Hardstyle Origins

je moeder

Wijs gebruiker
Over hoe hardstyle is ontstaan, hoe het in elkaar zit en alles wat er mee te maken heeft.
En met natuurlijk de mooiste early hardstyle platen...

(Onderstaande posts heb ik min of meer verplaatst uit een ander topic)

Vaak wordt gezegd dat Mauro Picotto de "uitvinder" was van de reversed bass. Ikzelf beschouw het begin van de hardstyle echter zo rond 2000/2001, waarin het echt voornamelijk nog hardtrance-achtig was. En vanaf 2002 kwamen de genoemde Nederlandse labels op. In 2004 werd de nieuwe punchende kick "uitgevonden" door Michel Pollen (The Pitcher) die produceerde voor de formatie Donkeyrollers (zany, Jowan, DV 8 en brak in feite zo rond 2005 het gouden tijdperk van de hardstyle uit, waarin de reversed bass meer naar de achtergrond verdween en het wat meer mainstream werd en de artiesten (en producers) groeiden. In aantallen en in kunde. Uiteindelijk is daar weer de "raw" uit voortgekomen eind jaren 00 en zo is de hardstyle geevolueerd zoals de hardcore dat eigenlijk ook deed in de 90's. Ik ben in 2012 gestopt met actief feesten bezoeken en hardstyle luisteren, omdat ik wel echt van de early en golden age was. Maar ieder z'n ding.

Summary:

1998-1999: ontstaan van reversed bass en eerste hardtranceachtige hardstyle (voornamelijk italiaanse en duitse producers idd)
2001-2004: early hardstyle 140-145 bpm en veelal reversed bass, weinig melodieus, veel hardtrance invloeden (grappige is dat je in de huidige hardtechnoscene dus veel van deze nummers ziet voorbij komen in tracklists, maar dan opgepitcht tot 160 bpm)
2005-2011: golden age 148-150 bpm. Veel melodieuzer, harde kicks, groeiend aantal artiesten, voornamelijk Nederlandse en Itiaanse dj/producers.
2012: de echte splitsing tussen hardstyle en raw hardstyle. Bpm ging omhoog. Ik ben toen afgehaakt dus daar kan ik weinig meer over vertellen.

In de beginjaren was het overigens ook nog een splitsing tussen het vak dj en producer. Deepack of Alpha Twins, Pavo, Dana bijvoorbeeld, waren allen echt DJ. Producties kwamen van anderen. Later werd het veel belangrijker dat je beiden beheerste. Zo zag je ook de populariteit van de gevestigde orde in die zin afnemen omdat ze weinig "eigen" werk hadden. Daarom besloten ze ghost producers in te zetten om onder hun naam toch tracks te kunnen uitbrengen, want geen tracks, geen bekendheid. Zo heeft wildstylez (toen nog helemaal niet bekend) veel voor Alpha Twins geproduceerd en deden de Noisecontrollers dat later voor Pavo, om enkele voorbeelden te noemen. Nowadays is het onmogelijk om enkel nog DJ te zijn. Je produceert en draait je eigen werk (wordt het ook saai van, want de DJ sets werden steeds voorspelbaarder omdat ze allemaal hun eigen plaatjes draaiden en die van collegas van hetzelfde label).

Tot zover mijn spreekbeurt over hardstyle

Voor zover nog niet duidelijk, is mijn nickname wel duidelijk geworden toch?😁

Maar vaak wordt gezegd dat Mauro Picotto de "uitvinder" was van de reversed bass

Hij heeft hem zeker geïsoleerd en in het voetlicht gezet?
Want hier zit ie er ook al achter dacht ik.
Of zal dat geen reversed base zijn ?

Ja je hebt gelijk, ik zeg het idd verkeerd. Het was niet zo dat ie toen echt uitgevonden werd. Het afspelen van een omgekeerde basslijn zal wrs decennia daarvoor al (al dan niet per ongeluk) zijn voorgekomen. Maar wat specifiek was voor de toen opkomende hardstyle was oa de distortion in de kick die toegevoegd werd (een baslijn zonder kick is immers helemaal niets dan wat gerommel. Er moet een kick in). Het werd echt hét kenmerk en middelpunt, uitgansbasis van hardstyle destijds.

