe ben omdat ik te weinig heb kunnen slapen (en dan, zonder uitgaan of iets dergelijks) dan zou iemand die ''verstand heeft van drugs'' misschien roepen dat ik iets op heb omdat ik dan werkelijk van die grote pupillen heb dat er echt nog maar een klein randje kleur is te zien in mn oog en de rest is een en al pupil. Verder ben ik dan ook niet optimaal functionerend, scherp of helder.

En daarnaast, ooit 1 keer in me leven (in een gekke zomer) heb ik wel eens een nachtje flink doorgehaald aan de drugs en moest ik de dag erna gewoon weer op mijn werk verschijnen, en niemand die ook maar vond dat ik er anders uitzag of iets dergelijks.

Gewoon lastig dit soort dingen.
Tuurlijk zal in sommige gevallen dit soort dingen duidelijk zijn, als er bijv. meerdere singalen zijn en je de persoon in kwestie goed kent.
Maar ik haal dit soort dingen aan omdat in dit geval de topic starter op basis van een paar kleine kenmerken een oordeel probeert te vellen.

Tripper

Wijs gebruiker
Een Coke junk kun je herkennen aan een glanzend gezicht en hij snotterd vaak, dus zeg maar altijd verkouden.

Die dingen die jij zegt kan aan psychische dingen luiden, hoeft niet bepaald drugs te zijn.

knolselderij

Wijs gebruiker
zoekantwoorden zei:
Hallo allemaal,

wij hebben ons geregistreed op dit forum omdat we met één vraag ziten.
kan iemand ons helpen met een antwoord,

We hebben het vermoeden dat iemand binnen ons bedrijf gebruikt, wat hij gebruikt geen idee.
Maar soms is hij zeer nerveus, en heeft hij kapotten randen om zijn lippen.

Kan iemand mijn vertellen of dit drug gebruik is?

Ik heb hier geen verstand van en hoop dat u mij antwoorden kan geven.

Alvast bedankt voor uw reactie :wave:

jaa, Super veel ik zou hem meteen ontslaan

en nu serieus:
kapotte lippen komen bij mij eens in de zoveel maanden terug zonder rede dus kapotte lippen lijkt me geen indicatie dat hij drugs gebruikt.

Zijn nerveusiteit kan zoveel redenen hebben. dit zul je toch echt op de man moeten spelen en het hem moeten bespreken.

Trouwens wel sjiek als dit de baas is van een member hier

Amateurtje

Wijs gebruiker
Nervositeit staat of valt met drugs.. Al heel mijn leven een nerveus type geweest.. Nervositeit is een karaktereigenschap geen 'gevolg van'. Het beste is gewoon eens een goed gesprek te hebben met de persoon in kwestie.

Wacky

Badass junkie
Doet hij zijn werk niet goed ?
Denk je dat hij op het werk onder invloed is ?

Sowieso als hij nuchter op zijn werk is en zijn werk goed doet, is het zijn zaak natuurlijk.

En als hij bijvoorbeeld speed gebruikt op zijn werk en zijn werk goed doet, dan doet hij dat waarschijnlijk juist om zijn werk goed te doen. (Dat is niet wat ik denk door je omschrijving, maar gewoon de meest gebruikte drug op de werkplek) Ik heb al van verschillende mensen (met zwaar werk) gehoord dat hun werkgever gewoon weet dat half het personeel speed gebruikt. Natuurlijk prima, logisch en terecht als je het daar niet mee eens ben en wil dat hij nuchter op zijn werk verschijnt. Maar probeer een beetje openminded te zijn, begrijp dat drugs niet per se een probleem hoeven te zijn voor het werk, en denk niet gelijk aan ontslag op staande voet :wink:
Een opbouwend en positief gesprek zal altijd een beter resultaat geven dan te beginnen met beschuldigingen. Mocht hij idd onder invloed op het werk verschijnt en daar niet zelf verandering in kan brengen kun je hem misschien proberen er toe te zetten (via de bedrijfsarts) hulp te zoeken. Als hij dan geen of niet genoeg medewerking verleent kun je altijd nog aan ontslag gaan denken.

Of iemand drugs gebruikt is zelfs door een medegebruiker al niet met zekerheid te bepalen als je met die persoon in gesprek bent, en helemaal niet te zeggen op afstand.

Tegelijk snap ik wel dat de gedachte aan een verslaafd personeelslid al behoorlijk wat paniek kan veroorzaken in iemand met een klein bedrijfje door eventuele ziektewet of procedure kosten etc, maar ondanks die logische paniek denk ik dat het ook voor jezelf en je bedrijf het beste is om te proberen dit op een vredige manier op te lossen en je niet door die paniek te laten (mis)leiden.

