Dat compensatiemechanisme bevestigt denk ik dat langdurig achtereenvolgend wietgebruik niet goed is voor je (kwaliteit van) slaap. Het is echt een soort verstoring ja, die dan dus weer rechtgezet moet worden. En zo voelt het vind ik ook.
Aan de ene kant is het misschien apart dat wiet een negatief effect heeft op de REM-slaap. Aan de andere kant zijn we erop gemaakt om zonder hulpmiddelen te slapen, dus vind ik het ergens wel logisch dat er negatieve kanten zitten aan middelen gebruiken om te slapen. Je lichaam wil functioneren zoals het gemaakt is om optimaal te functioneren. Slaap "forceren" met iets lijkt me niet de manier om die optimale kwaliteit van slapen te bereiken.
Maar, ik ben niet 100% tegen het gebruik van middelen om te kunnen slapen. Als je door wat voor reden dan ook een keer echt niet kunt slapen, dan kan het in dat geval wellicht beter zijn om een beetje hulp te krijgen van een beetje wiet (of bijvoorbeeld een benzo) om toch enige nachtrust te krijgen. Maar zeggen dat er niks mis is met wietgebruik om te kunnen slapen is weer heel wat anders vind ik. Het is aangetoond dat het invloed heeft op de REM slaap en ook dat de REM slaap (dromen) erg belangrijk is voor onze (nacht)rust. Dat heeft te maken met onder andere het verwerken van emoties en dergelijke die we overdag niet hebben verwerkt. Slaap is een soort reset en als dat proces elke nacht verstoort wordt, heeft dat natuurlijk gevolgen. Ik heb soms het idee dat (dagelijkse) wietgebruikers gewoon voor zichzelf het idee willen hebben dat wietgebruik compleet natuurlijk is en absoluut geen kwaad kan, puur om het voor henzelf te rechtvaardigen. Herken dat soms ook wel wat in mezelf trouwens.