Laatst bewerkt:

je moeder

Wijs gebruiker
Ja je hebt gelijk, ik zeg het idd verkeerd. Het was niet zo dat ie toen echt uitgevonden werd. Het afspelen van een omgekeerde basslijn zal wrs decennia daarvoor al (al dan niet per ongeluk) zijn voorgekomen. Maar wat specifiek was voor de toen opkomende hardstyle was oa de distortion in de kick die toegevoegd werd (een baslijn zonder kick is immers helemaal niets dan wat gerommel. Er moet een kick in). Het werd echt hét kenmerk en middelpunt, uitgansbasis van hardstyle destijds.

Ik begrijp nog steeds niet wat die kick nu precies is, zit die in die reversed bass of zit die er in ter afwisseling?
In dit nummer word het uitgelegd maar snap het nog steeds niet, maar het is dus die knal die na de reversed base komt?
Vanaf 1:10

Laatst bewerkt:

Zanza

DF-koning
Ik begrijp nog steeds niet wat die kick nu precies is, zit die in die reversed bass of zit die er in ter afwisseling?
In dit nummer word het uitgelegd maar snap het nog steeds niet, maar het is dus die knal die na de reversed base komt?
Vanaf 1:10
Topplaat overigens. En een mooi voorbeeld ook. Want als je bijvoorbeeld rond 1.15 tot 1.20 luistert, hoor je enkel de reversed bass. Wat jij als knal omschrijft is idd de kick. In een volledige beat zal je altijd een basslijn inclusief kick horen. Laat je de kick weg, dan hoor je enkel lage frequentie geluidsgolven, haal je de bass weg, hoor je enkel een hol (of afhankelijk van welke soort kick je gebruikt) getik.
Wat de reversed bass zo interessant maakt, is het geroffel ervan, simpelweg door de bass achterstevoren af te spelen. Geniaal idee natuurlijk en daarmee de basis van early hardstyle.

je moeder

Wijs gebruiker
Wat de reversed bass zo interessant maakt, is het geroffel ervan, simpelweg door de bass achterstevoren af te spelen.

Ik kan dat nog steeds maar moeilijk geloven dat dat geluid simpelweg een bass is die van achter naar voren word afgespeeld. Ik zou het zelf eens een keer moeten testen met een muziek progje.

Maar die kick vervangt dus de normale bas en is in feite een lege bas.

Laatst bewerkt:

Zanza

DF-koning
Ik kan dat nog steeds maar moeilijk geloven dat dat geluid simpelweg een bass is die van achter naar voren word afgespeeld. Ik zou het zelf eens een keer moeten testen met een muziek progje.

Maar die kick vervangt dus de normale bas en is in feite een lege bas.
Nee een bas is slechts een lage frequentie geluid. De kick vult die bass en vormt zo een baslijn. Het is een samenspel

je moeder

Wijs gebruiker
Kijk hardstyle origins:

Die van Mauro Picotto kende ik helemaal niet, ook een mooie plaat.
Die early hardstyle klinkt zo schoon. Heel bijzonder.
Ik vind die plaat van Hennes en Cold net poezie, alsof het een ode aan reversed bass is.

Zanza

DF-koning
Vanaf hier (ongeveer) was de reversed bass op z'n eind. Hier hoor je duidelijk de rauwere kick in de hardstyle zoals die de jaren erna zou gaan domineren

(alsmede vele anderen hoor)

Headhunterz stond altijd bekend om zijn "hardkick 10", zie tweede video. Deze typische kick (hoog "plok" gehalte) gebruikte hij in de eerste paar jaar van zijn carriere vrijwel uitsluitend. En is ook aanpasbaar natuurlijk, waardoor het ook net wat anders kan klinken voor een ongeoefend oor. De kick is breed geaccepteerd (geweest) in de golden age of hardstyle.