J-Style

Newbie
Als zijn pupillen buitengewoon groot zijn kan dat een teken zijn dat hij onder invloed is van drugs. Na lang intensief drugs gebruiken kan een drugsgebruiker paranoide angstgevoelens ontwikkelen. De nerveuziteit kan hierdoor zijn ontstaan maar vraag het hem in ieder geval op de man af. Het kan ook een totaal andere oorzaak hebben.

De meeste drugsgebruikers zijn voor mij te herkennen 1 oogopslag.
Om er achter te komen of je werknemer drugs gebruikt of niet is het van belang te weten:

- Hoe zien de pupillen eruit?
- Is er dinsdag sprake van een zware kater? (niet perse maandag;de kater kan ook een dag later aanslaan)
- Is het gezicht abnormaal bleek?
- Wat valt er verder op aan de werknemer?

wat verder van belang is:

- wat is de functie van de werknemer?
- type werk?is het gevaarlijk werk?
- hoeveel werknemers werken er in het bedrijf?

Met deze info kan duidelijk worden OF en WELKE drugs er gebruikt worden.

Het beste is om het zelf eens uit te proberen. Best niet alleen (voor het geval er iets zou gebeuren ), maar bijvoorbeeld met de volledige directieraad.
Op die manier kun je best van al de symptomen analyseren en toetsen aan je "verdachte " werknemer.

Dit was trouwens ook mijn reden waarom ik met coke begonnen ben 3 jaar geleden. En gebruik het sindsdien nog altijd als excuus voor mijn gebruik...Ben nogal van het grondige type, beetje perfectionist enzo...

Nu zonder zever : indien je bedrijf in de luchvaart industrie,transportsector of qualitycontrol zit : grondig aanpakken,maar zonder vooroordelen. Een goed vriendelijk niet intimiderend empathisch gesprek kan al veel ophelderen. En dan verder afgaan op je intuitie (is trouwens je taak/kwaliteit als bedrijfsleider).
Hebben jullie trouwens geen werkregelment waar de modus operandi in wordt beschreven in zo een geval/vermoeden ?

Drientje

DF-koning
Oom Klaas zei:
Ik denk dat ie aan de crystal meth en methadon zit, plus een likeurtje rond 3'en.
Shit, ik pak de methadon altijd om een uur of 12, net na de pauze. Anders kots ik van de methadon al mijn eten er weer uit. Crystal meth doe ik gewoon de hele dag. Lekker knarsend productie draaien.

vaarklaas

Belezen gebruiker
al met al een vaag bericht waar je geen antwoord op kan geven. Wat is het probleem als iemand nerveus is en kapotte randen om zijn lippen heeft? Zijn er andere vermoedens? dan had je die er ook bij kunnen vermelden om een duidelijker beeld te scheppen. Functioneert hij ineens veel slechter dan ervoor?

Ik ken, gezien het werk waar ik in verkeer, heel veel nerveuze mensen die er slecht verzorgd uitzien, ook bijv kapotte lippen hebben, maar geen drugs gebruiken...

Dus ga niet lekker onderling op het werk met elkaar roddelen voordat je hem er ooit over gesproken hebt. Je hebt geen idee waar hij in verkeerd. Tenzij er meer aanwijzingen zijn, maar maak het bespreekbaar.

phara

Er worden 19 reacties gegeven op je vraag en dan nog niet eens een nieuw berichtje plaatsen.

zoals

meer details?
BEDANKT drugsforumleden!!!! :hearteyes:
of de uiteindelijke reden.

Arizona

Bewuste gebruiker
als alle werknemers van Nederland die wat nerveus zijn en kapotte randen op hun lippen drugsgebruikers zijn, dan is het slecht gesteld met de werkende beroepsbevolking :wink:

Drientje

DF-koning
ik doe mijn best zei:
Drientje zei:
Oom Klaas zei:
Ik denk dat ie aan de crystal meth en methadon zit, plus een likeurtje rond 3'en.
Shit, ik pak de methadon altijd om een uur of 12, net na de pauze. Anders kots ik van de methadon al mijn eten er weer uit. Crystal meth doe ik gewoon de hele dag. Lekker knarsend productie draaien.
ja,meisje,anders ga je kotsen hoor!!!,wat weet jij van methadon,..helemaal niks,ik heb je wel eens gezien op kon-dag bij zodiac,..jij en je vriendjes,..wij-en met me maatjes zitten altijd bij de trap,achter die trap is de overdekte parkeergarage,..en juist jouw maatjes komen bij ons om naar drugs te vragen???,..toen heeft iemand hem een meth-pil van 20-mg gegeven,..een groene,..later kwam die terug,..of we meer hadden,..dat hebben we maar niet gedaan,ivm-met zijn eigenveiligheid.Maar gekotst heeft die niet,..wel die honden die jullie bij je hadden,die gaven we cheesh-burgers van de mac om de hoek,..ik woon en kom niet uit eindhoven,maar ben al jaren met kon-dag daar,..altijd goed feest,..1-x niet,met die regen,ongeveer 4-jaar terug

:tearsofjoy: Die je best eens joh.

Je kunt het.

ik doe mijn best

Bewuste gebruiker
Winehouse zei:
Help zijn bedrijf nou toch!!!!!!!
huh,..hoe dan,.als iemand in een bedrijf zo over zijn/haar collega-s denkt,..tja,..probeer eerst te praten met iemand,voor je een forum,..als bv,df in gaat schakelen!!,..heel zwak om iemand te gaan beschuldigen omdat die iets doet met zijn lippen en toevallig nog nerveus kan zijn.M.a.w,..als je tijd hebt om op een ander te letten,doe je je werk ook niet goed,want dan ben jezelf meer bezig om op een ander te letten,als dat je je eigen werk wel goed doet,.. :kots:

ik doe mijn best

Bewuste gebruiker
Winehouse zei:
Ja, het was ook ironisch/sarcastisch bedoeld
oh,maar dat snap ik ook wel,alleen die gene die dit topic is begonnen,is nu zeker zelf aan het-gebruiken van drugs-en word zenuwachtig,en zal op haar/zijn lippen bijten.

Maxime

Misschien wilde hij er gewoon heel zeker van zijn dat z'n werknemer een gebruiker was voordat
hij om een paar gram C kon vragen...

weyoun22

Bewuste gebruiker
Een mens heeft recht op wilde weekendjes als hij/zij daar behoefte aan heeft. Wat iemand in zijn eigen tijd doet heeft niemand binnen een bedrijf iets mee te maken.
Het enige relevante voor de werkgever zijn de werkprestaties (consistentie) en het niet onder invloed zijn tijdens werktijd.

Daar komt nog eens bij dat mensen die maandag met een smalle bek naar het werk komen als "junks" bestempelt worden, maar de collega die op de verjaardag van zijn zwager net iets te diep in het glaasje gekeken heeft wordt ontvangen als een held.

Lavalamp

Bewuste gebruiker
ik doe mijn best zei:
ja,meisje,anders ga je kotsen hoor!!!,wat weet jij van methadon,..helemaal niks,ik heb je wel eens gezien op kon-dag bij zodiac,..jij en je vriendjes,..wij-en met me maatjes zitten altijd bij de trap,achter die trap is de overdekte parkeergarage,..en juist jouw maatjes komen bij ons om naar drugs te vragen???,..toen heeft iemand hem een meth-pil van 20-mg gegeven,..een groene,..later kwam die terug,..of we meer hadden,..dat hebben we maar niet gedaan,ivm-met zijn eigenveiligheid.Maar gekotst heeft die niet,..wel die honden die jullie bij je hadden,die gaven we cheesh-burgers van de mac om de hoek,..ik woon en kom niet uit eindhoven,maar ben al jaren met kon-dag daar,..altijd goed feest,..1-x niet,met die regen,ongeveer 4-jaar terug

Post eens een foto in het foto-album, ik wil zien wie de fuck dit typt.

DrugsDealertje

Wat je ook gewoon kan doen is, met het personeelslid rond de tafel gaan zitten en er face to face over praten, en hem zo nodig helpen. Daarnaast is het ook zijn eigen keus, dus het zou onrechtvaardig zijn als je je er mee ging bemoeien of lastigvallen.

Grtz :P

WappieWappie

Belezen gebruiker
DrugsDealertje zei:
Daarnaast is het ook zijn eigen keus, dus het zou onrechtvaardig zijn als je je er mee ging bemoeien of lastigvallen.
Zolang de prestaties op het werk er niet door beïnvloed worden, ben ik het met je eens.

Als ik een eigen bedrijf zou hebben zou ik er net zo over denken. Wat mijn werknemers in het weekend zouden doen zou me geen hol uit maken, maar maandag gewoon weer fit aan de bak. Zo niet word het toch tijd voor een goed gesprek.

Bovenaan