Zanza

DF-koning
Een simpele reddit hit gaf me het volgende voorbeeld (toevalligerwijs precies ook startend met mijn laatste plaat van hhz - digiwave) maar geeft wat meer perspectief binnen hardkick 10

Zanza

DF-koning
Wat ook nog een leuke toevoeging was, was het meeliften met de baslijn op de melodielijn. Voorheen was er gewoon een strakke basslijn met (al dan niet) een melodie eroverheen. Zet een random hs plaat uit 2008 op bijvoorbeeld en je weet wat ik bedoel.

Zum beispiel:

je moeder

Wijs gebruiker
Fuck I love hardstyle😂 mn halve leven voor geleefd echt hahaha😂
Ik vind alleen earlyhardstyle mooi, denk dat ik in 2003/4 al ben afgehaakt. In het begin was klonk het zo fris en was het zo creatief en orgineel.

Dat het voortkomt uit hardtrance verklaart misschien ook waarom er na het millennium geen goede hardtrance meer uit kwam. Alsof het gelijk stopte toen Tiesto door is gebroken. Die trance stijl die toen populair of commercieel is geworden is eigenlijk softtrance. Oftewel: kutmuziek

Zanza

DF-koning
Ik vind alleen earlyhardstyle mooi, denk dat ik in 2003/4 al ben afgehaakt. In het begin was klonk het zo fris en was het zo creatief en orgineel.
Ja ben het wel eens wb de originaliteit idd. Al waren de beginjaren van de golden age ook origineel. Het concept veranderde gewoon totaal. Van een meer acid/trance sound naar een build up met een (mid)intro, break, climax, outro. De italianen hadden dan vaak nog een dubbele mid intro, wat de plaat langer maakte en ook leuker om te mixxen.

Zie hier. Na de eerste mid komt een volgende mid, die net wat afwijkt van de eerste en nog meer build-up creëert naar de break- en climax.

Tegenwoordig zijn alle plaatjes max 3 minuten en vaak ZONDER in en outro. Het mixxen is meer knip en plak werk geworden. Ik vind het waardeloos en zelfs minachting naar publiek. Maar goed wie ben ik. Vandaag willen we 30 plaatjes in een uur horen en interesseert het niemand of en hoe er gemixt wordt. Daar kwam ik juist voor: Pavo of DJ Vince die met 4 decks tegelijk draaiden en alle platen door elkaar samplede met 1 bassline. Heerlijk. Maar dat boeit dus niemand nog wat. All about the drop en hoe harder hoe gekker hoe beter.

Zanza

DF-koning
Ik vind het een leuk topic @alles gaat voorbij! Om nog even over kicks door te lullen...

Toen DJ Thera z'n "comeback" maakte, na vroeger onderdeel te zijn geweest van Brennan & Heart (Thera is anagram van Heart) en Brennan & Heart, Brennan Heart werd (Fabian Bohn) en als soloproject door ging en mee ging in de flow van de toen bestaande hardstyle (overgang van early naar de >05 periode), kwam hij (Thera dus) met de gated kick. Vaak ook gezamenlijk met reversed bass en een wat rauwer, meer early achtigere sound.

Hij richtte toen zijn label "Theracords" op, wat uiteindelijk enorm aansloeg en eigenlijk gezien kan worden als de basis voor de splitsing tussen euphoric en raw hardstyle. Dit is later nog veel verder geevolueerd (of zeg maar gerust geëscaleerd als je het mij vraagt😂😂)

Maar dat klinkt oa zo

En ook wat experimenteler zoals Wavolizer toen ten gehore bracht

je moeder

Wijs gebruiker
Ik ga morgen die plaatjes hierboven even luisteren...
Vandaag wel weer genoeg herrie gehoord

Ja ben het wel eens wb de originaliteit idd. Al waren de beginjaren van de golden age ook origineel. Het concept veranderde gewoon totaal. Van een meer acid/trance sound naar een build up met een (mid)intro, break, climax, outro. De italianen hadden dan vaak nog een dubbele mid intro, wat de plaat langer maakte en ook leuker om te mixxen.
En toen is er ook dat melodieuze waar jij het over had aan toegevoegd? Dat herken ik nu in dat plaatje van the hose. Die melodie klinkt alsof er een soort verhaaltje is.

Die zit hier ook in

Laatst bewerkt:

je moeder

Wijs gebruiker
Ik vind het harder dan ik meestal luister.
Dit word door oa Charlotte de Witt gebruikt in sets.

Charlotte de Witt valt toch onder hard style? Voor mij wel als Carl Cox super lover al sinds half jaren'90. 😂

Als ie van Charlotte de Witt komt vind ik hem opeens nog leuker.
Maar zij draait techno dacht ik, net als Carl Cox.

Ik dacht eerst dat het een oud nummer was, maar hij is net nieuw ja.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Als ie van Charlotte de Witt komt vind ik hem opeens nog leuker.
Maar zij draait techno dacht ik, net als Carl Cox.

Ik dacht eerst dat het een oud nummer was, maar hij is net nieuw ja.

Ik vind behoorlijk verschil, voor in de bpm, tussen de Witt en Cox. Het is beiden wel techno.
iEn Cox is gewoon technisch veel beter door ervaring. Maar smaken verschillen.

Valt hardstyle niet onder techno? Ik ken al die sub techno benamingen niet hahaha. Hoe de techno sub styl van Carl Cox heet weet ik ook niet. 😂😂🤣

je moeder

Wijs gebruiker
Ik vind behoorlijk verschil, voor in de bpm, tussen de Witt en Cox. Het is beiden wel techno.
iEn Cox is gewoon technisch veel beter door ervaring. Maar smaken verschillen.

Valt hardstyle niet onder techno? Ik ken al die sub techno benamingen niet hahaha. Hoe de techno sub styl van Carl Cox heet weet ik ook niet. 😂😂🤣

Ik vind die set van Carl Cox ook best wel hard.
Komt dat nu nummer van Charlotte de Witt uit een set?

Zanza

DF-koning
Ik ga morgen die plaatjes hierboven even luisteren...
Vandaag wel weer genoeg herrie gehoord

En toen is er ook dat melodieuze waar jij het over had aan toegevoegd? Dat herken ik nu in dat plaatje van the hose. Die melodie klinkt alsof er een soort verhaaltje is.

Die zit hier ook in

Ja idd. Het werd toen idd meer een verhaaltje. Ik vond de 2005-2011 tijd de leukste tijd, vlak gevolgd door de early tijd wel hoor. Maar net die melodieen met de wat hardere kicks maakten het dat het zo vet werd. Heb de term die je gebruikt nooit eerder gehoord, maar vind het idd wel heel passend! (Een verhaaltje)

The Hose is btw een van de pseudoniemen van technoboy en co, voor de liefhebbers. Ze brachten muziek uit onder tig pseudoniemen om steeds een net ander stijltje te creëeren, een geoefend oor hoort een The Hose plaat er zo tussenuit. Terwijl eentje onder de naam The Raiders ook zo ertussenuit wordt gepikt, etc. Maakte het ook leuk.
Valt hardstyle niet onder techno? Ik ken al die sub techno benamingen niet hahaha. Hoe de techno sub styl van Carl Cox heet weet ik ook niet.
Haha nee. Het zijn echt totaal verschillende genres. Maar wat je tegenwoordig dus in de hardtechno hoort, is dat juist die alleroudste hardstyle nummers in de hardtechno sets worden gebruikt en opgepitcht. Daar valt deze alleen niet onder

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ja idd. Het werd toen idd meer een verhaaltje. Ik vond de 2005-2011 tijd de leukste tijd, vlak gevolgd door de early tijd wel hoor. Maar net die melodieen met de wat hardere kicks maakten het dat het zo vet werd. Heb de term die je gebruikt nooit eerder gehoord, maar vind het idd wel heel passend! (Een verhaaltje)

The Hose is btw een van de pseudoniemen van technoboy en co, voor de liefhebbers. Ze brachten muziek uit onder tig pseudoniemen om steeds een net ander stijltje te creëeren, een geoefend oor hoort een The Hose plaat er zo tussenuit. Terwijl eentje onder de naam The Raiders ook zo ertussenuit wordt gepikt, etc. Maakte het ook leuk.

Haha nee. Het zijn echt totaal verschillende genres. Maar wat je tegenwoordig dus in de hardtechno hoort, is dat juist die alleroudste hardstyle nummers in de hardtechno sets worden gebruikt en opgepitcht. Daar valt deze alleen niet onder
Thanks.
Hoe heet het sub soort techno wat Carl Cox draait?
En dat van Charlotte de Witt?
Schijnt beide techno te zijn maar voor mij is het echt verschillend. Niet alleen door de bpm.

Ik ben bv NIET van de Trance. Zoals Armin van Buuren en Tiësto.
Al zijn er enkele van origine trance dj's waarvan ik wel een stukje ser kan waarderen.

Zanza

DF-koning
Thanks.
Schijnt beide techno te zijn maar voor mij is het echt verschillend. Niet alleen door de bpm.
Van techno heb ik geen kaas gegeten. Kan ik je helaas niet veel over vertellen. Hardstyle uit de zero's en hardcore uit de jaren 90 en '00 is mijn sound

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Thanks.

Al zijn er enkele van origine trance dj's waarvan ik wel een stukje ser kan waarderen.

@Zanza post is aangevuld.

Zanza

DF-koning
Voor de liefhebbers nog even een greep uit de verschillende labels onder de SAIFAM groupe. Als je het kent, hoor je de verschillen per sublabel en per "artiest". Artiest tussen aanhalingsteken, want al deze platen zijn door het zelfde uno/duo/trio ++++ gemaakt. En zo zijn er dus letterlijk honderden van. Kleine greep uit mijn favorieten van Titanic records, Dance Pollution records en BLQ records --> (vernoemd naar de ticker van Bologna airport vanwege het vele pendelen tussen Bologna en Nederland voor alle optredens, wekelijks).

Al deze tracks zijn dus van dezelfde personen, onder steeds andere alter ego's om de stijl aan te geven, die je terughoort in de track. Daarom wordt er dus ook vaak een track geremixt middels een ander alter ego, om er zo die vibe aan te geven, maar het is telkens dezelfde perso(o)n(en) die achter de knoppen zitten.

Tuneboy - Wackyjackie (technoboy remix)

Hardstyle Masterz - Age of reversed bass (activator rmx)

Age of reversed bass original mix

Builder - her voice (supabass rmx)

Droid - ger man (the raiders rmx)

Edit: ook nog een van het (iets minder prominent aanwezige) Green Force label. Zelfde artiesten, andere namen, andere stijlen.

Speedwave - The hardstyle factory

Laatst bewerkt:

je moeder

Wijs gebruiker
Thanks.

Potpourri
Nee, ik heb geen idee, meestal heeft hij een bepaalde sound die mij niet aanspreekt, alsof hij een soort poptechno draait waardoor het wat minder rauw word en meer mensen aanspreekt. Ik kan het moeilijk omschrijven.

Als ik het goed begrijp noemen ze dat darktechno, maar ik vind het niet zo dark.
Op zich wel een leuk interview

Ik dus ook niet, het is net alsof ze doorgebroken zijn toen trance aan het pieken was. En daarna kwam er geen kwaliteit meer terwijl het wel het meest populaire genre is geworden en gebleven. Ik snap daar niks van, een soort “nieuwe kleren van de keizer” iets. Maar het zal wel aan mij liggen en aan mijn afkeer van bijna alle commerciële muziek.

je moeder

Wijs gebruiker
Maar net die melodieen met de wat hardere kicks maakten het dat het zo vet werd.

Denk dat door die melodieën een vibe ontstaan is.

Heb de term die je gebruikt nooit eerder gehoord, maar vind het idd wel heel passend! (Een verhaaltje)

Die heb ik zelf bedacht, het is mijn beste poging om het gevoel wat je er van krijgt te omschrijven. Ben blij dat je het herkent.

Zanza

DF-koning
Oke. Ook nog wat Neerlandsche geschiedenis wb de hardstyle en wat persoonlijke favorieten en dan ben ik klaar hoor😁 tenzij er animo voor is natuurlijk. Ask me anything. Love it.

Het Fusion label van DJ Zany is opgericht in 2002, het jaar dat ook het eerste grote harde stijlen festival werd georganiseerd in NL en nog bestaat: Decibel outdoor (ik laat mysteryland even buiten beschouwing, omdat dit door de jaren heen wel erg veranderd is en geen harde stijlen festival meer is).

Scantraxx van DJ The Prophet werd eveneens opgericht en zo hadden we in Nederland gelijk de twee meest dominante labels van het volgende decennium te pakken.

Hieronder van beide labels de eerste release uit 2002

Donkeyrollers - Motherfuck (Zany remix) Fusion records

Taq 9 - Slavez/Beatz in Time Scantraxx records

Hieronder wat favorieten door de jaren heen van beide labels, random. Veel te klein om goed beeld te hebben, maar wel het verschil in sound, tov elkaar en tov de Italianen, en ook het verloop van de tijd.

Fusion:

je moeder

Wijs gebruiker
Voor zover nog niet duidelijk, is mijn nickname wel duidelijk geworden toch?😁

Ik had het wel eens gegoocheld maar dan kwam ik hier uit

Zanza

DF-koning
Ik had het wel eens gegoocheld maar dan kwam ik hier uit
Zoom maar eens goed in op mn avatar

en op mn handtekening die incognito is

N3K0

Badass junkie
Shit. Valt het op?!
Super leuk!! Ik word er altijd erg blij van als mensen zo enthousiast over hun passies, hobby's en interesses doen kletsen. Ga zo door en hou je vooral niet in🥰

1 vriendin van me heeft een stenen/fossielen obsessie en zit overal gehurkt als klein meisje steentjes te zoeken enzoo helemaal in dr eigen bubbeltjes. Echt super cute! En als ze nieuwe heeft moet ze die altijd ff showen.

Andere vriendin van me is weer helmaal fan van vliegtuigen ( ze is 22 nog nooit geen auto rijles gehad maar maandje geleden wel een proefles vlieg (motor vliegtuigje) en ik mocht mee. Kvind dat echt zoooo ontzettend gaaf) En ik krijg van haar weer allemaal leuke weetjes te horen.

Kan van hun blijdschap altijd erg genieten.

Zanza

DF-koning
De Zanzafiles
Dat werd een aantal jaar geleden onder Scantraxx uitgebracht weer idd. Weet eigenlijk ook niet precies hoe dat zat, aangezien Zanzatraxx een label op zichzelf is/was (van Tatanka idd). Zal wel iets met geld te maken hebben gehad. Ze zijn allemaal ook geremasterd en wat opgepimpt. Niet voor mijn plezier iig.

Een van de beste tracks ooit imo, zeker voor die tijd (2005 productie, 2006 release)

Zanza

DF-koning
Maar het is toch early hardstyle?
Beetje laat om dat nu nog uit te brengen toch?
Nee zanzatraxx werd in 2004 opgericht. Dus tijdens de overgangsfase. Het merendeel van de tracks zijn juist van na de early tijd. Het wordt/werd ook niet als nieuw uitgebracht, maar vgm als soort celebration/jubileum/ode aan ofzo. Waarom scantraxx dan degene was die dat deed, weet ik niet. Was ook ver na mijn tijd. Zal er eens op onderzoek naar gaan.

Zanza

DF-koning
Deze

en deze

Waren ook zo vet. Tatanka heeft die later gemashd en veel gedraaid (zany ook) en (jaren) later als free unreleased track uitgebracht als "Wise Massacre":

En toen stond die niet op youtube...🙃kom ik op terug

Bovenaan